Inrijden tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BCR
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-09-13

Inrijden tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 12:09

Hallo allemaal,
Je kent het vast wel, je bent op zoek naar een beleerde pony en ziet alleen maar leuke jonkies staan. Andersom waarschijnlijk precies eender.
Nu wilde ik perse een ruin, maar zag ik onlangs wel een leuke, jonge merrie staan.
Dus eigenlijk te jonge en een merrie, toch maar niet gedaan.
Nu is mijn oog gevallen op een 2 jarige hengst <3
Hij staat nog in de buurt ook en twijfel om te gaan kijken.
Deze moet dus nog met de tijd ingereden worden.
Dit kan ik zelf eventueel doen, maar ook uitbesteden.
Mijn vorige pony daar heb ik helaas afscheid van genomen omdat ik bang was om te vallen en hij nogal licht ontvlambaar was.

Toen besefte ik dat ik graag een koudbloed wilde en bont en harig, tsja......

Maar gaat het inrijden van een tinker-koudbloed makkelijker omdat ze vaak koeler zijn?
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Inrijden tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:12

Een paard blijft een paard.. je hebt makkelijk warmbloeden en moeilijke koudbloeden en andersom..

Je kunt zelf wel al veel aan de basis werken om het jezelf te vergemakkelijken.. (niet nu,issie nog echt te jong voor.. maar straks als ie jaar of 3 is)
Grondwerk.. schriktraining.. dekje op.. hoofdstelletje in.. zadeltje op.. alles rustig.. spelenderwijs..

Maar nogmaals.. t is niet te voorspellen..

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Inrijden tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:25

In mijn zoektocht naar een mega koele, ontzettend brave tinker werd ook ik even met de voetjes op aarde gezet....
Ook ik dacht dat alle tinkers wel braaf en koel zouden zijn! Nou had ik dat ff goed mis!
We hebben de meest rillerige tinkers gezien, waarvan 1tje totaal verknipt (dat zegt misschien ook wel wat over het baasje )

Nee hoor wat nine1987 ook zegt t is niet te voorspellen

Heb er overigens wel 1 gevonden! Super braaf mega koel <3 <3

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:26

Tinkers zijn net zo goed paarden als AV's of KWPNers. Je hebt makkelijke bomproof Tinkers en je hebt zenuwlijers waar ik zelfs menig gevorderd ruiter niet op zou durven zetten. Daarnaast hebben Tinkers imo vaak een sterk karakter waar je mee om moet kunnen gaan. Het kunnen koele kikkers zijn, maar dat ook dat jijzelf niet zoveel indruk maakt en dat je Tinker zijn eigen zin doordraaft of je nou hoog of laag springt. Ze kunnen ook ontzettend eigenwijs zijn, zeg jij links gaan ze rechts. Grotendeels is het natuurlijk allemaal opvoeding, maar de meeste tinkers die ik ken hebben toch wel een karaktertje.
Daarnaast als je bang bent om te vallen zou ik niet zo'n jong paard nemen, die zijn vaak veel onvoorspelbaarder en drukker dan een dier met ervaring.
Daarnaast heb je geen idee hoe die tweejarige straks onder het zadel is. Wat nu als blijkt dat er met rijden een flinke kop op zit? Dan moet je weer verkopen.
Ik zou zeggen ga kijken bij wat oudere tuinkers en ga proefrijden, dan weet je zeker wat elke onder je kont hebt.

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 12:28

Fijn dat je het van te voren eens rustig overdenkt en helemaal goed dat je van jezelf weet en toegeeft dat je bang bent om te vallen en niet van licht ontvlambaar houdt.

Een tinker is gewoon een paard, er zitten exemplaren tussen die wat nuchter in de bovenkamer zijn maar ook dieren die snel uit het evenwicht gebracht kunnen worden.
Als je begint aan een jong dier, trouwens ook aan een ouder dier, zullen eerst de basis voorwaarden goed moeten zijn. Dus naar buiten kunnen, contact met soortgenoten en in geval van een tinker sober voeren. Daarnaast zul jij zelf rust en regelmaat aan moeten brengen.

