[SGW] Coolinggel en dan transportbeschermers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

martinev

Coolinggel en dan transportbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 17:28

Ik wil graag na een cross coolinggel op de benen van mijn paard doen, maar nou lees ik overal dat je de benen daarna niet meer "in moet pakken". Het lijkt me toch dat je de coolinggel na het uitstappen op de benen van je paard doet, maarja, je moet daarna nog wel naar huis en ik wil mijn paard echt transportbeschermers om doen in de trailer. Nou zit er wel een tijdje tussen het eind van de cross en het weer naar huis rijden, dus die tijd kan ik de transportbeschermers eraf laten.

Of bedoelen ze met het inpakken van de benen het gelijk inbandageren? Transportbeschermers zitten natuurlijk een stuk minder strak.

Als ik daarna terug op stal ben bandageer ik de benen een nachtje in om dikke benen te voorkomen, moet ik dan eerst de gel eraf spoelen met water en daarna inbandageren?

Vraag me af hoe jullie dit doen!

Sim

Re: Coolinggel en dan transportbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:54

Hier is al een topic over. Ik zal het even opzoeken en de link plaatsen.

* edit * Gevonden! viewtopic.php?f=96&t=730981&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Mocht je vraag, na het lezen van bovengenoemd topic, nog niet beantwoord zijn stuur me dan even een pbtje. Wellicht kan ik je topic eventueel weer open zetten.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 21:45

In overleg met TS toch weer open. Het topic dat ik linkte gaat voornamelijk over klei en TS wil toch graag wat meer info over coolinggel en daar wordt in het eerder genoemde topic niet veel over gemeld. Dus, SGW-ers, barst maar los!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:16

Ik gebruik na de cross en na trainingen altijd cooling gel, nooit klei oid. Mijn ervaring is dat deze best snel intrekt en dat de benen dus vrij snel droog zijn. Ik zou er wel transportbeschermers overheen durven doen, ook omdat we nooit meteen na de cross vertrekken. Zelf doe ik trouwens nooit iets om de benen in de trailer en 's avonds laat ik mijn paard, als het weer het toelaat maar zelfs dan gooi ik liever 2 dekens op, op de wei ipv stalbandages. Ik ben tegen stalbandages als hun enige doel het voorkomen van dikke benen is, beweging is veel effectiever en ik geloof heilig dat het niet goed is als de benen na zwaar werk te warm worden onder dikke bandages. Ik ben voorstander van luchten Bloos Maar ja, dat is mijn persoonlijke mening, ik denk trouwens niet dat de stalbandages 's avonds nog enig effect zouden hebben op de cooling gel die je er eerder opgesmeerd hebt maar je kunt altijd het zekere voor het onzekere houden en de benen afspuiten. dit heeft nog een gunstig bijkomend effect op het oplopen van de benen op stal.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:35

Ibonn, waarom gebruik jij geen klei?
Ik vind het beter werken dan coolinggel. Het is trouwens ook bewezen (Onderzoek dat Bit heeft gedaan) dat coolinggel nagenoeg niet goed werkt. De benen/pezen worden niet voldoende gekoeld zoals beweert wordt op het etiket van de meeste coolinggels. Koud water is nog altijd de beste koeling!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:19

Is ''iets'' op die benen smeren überhaubt noodzakelijk? Ben wellicht een beetj leek hierin.
Na cross als er gelegeheid op het terrein is spuit ik Nickjes benen af. Thuis gaat ze tot s'avonds laat lekker het land op en ik merk eigenlijk nauwelijks dat ze dikke benen heeft. En als ze dat een heel enkele keer een heel klein beetje heeft, is dat na een half uurtje rustig stappen helemaal weg....
Pak ik het verkeerd aan? Is het beter om klei ofzo te smeren?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 11:32

Nickel, noodzakelijk is het niet. Goed uitstappen, koelen met water en beweging is het belangrijkst. Klei/coolinggel is een extraatje, maar geen noodzaak.
En als Nick het goed doet op jouw manier, waarom zou je het dan anders doen? Knipoog

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 11:55

@Ibonn: Ik zou inderdaad mijn paard het liefst de nacht na de cross lekker buiten willen zetten, maar bij ons op stal mogen ze alleen overdag het weiland in, dus helaas geen optie.

@nickeltje: Ik denk ook niet dat het noodzakelijk is, heb het bij de vorige twee crossen die ik gereden heb ook niet gedaan en had de volgende dag geen problemen. Maar na de peesblessure van vorig jaar wil ik er eigenlijk alles aan doen om de pezen zo goed mogelijk te verzorgen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 17:08

Ik heb inderdaad dat vorige topic geopend, maar in praktijk hou ik het bij lang uitstappen, benen afspuiten of afspoelen (heb altijd veel water bij me) en klaar. Paardlief heeft tnt nog nooit de volgende dag met dikke benen gestaan.

Ik heb wel voor geval van nood klei en bandages bij me. Stel dat hij een keer wel iets heeft, dan kan ik hem altijd nog in de klei zetten op weg naar huis Lachen.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 21:27

Ik gebruik ook altijd cooling gel. Meer uit gemakszucht, aangezien ik af en toe ook coolinggel opsmeer en hem daarna voor 5 dagen de wei weer in zet.

