Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 21:49

Hi!

Ik ga volgend seizoen voor het eerst een vol seizoen SGW starten. Wil het liefst elke maand 1 keer. Nu is het ons eerste seizoen, dus ik vroeg mij af hoe jullie je planning altijd maken.

Hebben jullie bepaalde wedstrijden die jullie sowieso wel/niet rijden en waarom? En hoeveel dagen hebben jullie tussen je crossen? Is 1 per maand te veel/weinig? Hoe lang rijden jullie gemiddeld naar een wedstrijd en verbinden jullie daar een max aan ivm paard op de trailer?

En dan nog een specifieke vraag, wat zijn leuke/fijne crossjes om te rijden als begin? Qua hoogte of gekke hindernissen maakt het hem niet veel uit. Afsprongen en greppels zijn lastiger. Water is geen probleem. Wat zijn crossen die jullie aanraden en waarom? Bijvoorbeeld technisch/niet technisch of groot/niet groot gebouwd.

Een heleboel vragen, hoop dat er iemand is die mij op weg kan helpen! :D

Groetjes Lieke


Sim
Berichten: 31481
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 07:51

Ik plan er 1 a twee in de maand met liefst twee weken ertussen. Soms zit er een week tussen. Ik kies de crossen die ik mooi vind om te rijden. Afstand speelt voor mij geen rol. Voor de klasse B vind ik elke cross prima te doen waarbij er wel verschil is in sommige wedstrijden. Barchem is bv pitiger dan ede Putten of Heerjansdam of Beesd.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 11:16

Dus de laatste drie die je noemt zou je eerder aanraden aan mij als ik het goed begrijp :)
Bedankt voor je antwoord!
Zou 2 per maand te veel voor een beginnend sgw'er zijn, of is het juist goed om gelijk ritme te krijgen?

DoretteK

Berichten: 843
Geregistreerd: 12-04-15

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:10

Ik plan mijn eigen wedstrijden vooral op reisafstand. Voor ons is het maximum één uur, paard houdt niet van de trailer. Dus daar kijk ik vooral naar. Soms gebeurt het wel eens dat ik er in twee weken twee heb, maar dan ook weer een maand niet. Maar ik probeer ook 1/2 aan te houden per maand (meer richting de 1).

Ik heb dus zelf alleen maar de wedstrijden in Brabant/Limburg/Gelderland gereden. Renswoude is denk ik net Utrecht? Die zou ik je afraden, want dat is echt een hele pittige B cross. Als je die foutloos uit rijdt, dan ben je klaar voor de L. Maar wel weer een leuke uitdaging!
Beesd en Ede zijn leuke beginners crossen, Ysselsteyn (Limburg) is ook pittig maar uitdagend. Is aan het einde van het seizoen, dus kan best dat je daar gewoon al prima naar toe kunt. Verder ben ik dit jaar nog naar Kronenberg en Alphen-Chaam geweest. Niet zo makkelijk als Beesd/Ede maar wel prima te doen in de B. :)

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 14:22

DoretteK schreef:
Ik plan mijn eigen wedstrijden vooral op reisafstand. Voor ons is het maximum één uur, paard houdt niet van de trailer. Dus daar kijk ik vooral naar. Soms gebeurt het wel eens dat ik er in twee weken twee heb, maar dan ook weer een maand niet. Maar ik probeer ook 1/2 aan te houden per maand (meer richting de 1).

Ik heb dus zelf alleen maar de wedstrijden in Brabant/Limburg/Gelderland gereden. Renswoude is denk ik net Utrecht? Die zou ik je afraden, want dat is echt een hele pittige B cross. Als je die foutloos uit rijdt, dan ben je klaar voor de L. Maar wel weer een leuke uitdaging!
Beesd en Ede zijn leuke beginners crossen, Ysselsteyn (Limburg) is ook pittig maar uitdagend. Is aan het einde van het seizoen, dus kan best dat je daar gewoon al prima naar toe kunt. Verder ben ik dit jaar nog naar Kronenberg en Alphen-Chaam geweest. Niet zo makkelijk als Beesd/Ede maar wel prima te doen in de B. :)

Ah oké! Fijn om een referentiekader te hebben. Ik heb bij renswoude al eens een B/L oefencross gereden, dus daar zou ik dan de conclusie uit kunnen trekken dat in theorie ik niet zozeer heel erg rekening hoef te houden met moeilijk/makkelijk? Aangezien dit een pittige cross is, en we die redelijk goed uitgereden hebben (oké oké , 2 weigeringen, maar het ging)?

