Meerdere vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jaimy_Liam

Berichten: 191
Geregistreerd: 16-08-22

Meerdere vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 20:09

Hoi allemaal!!


Mijn puppy van 3 bleek geen 3 te zijn, maar 2/2,5 jaar! Shocker!
Dit is even off-topic ook, maar goed.

Wat is een prima leeftijd om je sTinker langzaamaan te beleren/rijden?


Liam blijkt volgens de DA last te hebben van SME. Alhoewel de DA benoemt dat ik er erg vroeg bij ben, heeft hij hem een halve dosis Cortalone toegediend <-- tevergeefs. Hij jeukt nog steeds als een gek.
Wat ik nu wil uitproberen: Zijn manen afknippen! Heb echt mega coole foto's van diverste sTinkers voorbij zien komen, dus morgen ga ik zijn manen knippen.

Ook ben ik op zoek naar een goede eczeemdeken..hebben jullie suggesties?

Liam heeft witte schilfers bij zijn achterbenen, in de sokken.. wat kan dit zijn? Hij bijt niet, maar is er wellicht iets dat de groei van zijn sokken zou kunnen bevorderen? Hij heeft wel kale plekken.



Groetjes Jaimy! :D

Lyona

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Meerdere vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 20:25

Ik zou met inrijden echt pas beginnen vanaf 5/6 jaar. Dit ivm het sluiten van de ruggenwervels. Veel mensen doen het eerder, maar ik zou echt wachten, heb je later veel profijt van!

Ik heb zelf 2 paarden met SME. Er is hier op bokt ook een centraal topic voor waar je veel ervaringen kan opdoen. Ik heb voor die van mij eczeem dekens van Epplejack. Prima spul, maar niet heel sterk. Ook vind ik de buikbescherming niet super. En voor mijn Merens is de hals te kort.

Manen afknippen kan je doen, maar realiseer je wel dat een paard die niet voor niks heeft. Manen zijn erug handig tegen vliegen en dazen op de hals. (hier kunnen ze niet bij met de staart of mond)

Marie111
Berichten: 4669
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 10:58

Jaimy_Liam schreef:
Hoi allemaal!!


Mijn puppy van 3 bleek geen 3 te zijn, maar 2/2,5 jaar! Shocker!
Dit is even off-topic ook, maar goed.

Wat is een prima leeftijd om je sTinker langzaamaan te beleren/rijden?


Liam blijkt volgens de DA last te hebben van SME. Alhoewel de DA benoemt dat ik er erg vroeg bij ben, heeft hij hem een halve dosis Cortalone toegediend <-- tevergeefs. Hij jeukt nog steeds als een gek.
Wat ik nu wil uitproberen: Zijn manen afknippen! Heb echt mega coole foto's van diverste sTinkers voorbij zien komen, dus morgen ga ik zijn manen knippen.

Ook ben ik op zoek naar een goede eczeemdeken..hebben jullie suggesties?

Liam heeft witte schilfers bij zijn achterbenen, in de sokken.. wat kan dit zijn? Hij bijt niet, maar is er wellicht iets dat de groei van zijn sokken zou kunnen bevorderen? Hij heeft wel kale plekken.



Groetjes Jaimy! :D


Staart- en maneneczeem _kan_ van binnenuit komen - dus van het voer.

Wat krijgt Liam te eten?

Ken je de Facebookgroep "Denken over paarden"? Wellicht dat je daar ook tips kunt krijgen en informatie daarover kunt vinden.

Over witte plekken op de achterbenen - wellicht mok? Ook dat komt vaak van binnenuit.

Cchanny

Berichten: 8843
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: Meerdere vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 11:29

Je zou de webshop Atorka kunnen vragen.

Zij hebben spullen en veel informatie over staart en maan exzeem :)

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 19:43

Ik zou pas beginnen met 5 jaar. En dan niet alleen met Tinkers, maar met alle rassen.
Laatst bijgewerkt door Paradise123 op 19-10-23 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

NATASxBAILEY

Berichten: 35
Geregistreerd: 22-01-22
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 03:22

Ik zou bij geen enkel paard onder de 5 jaar beginnen met rijden. Een paard is pas volgroeid met 6 jaar en daarom zou ik hem eerst rustig uit laten groeien.

Het hele jeuk fiasco... Naar mijn inziens is SME iets wat (te) vaak geroepen worden door DA's bij een beestje wat jeuk heeft. Boycot eerst de suikers eens. Ga aan het werk met verzachtende lotion goed op de huid. Manen knippen ga je niks mee oplossen. Aangezien je daar de jeuk op de manenkam niet mee weghaalt.

Jaimy_Liam

Berichten: 191
Geregistreerd: 16-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-22 01:54

Liam's manen groeien als kool, dus ik ga gewoon kijken wat aankomend zomer brengt. Ik twijfel namelijk ook sterk aan of hij wel daadwerkelijk SME heeft. Ondertussen is Liam een paar maanden geleden verhuisd en heb ik het idee dat hij veel minder schuurt, dus wie weet speelde de locatie ook wel mee.

