Waar een goede tinker kopen?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:08

Ik heb mijn paard via een advertentie op sporthorses gekocht. En gelukkig geen spijt van gekregen :D

Maar het blijft altijd spannend, je hebt toch een beeld voor ogen van wat je graag wil met je nieuwe aanwinst en het is echt niet leuk als dit niet blijkt te lukken/werken.

Een naam googelen en speuren op bokt of er ooit wat over je eventuele aankoop of de verkoper is geschreven kan bruikbare informatie geven.

Mocht je je nog bedenken over merries of ze het voordeel van de twijfel willen geven, dan weet ik een brave merrie te koop. Ik heb nooit iets gehoord over merriestreken of andere vervelende kuren. Ik heb er een buitenritje op mogen maken en heb er toen lekker ontspannen op rond gereden. Terwijl ik niet zomaar op een vreemd paard naar buiten ga.

In elk geval succes met je zoektocht!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 13:03

Ik heb puur advertenties gekeken, een paard moet mij vanaf de foto al aanspreken. Ik selecteerde op een aantal kenmerken die ik belangrijk vond en keek dan naar de foto's. Zo heb ik er tig gezien.
En toen zag ik de foto van Vince voorbij komen en dat was hem en hij is het ook geworden.

Ik heb hem wel klinisch laten keuren, maar er had iets heel raars uit moeten komen wilde ik hem laten staan. Hij was op dat moment te dik, geen conditie, eigenlijk net wat ouder dan ik wilde. Maar mooi, lief, vrolijk, actief met het buitenritje wat ik maakte zonder dat ik een seconde het gevoel had dat hij weg kon schieten. Hij mocht mee naar huis.

Ik was ook niet op zoek naar een tinker, Vince was er toevallig een en verder had ik geen rastypische kennis.
Gelukkig geen nadelige gevolgen van ondervonden.

Met je gezonde paardenoog kun je voldoende selecteren op wat je belangrijk vind.
Verder zijn de sokken inderdaad een aandachtspunt, voel ze gewoon goed door of je verdikkingen of korsten voelt. Elk paard vind kriebelen lekker, maar als de tinker al bijna met zijn lip op de grond hangt van genoegen als je met een pink in zijn sokken zit, dan kan dat ook duiden op jeuk/mijt. Of als ze chaggie reageren als je aan de sokken komt, kan daar ook een negatieve behandelervaring aan vast zitten.

Verder zijn de dikke manen, staart en sokken mooi, maar kan ook extra werk met zich meebrengen. En je kan nadenken over de kleur, bijvoorbeeld een witte staart wit houden kan lastig zijn. Vooral als ze dik en zwaar zijn en ze daardoor niet hoog genoeg opgetild worden bij het mesten.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:33

Mjahendriks, ik denk dat jouw en de ervaringen van anderen inmiddels meer dan duidelijk zijn in dit topic, dus het lijkt mij niet nodig om TS haar topic er verder mee te vullen.
Geeft verder geen meerwaarde meer aan het gevraagde.

Edit; Je kan ze nu trouwens ook nog verwijderen.
Laatst bijgewerkt door Grit op 03-01-14 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie