Meer uithoudingsvermogen trainen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Meer uithoudingsvermogen trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-18 12:23

Ik hoop hier wat goede tips te krijgen, waar ik zelf nog niet aan had gedacht :D

Ik start met mijn Fjord Gio in de klasse B paarden. De crossen gaan hem prima af, maar we leveren vaak in op de ideale tijd. Gemiddeld zitten we er 30 seconden over.

Qua conditie zou je zeggen dat hij prima zit. Na springen / voor cross is hij vaak klinisch dood met 40, in Renswoude zelfs 32. Na de cross zit hij gemiddeld op de 52.

Toch is hij op 3Kwart van de cross wel redelijk op. Hij blijft mooi foutloos en groot springen maar qua tempo is het op. Ik train hem net zoals mijn vorige cross fjord, die standaard te vroeg binnen was. Grote verschil was wel dat die ook echt altijd power had, ook in de binnenbak of op buitenrit.

Gio word 2x per week nu longeerlijn getraind voor conditie. Dan houdt hij netjes 3 a 4x 7min galop prima vol.... daarnaast rijden we gewoon lekker buiten, dressuur en 1x per 2 weken springen. Hij heeft 2, soms 3 dagen, per week vrij.

Hij krijgt 1 kilo sport muesli en 1 kilo sport brok. Elke dag schep Vitamine E en voor / na cross de Elektrolyten.

Nu snap ik dat hij niet gemaakt is om op mega snelheid de cross te lopen, maar ik wil voornamelijk kunnen bereiken dat hij van begin tot eind op "tempo" kan lopen.

Doe ik iets fout of heeft iemand tips?
(Overigens is Gio gelukkig niet te dik. )

Afbeelding

Afbeelding

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989


Maik79

Berichten: 1255
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 12:38

Gio is leuk! En ook al een crosser, cool 8-)

7 minuten achter elkaar aan de longe galopperen is wel iets anders dan tijdens een cross, waar het grondtempo hoger ligt én je ook nog steeds terug moet op het achterbeen en na de hindernis weer weg moet. Ik zou tijdens het reguliere werk meer schakelen, en daarnaast intervaltraining in het bos gaan doen, en dan ook echt gas geven tijdens de galopstukken. In dit topic staan een aantal voorbeelden van intervaltrainingen.

Boontje L2 + 10 | B + 3 | B + 4
Nex Z2 + 2 | B + 1 | B + 3

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 13:19

Als ik het goed begrijp is je training meers gebouwd rond interval, om je gemiddelde snelheid te verhogen moet je meer duur training gaan doen. met 2 a 3 dagen krijgt hij genoeg rust.

In de opbouw van het seizoen kan je een keer extra buiten rijden met een hogere gemiddelde snelheid.

Omdat je zegt dat hij foutloos en ruim blijft springen denk ik dat hij genoeg kracht heeft en iets aan basis conditie kan winnen.


Ook kan je dit soort trainingen inzetten als een soort herstel training.
Voor de opbouw naar een langere tijd galoperen en verhogen van de snelheid kan je kijken naar endurance schema,s.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 13:34

Ik zou inderdaad ook meer richten op daadwerkelijke galop/terreintraining. Een cross is echt niet te vergelijken met rondjes aan de longeerlijn. Daarnaast is galoptraining aan de longeerlijn ook erg belastend voor de pezen. Kijk inderdaad eens in bovenstaand topic. Ook kun je je afvragen of 3 dagen vrij wel genoeg zoden aan de dijk zet qua trainingen. Even een globale trainingsplanning van mijn paard (ook in de B):

3 dagen dressuur (waarvan 1x proefgericht)
1 x springles
1x longeren
1x rust
2x buitenrit met galoptraining of 1x buitenrit en 1x wedstrijd

Longeren doen we soms ter vervanging van training maar ook wel eens als 2e training op een dag, bijvoorbeeld in combinatie met een rustige dressuurtraining in de ochtend.

Uithoudingsvermogen is 1 ding, mentale 'go' een 2e. Dat is minder makkelijk trainbaar. Gaat hij wel graag mee?

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-18 15:35

Jij denkt dat 3 dagen in de week toch teveel vrij is? Ik dacht als de andere 4 dagen wel goed getraind word, het wel 'genoeg' zou zijn. Zeker omdat het maar een B cross is, al is het voor hem natuurlijk wel zwaarder dan voor gemiddeld paard. Twee keer trainen is voor mij helaas niet haalbaar, maar ik ga zeker eens kijken of ik iets kan omgooien in mijn schema.