Aan welke verzachtende lotion moet ik dan denken?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Liam is laatst bekeken door de tandarts en hij heeft zijn wolfskiesjes verwijderd. De tandarts schatte Liam nu 3 jaar.
Wat kan er gebeuren als je een paard te jong beleerd? (wat zijn jullie eigen ervaringen??)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Liam krijgt verpakt hooi, en dan zit er nog verschil in snit (zo noemde de stalhouder dit). Maar zij letten wel goed op welke Liam krijgt, in dit geval wat het minste suiker bevat. Onverpakt hooi is hier geen optie.
Verder krijgt Liam een kruidenmix met metazoa tea tree brok, zo'n 3,5 handje brok met kruiden. Dit krijgt hij niet elke dag.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Omdat het nu de laatste weken erg koud is staat Liam veel stil. We lopen wel veel buiten onze rondjes, zowel samen met Baileys (zijn Tinker vriendinnetje) als met z'n tweeën. Wij beschikken niet over een binnenbak.
Wat doen jullie nu met jullie paarden?

Ik 'durf' hem nu niet te longeren vanwege de temperatuur. Ik longeer normaal een kwartier/20 minuten.
Of is longeren een optie als ik daarna nog een rondje met hem ga wandelen? Het rondje zal ongeveer 20 min tot een half uur zijn. Is dit genoeg om hem daarna weer in zijn groepje te zetten?
Ik zit namelijk niet te wachten op een ziek/verkouden paard door een knullig actie van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 02:18

Lyona schreef:
Ik zou met inrijden echt pas beginnen vanaf 5/6 jaar. Dit ivm het sluiten van de ruggenwervels. Veel mensen doen het eerder, maar ik zou echt wachten, heb je later veel profijt van!

Ik heb zelf 2 paarden met SME. Er is hier op bokt ook een centraal topic voor waar je veel ervaringen kan opdoen. Ik heb voor die van mij eczeem dekens van Epplejack. Prima spul, maar niet heel sterk. Ook vind ik de buikbescherming niet super. En voor mijn Merens is de hals te kort.

Manen afknippen kan je doen, maar realiseer je wel dat een paard die niet voor niks heeft. Manen zijn erug handig tegen vliegen en dazen op de hals. (hier kunnen ze niet bij met de staart of mond)
Daar is echt 0 bewijs voor; wetenschappelijk onderzoek wijst zelfs op het tegendeel, namelijk dat op jongere leeftijd beginnen en gedoseerd belasten veel beter is dan wachten tot ze zijn uitgegroeid. Weefsel heeft prikkels en belasting nodig om sterker te worden, alleen grondwerk is daarvoor niet voldoende en vergroot alleen maar de kans op blessures als het dier eenmaal aan het werk moet.

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 12:29

Mkango: Sorry hoor :r dat is net alsof je een kleuter 10 kg laat dragen %) voorbeeldje:
2 volle tinkerzusjes worden verkocht aan 2 verschillende mensen, de ene persoon rijdt haar tinker pas in op dr 7de, en de andere wordt al op haar 4de ingereden. Verschil: de laat ingereden tinker heeft nooit rugklachten gehad en is 15 cm hoger geworden (heeft de tijd gehad om uit te groeien, dus niet al haar energie ging naar het trainen) de andere is nu helaas ingeslapen Y;(
Natuurlijk weet ik dat dit niet een grootschalig onderzoek is. Maar eigenlijk hoort iedereen de dwang om te rijden op een jong paard weg te zetten, en voor de gezondheid van het paard te kiezen. *\o/*
Koop gewoon geen jong paard als je geen geduld hebt _O- 8)7
Laatst bijgewerkt door Paradise123 op 27-12-22 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Meerdere vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 12:44

Behalve dat het vroeger wel gedaan werd, paarden al op hun tweede inrijden, doen we dat eigenlijk tegenwoordig niet meer.
Mijn Tinker was zo vroeg ingereden en ik kreeg haar toen ze 3.5 was. Als ik je een reden mag geven om je tinker NIET vroeg in te rijden, is dat omdat ze heel erg lang veulen blijven in hun koppie. Mijn Tinker is nu 10 jaar en ik denk pas op haar 6e à 7e dat ze emotioneel volwassen werd. Ik zou veel spelen, spelletjes doen, klikkertraining, veel wandelen, lekker rustig wennen aan alle dingen in het leven en pas af en toe een zadeltje erop en af en toe eens wat stappen. En dat over de jaren heen opbouwen.

Verder: de jeuk. Meestal zijn het bij tinkers luizen en mijten. Ga behandelen met butox en waarschijnlijk wordt het allemaal veel beter.

De witte dingetjes. Veel tinkers hebben een talgklier net onder de knieholte van het voorbeen, die overdreven veel talg produceert (om de sokken droog te houden denk ik) en dat teveel uit zich in witte dingetjes in hun sokken.

