Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:20

ik heb niet het hele topic doorgespit maar heb wel een vraagje;
Mijn tinker heeft mok. Niet zo erg maar in beide kootholtes voor voor een kloofje; 1 is nog dicht en 1 is wat open. ik vind het nog te onschuldig om de DA in te schakelen.
Ik heb slechte ervaringen met de sokken eraf knippen/scheren dus dat doe ik echt liever niet. Maar als je mokzalf gaat smeren, dan is het wel heel lastig om het op de huid te smeren ipv op het haar. Hoe doen jullie dat? Of gebruiken jullie iets anders?

van 1 naar 61 pk


beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:26

mijn tinker heeft het al heel lang. Beide voorbenen ter hoogte van de handwortel (voorknie), een paar kleine korstjes. Eén plekje op haar rechterbeen is wel wat gevoelig.

Toch maar een keer de DA erbij gehad, die zei; mijt. Dus dectomac gespoten (zonder overleg over de risico's :( ) en een smeerseltje (vloeistof) gekregen dat een mix was van cortisonen, iets van dectomac en antibiotica. Dat moest 3 x 3 dagen gesmeerd met een kwast met steeds 10 dagen ertussen.
Dus ik was weer 100 euro lichter....en het heeft niks geholpen. Echt nul komma niks!

Dus nu pak ik het maar weer op mijn oude manier aan: haren wegknippen, 1 x per week wassen met betadine, smeren met mokcreme van Efratha. Echt weg gaat het niet maar het blijft klein. Ik heb ook wel eeens een poosje sudocreme geprobeerd maar helpt ook niet echt.

Ze krijgt maar heel weinig biks en kuil en staat overdag in de wei en eet daarnaast flink stro (heeft ze nodig). Daarnaast krijgt ze een beetje Pavo vital voor de nodige vitamine's.

Wat kan ik nog meer doen?

van 1 naar 61 pk

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:04

geerke schreef:
Muds schreef:
Zwavelpoeder met olie heeft hier wel de mok aanzienlijk verbeterd, :j de rasp is gelijk gebleven.



ik heb laatst zelf zalf gemaakt.....vaseline/zwavel/honing.....werkt goed!
mijn fries heeft korsten op zijn benen(staphilococcus aureus)daar blijft het lekker soepel mee.

Zwavel helpt ook tegen schimmels


die bacterie heeft mijn vorige tinker in zijn oor gehad...toch maar oorzalf dan?

van 1 naar 61 pk

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:44

Ik weet niet of sebacil geschikt is voor het hele lichaam. Tenslotte is het officieel helemaal niet toegestaan voor paarden. voor de luis zou ik iets anders van de DA halen.

van 1 naar 61 pk


beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:34

Nou, als de DA zegt dat 't kan, dan zal het wel kunnen.

van 1 naar 61 pk

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:54

Mijn tinker heeft een klein maar hardnekkig raspplekje, die niet veroorzaakt is door mijt. Ze staat overdag in een vrij schraal landje, krijgt 's ochtends en 's avonds een heel klein plukje kuil en eet daarnaast veel stro. Afgezien van dit plekje, is ze in topconditie en heeft ze een heel keurig gewicht.

Nog even voor de duidelijkheid; mijn tinker krijgt ook een beetje brok. Omdat ze op een pensionstal staat en iedereen gevoerd krijgt, zou het sneu zijn als zij dan niets krijgt.
Is muesli ipv brok dan beter?

van 1 naar 61 pk

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:08

Ik meld me ook maar even.
Mijn tinker heeft gelukkig maar 1 kleine plek van 3 x 1 cm, ter hoogte van de voorknie. Maar het zit er al meer als een half jaar, soms iets groter, soms iets kleiner. Het is nooit open of bloederig, er zit alleen een korstje.
Ze stampt of jeukt niet.

Ik heb gewassen met betadine en met mokzalf behandeld. Hielp iets.
Ik heb sebacil gebruikt. Hielp niks.
ik heb sudocreme geprobeerd. Hielp iets.
ik heb de DA erbij gehad, die zei: mijt en heeft (zonder overleg :( ) dectomax gespoten en nog een heel duur smeerseltje met wat anti-mijt, antibacterieels en cortisonen gegeven. Kostte met elkaar 100 euro en heeft 0 komma niks geholpen.
Hij heeft overigens geen huidafkrabsel genomen omdat daarmee volgens hem ten onrechte toch vaak de mijt werd gemist.

En nu weet ik het niet meer...

van 1 naar 61 pk

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:15

waar kan je dat krijgen?

van 1 naar 61 pk

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 09:45

het kleine raspplekje wat Jody al een jaar heeft, lijkt nu eindelijk op te knappen nu we de biks hebben afgebouwd. het heeft dus toch met voeding te maken!

van 1 naar 61 pk

beantsje

Berichten: 9297
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:34

Pellie schreef:
mooie ontdekking beantsje, wat ben je nu gaan voeren?


Jody staat op een vrij schrale wei, 's avonds gaat ze op stal. Ze krijgt heel weinig kuil en eet betrekkelijk veel stro (dat heeft ze ook nodig, anders krijgt ze dunne mest). Puur voor de rust op stal krijgt ze nog een handje brok, verder krijgt ze Pavo vital (aanvullende vitamines).

Voorheen kreeg ze 2 x een halve kg sportbrok omdat dat standaard bij ons gevoerd wordt. Voor een tinker een beetje veel van het goede!

van 1 naar 61 pk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Gitje1973, InfinityT, Koekie73, lotte_dl, M_ontana, Vagabondo en 44 bezoekers