Interesse in cross / eventing weekend?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morniclum
Berichten: 217
Geregistreerd: 13-04-14

Interesse in cross / eventing weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 23:26

Op internet zie ik regelmatig berichten van verschillende eventing instructeurs, rijverenigingen of maneges die crosstrainingen organiseren.

Hardstikke leuk en leerzaam natuurlijk en ook de perfecte gelegenheid om eens op ander terrein te trainen, alleen de welbekende SGW terreinen liggen allemaal wel heel ver uit de buurt.....

Ik vind het niet de moeite, teveel gedoe en vooral te lang op de trailer tijd om half Nederland te doorkruisen voor een uurtje crosstraining.

Daarom ben ik op zoek gegaan naar een mogelijkheid om ergens een (lang) weekend te gaan trainen, zodat het de moeite van de reis waard is. Alleen lijkt dat óf nagenoeg niet te bestaan (1 mogelijkheid gevonden) óf ik zoek verkeerd.

Suggesties zijn dus welkom maar omdat ik er vanuit ben gegaan dat ik wél goed gezocht heb, ben ik inmiddels bezig om dan zelf maar iets te organiseren.

Het staat allemaal nog in de kinderschoenen maar het idee is om in 1 lang weekend, op zaterdag en maandag bijvoorbeeld, onder begeleiding van een gediplomeerde eventing instructeur, op twee verschillende locaties te trainen, zoals Lelystad en 1 van de terreinen in Renswoude/Ede/Ermelo/Lunteren. Naar keuze kan er dan 1 of 2 keer per dag getraind worden.
Op de tussenliggende dag kan dan een buitenrit gemaakt worden.

De mensen die uit de buurt van bovenstaande locaties komen, of diegenen die ver weg wonen maar de reis geen probleem vinden, kunnen de lessen los geboekt worden. Dus voor 1 dag of beide.

Voor de mensen die van verder komen, die het hele weekend willen benutten, en die niet terug maar huis willen, kan er geboekt worden met overnachting voor ruiter, groom of partner en paard.

Dit kan een hotel of b&b zijn maar ook een bungalow/huisje voor meerdere personen.

Natuurlijk hangt hier wel een prijskaartje aan, maar daar zijn nu nog geen details over bekend.

Gebaseerd op 2x2 crosslessen, naar keuze privé, in duo of in een groepje van 4, terreinvergoeding van ongeveer 15 Euro per combinatie per les, zou het al
op een bedrag tussen de 160 en 230 euro uitkomen, de overnachtingen en maaltijden nog niet eens meegerekend.
Niet goedkoop dus maar mijne inziens wel de moeite waard.

Ik heb ook al een overnachtingsmogelijkheid op het oog, maar zonder vaste datum
Is het lastig plannen maken.

Dus, zouden er Bokkers interesse hebben? Dan graag even aan mij melden.
Mocht ik de enige idioot zijn die hier zin in heeft, dan gaan we lekker alleen.
Die trainingsdagen komen er sowieso, en een b&b is snel geboekt.

NB. Ik ben zelf de groom, mijn dochter van 13 is de ruiter en haar opa is onze chauffeur. Even om aan te geven dat er geen leeftijdsgrenzen zijn, een ieder die wil, zou mee kunnen!

martinev

Berichten: 2584
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:34

Leuk idee, en ik begrijp je motivatie, maar ik zou zelf niet zo snel meerdere crosstrainingen op zo'n korte termijn plannen, zeker geen twee op een dag... Het is voor de paarden intensief genoeg, zelf rijd ik niet eens een springles in de week dat ik een crosstraining of wedstrijd heb gehad, maar misschien ben ik daar wat overdreven voorzichtig in..

Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Interesse in cross / eventing weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:39

Inderdaad wat Martinev zegt; idee is prima, maar meerdere crosstainingen zo snel achter elkaar vind ik niet goed voor m'n paard.

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Re: Interesse in cross / eventing weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 23:57

Misschien focussen op alle domeinen van het crossen?

Een weekend met spring/dressuur en cross lessen . Bij ons in België wordt dat wel eens georganiseerd

Morniclum
Berichten: 217
Geregistreerd: 13-04-14

Re: Interesse in cross / eventing weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 00:13

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat het ook van het niveau afhankelijk is.

