Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:11

We hebben hier een luis-besmetting all over de kudde Huilen Na 2 keer wassen met Sebacil waren de luizen nog niet weg en kregen de meeste paarden inmiddels ook kale plekken op het hoofd. Ze hebben ook goed jeuk in de sokken. Denk dat er ook een deel schurft bij zit.

heb vandaag alle paarden behandeld met Prontax Pour On. Dit heeft hetzelfde werkzame stofje als Dectomax, maar ik kan het gewoon over de ruggegraat gieten. De toediening was ideaal!! Geen geklooi met wassen etc. Op de gietdop een knopje omdraaien tot het juiste gewicht, in de fles knijpen, daarna vulde het dopje met de vloeistof en dat kon je heel gemakkelijk uitgieten over de rug. De stof is ruim 8 weken werkzaam. Het is een breeedspectrum ontwormingsmiddel en een breedspectrum pesticide welke het zenuwstelsel van de parasieten aantast.

GASTROINTESTINAL ROUNDWORMS (adult and fourth stage larvae) (maagdarm wormen, inclusief ingekapselde laven)

Ostertagia ostertagi (including inhibited larval stages) Oesophagostomum radiatum
Cooperia pectinata Trichostrongylus colubriformis
Ostertagia lyrata (adult) Strongyloides papillosus (adult)
Cooperia surnabada (syn mcmasteri) Cooperia oncophora
Haemonchus placei Nematodirus spathiger (adult)
Bunostomum phlebotomum (adult) Cooperia punctata (adult)
Trichostrongylus axei Trichuris spp (adult)

LUNGWORMS (adult and fourth stage larvae) (longwormen)
Dictyocaulus viviparous

EYEWORMS (adult) (oogwormen)
Thelazia spp.

WARBLES (parasitic stage) (Horzels)
Hypoderma bovis (runderhorzel)
Hypoderma lineatum (eveneens een runderhorzel)

SUCKING AND BITING LICE (zuigende en bijtende luizen)
Linognathus vituli
Haematopinus eurysternus
Solenopotes capillatus
Damilina (Bovicola) bovis

MANGE MITES (mijten)
Psoroptes bovis
Sarcoptes scabei
Chorioptes bovis

HORN FLY (hoornvlieg)
Haematobia irritans.

♥♥ Digitale en traditionele tekeningen in opdracht ♥♥
www.dianneteunissen.nl
Atelier Dianne Teunissen op Facebook

♥ Katootje † 04-05-2008 One day we'll meet again...
♥♥ "When the winds of change blow, some people build walls and others build windmills." ♥♥


DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:34

wat overigens wel wonderlijk is, is dat geen van allen nu MOK heeft!! Wel schurft hoogstwaarschijnlijk! De mok is bij mijn paarden altijd van binnenuit gekomen. Nu ze iets van buitenaf hebben, krijgen ze er geen wonden/korstjes van.. Alleen ontieglijk jeuk..

♥♥ Digitale en traditionele tekeningen in opdracht ♥♥
www.dianneteunissen.nl
Atelier Dianne Teunissen op Facebook

♥ Katootje † 04-05-2008 One day we'll meet again...
♥♥ "When the winds of change blow, some people build walls and others build windmills." ♥♥


DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:01

schurft is rete besmettelijk voor mensen, zeker de sarcoptes scabiei!! De andere twee in iets mindere mate. Veeluizen zijn niet zo besmettelijk en ze houden zich niet vast in je huid. Zitten ze in je haren, vallen na een douche vanzelf ook daar uit. Kleding kun je in een vuilniszak doen (buiten of bij de paarden omkleden) en bij thuiskomst gelijk in de wasmachine met een beetje extra biotex.

@ Bliksem: zo zien die van mij er nu ook uit, maar die hebben luizen, schurft zit liever in de manen, staart en sokken

@ Keeva: Ik zou een holistisch dierenarts hierop zetten, omdat je nu buiten de zorg van je merrie nu ook de zorg van het veulen erbij hebt. Of eventueel een mailtje uitdoen naar Natuurgeneeskundig Centrum de zon

Wat ik mij namelijk best in kan denken is dat met drainage compositum afvalstoffen worden uitgedreven, maar gaat dat bijvoorbeeld dan ook niet via de melk eruit? Ik zou bijvoorbeeld dit soort dingen echt 100% zeker willen weten dat het geen kwaad kan voor het veulen.

Sokken eraf gehaald heb ik 1 keer gedaan, maar heeft geen biet geholpen, het werd er alleen maar erger van, omdat mijn tink toen ook nog eens zonnebrand op haar benen kreeg.

Frontline (in een pompflesje) voor grote honden heb ik ook gebruikt voor Kato, dat werkte hartstikke goed!

