Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 22:57

even een algemene vraag:

Arwen heeft 99% zeker mijt in haar achterbenen/sokken zitten.
( trapt meerdere malen per dag zeer hard 10/15 keer heel snel en hard tegen de grond met haar achterbenen, schijnt een klassiek kenmerk te zijn. Ook heeft ze sinds gisteren in de overgang van de koot een flinke bloederige wond welke geen mok is)
Nu heb ik van mijn zus te horen gekregen dat ik Sebacil moet gebruiken.
geen probleem... maar ik kreeg het zware advies om de sokken er compleet af te knippen of scheren, omdat ze anders er gewoonweg haast niet vanaf komt.
Ik zie hier zeker het nut van in, maar ehm.. wilde toch weten of meer mensen dit hebben gedaan alvorens ik mijn Tinkerdame ga "verminken" Clown

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 23:12

nee, voor de wond zou ik het ook niet doen,maar echt puur om de mijt weg te krijgen.
dit omdat volgens mijn zus de sokken als perfecte schuilplaats kunnen dienen voor de mijten, waardoor je ze met het middel niet goed weg kan krijgen.
Hierdoor kan het zijn dat je er maar niet vanaf komt.
bij het wegknippen/scheren van de sokken haal je al halve bevolkingen weg, en schijnt het middel gewoon zijn werk te kunnen doen op de overige mijten die er nog zitten?

verder 2 vragen:

als mijt in de achterbenen zitten, zitten ze dan bij voorbaat ook in de voorsokken? ( zoals vlooien die overspringen?)

Mag ik Arwen peesbeschermers omdoen, en die vervolgens veilig voor mijn andere Tinker gebruiken? of heb ik dan kans dat die ook mijt krijgt?

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 10:30

OK.. ik ga het eerst proberen met behoud van de sokken, zo te horen kan het best werken mits je de boel flink natmaakt. voeten in emmers dumpen is hier geen probleem, alleen dan inderdaad die open wond.
dat lijkt mij hoogst onaangenaam in een emmer vol bijtend spul. met een kwast eromheen moet daar mogelijk zijn, de haartjes zijn daar immers toch al weg waardoor kans op lekken kleiner wordt.

@ caira: Arwen staat heel laag in het krachtvoer, ongeveer halve kilo basisbrok en halve kilo Havens eiwitarme muesli per dag.
s'avonds zoveel goed droog hooi als ze op kan, en overdag staat ze op een relatief schraal weiland.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:13

helaas... de dierenarts is daarnet geweest ivm dat Arwen koliek had, en ik heb hem om advies gevraagd. Hij raadde ten sterkste aan om de sokken eraf te halen en inderdaad de boel te behandelen.
Dus helaas.. van 2 verschillende dierenartsen dit advies gekregen, dus het zal niet voor niets gegeven worden. Morgenochtend gaat alles eraf bij Arwen, even doorbijten ( of een traantje wegpinken Nagelbijten / Gniffelen ), maar dan hopelijk na 2 weken behandelen een mijtvrije Arwen.
wisten jullie trouwens dat dat middeltje op pagina 1 in Nederland eigenlijk verboden is? Clown

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:06

omdat ik gezien heb wat er kan gebeuren als je te lang ermee aanklooit. dan ben je nog verder van huis.
binnen 2 dagen van geen wondjes na 3 wonden ( vanochtend weer een ontdekt) gaat mij wel heeeel snel.
En dat ze zelfs uit pure ellende in de weide gaat liggen om vervolgens 10 minuten lang als een idioot al haar sokken en benen af te bijten vond ik vandaag ook niet echt een positief voorteken.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 22:16

Ivm koliek mocht ik dit niet van de dierenarts.
Morgen gaan de sokken eraf ( wacht even op advies antwoord hoe kort ik ze ga doen) en was ik de benen 2 dagen lang met een antibacterieel middel. Dit schijnt al veel opluchting te geven bij paarden.
maandag kan ik in de kliniek Sebacil ophalen en gaat het spul er ook meteen in.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 23:39

weet even niet meer hoe het middel heet,maar ze heeft een pijnstiller gekregen die wat langer zou werken. is intraveneus gegeven.

nee, even 2 dagen met rust laten qua rare middelen.
Dierenarts stelde zelf maandag voor om te beginnen met het "zware" middel, dus dan houd ik dat voor alle zekerheid maar aan Ja

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:28

Zo, de sokken zijn eraf gegaan en de boel gewassen met jodium shampoo. beest stond met de lip omhoog zo fijn vond ze het!
morgen nog een keer met shampoo wassen, en dan maandag dat andere spul erop.
ze bleek echt op elk been wondjes te hebben, echt heel sneu.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:43

je kunt het ook zelf testen he Ja
een paar haren/ afschraapsdels op een wit papier leggen, en dan een bureaulamp erop schijnen.
door de hitte bewegen die krengen, en zie je dus of het mijt is.

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:29

dat Sebacil stinkt trouwens wel behoorlijk zeg Nagelbijten / Gniffelen
heb vanmiddag 80 ml opgehaald.. maar my god.... die stank!

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:06

jup... ik kreeg ook het dringende advies om handschoenen aan te doen.
wil eerst even een dag of 4 afwachten met behandelen ivm dat Arwen nu 3 verschillende zware medicaties en middeltjes gebruikt, en ik niet weet in hoeverre de Sebacil hierin kan werken/aantasten.
dus nog even jeuken, en hopelijk dit weekend Arwen behandelen en Lowara preventief wassen ( met behoud van sokken Clown )

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:06

@ pellie: oei.. dat ziet er flink aangetast uit zeg Nagelbijten / Gniffelen wat een prachtige wimpers heeft je Tink trouwens!

Hier de eerste ronde * strijd tegen de mijten* gehad. Arwen als 3 jarige liet zien dat een nuchtere Tinker best met haar benen in een emmer bijtend spul kan staan.
echt zielig, toen ik haar voeten eruit haalde begon het spontaan op allemaal plekken te bloeden.
maar... ik heb wel het diee dat er effect is, ik zag ineens allemaal beestjes naar de oppervlakte van haar witte benen en die heb ik eraf kunnen wassen.
nu hopen dat de rest van de familie doodgaat die er nog inzit Clown

Hoe houden jullie trouwens kruisbesmetting tegen? borstels en peesbeschermers ook onderdompelen in een emmer met dat goedje?

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 10:26

Heb je er foto's van? Hoe extreem is het?

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Clien_, Rubio, Trendiction en 6 bezoekers