Ik zit ook met een paard en een oude blessure dus wil er ook alles aan doen om die pezen goed te houden Knipoog.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 21:56

Citaat:

Ik heb nog niet zo lang geleden een artikel gelezen (in een wetenschappelijk tijdschrift in de Intervet-bieb) dat tijdens de arbeid heel veel warmte in de pezen opgebouwd wordt en dat deze warmte soms mede schade/blessures kan veroorzaken wanneer deze warmte het lichaam niet kan verlaten. Daarom wil ik na het rijden geen warme dingen rond de benen maar liever cooling. Is misschien bijgeloof maar het werkt nog steeds perfect voor ons.

Ik probeer ook altijd goed met water te koelen en goed af te stappen en pas als hij de trailer opgaat na voldoende verzorging gaat de cooling gel er als "verzekering" op. Ik ben de laatste om te zeggen dat cooling gel water zou vervangen. Ik ging alleen in op het gebruik van cooling gel. Beste tip is nog steeds: goed koelen met water en beweging.

@nickeltje: de beste verzorging is wrs die waar jij je het beste bij voelt, er zijn zoveel verschillende meningen en manieren.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 08:06

Ibonn schreef:
Citaat:

Ik heb nog niet zo lang geleden een artikel gelezen (in een wetenschappelijk tijdschrift in de Intervet-bieb) dat tijdens de arbeid heel veel warmte in de pezen opgebouwd wordt en dat deze warmte soms mede schade/blessures kan veroorzaken wanneer deze warmte het lichaam niet kan verlaten. Daarom wil ik na het rijden geen warme dingen rond de benen maar liever cooling. Is misschien bijgeloof maar het werkt nog steeds perfect voor ons.

Maar klei is juíst verkoelend! Verward

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 08:09

Vaag, ik had net een ebricht geplaatst in dit topic en nu zie ik het nergens meer Verward

Ik gebruik ook klei, maar de het er pas op als ik thuis ben en ze na een aantal uut op de wei weer op stal gaan. Dan staan ze stil en wordt het warm. m.i. werkt klei verkoelend en trekt het vocht uit de benen. Ik doe er dan dus niks omheen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 13:04

en zoals Marieke doe ik het ook. als ik cooling gel gebruik doe ik er verder niets overheen, al kan dat wel als de gel al helemaal is opgedroogd volgens mij. Ik werk met cool packs direct na de cross.

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:19

Hallo allemaal...ik heb dezelfde aanpak als Nickeltje, benen afspuiten of als dit niet kan met een spons en "meegebracht" water lekker afkoelen/schoonmaken. Thuis lekker een paar uurtjes het land in en hij heeft nergens last van. Wel interessant om te lezen wat jullie allemaal gebruiken.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:28

Nickeltje schreef:
Is ''iets'' op die benen smeren überhaubt noodzakelijk? Ben wellicht een beetj leek hierin.
Na cross als er gelegeheid op het terrein is spuit ik Nickjes benen af. Thuis gaat ze tot s'avonds laat lekker het land op en ik merk eigenlijk nauwelijks dat ze dikke benen heeft. En als ze dat een heel enkele keer een heel klein beetje heeft, is dat na een half uurtje rustig stappen helemaal weg....
Pak ik het verkeerd aan? Is het beter om klei ofzo te smeren?

Ik gebruik ook niks hoor... Ik stap goed uit, spuit de benen af (als dat kan, anders moet ik maar sponzen) en thuis nog een keer afspuiten en dan de wei op. Ik ga voor crossen niet verder weg dan Ede, dus de reistijd bij mij is gelukkig beperkt. Ik heb nog nooit last van dikke benen of iets dergelijks gehad. Ik houd het dus gewoon hier bij en gebruik geen klei, coollinggel of iets dergelijks.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 14:38

Vroeger gebruikte ik Cole's Linement, maar dat mag niet meer omdat er Kamfer in zit (doping).
Daarna heb ik een tijdje klei gebruikt, maar ben daar op een gegeven moment mee gestopt.
Een heleboel werk (vindt ik) en ik merk geen verschil of ik het nu wel of niet gebruik. Bloos

Nu spoel ik de benen af en spuit er Sensi-spay op. Heeft een diep koelende werking en mag niet op wondjes gebruikt worden. Multi-functioneel spul, want het meurt zo hard dat de vliegen en dazen niet eens in de buurt komen... Duivel

Daarna gaat het paard in de wagen (zonder beschermers) en voordat we naar huis gaan gaan de transportbeschermers om. Dit om de benen zo koel mogelijk te houden.

Thuis gaat 'ie als het kan nog even lekker in de wei (zo lang mogelijk) en smorgens weer lekker vroeg de wei in. Nergens geen problemen mee gehad.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 16:33

Bedankt voor de reacties allemaal. Denk dat ik de coolinggel gewoon ga proberen, na de benen natuurlijk met water gekoeld te hebben. Dan zal ik de transportbeschermers pas om doen vlak voor we weer naar huis gaan. De klei ga ik zeker ook proberen en dan kijk ik wel wat het beste bevalt.

Ik ga het ook vooral uit voorzorg gebruiken, heb afgelopen keer ook niks op de benen gedaan en m'n paard had daarna geen dikke benen, maarja, beter voorkomen dan genezen!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:19

hey
er bestaat ook cooling wash van cavalor, dat moet je in water oplossen. Is ook erg fris, maar niet hetzelfde als coolinggel. Je kan wel gewoon transportbescherming omdoen erna.