♥♥ Digitale en traditionele tekeningen in opdracht ♥♥
www.dianneteunissen.nl
Atelier Dianne Teunissen op Facebook

♥ Katootje † 04-05-2008 One day we'll meet again...
♥♥ "When the winds of change blow, some people build walls and others build windmills." ♥♥

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:35

bliksem schreef:
Teuntje111 schreef:
@ Bliksem: zo zien die van mij er nu ook uit, maar die hebben luizen, schurft zit liever in de manen, staart en sokken
Dat soort dingen heb ik tot nu toe inderdaad gelezen, maar als de DA zegt dat het schurft is en daar een middeltje tegen geeft moet ik dat maar geloven. Nagelbijten / Gniffelen

als hij sebacil, neocidol of een dergelijk product heeft voorgeschreven is er niks aan de hand, want dat werkt tegen zowel luis als mijt.

@ Alenthe05: Knoflook is heel niet goed om dat jaar in jaar uit aan je paard te geven! Knoflook is juist erg belastend voor het bloed. Het kan beter alleen als kuur worden gegeven. Luizen en mijten kan je bijna niet voorkomen en ook een paard wat je knoflook voert blijft gewoon vattelijk voor deze rot-beestjes. Evenals dat een paard wat knoflook heeft gegeten nog last heeft van vliegen.

Kootholte kaalscheren heeft hier alleen maar tot meer irritatie geleid, van onder andere het gras wat dan steeds tegen de huid komt. Warmbloeden hebben daar korte vacht zitten, tinkers hebben alleen de haren van de sokken en daaronder geen ondervacht. Als je alles afscheert, lopen ze dus met hun blote huid door het gras, waardoor ze juist weer eerder beestjes etc oppikken. halflang gras kan dan ook ontzettend irriteren, de kleine krasjes die het veroorzaakt gaan ook vreselijk jeuken.

♥♥ Digitale en traditionele tekeningen in opdracht ♥♥
www.dianneteunissen.nl
Atelier Dianne Teunissen op Facebook

♥ Katootje † 04-05-2008 One day we'll meet again...
♥♥ "When the winds of change blow, some people build walls and others build windmills." ♥♥

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:46

paardenluis vind mensen niet lekker omdat ze te weinig haar hebben Lachen Schurft vindt alles lekker, dus daar zou ik meer voor uitkijken.

Ik knuffel mijn paarden ook uitgebreid als ze luizen of mijt hebben, maar kleed me dan wel om en douche meteen als ik thuis kom. En ondanks dat er op de verpakking staat dat je sebacil etc niet aan mag raken, was ik er wel mijn handen mee als ik mijn paarden ook behandel. Borstels etc ook in ditzelfde spul wassen, dekjes etc kan je met biotex in de wasmachine doen. Leer kan je een paar keer goed reinigen

Als 7 dagen voorgeschreven is, zou ik me gewoon aan de 7 dagen houden. Ik heb altijd 3 keer gewassen. 1e keer voor alle volwassen beestjes, 2e keer voor de uitgekomen eitjes en daarbij weer nieuwe volwassen beestjes, 3e keer voor de laatstgelegde eitjes die op dat moment net zijn uitgekomen.

♥♥ Digitale en traditionele tekeningen in opdracht ♥♥
www.dianneteunissen.nl
Atelier Dianne Teunissen op Facebook

♥ Katootje † 04-05-2008 One day we'll meet again...
♥♥ "When the winds of change blow, some people build walls and others build windmills." ♥♥

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:08

mensen eten en slikken wel meer wat niet goed is voor hun gezondheid Knipoog Mijn eigen darmflora gaat er helemaal aan op het moment dat ik te veel en te vaak knoflook eet. Een paard kan niet kiezen, die eet wat jij hem voert.. Aan jou daar verstandig mee om te gaan.

Er zijn uitgebreide studies gedaan (erik Laaraker heeft er lezingen over gedaan) over de schadelijkheid van knoflook bij paarden. Knoflook breekt (uitsluitend) bij paardachtigen rode bloedcellen af en bij grote hoeveelheden knoflook voeren kan het zelfs leiden tot bloedarmoede

♥♥ Digitale en traditionele tekeningen in opdracht ♥♥
www.dianneteunissen.nl
Atelier Dianne Teunissen op Facebook

♥ Katootje † 04-05-2008 One day we'll meet again...
♥♥ "When the winds of change blow, some people build walls and others build windmills." ♥♥

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:07

Bij winkels waar je geneesmiddelen voor vee kan krijgen. Per 1 juli verkopen ze het alleen nog op dokters recept, het gaat dan dus uit de vrije verkoop!!

♥♥ Digitale en traditionele tekeningen in opdracht ♥♥
www.dianneteunissen.nl
Atelier Dianne Teunissen op Facebook

♥ Katootje † 04-05-2008 One day we'll meet again...
♥♥ "When the winds of change blow, some people build walls and others build windmills." ♥♥

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:34

zoooo, ik ben blij!!!!!!!!!!!!!! Alle luizen zijn nu definitief dooood!!!! Ennnnnn "mijn" merries stampen niet meer!!!! Dus àls ze schurft hadden zal dit ook dood zijn whooeiiiiii!!

