Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Watapatja

Berichten: 691
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Niebert

Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-12 21:46

Hallo,
heb half bokt door gespit, kan genoeg topic vinden over conditie trainingen maar niet echt iets waar ik wat mee kan zeg maar :o

ik rijd Z2 dressuur, L Springen ,L SGW met mijn 9 jarig tuigpaard
nu loop ik met de SGW tegen het probleem aan dat hij vaak met een hoge hartslag uit de cross komt.

nu wil ik graag zijn conditie verbeteren

heeft iemand goede tips? of goed shema voor bijvoorbeeld interval training?

alvast bedankt :D

Love the life you live ♥


pamelien

Berichten: 190
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:52


hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:20

Met wat voor een hartslag gaat je paard de cross in?? En hoeveel verschilt dat met hoe hij er weer uitkomt? Wat is de basis hartslag van je paard?

Wat ik geleerd heb tijdens de cursus rijden met een hartslagmeter was, dat je één x in de 4 dagen een zware training 'moet' doen. Dat heeft te maken met herstel en overcompensatie. Stond een heel artikel over in de paard en sport toen.

Bij zo'n zware training moet je ervoor zorgen dat de hartslag van het paard boven de 130 komt. Wanneer dit gebeurt is bij ieder paard anders, er werd alleen toen wel verteld dat er maar weinig paarden zijn die tijdens een dressuurtraining een hartslag van boven de 130 krijgen (of nou ja er zijn maar weinig ruiters die hun paard zover krijgen :+) Maar zo'n training kan bijvoorbeeld wel een galoptraining in het bos zijn. Dan ga je bv eerst 2 min galopperen, dan 4 min stappen (of draven), dan weer 2 min galopperen en dan 3 of 4 van die blokjes. En dat kan je dan steeds uitbreiden. Belangrijk is wel dat je dan niet én de duur verlengt en het tempo, het is of het één of het ander. Dat heeft weer te maken met het type spiervezels dat een paard gebruikt. Je zal dus eerst een aantal weken aan het opvoeren van de duur van het galopperen moeten werken, en dan begin je weer opnieuw, maar dan op een hoger tempo.

Chocolate /3 M dressuur, B springen, M eventing
Dexter }:) Z dressuur

Loetie84

Berichten: 4326
Geregistreerd: 15-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:30

Toevallig vandaag mijn eerste endurance gereden. Leek mijn leuk als conditietraining voor de cross, maar het is toch écht wel wat anders... Vond het leuk om nóg veelzijdiger bezig te zijn dan dat we al waren, maar voor sgw weet ik niet of ik er echt wat aan heb. Duur en snelheid zijn wel heel verschillend van elkaar!
Mijn hartslag na (en ook voor) de cross wordt steeds een stukkie lager. Volgens mij door de galop stukken in het bos op crosstempo. Dan net iets langer dan een cross en het liefst 2 of 3 keer in een rit. Daarnaast probeer ik op die stukken ook te schakelen qua tempo.
Ben ook wel benieuwd hoe de meer ervaren crossers dat doen, aan de conditie werken...

(wanneer wordt je eigenlijk afgekeurd op hartslag in de cross?? :? Hoorde in ermelo iemand met 84 :oo maar weet niet hoe dat verhaal af liep... )

Tinus:Forever in my heart!
Zoë: L1+3! :D / B+9 / B+10 next stop: nog niet op de planning...

hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:48

Ik heb al een aantal keer geholpen met keuren bij SGW wedstrijden en we hebben 1x gehad dat er een pony terug moest komen na 10 min. Die had na de cross een hartslag van 96. De dierenarts toen zij dat een hartslag van 80 nog wel kon bij sommige paarden, mits deze voor de cross niet bv 52 was. Als het dus niet te ver uit elkaar lag was er totaal geen probleem. Wel zei hij dan tegen de ruiters dat het wellicht wel slim was om te proberen deze hartslag wat omlaag te krijgen.

Chocolate /3 M dressuur, B springen, M eventing
Dexter }:) Z dressuur

Loetie84

Berichten: 4326
Geregistreerd: 15-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 23:00

Ok, er is dus geen harde eis bij SGW. Was gewoon even benieuwd. Heb zelf alleen met erg warm weer een iets verhoogde hartslag. Maar zelfs dan altijd onder de 70 gelukkig.
Zou overigens graag n hartslagmeter voor mn paard aanschaffen, maar die prijs... :oo!

Tinus:Forever in my heart!
Zoë: L1+3! :D / B+9 / B+10 next stop: nog niet op de planning...

hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 23:02

Bij mijn paard ligt de hartslag trouwens voor de cross rond de 80 en na de cross tussen de 50 en de 60 :P Het kan dus ook andersom.

Chocolate /3 M dressuur, B springen, M eventing
Dexter }:) Z dressuur

Loetie84

Berichten: 4326
Geregistreerd: 15-06-10

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 23:37

Gevalletje "ik-weet-wat-we-gaan-doe-hoennnn!"? Haha ;)

Tinus:Forever in my heart!
Zoë: L1+3! :D / B+9 / B+10 next stop: nog niet op de planning...

