Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

Caily

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:42

Hier pas bij twee Tinkerdame's ook een mijteninfectie behandeld, met sebacil, alleen de benen wassen was voldoende. We hebben gewoon gewassen toen het rond het vriespunt was, paardjes hadden veel last van jeuk. Volgens de DA zou met zulke kou benen wassen geen problemen geven (we wassen buiten en paarden kunnen ook NIET naar binnen daarna), ze had gelijk, paardjes hebben nergens last van gehad maar zijn nu wel weer jeukvrij :) Wij hebben alleen koud water op stal, om ons zelf te ontlasten hebben we met een waterkoker wat warm water gekookt en samen met koud water en sebacil in een emmer gedaan om vervolgens mee te wassen (met een beetje overtuigingskracht waren de dames zelfs bereid hun voeten in de emmer te zetten om goed te kunnen laten inweken).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:02

Het kan heel goed dat ze nu weer jeuk heeft. Het spul waarmee je wast is niet heftig genoeg om ook de eitjes te doden, de eitjes kunnen twee dagen nadat je hebt gewassen weer uitkomen waardoor je je paardje weer jeuk ziet hebben (had ik pas dus ook en heb daarom contact opgenomen met de DA die me dit vertelde). Ik heb gewassen met sebacil en de DA vertelde dat als ik na een week nog eens zou wassen dat dan alle mijten dood zouden moeten zijn. Na een week zijn alle eitjes uit maar zijn er nog geen mijten van een leeftijd die in staat zijn nieuwe eitjes te leggen.

Dus als ik jou was zou ik na 7 dagen nogmaals wassen en dan verder kijken. Een hond is anders dan een paard, ik denk niet dat het kwaad kan als je een paard na een week weer was ipv de aangegeven twee weken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 03:43

sebacil was hier volgens mij 22 euro afgelopen winter, genoeg om 2 paarden 2 keer mee te behandelen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:11

Nou, nou, wat een ongeduld := Zou idd beginnen met iets smeren; zinkzalf, groene leem, mokzalf, johannesolie schijnt ook te werken.

Iemand ervaringen met advantage? Zou een iewat goedkoper broertje zijn van frontline. Nu zie ik in de prijs niet zoveel verschil eigenlijk, maar advantage heb ik nog wat van liggen (gebruikt voor grote hond), en frontline is momenteel op.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 03:35

Staan ze in de blub? Ik doe mijne nu wel nog behandelen mocht het nodig zijn, staan ook 24/7 buiten maar sokken worden alleen nat van nat gras, verder staan ze vrijwel overal droog. (Heb alleen zo'n geval wat liever uit de plassen gaat staan drinken :roll: )

Ik heb hier ooit eens wat gelezen over vlooienshampoo, welke zou geschikt zijn? Ik kan momentele niet lang gebukt staan en weinig bewegen met mn handen dus frontline inmasseren is echt niet tof, maar sokken weken in een emmertje shampoo lukt prima. Gaat om een drachtige merrie, daarom even liever geen sebacil en aanverwanten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:03

Maar de meeste vlooienshampoos zijn ook tegen teken (en luizen) :o?
Er was hier iemand die wist welke werkzame stof je moet hebben, en dat zou ik graag willen weten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 00:52

Mag je haar niet elders op een stal wassen en drogen?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 01:13

Ik was paarden in de winter niet helemaal, heb ze ook 24/7 buiten staan en al kan ik haar op stal zetten en beetje creatief zijn met warm water wassen, durf het echt niet aan, veel te bang dat ze kou vat. Ze staat met deken omdat haar vacht helaas niet goed genoeg is om zonder te kunnen. Mijn andere paarden staan dekenloos 24/7 buiten en durf ik dus ook niet helemaal te wassen. Benen geen probleem.