Voor een beginnende combinatie is een uurtje crossles niet heel intensief.
Niet intensiever dan een goed opgebouwde springles of een stevige buitenrit.
Mentaal is het natuurlijk wel pittiger, maar als de pony of het paard er plezier in, dan is het spannender voor de ruiter dan voor hem of haar.

Het is ook niet te vergelijken met een SGW weekend omdat er niet het onderste uit de kan gehaald wordt, er wordt niet op topsnelheid gereden en het gaat ook niet zozeer om de hoogte van de hindernissen maar meer om de diversiteit en de faciliteiten op het terrein die we thuis of in de buurt niet hebben (waterbak, wal).

Een week-end vol stoppen met spring of dressuurles, is dan ook niet de bedoeling. Die lessen kunnen thuis gevolgd worden, daar ga ik geen uren voor met de trailer op pad.

Bonnelover

Berichten: 1535
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Interesse in cross / eventing weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 00:20

In Bakkeveen organiseren ze dit al. Volgens mij van maandag t/m zaterdag. Zaterdags is,dan de officiële cross in Norg waaraan men kan deelnemen.
Kosten zijn ook, wat ik me zo herinner, €230,- incl eten, drinken en overnachting voor mens en paard.

Morniclum
Berichten: 217
Geregistreerd: 13-04-14

Re: Interesse in cross / eventing weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 08:46

Bonnelover, over Bakkeveen had ik idd al eerder een bericht geplaatst. Dat is idd ook heel erg leuk en daar gaat mijn dochter ook zeker heen. Kosten zijn 350 Euro voor 6 overnachtingen.

Nu nog iets buiten de schoolvakanties om met de mogelijkheid om op de bekende terreinen te trainen.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 08:54

Je hebt ook crossweekenden van Wieneke Hadderingh. Erg leuk jehebt 2 crosslessen over 2 dagen en een buitenrit. Het is bij Otterlo. De crosslessen zijn in Lunteren en op valouwe geloof ik.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:00

Ik volg ! Wat een leuke idee. In Ooijen een plaats bij Oss (nbr) hebben ze ook een crossterrein . Bij Stal De Emtuinen.

Ik ben geen wedstrijd ruiter meer maar wil wel weer gaan crossen met mijn tinkers.

madelene

Berichten: 1883
Geregistreerd: 26-04-06
Woonplaats: vijlen limburg

Re: Interesse in cross / eventing weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:54

lijkt me ook erg leuk, en inderdaad misschien alle elementen van de wedstrijd oefenen?
maar misschien ook een stukje hoe bereid ik me voor op de wedstrijd qua conditie

vera_pino

Berichten: 1896
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Asten

Re: Interesse in cross / eventing weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:02

Bij voldoende interesse kunnen wij wellicht wel nadenken over mogelijkheden om zoiets te organiseren bij Stal de Emtuinen in Oijen. Daar is een grote springpiste/crossterrein/galopbaan/heuvels. Alles op all-weather terrein dus het gehele jaar begaanbaar.

Mogelijkheid wat mij te binnen schiet is dag 1 werken aan rijden in het terrein algemeen eventueel combineren met theorie en dag 2 bijvoorbeeld specifiek op bepaalde sprongen oefenen/techniek/waterbak etc.

Mocht er interesse zijn dan kun je mij pb-en of een mail sturen naar eventing.emtuinen@gmail.com dan gaan wij bedenken wat we kunnen doen.

Tiahastrona

Berichten: 1533
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:14

Lijkt me heel leuk idee.
Had al pb gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:25

Ik snap je behoefte aan een crossweekend, heb het zelf ook veel gedaan, toen ik met mijn jonge paard ging beginnen aan het crossen. Ik heb gewoon Tim Lips gemaild en gevraagd of het mogelijk was om een week naar hem toe te komen. Dit was allemaal prima, stal gehuurd en geslapen in één van zijn groomverblijven. Ik heb toen twee keer per dag les gehad, afwisselend dressuur, springen en crosslessen. Ik snap dat je denkt: "Dressuurlessen kan ik ook thuis volgen" maar je moet je bedenken dat dressuur- en springtechniek voor de eventing iets anders is dan de gewone dressuur en het springen. Ik heb ontzettend veel geleerd daar! Hij heeft op zijn nieuwe locatie een groot oefenterrein met hindernissen voor verschillende niveaus en een mooie binnenbak om bij slecht weer in te trainen.