Bedankt voor je opties! Zo hoor ik van jullie een beetje wat haalbaar is, en kan ik daar een planning op maken. Klopt het ook, dat er dit jaar weer zo'n algemene lijst komt met alle crossen erop vanuit de KNHS?

Cioccolato

Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:40

Ik plan ze naar wat ik wil rijden.
Afgelopen seizoen wou ik graag de Bavaria wedstrijden mee rijden, dus die allemaal geplant. Daarnaast de voor mij wedstrijden die ik niet wil missen en nieuwe wedstrijden. Ik wou namelijk wel eens wat nieuws zien.

Ik wil het liefst minimaal 1 of 2 weekenden rust tussen crossen. Maar soms viel het zo dat ik 2 weekenden achter elkaar wat had. Vind ik niet erg, als het maar niet te vaak gebeurd. Nu tegen het eind zelfs 3 weekenden achter elkaar. Prima, paard krijgt toch vakantie maar midden in het seizoen doe ik dit eigenlijk nooit.

Er komt altijd een kalander met alle wedstrijden erop. Erg fijn overzicht! Daarop kruis ik al aan wat ik wil rijden.

Renswoude staat wel bekend als pittige cross.
Overigens heb ik geen max aan reistijd, hebben dit seizoen 3 uur gekacheld voor Hulsberg _O-


ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 14:47

Afbeelding

Dit was Renswoude dit jaar, smalletje :) Ging echt goed.
Snap dat je ze inderdaad plant naar wat je wilt rijden, maar ik heb dus geen idee hoe of wat :D Ik ga maar gewoon wat doen, en dan kijk ik wel hoe we uit komen. Ik hoor dat het met inschrijven nog best lastig is om er tussen te komen?

Hoe trekken jullie paarden zo lang op de trailer gaan, merk je dat aan prestaties? Die van mij vind trailers niet heel tof, maar staat er op zich wel rustig op.

Cioccolato

Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:51

Valt mee. Sommige wedstrijden zitten wel snel vol. Maar heb het idee dat de wedstrijden als paddestoelen uit de grond schieten momenteel.

Je zult zelf moeten ondervinden welke wedstrijden jij leuk en fijn vind. Renswoude heb ik 7 uur moeten wachten tussen dressuur en springen, die valt voor mij dus keihard af. Markelo heb ik 2 jaar geleden gereden, was niet fair gebouwd naar mijn mening dus heb ik dit jaar niet gereden. Gehoord dat de bouw dit jaar een stuk vriendelijker was, dus het zou een optie kunnen zijn voor volgend jaar.
Hulsberg schijnt erg mooi te zijn! Zowel de omgeving als de opzet, heb ik dus dit jaar gereden. Ik vond het zelf wel meevallen, was leuk voor een keer maar niet weer de hele reis waard.
Snap je?

Tevens had ik afgelopen seizoen 2 merries drachtig en komend seizoen 1, daar houd ik dus ook rekening mee


ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 14:54

Ruintjes kunnen niet drachtig worden dus dat scheelt al :P Maar ik snap wat je bedoelt! Hoopte zo via jullie een beetje te horen welke no-go's zijn en welke prettig zijn om mee te beginnen, en voor de rest gaan we het maar gewoon ervaren! Ik heb er in ieder geval zin in :)

Sim
Berichten: 31481
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:57

In de B kun je op sommige wedstrijden ook zonder dressuur starten. Scheelt een hoop tijd.
Indien je wel met dressuur rijdt en veel tijd ertussen hebt, kun je (als er ruimte voor is) een weitje maken waar je paard in staat en wat kan grazen. Of anders aan de hand grazen.
Die van mij is heel makkelijk, die zet ik ook wel aan de trailer vast aan de buitenkant met een hooinet. Wel blijf ik er dan bij. Laat hem niet in zn eentje staan.

