Tinker en westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annelot

Berichten: 2067
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: Opperdoes

Tinker en westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 21:52

Ik heb sinds kort een westernzadel voor mijn merrie. Dit bevalt erg goed en ik zit er over te denken om voor mijn hengst Ryon ook een westernzadel aan te schaffen. Maar hij is erg breed bij de schouders, korter dan mijn merrie is van achter wat overbouwd waardoor zijn rug ook wat week is. Hebben jullie hier ervaring mee. Ik ben benieuwd wat voor opties er zijn en wat jullie er op hebben liggen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Tinker en westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 07:45

Een roundskirt ligt iig meestal beter op een kortere rug. Ik zou gewoon een western-zadelmaker laten langskomen met wat tweedehands zadels.. Zelf heb ik een barefoot arizona op mijn tinker liggen, en ik heb er ook een voor onze belg. Echt een heerlijk zadel! En de misola en viginia vind ik nog mooier, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

annelot

Berichten: 2067
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: Opperdoes

Re: Tinker en westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 08:22

Een zadelmaker laten komen wil ik sowieso wel laten doen. Én ik wil geen boomloos zadel, daar kan ik het zelf slecht mee worden :D het gaat mij hier meer om de ervaringen die mensen hebben met een Tinker én westernzadel.

butengeweun

Berichten: 3654
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Tinker en westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:32

http://www.mijnalbum.nl/Foto650-7ZI3FNYC.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-4CTH7CPA.jpg

Dit was het zadel van bonnie, zij was niet breed maar wel overbouwd. Wat past is eigenlijk niet te zeggen wel een voordeel veel quarters zijn ook overbouwd en hebben veel spiermassa dus breede schouders en konten.

Of je een roundskirt of een gewone kan nemen hangt af van de ruglengte. bonnie had een zeer makkelijke en lang rug.

Voor saphira heb ik ook een westernzadel (deuber en partner)
http://i891.photobucket.com/albums/ac11 ... 145150.jpg

Deze heeft verstelbare plates aan de onderkant om ze breder en smaller te zetten (semi boomloos)

Maar laat een goed zadelpasser komen en geef aan wat je zelf al wilt. Dan nemen hun van alles mee

BenK
Berichten: 32
Geregistreerd: 09-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:24

Afbeelding

Wij hebben ook een westernzadel voor onze tinker van het merk Garland waar we erg tevreden over zijn. Hij loopt hier ook beter onder/ ruimer als met het toenmalige dressuurzadel. En inderdaad quarters hebben flinke schouders, wij hebben zelf ook een quarter :D

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Tinker en westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 18:56

Wij hebben hier eentje van Custom EE tack ofzoiets, een Duits merk. Het model heet 'Haflinger' en is dus voor brede en compacte paarden. Hier een foto:
Afbeelding
Boris zelf is wel redelijk groot en zijn rug is kort tot normaal. Hij is wel erg breed.

annelot

Berichten: 2067
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 19:23

Én hebben jullie qua boom dan full quarter, extra full quarter?

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 21:43

Zo'n rug ??
Afbeelding
Afbeelding
Qua western zadel heb je dan weinig keus...
Custom is je enige optie.

Afwachten wat je zadelmaker/passer zegt en hopen dat het niet zo erg is :+

_janet_

Berichten: 8633
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Nagele

Re: Tinker en westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 10:00

Voor isa heb ik een roundskirt white star. Deze past net. Het is lastig om een kort zadel te vinden. Bijna allemaal zijn te lang

annelot

Berichten: 2067
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-13 11:49

Ik denk dat ik ook moeite heb met de breedte...... Hij is zoooooo breed in zijn schouders.....

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Tinker en westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 01:14

Ik heb voor Boyan een Continental Equiflex Short & wide Reiner, voldoende flair en breed genoeg voor hem. Het is wel iets round skirt. Heeft een xxfull Quarter boom. Bries heeft de Continental Equiflex Pro Reiner met full quarter boom, maar is beduidend langer in haar rug en niet zo rond op haar schouders.

Afbeelding

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 01:32

Bij Vince is Evelien/Eurohorse geweest. Via een mall van zijn rug is ze gaan kijken welk zadel zou kunnen passen en daarna te paard gepast.
Naar wat ik begreep van haar kunnen zadels van hetzelfde merk onderling ook nog verschillen en zo ook weer de boommaat per zadel/merk.