Ik weet overigens nog niet wat ik met mijn merrie ga doen. Ja, DA bellen voor advies. Ze heeft al langere tijd last van jeuk, frontline heeft niet geholpen, maar jeuk zit niet alleen in de sokken, ook in dr manen en staart. Zolang ze buiten loopt heeft ze niks om haar manen en staart te schuren (met dr hoef over de manenkam doet ze gelukkig niet), haar sokken schuurt ze aan de hooibak. Zodra ik haar eens binnen haal schuurt ze wel aan alles was los en vast zit, en ze is extreem gericht op een kroel rond de manenkam van mij. Echter is ze drachtig en vorig jaar was dit tijdens de dracht een hormonaal probleem. Ik twijfel momenteel over de oorzaak, hormonaal, mijten (huid is niet onrustig oid), of gevolg van ziek zijn geweest.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:44

Nou niet om het een of ander maar die sokken zijn er niet om het paardje te pesten, die hebben een functie en zijn evolutionair ontwikkelt, dat ze dus alleen maar voor last zorgen is dikke flauwekul. Op moment dat paard zoveel last krijgt en je herhaaldelijk moet behandelen moet je toch echt eens naar het totaalplaatje van paarden houden gaan kijken en dan praten we daarna verder.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:35

Die sokken zitten er juist door de de afkomst uit landen met vochtig klimaat :')
In het najaar verandert voor het grootste gedeelte van de paarden nog veel meer dan alleen het weer, dus beetje simpel om dat als oorzaak te gaan noemen. Het woord voeding heb ik niet genoemd, paarden houden is veel meer dan alleen voeding, wat dus slechts een onderdeel van is.

Paardenartsen weten helaas ook niet altijd waar ze over praten op dit gebied, maar kunnen wellicht adviseren. Op het moment dat je in het stadium belandt dat wordt gedacht/gesproken over de boel afscheren loop je naar mijn inziens wel tien stappen achter en zou ik een eigenaar dringend verzoeken zijn/haar paard wat beter in het oog te houden en kritischer te zijn op de leefomgeving/-omstandigheden.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 01:35

Staat Nova op stal? Zoja, op wat voor bodem? Wat krijgt hij te eten, en hoe wordt dat gevoerd? Komt hij buiten, zoja, hoe lang, op wat voor grond, met vriendjes of alleen, hoe is zijn training, ga zo maar door.

Eigenlijk is het een kwestie van alles rondom het paard kritisch onder de loep nemen, hoe ver je moet gaan daarin hangt van wel/geen en de mate van de klachten af, en vooral wanneer er verandering op treedt. Je hebt het ook niet altijd voor het zeggen.

Mijn merrie die had bij de vorige eigenaren nooit rasp, bij mij de eerste 2 jaar wel, en nu ik verhuisd ben is het ineens weg. Enige verklaring kan ik geven de samenstelling van de grond en daarbij ook van het gras. Qua voer is verder niks veranderd en qua dagelijks routine ook niet.
Momenteel heeft ze jeuk in manen, staart en sokken, maar zie ik niks. Eerste wat ik doe als ik zie dat ze jeuk heeft, is me afvragen wat er de afgelopen tijd verandert is voor haar. Kan drie dingen zijn; hormonen van de dracht (net als vorig jaar), of gevolg van dat ze ziek is geweest, of de mijten die in het stro zaten van de weken dat ze op stal heeft moeten staan. Het eerste probleem kan ik helaas niks aan doen, tweede is nu voorbij, derde wordt ze tegen behandelt. Ze staat nu weer 24/7 buiten dus behandelen moet ook echt effect hebben mocht daar de oorzaak liggen. Daarnaast overleg ik met de DA wat ik nog meer zou kunnen doen, maar antwoord was behalve in de gaten houden ik zolang het niet over de top zou gaan (dus jeuk neemt toe of huid raakt ge-irriteert/wondjes, of ik merk dat ze er zelf echt naar van wordt) ik niet zoveel kon doen omdat ik er als behandeling tegen mijten niet helpt vanuit kon gaan dat het wederom de hormonen zijn :'(