Sim
Berichten: 31481
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:59

Wat je ook kunt doen is, als de kalender voor 2019 er is, een lijstje maken van welke je wilt rijden en dan hier op het SGW deel posten. Kunnen wij hier met je meekijken en onze mening geven over de moeilijkheidsgraad en de verdeling die je hebt gemaakt door het seizoen heen.

Plan ook voldoende trainingen in en houdt daar in je planning rekening mee.

Bij wie train je?

Cioccolato

Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 15:01

Ik heb idd in Renswoude ook een paddockje aan de trailer vast gemaakt. Voor de rest niet veel tijd er tussen gehad op wedstrijden. Ze staat altijd tevreden in de trailer met wat hooi. Ik neem wel eens extra portie hooi mee als ik verwacht dat het een lange dag wordt met reistijd erbij. Heb ook een jerrycan mee voor water


ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 18:13

Sim schreef:
In de B kun je op sommige wedstrijden ook zonder dressuur starten. Scheelt een hoop tijd.
Indien je wel met dressuur rijdt en veel tijd ertussen hebt, kun je (als er ruimte voor is) een weitje maken waar je paard in staat en wat kan grazen. Of anders aan de hand grazen.
Die van mij is heel makkelijk, die zet ik ook wel aan de trailer vast aan de buitenkant met een hooinet. Wel blijf ik er dan bij. Laat hem niet in zn eentje staan.

Kan je dan wel een winstpunt rijden?

Die van mij is totaal niet makkelijk, kan niet goed vaststaan en lang op de trailer ook niet. Heb dus al een oproepje en een aantal vriendinnen die af en toe mee kunnen als groom. Hij is namelijk ook niet alleen te laden..

Dat lijstje is top! Ga ik doen. Dan kunnen jullie advies geven.

Ik train eigenlijk heel verschillend. Heb een paar keer bij Janneke Boonzaaijer gelest, Roxana Graman en mijn eigen springinstructeur neem ik ook wel eens mee naar een crossterrein.

Cioccolato

Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 18:46

Ja dat kan wel.
Ik vind zonder dresssuur ideaal voor jonge paarden. Je weet toch niet hoe ze een cross oppakken dus dan ben je vaak sneller klaar.
Zodra ze redelijk safe de cross aanpakken ga ikm et dressuur rijden, omdat dat toch gaat komen richting de L.

Ik heb 1 vaste instructeur voor mn paard dat L loopt. Met jong spul ben ik nog wel eens her en der, om verschillend terrein mee te pakken. Meer dan basis doen hun toch niet. Heb nu wel een aantal waar ik absoluut niet bij wil rijden. En met mijn wedstrijdpaard ga ik dus niet meer zo snel naar een ander toe.. Dat heb ik nu 1 keer gedaan en die heeft der in een dip gehaald, ipv verbeterd.


ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 19:10

Oh dat is ideaal! Ben je inderdaad een stuk korter bezig. Hij is niet heel jong meer hoor (10), dus in dat opzicht hoef ik weinig rekening daar mee te houden. Bij heeft bij zijn vorige eigenaar al 2 wp (volgens mij) gehaald in de B SGW.

Vaste instructeur komt wellicht nog wel. Ik heb hier in de buurt eigenlijk alleen m'n eigen springinstructeur die ik echt fijn vond. Janneke en roxana vond ik achteraf niet zo heel veel toevoegen.

Sim
Berichten: 31481
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 21:57

liekec schreef:
Oh dat is ideaal! Ben je inderdaad een stuk korter bezig. Hij is niet heel jong meer hoor (10), dus in dat opzicht hoef ik weinig rekening daar mee te houden. Bij heeft bij zijn vorige eigenaar al 2 wp (volgens mij) gehaald in de B SGW.