Dat betekent in de omgang, dier in/uit de stal/wei halen, voetjes schoonmaken,poetsen, leren vastzetten, en vrij maken met de omgeving door veel te gaan wandelen.
Vooral overal de tijd voor nemen, hele klein stapjes en begrip hebben voor het gedrag van het dier.

Zelf rijdt ik liever een jong dier in, fijn met beleid en rust, vindt ik fijner dan uitbesteden omdat ik nu weet wat er dagelijks meegebeurt en het dier in zijn vertrouwde omgeving blijft. Heb je niet voldoende ervaring doe dan dit alles onder begeleiding.

En dan de kern van jouw vraag, gaat het inrijden van een tinker makkelijker omdat ze koeler zijn, NEE, ook tinkers kunnen door verkeerde opvoeding verandering in vervelende tegendraadse, wegrennende,bokkende,bijtende gevaartes.

Dan vraag je nog naar ervaring. Mijn ervaring is dat de eigenaar/ opvoeder/ inrijder van een jong paard voor het grootste gedeelte bepaald hoe een dier zich in de toekomst manifesteert. Dus ben je niet zo zeker van je zaak, koop fijn een 10 jaar oude doorgereden tinker, geniet ervan en ga de verantwoordelijkheid van de gehele opvoeding bij een jong beestje niet aan.

VNjulia
Berichten: 138
Geregistreerd: 29-05-13
Woonplaats: Heerde

Re: Inrijden tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:05

elk paard is anders.. je hebt wel kans dat ze minder vurig zijn, en ook ligt het aan de rijder/trainer, als je zelf merkt dat je zenuwachtig bent, kan je beter niet doen.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Inrijden tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 13:12

Ik heb net ook nog even je verhaal gelezen over je pony , dat je bang bent om te vallen ed.

Ik zou in jou geval zeggen, begin niet aan een jong dier daar ben je veel te onzeker voor (tenminste dat lees ik door je verhaal heen)
Begrijp me niet verkeerd, ik ben net als jij ook onzeker :o

Maar elk paard en ja ook een tinker voelt dit aan en zal een spelletje met je kunnen gaan spelen.
Er zijn paarden en ja ook tinkers die hier minder of misschien wel niet gevoelig voor zijn.
Maar als je al met een jong paard onzeker begint is het mijns inziens vragen om problemen in de toekomst waardoor jij waarschijnlijk nog onzekerder wordt!

Meid ga lekker op zoek naar een doorgewinterde super brave tinker (want ze zijn heeeel leuk hoor *\%/* )
En ga lekker genieten!

Ik heb nu Troy en voor het eerst in 12 jaar tijd geniet ik weer van het rijden!

BvanhetB

Berichten: 956
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: In het noorden van het land

Re: Inrijden tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:22

Zoals iedereen hier al aangeeft, het is inderdaad echt niet zo dat 'omdat het een Tinker is' het rijden etc. veel makkelijker zal gaan. Heb zelf een jonge hengst van jongs af aan en het is echt een grote schat. Ook heb ik met hem niet heel veel hobbels gehad, heb hem op een grote trail gereden tussen andere paarden en hij is laatst met de sulky en mij het dorp ingegaan om daar oliebollen te halen ( :+ ). Oftewel: superbraaf.