Dribbelkont, zeker ieder zijn eigen mening, maar je onderbouwing rammelt aan alle kanten en zeker als je kijkt naar de origine van het ras komen je uitspraken erg vreemd over.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 09:31

Je hebt de leefomgeving van de mijten weg gehaald, dus heeft jouw paardje ze niet meer. Echter is dit een vorm van symptoombestrijding; als je verder niks verandert kan je er donder op zeggen dat de mijten gewoon weer terug komen wanneer je haar behang weer laat groeien, wat dus vertelt dat jij jouw paardje houdt op een manier die niet bij haar past.

Smeren met sterke middeltjes? Bij een heftige besmetting is gewoon voorschrift dagelijks met sebacil te wassen de eerste week, en het daarna om de 7 - 10 dagen te herhalen. Kan me niet voorstellen dat mensen langere tijd achter elkaar blijven behandelen, want enige wat je daarmee bereikt is dat de mijten resistent worden. Maar de agressieve middeltjes kom je niet zomaar aan, dus veelvuldig zal dat niet voorkomen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 09:44

Wat hij ligt verhoogd of echt onwijs hoog? Want dan is mijten en de oplossing van het scheren wel erg vreemd. Een hoog ureum duidt op een nierprobleem of verhoogde eiwit-afbraak.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 09:53

Eiwit is een bouwstof, maar aangezien ik weet dat ze in een opok stond met koudbloeden zou ik het een beetje dom en vergezocht vinden als ze overvoerd is geweest met eiwitrijke brok (voor jonge paarden dus).... Het is wel zo dat wordt gedacht dat dingen die sokkenpaarden niet via de "normale" weg kunnen afvoeren, maar wel teveel zijn in het lichaam, er via de benen/sokken uitkomen. Aangezien haar verhoogde ureum erop duidt dat er dus een defect (of overbelasting) is (geweest) in de nieren, rijmt dat voor mij dan wel weer met elkaar.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 09:59

Kalium bedoel je? Dat is een logisch gevolg, die hoeveelheid wordt namelijk geregeld in de nieren.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 10:01

Jawel hoor, de dierenarts uit Peize (die meneer, niet Fab) die raadde dat aan bij een Tinkertje in Onnen dat ik heb verzorgd voordat ik Mel ging rijden, kwam van McCloud, en ik kon toen hij van de trailer kwam van een afstandje al zien dat hij wat achterstallig onderhoud had zeg maar. Maar (gelukkig) is dat geen daags advies.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 14:46

Je hebt ruwvoer en ruwvoer, dus of dat de oorzaak is ga ik geen uitspraak over doen. Ik weet dus van mijn eigen merrie dat verschil in samenstelling van de grond (allebei gras op zandgrond wel) verschil kan maken.

Soms zijn dingen moeilijk te achterhalen, maar ik ben wel voorstander van die oorzaken achterhalen, ipv symptomen te gaan bestrijden. Wat je er dan vervolgens mee doet hangt van het gemak van een eventuele aanpassing af ivt de mate van de klachten. Zo is mijn merrie nu weer wat aan de iets dunnere mest, ik weet dat dit komt van het gras waar ze nu op staat. Ik zou haar op de paddock kunnen houden met alleen hooi, maar aangezien ze in een kudde loopt en ik haar echt niet gelukkig maak door haar van de wei te houden (al is dat samen met een maatje), nemen we die dunne mest voor lief. Ze heeft verder geen last ervan en het trekt ook netjes bij 's nachts als ze op de paddock staan, dus laat maar gaan dan...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:42

Berdien, weet je zeker dat het om mijten gaat? De paarden verharen namelijk ook in hun sokken, wat uiteraard kan kriebelen omdat de haartjes lastig weg kunnen. die van mij hebben ook altijd iets jeuk met verharen, maar sinds ik de sokken dan altijd even extra kam is het eigenlijk helemaal over.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:14