Ik had een wensenlijstje, maar het werd mij al snel duidelijk dat als ik voor een 2ehands wilde gaan, ik niet zoveel te kiezen/wensen had. Vince heeft ook een lastige bouw; rondgeribt, breed bij de schouders, maar ook een aardige schoft en ruimte achter de schouders. Wel het geluk dat hij voor een tinker een redelijk lange rug heeft.

Er bleven eigenlijk maar 2 opties over.
Gelukkig was er een in mijn budget en ook in mijn voorkeurskleur :D Een Diamond C Reiner.
Zadel is te zien in dit topic; [WN-ITP] Cutting, onze eerste ervaring

Succes met de zoektocht!

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Tinker en westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 01:40

Ja Evelien is een echte aanrader! Zou ik zeker even contact mee opnemen. Ze heeft niet alleen zadels, maar een hele vrachtwagen met allemaal leuke spulletjes! :D

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 13:49

annelot schreef:
Ik denk dat ik ook moeite heb met de breedte...... Hij is zoooooo breed in zijn schouders.....

De breedte zal niet het grootste probleem zijn.
De combinatie breedte, kort en glooiing achter schoft is een probleem.
Ik heb mijn zadel opmaat laten maken gezien zo'n zadel gewoonweg niet in massa gemaakt word.
Evelien heeft hierom een mal gemaakt waarop een boom gemaakt is en op deze boom is mijn zadel gemaakt.
Voordeel is dat ik het zadel zo heb kunnen maken zoals ik wilde en heb er zelfs haar van sil in laten verwerken (tot grote ergernis van Mike die er schijnbaar nogal mee geworsteld heeft :P ).

annelot

Berichten: 2067
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-13 14:53

Dat zal een aardige investering geweest zijn Rommulus! Mag ik vragen hoeveel je kwijt was?

annelot

Berichten: 2067
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 20:46

Ik heb een zadel!!!!! Het is een westwood butterfly skirt geworden. Hij zit geweldig en het belangrijkste is dat ryon hem goed past!

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Tinker en westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:55

Gefeliciteerd !!!!!!
Nu willen we natuurlijk wel een foto !

Het is jou makkelijker af gegaan dan mij :D

Minx2000

Berichten: 513
Geregistreerd: 02-02-11
Woonplaats: Grunn

Re: Tinker en westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:02

Foto :) ben heel benieuwd omdat ik nog met hetzelfde idee/probleem zit.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Re: Tinker en westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:38

Wat fijn en snel gevonden!!

annelot

Berichten: 2067
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 09:54

Het is een westwood met een full quarter boom. Heel gek want de boom is 7 cm breder dan het andere westernzadel dat ik voor Eve heb en die is ook full quarter. Het heeft butterfly skirts en past goed. De boom sluit mooi aan op de rug en ligt niet op de lendenen. Ik zal even een goede foto maken, heb er wel een paar op de foon maar die moet ik ff overzetten :D

Degene van wie hij was is dealer geweest in WOW zadels en heeft de opleiding MFSC gedaan. Zij heeft het zadel gepast. Ze heeft hem al 2 keer eerder kunnen verkopen maar beide keren is hij terug gekomen omdat hij te wijd was (heeft zij niet gepast overigens). Dit waren een haflinger en een tinker.

annelot

Berichten: 2067
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 16:32

Nou eindelijk heb ik dan wat foto's :D Ben erg blij met mijn zadel en Ryon loopt er lekker onder. Nu nog een andere pad eronder, eentje met wat meer demping, maar centjes zijn eventjes op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

YOURLOVER

Berichten: 340
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Eijsden

Re: Tinker en westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:41

wauw, wat een mooi paard heb je!
en door dat zadel komt je paard extra naar voren :~

sweetsox
Berichten: 1175
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 16:50

supermooi zadel, als mijn mini groot is laat ik er ook een westernzadel maker komen. wil dan wel een die net als voor mijn andere paard het opmeet.

bomloos nooit gereden maar lijk me ook fijn.

IrishCold
Berichten: 1238
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Tinker en westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:44

Mooie tink, mooie zadel

sweetsox
Berichten: 1175
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: lelystad

Re: Tinker en westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:56

misschien heel erg of topic maar waar komt hij vandaan, de tinker dan bedoel ik. lijk of ik iets in hem herken.