Echter, toen ik een aantal dagen terug weer even een rondje met de sulky wilde doen had ik toch mijn handen vol aan hem :P. Vol energie en alle prikkels die hij kreeg leken wel uitvergroot. Tsja, het blijft een paard :)

Liamssfork

Berichten: 704
Geregistreerd: 09-05-12
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:29

Het verschilt echt heel erg.. Ik heb die van mij niet zelf ingereden maar met inrijden was het een schat van een beest en zeer werklustig (nu nog steeds hoor :+ ) maar zeker in de latere periodes toen ik zelf begon met doorrijden ging hij gewoon meer uitproberen en heb je echt flinke ups & downs. Weet niet of het slim is om dit dan zelf te doen als je bang bent om te vallen. Het blijft een paard, of hij nu koel in het hoofd is of niet.. Ze kunnen allemaal wel eens exploderen. En goed ook :p. Maar als je de uitdaging aan durft te gaan en je mensen om je heen hebt die je eventueel kunnen helpen, gewoon doen! Volg je hart :p geheh

Isabelle877
Berichten: 126
Geregistreerd: 15-09-07

Re: Inrijden tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 19:58

Ik heb mijn tinkertje zelf ingereden, en dat was zeker niet makkelijk! Vooral het doorrijden viel me erg tegen. Ik heb echt alle hoeken van de bak gezien en vliegles van mijn tinker gekregen.
Het idee dat ze makkelijk zijn omdat het koudbloeden zijn, is echt onzin. Die van mij heeft echt een karaktertje en volgens mij de meeste tinkers wel. Als je al bang bent om te vallen, moet je het zeker niet doen. Je kunt beter wat langer zoeken naar een ouder, ervaren paard en die een tijd op proef houden :)

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:01

Nee, niet per sé.
Als je bang bent om te vallen etc is het iig verstandig om het uit te besteden, maar tegen die tijd kan je denk ik zelf wel inschatten of je er zelf op durft (met goede begeleiding) of dat je het beter kan uitbesteden.

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 20:06

Ieder paard is verschillend. Geldt ook voor tinkers. Sommige kunnen heel lelijk bokken, terwijl andere weer braaf en rustig zijn. Om een jong paard aan te schaffen als je zelf onzeker bent vind ik een groot risico. Koudbloed of geen koudbloed. Je weet van tevoren nog niet hoe hij onder het zadel gaat zijn.

BCR
Berichten: 43
Geregistreerd: 05-09-13

Re: Inrijden tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-13 15:49

De tinker waar ik het over heb is bijna 3 hoor en schijnt erg koel te zijn volgens zijn baasje. Of ik hem eventueel zelf in rij of het laat doen dat hoef ik niet nu te beslissen, daar heb ik nog een paar maanden voor. Kent iemand misschien een adres waar ze pony´s goed-vriendelijk zadelmak maken-beleren?

Eefste

Berichten: 906
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Inrijden tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 21:32

Ik heb mn eerste tinkerdame zelf ingereden. Ze was (is) enorm stessgevoelig meisje.. Maar ik heb me altijd veilig op haar gevoeld. Ze was voor mij heel betrouwbaar. (Niet voor iedereen.. Ze kon heel heet in dr koppie zijn) Daarna heb ik maan (mn huidige merrie) gekocht. 9 jaar en ingereden.. Maar ik moet zeggen dat zij soms erg onverwachts uit de hoek kan komen.. 90% van de tijd is ze heel chill. Maar onverwachts kan ze echt ontploffen. Mijn ervaring is dat tinkers niet zo koel in t hoofd zijn als vaak gedacht wordt. Ik zou lekker zoeken naar heel relaxt paardje die je echt kan vertrouwen.