Ik heb voor Tim Lips gekozen omdat hij mijn 'favoriete eventingruiter' is. Tevens was het vanuit Zeeland ook goed aan te rijden. Vanuit het noorden van het land is het waarschijnlijk niet te doen. Ik weet wel dat veel andere ruiters, Merel Blom en Alice Naber-Lozeman bijvoorbeeld het ook doen! Verder weet ik dat in Domburg (ZE) ook 'eventingweekenden' georganiseerd worden bij Marcelle de Kam. In het noorden heb ik geen idee wat er georganiseerd word, maar ik zou gewoon eens een mailtje sturen naar wat eventinginstructeurs/ruiters.

Als je zoiets doet moet je er (tenzij jij iets organiseert en de instructeur staat ervoor open) wel rekening mee houden dat het prijzig is. Bij Tim betaalde ik iets van 25 euro voor verblijf van mij en mijn paard en 40 euro per les (à 2 keer per dag) dus moet je al snel denken aan 100 euro per dag. Overdag hielp ik wat rond de stallen, keek bij andere lessen en ging met Martin (Lips) op buitenrit op één van Tims paarden. Het is mij in ieder geval erg goed bevallen! Hoop dat je wat aan mijn info hebt.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Interesse in cross / eventing weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:03

Leuk idee maar er zitten inderdaad wel wat mitsen en maren aan.
Conditioneel is wel een dingetje. Wij trainen vaak juist zwaarder/hoger dan dat we op wedstrijd doen. Dus dan is meerdere trainingen echt niet gewenst.

Daarbij is de afstand die jij noemt voor veel eventing ruiters minder een issue. Dat moeten we namelijk ook altijd voor de wedstrijden.

Nu ben ik wel 'verwend' met 6 cross terreinen binnen een uur rijden. Maar zelfs dan nog ga ik wel eens verder op pad voor een training. It's all in the game.

Persoonlijk komt daar voor mij nog bij kijken dat ik mijn paard juist rondom een training heel veel in de wei wil hebben ivm het er uit lopen van mogelijke spierpijn. En dat kan vaak niet op zo'n locatie. maar dat is heel zeikerig persoonlijk.

Wel een tip voor je programma: ruiterfit of flexchair is heel leuk als niet-paarden-activiteit en een stukje trainingsleer levert ook veel info op.

Morniclum
Berichten: 217
Geregistreerd: 13-04-14

Re: Interesse in cross / eventing weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 23:40

Polo13 bedankt voor je reactie. Ik denk dat je alles in proporties moet zien en in mijn geval hebben we het nog niet over heel fysiek zware trainingen. Mijn dochter maakt net kennis met de cross en de pony heeft meer capaciteiten dan zij, dus er wordt relatief laag gesprongen.
Wat niet weg neemt dat er voor beide veel nieuwe indrukken worden opgedaan en dat er veel lol wordt beleefd.

Een lange buitenrit met wat zwaarder terrein is al intensiever dan een uurtje beginnerscross.

Daarom vind ik de verhouding lestijd-reistijd dus ook scheef. En al maakt het voor mezelf niet eens zo heel veel uit, vind ik het dus niet echt paardvriendelijk ponylief 3 uur heen en drie uur terug op de trailer te zetten. En hoewel ik de meest vriendelijk rijdende chauffeur heb, is een schommelende trailer tenslotte ook vermoeiend.

Ik begrijp dat je bij trainingen op hoger niveau hier anders tegen aankijkt. Als je het uiterste of maximale van je paard vraagt, dan snap ik dat je gedoseerd traint.

Morniclum
Berichten: 217
Geregistreerd: 13-04-14

Re: Interesse in cross / eventing weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-17 23:45

Goede tip Marzarascha! Lijkt me een prachtige ervaring, maar wellicht qua niveau nog uit verhouding met betrekking tot mijn dochters kunnen.
Wij zoeken de mogelijkheid om op "speelse" wijze kennis te maken met de verschillende soorten crosshindernissen.
Wat waterbakken te oefenen en vooral veel lol te hebben.
Dus voor nu schuif ik je suggestie nog even op de lange baan, maar voor in devtoekomst lijkt het me een prima idee!