Oke, dan kan het niet missen, gevolg van verminderde weerstand tgv van verharen dan wellicht?
Luna werd ook altijd wat kalig tussen haar liezen en op dr borst tijdens het verharen, maar dat trok vanzelf weer bij als de rui op zijn einde liep.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:25

Nou, dan is het duidelijk toch? Je weet waar het van komt en bent er op tijd bij en kan het daardoor simpel verhelpen :) Al eens een vitaminespuit/-boost gegeven rond die tijd? Wie weet geeft dat net een beetje extra.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:14

Hier inmiddels bewezen dat 3 - 5 wortels per dag teveel is voor mijn dame |o :(:)

Nathalia, zou die shampoo ook bij dracht kunnen? Want ik kan dat bij deze nergens vinden maar meerdere andere shampoos staat bij dat dat niet kan?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:25

Hier al ruim een jaar Pavo Care4Life, dat gaat goed, halve schep per dag. Nu aanvullend met halve schep Subli Ponybrok, die heeft ze in het verleden ook zonder problemen gehad en is een sobere brok, dus verwacht niet dat het probleem daar zit. En verder is enige verandering de wortelen. Heb een zak gekregen en aangezien ik haar op de paddock voer tegelijk met nog een paard die wat meer nodig heeft en een langzame eter is dacht ik dat het wel ideaal was om haar wat wortelen op haar voer te geven dat ze wat langer bezig is. Ze is namelijk de baas van de twee dus anders werkt het niet. Heb geen zin/tijd om er als agentje bij te gaan staan, er staan er nog 4 die gevoerd moeten dan...

In principe ben ik niet zo'n voorstander van bijvoeren, maar dametje is drachtig dus ik wil hoe dan ook tekorten voorkomen en het hooi is erg arm helaas, dus daarom care4life. Ponybrok is nu testen of ze daar wat energieker van wordt, het is van zichzelf een erg rustig paard, maar ik merkt dat des te meer ik ging trainen, des te matter ze werd terwijl ze duidelijk in het koppie wel wil.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 01:02

Ik heb doorgaans ook nooit wortelen, maar deze gekregen, en om nou weg te gooien is ook zoiets. Ik snij dus plakjes die ik dan verdeel over 6 paarden, 2 per dag in totaal ongeveer. Dat kan wel, is niks op zon paardenlichaam. Maar de extra die Caily kreeg over dr voer dus maar even schrappen. Aan de schijt zijn ze geen van allen, soms als ze van de natte wei komen maar trekt dan ook snel weer bij dus is echt het gras (wat ik ook min of meer logisch vind)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 12:16

Nee, dat snap ik maar er staat vaak wel op of het wel of niet voor drachtige honden kan. Zo mag de Bolfo niet bij lacterende dieren, en dieren jonger dan 3 maanden, en de BeauBeau mag niet bij drachtige dieren en dieren jonger dan 6 maanden. Bij Beaphar staat er niks bij.

Ik twijfel nu twee flessen van die laatste te bestellen, is nu maar 6 eu bij de Agradi, en heb twee paarden te behandelen. Alleen is een van de twee drachtig...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 14:12

Sebacil is heel ander verhaal want dat is gewoon een paardenmiddel. Of je veulen gezond is kan je nooit zeggen, het lijkt hooguit gezond. En als het wel onderhuids iets mankeert is de kans dat dat van de sebacil komt waarschijnlijk niet groot. Dat is wat een bevriende DA mij zojuist zei, en dat snap ik wel, zelfde is met Pramox ontworming, die ik ook gewoon geef. Over de vlooienshampoo zei ze dat als het haar paard was ze het gewoon gedaan had, helemaal als ik alleen de benen was en aangezien de merrie al richting de 200 dagen dracht gaan is de kans dat het mis gaat nihil.