Atalanta

Berichten: 668
Geregistreerd: 24-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 01:02

Ik ben ook bezig mijn tinker in te rijden (geen jonkie ze is 7 of 8), en ze was vanaf het begin heel braaf, zette geen stap verkeerd. Maar juist nu ze wat meer kent en minder onzeker is, begint ze ook wat uit te proberen; van de week wilde ze de uitgang van de bak uit lopen en toen ik haar weg stuurde en aandreef ging ze ineens totaal onverwacht de lucht in. Nu zit ik stevig en ben niet zo snel onder de indruk, maar had het niet van haar verwacht, omdat ze in de omgang altijd heel braaf is en inderdaad koel. Onder het zadel vindt ze het toch spannender, schrikt ze ook van dingen waar ze niet naar omkijkt als ik ernaast loopt. 't zal nog wel minder worden, maar koel karakter op zich wil dus inderdaad nog niet zeggen dat ze nooit rare dingen doen.

sweetsox
Berichten: 1175
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 13:13

lig er aan waar je onzekerheid vandaan komt. mijn ene paard heb ik minder een klik mee dan mijn jongste.
Als je onzeker ben over je kunnen dan is het niet erg om wel een jonkie te nemen. als je lesgever maar zeg dat het wel goed gaat. Dacht namelijk zelf dat ik totaal geen evenwicht had maar als ik dan tijdens onder andere de les een filmpje werd gemaakt. ja moest ik toegeven dat mijn gevoel en waarheid niet klopte. was onzeker over mijn kunnen qua rijden.

Mijn ene paard is een kruising tinker fries echt een schat kochte haar met 3 jaar en kon niks.... heb daar echt moeite mee gehad om haar te vertrouwen. En krijg kriebels af en toe omdat ze een koppig en eigenwijs karakter heeft. ze is 1.63 heel hoog vind ik haar.

mijn ene tinker die ik helaas heb moeten verkopen was vijf jaar en was ingereden zei men. moest dus overnieuw beginnen omdat hij helemaal overprikkeld was toen hij naar stal kwam en kon niet alle gangen. goed karakter maar kreeg af en toe een rodeo sessie van hem als hij zijn zin niet kreeg. maar op hem vond ik dat helemaal niet eng zat het makkelijk uit. deze kleine man was 1.48 hoog heb hem alles geleerd en we hadden een klik.

heb in dit jaar een veulen gekocht en was toen 3 weken. toen ze bij haar moeder maanden later weg ging kende ze me al een beetje en stond ze op de opfok. heb haar toen geleerd aan het halster lopen en poetsen en voetjes uitkrabben. heb haar door omstandigheden van mijn moeder die op sterven lag hier naar pensionstal gebracht waar ze over dag in de kudde staat.
nu zie ik haar elke dag maken heerlijke wandelingen en ja ze is eigenwijs en koppig. en als ze tijdens wandelen niet dat plukje gras mag dan wil ze wel een steigeren en bokken of wat rennen. maar er zit een stop op. en bij tjitske vond ik dat heel eng bij haar niet omdat ze veel kleiner is. we hebben een goede band weet al wat wijken voor druk is met het leren om zetten en wat mijn plek is en hoe ze achteruit moet lopen. ze kust me continu als ik haar roep dan kom ze.

Dus ja ik zou een jong veulen kopen die je helemaal zelf opvoed en geen tweejarige die al zo sterk zijn. Maar dat ligt er wel aan wat je wil. je kan met een twee jarige ook al zo veel doen. alleen niet rijden. maar wandelen en zo veel leren zodat je de leider word. misschien heb jij dat wel gewoon nodig. Maar zou dan wel een tinker kopen met een open karakter en niet eentje die wat schuwer is maar een nieuwsgierig aagje. meestal schrikken die minder snel en kan je vaak wat makkelijker een band mee krijgen.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Inrijden tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:50

Het is idd niet te voorspellen hoe een paard reageert op inrijden.
Sil was erg moeilijk zadel er op en rijden (nu had ik hem ook al 4,5 jaar ) :+
Het is zo afhankelijk hoe ze opgevoed zijn en hoe het karakter is.

Maw geen peil op te trekken.
Mijn advies ga kijken naar de klik en kijk dan verder.

sweetsox
Berichten: 1175
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: lelystad

Re: Inrijden tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:01

nee iets op haar leggen is nu geen probleem maar ze begin al lekker te puberen het is afwachten hoe koppig ze blijf.