Andere witte dingetjes kunnen vervellingen van larven van luizen zijn. Met een vergrootglas moet je dat kunnen zien.

Succes

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 12:51

Ik heb 2 ponies met SME gehad, en beide hadden veel minder last van jeuk als ze niet op het gras kwamen. Sowieso sober voeren; geen standaard brok, maar een vitaminebrokje war je veel minder van hoeft te geven.
En verder een eczeemdeken. Die goedkope elastische vond ik prima, maar ik kocht ze wel een maat groter dan de ruglengte was. Ik weet niet hoe de pasvorm is bij een Tinker.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 12:55

Je kunt met je tinker al allerlei leuke dingen doen, zodat je kan toewerken naar een berg vertrouwen in elkaar. Dan zal inrijden niet zo ingewikkeld hoeven zijn als je paard een jaar of 5 is.
Grondwerk
Vrijheidsdressuur
Wandelen (wennen aan ellerlei dingen die je op de weg kan tegenkomen.)
Werken aan de dubbele longe of de lange lijnen, dan werk je niet steeds op de cirkel, want dat is nogal belastend voor een jong paard. Je kunt, als je paard en jij er handig in zijn geworden, aan de lange lijnen naar buiten!
Neem gerust wat lessen in deze dingen, dat is alleen maar goed en inspireert jou om door te gaan.

Fijn ook dat je het voer goed in de gaten houdt. Tinkers zijn sobere paarden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:00

Paradise123 schreef:
Mkango: Sorry hoor :r dat is net alsof je een kleuter 10 kg laat dragen %)

Ik ben van de stroming van Mkango. Maar let ook heel goed op het woord gedoseerd dat ze gebruikt, dat is heel belangrijk.

Haar voorstel is dus niet op een kleuter de hele dag met 10 kg te laten zeulen, haar voorstel is om een puber van 15 2x per week drie kwartier te laten wandelen met een goed passende rugzak van 10 kg.

Wie denk je dat het meest sterke lichaam krijgt? De puber die de hele dag in de bank hangt of het paardenmeisje dat elke dag de stal uitmest, met hooi, stro en voer sleept en lekker buiten bezig is?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:12

Over woorden kunnen we eindeloos debatteren.

Een jong paard overvragen is beslist slecht. Geduld is een schone zaak.
Maar dat wil net niet zeggen dat 'belasten' fout is.
Geleidelijk aan, kort, niet elke dag iets met het jonkie doen werkt prima.
Idd: spieren en botten worden sterk als reactie op 'prikkels', dwz belasting.

Wandelen is hartstikke prima. (Veel beter dan de rondjes van het longeren.)
En aan de hand 100 spelletjes, ook die die het dier voorbereiden op goed rijpaard zijn. (Paard krijgt als rijpaard te maken met de verstoring van het zwaartepunt, kan hijzelf het zwaartepunt opzij en naar achter brengen is dat een grote hulp.)

Oud criterium: het dier moet 'mooier' worden. Soepeler, krachtiger bewegen in combinatie met een blij, ontspannen paard.

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Re: Meerdere vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:35

Rex_Roflo: Eigenlijk is dit een zinloze discussie tussen 2 partijen. Partij 1 is voor de gezondheid van het paard, partij 2 probeert het zichzelf wijs te maken dat ze er goed aan doen een paard vroeg in te rijden, omdat ze geen geduld hebben. Ik kan alles zeggen wat ik wil, enorm veel voorbeelden laten zien, maar als julie jezelf wijs blijven maken dat je er goed aan doet....

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:37

Paradise123 schreef:
Rex_Roflo: Eigenlijk is dit een zinloze discussie tussen 2 partijen. Partij 1 is voor de gezondheid van het paard, partij 2 probeert het zichzelf wijs te maken dat ze er goed aan doen een paard vroeg in te rijden, omdat ze geen geduld hebben. Ik kan alles zeggen wat ik wil, enorm veel voorbeelden laten zien, maar als julie jezelf wijs blijven maken dat je er goed aan doet....


Nu, volgens mij zie je een partij over het hoofd.

DuoPenotti

Berichten: 29452
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:44

Paradise123 schreef:
Rex_Roflo: Eigenlijk is dit een zinloze discussie tussen 2 partijen. Partij 1 is voor de gezondheid van het paard, partij 2 probeert het zichzelf wijs te maken dat ze er goed aan doen een paard vroeg in te rijden, omdat ze geen geduld hebben. Ik kan alles zeggen wat ik wil, enorm veel voorbeelden laten zien, maar als julie jezelf wijs blijven maken dat je er goed aan doet....

:')

zullen we kinderen ook maar op de bank laten zitten en niet naar voetbal of turnen of gym sturen?
Want dat is wat je zegt....

Topsport nee, overvragen nee.
Licht werk vanaf 3, ja heel goed, want dat maakt ze sterk.
Dat er sukkels zijn die niet kunnen doseren...ja die rijden een 10 jarige ook kapot. Ook genoeg voorbeelden van