Lang leve de Prontax Pour on!! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

♥♥ Digitale en traditionele tekeningen in opdracht ♥♥
www.dianneteunissen.nl
Atelier Dianne Teunissen op Facebook

♥ Katootje † 04-05-2008 One day we'll meet again...
♥♥ "When the winds of change blow, some people build walls and others build windmills." ♥♥

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:49

Berdien schreef:
Eprinex is dus vrij en zonder DA verkrijgbaar?


TOT 1 juli dit jaar.. Daarna moet je met een recept van de VA naar de winkel en wordt het daar voor je besteld.

Prontax moet je 10 ml per 100 kilo van geven

Ivermectine wormenkuren werken inderdaad niet best tegen schurft uitwendig, tenzij je een behoorlijke overdosis geeft, maar dat is weer erg belastend voor de darmen.

De pour on producten hanteren meestal een dosering van 1 ml per 10 kilo lichaamsgewicht

Prontax kostte €120 voor 1 liter, pontax ontwormt ook. voor een paard van 500 kilo is dat 6 euro, is dus ietsje goedkoper als een ivermectine wormenspuit (ongeveer 7 euro).

Ivomec kost €87,50 voor 1 liter, daarvan kost 1 behandeling van een paard van 500 kilo €4,38 (@ Vasthi, Ivomec mag officieel niet aan lacterend vee (voor humane consumptie) worden gegeven!!)

Eprinex, kost €98,50 per liter, 1 behandeling voor een paard van 500 kilo kost €4,93

♥♥ Digitale en traditionele tekeningen in opdracht ♥♥
www.dianneteunissen.nl
Atelier Dianne Teunissen op Facebook

♥ Katootje † 04-05-2008 One day we'll meet again...
♥♥ "When the winds of change blow, some people build walls and others build windmills." ♥♥

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:55

dit lijken mijn luizenplekken wel

♥♥ Digitale en traditionele tekeningen in opdracht ♥♥
www.dianneteunissen.nl
Atelier Dianne Teunissen op Facebook

♥ Katootje † 04-05-2008 One day we'll meet again...
♥♥ "When the winds of change blow, some people build walls and others build windmills." ♥♥

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:00

Nee, imaverol werkt niet tegen luizen, Sebacil wel. Mocht het volgende wasbeurt nog niet wegzijn met de imaverol, kan je altijd nog sebacil proberen. Ik ben per slot maar een bokker en je dierenarts heeft je paard in het echt gezien.

♥♥ Digitale en traditionele tekeningen in opdracht ♥♥
www.dianneteunissen.nl
Atelier Dianne Teunissen op Facebook

♥ Katootje † 04-05-2008 One day we'll meet again...
♥♥ "When the winds of change blow, some people build walls and others build windmills." ♥♥

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:03

je kan ze er ook mee ontwormen hè Knipoog Mocht je een ivermectine-beurt hebben, kan je in plaats van de orale spuiten nu dus ok de pour on gebruiken

♥♥ Digitale en traditionele tekeningen in opdracht ♥♥
www.dianneteunissen.nl
Atelier Dianne Teunissen op Facebook

♥ Katootje † 04-05-2008 One day we'll meet again...
♥♥ "When the winds of change blow, some people build walls and others build windmills." ♥♥

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:52

Ik heb de Prontax bij Den Bleker in Ter Aar gekocht..

♥♥ Digitale en traditionele tekeningen in opdracht ♥♥
www.dianneteunissen.nl
Atelier Dianne Teunissen op Facebook

♥ Katootje † 04-05-2008 One day we'll meet again...
♥♥ "When the winds of change blow, some people build walls and others build windmills." ♥♥

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:04

Het slinkt wel als het rustig is, maar helemaal weg gaat het nooit meer. Het wordt ook wel chronisch progressief lymfoedeem (CPL) genoemd en komt vaker voor bij koudbloeden die een verwaarloosde mijt-infectie hebben doorgemaakt. Bij koudbloeden valt namelijk pas op dat ze mijten hebben, als ze gaan stampen, krabben en korsten hebben..

♥♥ Digitale en traditionele tekeningen in opdracht ♥♥
www.dianneteunissen.nl
Atelier Dianne Teunissen op Facebook

♥ Katootje † 04-05-2008 One day we'll meet again...
♥♥ "When the winds of change blow, some people build walls and others build windmills." ♥♥

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:58

Ja, daar kunnen ze ook zitten

♥♥ Digitale en traditionele tekeningen in opdracht ♥♥
www.dianneteunissen.nl
Atelier Dianne Teunissen op Facebook

♥ Katootje † 04-05-2008 One day we'll meet again...
♥♥ "When the winds of change blow, some people build walls and others build windmills." ♥♥


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annibel, elise t., Googlebot, GrapeshotBot, IASCrawler, Pallatin, TinusB en 36 bezoekers