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 00:40

Morniclum schreef:
Polo13 bedankt voor je reactie. Ik denk dat je alles in proporties moet zien en in mijn geval hebben we het nog niet over heel fysiek zware trainingen. Mijn dochter maakt net kennis met de cross en de pony heeft meer capaciteiten dan zij, dus er wordt relatief laag gesprongen.
Wat niet weg neemt dat er voor beide veel nieuwe indrukken worden opgedaan en dat er veel lol wordt beleefd.

Een lange buitenrit met wat zwaarder terrein is al intensiever dan een uurtje beginnerscross.

Daarom vind ik de verhouding lestijd-reistijd dus ook scheef. En al maakt het voor mezelf niet eens zo heel veel uit, vind ik het dus niet echt paardvriendelijk ponylief 3 uur heen en drie uur terug op de trailer te zetten. En hoewel ik de meest vriendelijk rijdende chauffeur heb, is een schommelende trailer tenslotte ook vermoeiend.

Ik begrijp dat je bij trainingen op hoger niveau hier anders tegen aankijkt. Als je het uiterste of maximale van je paard vraagt, dan snap ik dat je gedoseerd traint.


Die trainingen op "hoger niveau" vallen ook nog wel mee hoor. Een B, L of M training is echt niet zo heavy. En het gros hier rijdt gewoon in die lagere klassen. Hoger niveau vind ik persoonlijk vanaf * niveau.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Interesse in cross / eventing weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:48

Ik beschouw mezelf zeker niet als hoger niveau :+ . Maar een cross training in binnen ons niveau altijd wel een redelijk intensieve aangelegenheid. En is daardoor niet iets wat ik snel 2 of 3 dagen achter elkaar zou doen.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:54

JoycexEnya schreef:
Je hebt ook crossweekenden van Wieneke Hadderingh. Erg leuk jehebt 2 crosslessen over 2 dagen en een buitenrit. Het is bij Otterlo. De crosslessen zijn in Lunteren en op valouwe geloof ik.

Klopt, hier ga ik altijd heen :D Super leuk!
Paard trekt die 2 dagen crosstrainingen achter elkaar prima, de dag erna maken we vaak een flinke buitenrit (meestal 2 groepen, een voor kort en een voor lang). Paardlief komt altijd topfit thuis :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 16:39

TS, ik snap dat Tim misschien nog wat te veel gevraagd is. Hij geeft vooral de echte ambitieuze ruitertjes les dus daar zou ik niet mee beginnen. Er wordt hier in het Zuid-Westen ook regelmatig trainingen georganiseerd van Marcelle de Kam, die kan erg goed met de kinderen omgaan vind ik! Zij geeft vaak ook die speelse trainingen. We hebben hier in Zeeland en Brabant ook vaak 'regiotrainingen'. Dit begint meestal met een georganiseerde dag waarbij nieuwe eventingruiters kunnen kijken of het iets is. Bevalt het, kun je je opgeven voor de regiotrainingen. Deze zijn opgesplitst in paarden en ponyruiters. De pony's krijgen echt zo'n speelse kennismaking met de sport, de paarden wat serieuzer. Je krijgt dan ook op verschillende locaties in die regio les, waardoor de training ook telkens wat anders is. Misschien kun je kijken of dat bij jou ook is? Daarnaast weet ik dat de KNHS in de zomer- en herfstvakantie instructieweken organiseert. Als ik het goed zeg wordt hier ook de eventingsport behandeld. Ik ben er zelf nog nooit geweest omdat ik het te ver vind, maar ik hoor er goede verhalen over!

Edit; Ik wil nog even toevoegen dat Marcelle de Kam ook een B&B bezit. Er is dus een mogelijkheid om daar je paard te stallen en te overnachten. Het is vlakbij het strand en is er vrij toeristisch dus er is vaak ook genoeg te doen in de buurt. Het heet Domburg Holiday Resort. Hier is de website: http://dhrs.nl/ Wie weet is het wat voor je? Misschien zijn er in de rest van het land ook wel dit soort initiatieven.

Little_Gift
Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Interesse in cross / eventing weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 05:33

Ik zou hier zéker wel interesse in hebben! Dus ik hou me graag aanbevolen! Wij zouden zelfs de afstand vanuit Belgie ervoor over hebben.