Vaste instructeur komt wellicht nog wel. Ik heb hier in de buurt eigenlijk alleen m'n eigen springinstructeur die ik echt fijn vond. Janneke en roxana vond ik achteraf niet zo heel veel toevoegen.


Ik ben wel benieuwd naar jouw vaste instructeur. Je woont nl aardig bij mij in de buurt.
Persoonlijk vind ik Roxana en Janneke goede instructeurs en heb er fijne ervaringen mee. Daarnaast les ik al jaren bij Rob Janssen en ben ik ook heel erg fan van I.lonka Kl.uijtmans.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-18 22:35

Ik vond het ook zeker leuke lessen hoor! Was meer dan prima. Ben wel benieuwd naar hoe Henrieke lesgeeft.
Heb je een PB gestuurd :)

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:53

Ik vind Amsterdamse Bos, Ede, Beesd en Lisse fijne instapwedstrijden. Heerjansdam en Winterswijk schijnen ook niet zo ingewikkeld te zijn.

Cioccolato

Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 13:58

En Rekken vind ik ook fijn. Alleen die is helemaal aan het eind van het seizoen, komend weekend zelfs nog :+


saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:22

Amsterdamse bos, Vlietlanden en Lisse vind ik altijd fijn om te rijden. Renswoude is echt wel pittig. Ik vond Gorssel en Hattem ook wel flink aanpakken. Rekken ga ik komend weekend voor het eerst naartoe. Ik hou meestal 2x per maand aan, zo'n beetje om het weekend. Soms is het wel twee weken achter elkaar, als het qua planning even niet anders uitkomt. Dan pas ik meer rust in doordeweeks.

Sjaco
Berichten: 374
Geregistreerd: 31-10-15

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:58

Winterswijk idd prima te doen.
Markelo Potdijk was jn 2018 ook oke voor de B.
Markelo Snorrewind ook heel goed te doen voor minder ervaren combi's, alles wat moeilijker is hebben ze een alternatief op zitten (kost wel tijd uiteraard).
Diepenheim was ook altijd redelijk eenvoudig, dit jaar was het wat uitdagender, maar niet echt pittig ofzo.

vosje2010
Berichten: 186
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 21:56

Ik wil ook volgend seizoen B SGW gaan starten voor het eerst.
Hoe vinden jullie de crossen van Etten-Leur en Alphen Chaam? Te doen of lastig om mee te beginnen?

vosje2010
Berichten: 186
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:02

Weet iemand hoe het water heet waar de cross van Alphen-Chaam doorheen gaat en of je daar ook zelf kunt oefenen?

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:03

Chaam vind ik erg pittig en rijd ik om die redenen ook niet mee, vind ik niet fair, voor welk paard op welk niveau dan ook, om mee te beginnen. Maar dat is puur persoonlijk. Etten-leur is zeker geen weggever maar vind ik wel erg fair! Altijd mijn seizoensstart met de jonge paarden.

Cioccolato

Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Seizoen plannen:hoe? Vriendelijke B wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:07

Ik heb Alphen al 3 jaar achter elkaar gereden, 1 maal B, B HC en afgelopen jaar L.
Het is een pittige cross, maar met ervaring prima te doen. B HC heb ik gereden omdat we toen weinig ervaring hadden in het L. Afgelopen jaar met 2 hoefjes in de neus uitgelopen.

Om mee te beginnen, zowel seizoen als wedstrijden zou ik deze zeker niet rijden. Het is vroeg in het seizoen dus veel trainingsmogelijkheid heb je niet.
Etten Leur ken ik niet. Maar is ook erg vroeg in het seizoen. Als je wil beginnen met wedstrijden dit seizoen, zorg dan dat je er 1 kiest waar je ruim van te voren lekker kan trainen. Dus een fijn ritme al hebt met crossen door je trainingen en dan B kan starten!



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: nick_en_ik, twisietos en 42 bezoekers