Hij vind het leuk om te doen, want hij trekt wel aan naar de sprongen. Maar hij heeft niet de drive om te blijven gaan. Mijn vorige had idd zo'n "go" mentaliteit om niet te stoppen, dat heeft hij niet. Hij hoeft ook met buitenrit niet harder vind hij zelf, prima handgalopje vind hij net zo fijn. :Y) . Ook als een ander paard keihard weg galoppeert, gaat hij er niet hard achteraan. (*Al kan hij knetterhard, want in de wei zie je hem wel eens heen en weer vliegen met zijn merrie's :+ )

Maik79: Ah dank je wel :D Hij heeft nu lekker even vakantie om alles te verwerken, maar dan gaan we straks idd lekker de Intervaltraining oppakken! Thnx voor het topic, ik ga er is in neuzen! :))

BMHP: Ik heb idd ook niet het idee dat hij kracht mist, want hij blijft groots springen. Het is niet dat hij op zijn tong binnen komt namelijk. Ik ga eens kijken naar Endurance schema's, thnx voor de tip!

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:45

Amber, het is beter dat een paard voldoende rust krijgt.

Uithoudingsvermogen trainen is een zaak van veul en lang.
Ik heb in verschillende sporten over trainen geleerd, buiten de paardenwereld.

Als ik naar de cross/eventing kijk gebruiken veel toppers paarden met circa 50 % VB.
snelheid zit daar in de genen. (wij hadden een eventer, dochter van Mytens een EV)
Om een beetje te compenseren zal je een behoorlijke inspanning moeten doen.

Met een Fjord heb je gekozen voor een geheel ander ras.
Ik zou kijken in hoeverre je verbeteringen kan vinden, maar ook het ras in het achterhoofd houden.
Samen ontwikkelen als team lijkt mij waardevoller dan een paar seconden. (ik kan niet beoordelen hoeveel winst je met een andere training kan halen).

Ik denk door een peesbelastende longeer training te vervangen door een duurtraining met veel galop dat jouw paard daarvan gaat profiteren. ik vermoed dat je een hartslag meter hebt, maak een trainings dagboek, en kijk over 3, 6 en 12 maanden welke zaken je iets opleveren.

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Meer uithoudingsvermogen trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-18 18:58

Klopt hoor! Het moet voor beide leuk blijven, ik ga hem niet tot uiterste drijven om binnen de tijd te komen. Ik moedig hem aan op stem, met "Prrrr" reageert hij nog met harder gaan. We gaan het idd is bijhouden!

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

amber28
Berichten: 336
Geregistreerd: 04-08-09
Woonplaats: Steenbergen

Re: Meer uithoudingsvermogen trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 19:07

Wat ik vaak bij mijn fries doe is een interval training in het bos.
Stukjes in een hand galopje gevolgd door een flink gas galopje naar weer uit galopperen en dat een half uurtje (wel tussendoor stukjes stappen)
Hij is er flink op vooruit gegaan.
Hij loopt dan wel geen cross of spring wedstrijden maar met het warme weer hield hij wel een aantal wedstrijden en flinke trainingen vol

Since 25-01-2009<3
Duke - B+10 (193) L1+11 (189) L2+10(191) M1 + 10 (197,5) M2+13(193)Z1+1(204)

Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Re: Meer uithoudingsvermogen trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 21:00

Intressant dit ik zet ook even een stipje

*Geniet van alles zolang het nog kan*
*Want zeg nou zelf zou jij er iets van willen missen*

esje01

Berichten: 4892
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 21:12

Ik kan je aanraden om eens mee te doen met een clinic trainen met hartslagmeter door Carolien Munsters.
Zij geeft naast de training ook super fijne uitleg hoe een paard betere conditie en uithoudingsvermogen krijgt.
Wij waren erg verrast over de uitslagen zowel bij onze ponies als nu bij het paard.
Vaak spannen ze zich veel minder in dan je denkt.
En het is ook leuk om te zien wat jouw eigen hartslag doet en hoe jouw verzuring en inspanning zijn invloed heeft op je paard.


Zamero

Berichten: 2326
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Katwijk

Re: Meer uithoudingsvermogen trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 12:32

Klinkt super intressant esje01

*Geniet van alles zolang het nog kan*
*Want zeg nou zelf zou jij er iets van willen missen*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers