Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

hyppolyte

Berichten: 5905
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:00

Hallo, hier even een vraag, mijn kwpn-er heeft sinds vorige week last van jeuk op haar kop, die ze ondertussen al helemaal open heeft geschuurd. Het zit niet bij de manen of staartwortel (wel bij de voorpluk), ze heeft vorig jaar geen last van jeuk gehad, en ik sta aan de kust, dus zomerexceem lijkt me niet logisch. Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn? Ik let qua voeren altijd heel erg op de eiwitten en probeer dat dus ook wat te beperken, sinds ze op het land staan met vers gras wordt ze ook niet echt meer bijgevoerd, enkel voor de vorm 2 handjes.


hyppolyte

Berichten: 5905
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 05:51

@pellie, ja het zijn wondjes van het schuren, ik heb er dinsdag groene leem opgesmeerd en het zag er gisteren wel wat beter uit, maar het neemt de jeuk natuurlijk niet echt weg. Heb in ieder geval nog een vliegenkap omgedaan in de hoop dat het iets uithaalt.
Ik ontdekte gisteren ook dat ze jeuk aan haar benen had (kootholtes e.d.), bij een been zag ik allemaal hele kleine beestjes rondspringen en de huid is geschilferd. Kunnen dat zandvlooien zijn ofzo, ik heb het nooit eerder gezien eerlijk gezegd, dus zou niet weten wat het zou kunnen zijn.

hyppolyte

Berichten: 5905
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 10:29

Je kunt beter die van vertargil bestellen, is een emmer van 2,5 kilo voor dezelfde prijs. Kun je aanmaken met water, dus ook makkelijk met kleinere hoeveelheden en je kunt het op die manier jaren bewaren. Die van de groene os heeft als enige verschil dat een lavendelgeurtje aan zit, heeft geen toegevoegde waarde verder. Bovendien is ie 2x zo duur :+
http://www.agradi.nl/vertargil-grof-1kg.htm deze en dan de 2.5 kilo variant

Oh jeetje dat is heftig, hoe dat zo ineens? Wat kan schelen is probiotica bijgeven, dan ondersteun je het herstel van binnenuit, zeker als je zo'n zware uitbraak hebt.

hyppolyte

Berichten: 5905
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:04

Ja werkt als een trein, is ook het enige wat werkt bij mijn paard (i.c.m. probiotica), is ook echt overal goed voor, zelfs open wonden. Zou wel bij die tinker de sokken wat korter knippen, dan kun je het wat beter op de plekken krijgen waar het nodig is, ipv dat het alleen maar in de haren blijft hangen.

De probiotica die ik voor spontane mok gebruik is die van orthica:
http://www.orthica.nl/assortiment/probi ... r-original

Verder krijgt die van mij een mix van geweekte bietenpulp, zemelen, zeewier, knoflook en fenegriek. Is een soort natuurlijke probiotica en dat werkt fijn als onderhoud :j.

hyppolyte

Berichten: 5905
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 12:36

Oei, hoe kom je daar aan? Zou erg voorzichtig zijn met dat soort spul, het is nogal agressief en kan het nog wel eens veel erger maken dan het was (net als sebacil).

hyppolyte

Berichten: 5905
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 14:23

Ik had het ook niet over scheren, maar zou wel de sokken echt even wegknippen, dat maakt het makkelijk te behandelen. Verder zou ik je willen aanraden om juist niet te veel te wassen en zeker niet met betadine e.d. echt hooguit 2x per week, anders raakt de huid alleen maar meer geïrriteerd. Daarom is die leem zo fijn, die kalmeert de huid, zodat die zich kan gaan herstellen.

Ik bedoelde inderdaad dat neocidol, de werkzame stof wordt ook gebruikt als insecticide, net als sebacil, dat helpt meestal alleen maar bij een spontane uitbraak van externe mok. Kan het ook veel erger maken (heb ik zelf wel eens meegemaakt). Weet je iets over de omstandigheden hoe ze stond voordat je haar kocht? Zou het in ieder geval ondersteunen met die probiotica die ik opnoemde, daar bereik je heel snel al resultaat mee :j.

hyppolyte

Berichten: 5905
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 17:54

Wat zit er allemaal voor rommel in de sokken dan (klinkt als meer dan alleen modder)? Zou dan in eerste instantie echt alleen de benen wassen met water om de prut eruit te krijgen, daarna 1 keertje met betadine en het dan in de leem zetten, dan verder het minimaal een paar dagen met rust laten. Met benen te vaak wassen maak je het meestal erger.
En zou dus toch de sokken kort knippen, dan kun je het veel beter behandelen, dat haar zit echt in de weg bij het behandelen van mok :j.

hyppolyte

Berichten: 5905
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 08:58

Oh dat ziet er niet goed uit, zou in ieder geval levertraanzalf op de kale plekke smeren, dat stimuleert de haargroei, heeft de DA een afkrabsel genomen of heeft ie dit gewoon zo geconstateerd?

Heb je recent van voer gewisseld, hoe zit het met de verharing an sich, die van mij laat alle haren los en krijgt dan ook kale plekken, maar dat ziet er anders uit.

Sowieso ben ik een voorstander van dingen van binnenuit aanpakken, dus die probiotica geven zoals ik al eerder gepost heb, kan geen kwaad (wel maar 1 capsule per dag geven trouwens).

hyppolyte

Berichten: 5905
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:38

Maar heeft de DA nou een afkrabsel genomen of heeft ie het gewoon met het blote oog geconstateerd? Want het is leuk dat hij zegt dat geen schurft o.i.d. is, maar je moet dan wel weten wat het wél is...
Ze heeft dus verder geen korsten o.i.d.?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Dartel, ikkedus, NikkiB1991, sanurie, xKatinkii en 20 bezoekers