Watapatja

Berichten: 691
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Niebert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-12 08:49

mijn paard heeft een beetje wisselende hartslag voor de cross, meestal rond 60 a 64 (hij maakt zich met springen altijd beetje druk) en na de cross is hij er wel eens met 90 uitgekomen.... toen was het erg warm en ging bijna direct naar de dierenarts :P doen we dus niet weer :+ moest ik na 10 min terug komen en was het 67 oid.

ik zou idd ook graag een hartslagmeter willen hebben maar zooo duur :\

dus interval training is het beste, en dan gewoon met "normaal galopje beginnen" en dan de tijd uitbouwen? en dan weer terug gaan in tijd en snelheid opbouwen?

is het ook handig om:
2 min "normaal galop tempo
2 min stappen
1 min cross tempo
2 stappen
2 min normaal galop tempo
enz?

of is dat niks?

na de cross draven en galoperen jullie dan ook nog even of gaan jullie gelijk stappen? de een zegt dat dit wel uitmaakt en de ander niet?

Love the life you live ♥

hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:50

Ik zelf zou die intervaltraining niet zo doen met normaal galop tempo en dan crosstempo, maar eerder je 'normale' tempo gewoon meteen wat hoger leggen en dat 3x achter elkaar. Later kan je natuurlijk wel variëren maar als je gaat beginnen zou ik het nog niet teveel doen.

Na de cross draaf ik meestal een rondje uit en dan stap ik een paar rondjes en ga ik naar de DA, dan kun je namelijk meteen zien hoe het met de conditie gesteld is.

Merk je aan jou paard ook dat ie halverwege de cross bijvoorbeeld moe gaat aanvoelen of blijft ie wel gewoon aantrekken tot het eind van de cross?

Chocolate /3 M dressuur, B springen, M eventing
Dexter }:) Z dressuur

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:06

Fjordy heeft ook snel last van een te hoge hartslag. Ik heb me ook laten vertellen, dat dit wel normaal is voor Koudbloeden. Ik doe daarom veel Galoptrainingen, wel opbouwend natuurlijk. Maar nu doe ik 2x per week galoptraining, dat bestaat uit goed losrijden. Dan 5 minuten goed door galoperen, 5 minuten stappen. Dit doe ik dan 3 keer. Dit is best intensief, maar het werkt super. :j Verder rij ik alleen buiten bij gebrek aan de bak. Ik train ook lange afstanden voor de Endruance.

Hij gaat nu met 58 de cross in en na de cross zit hij vaak op 60. Hij blijft de hele rit ook aantrekken.
Ik draaf altijd 2 rondjes uit!
Bij de Endurance van gisteren had hij 38 voor de start en 48 na de rit. (En dik 'binnen de tijd')

Ik doe eigenlijk elk jaar zo trainen! En dat gaat super :D

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

Carmen85

Berichten: 1066
Geregistreerd: 01-04-09
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:34

Paard heeft vaak het probleem dat ze een mega hoge hartslag heeft voor de cross (de laatste keer 96...) Na de cross vaak rond de 65

Ze heeft van zichzelf al een hele goede basisconditie, maar in opbouw naar het cross seizoen doe ik vaak wel galoptraining. In een heel groot weiland, eerst losstappen en draven ong. 10 min, dan 5 rondjes linksom (ong 7 min) iets hoger dan normaal galop tempo, 5 min stap, dan 5 rondjes rechtsom galop, dan nog ong 10 min draven en dan uitstappen op de straat (goed voor de pezen).

We rijden nu L cross en dat tempo kan ze met gemak aan, we zijn tot nu toe nog altijd binnen de tijd gefinisht en soms moet ik het laatste stukje zelfs rustig aan doen om niet te vroeg binnen te zijn.

KWPN: Arany (Kreator xx x Numero Uno x Orthos) --> Dr B+2 Spr M+1 SGW L+8 & WELSH A: Nana Nivah (Ysselvliedts Tarrence x Rowfantina Tribute x Coed Coch Penadur)

Watapatja

Berichten: 691
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Niebert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-12 11:15

hetismij schreef:
Merk je aan jou paard ook dat ie halverwege de cross bijvoorbeeld moe gaat aanvoelen of blijft ie wel gewoon aantrekken tot het eind van de cross?


ja, halverwege de cross moet ik er zelf wat meer aan rijden om hem "op tempo" te houden, maar blijft nog wel steeds naar de sprong toe trekken

Love the life you live ♥

_lautje_

Berichten: 9215
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:53

Wat echt belangrijk is, is om, om de 4dagen te trainen. Maar ook om af te wisselen.
Ik geloof niet dat alleen galopperen werkt en daarnaast is dat een best zware belasting voor de benen. Merk zelf het beste resultaat met afwisselend water en galopperen.

Wat ik zelf doe is eerst 10min stappen op het harde, dan 10min draven op het harde en dan 5min rustig galopperen. Dan even 5min stappen en dan water of galopperen.
Dit doe ik in blokjes van 3min. Dus 3min galopperen of 3min door het water draven. Hierbij hou ik goed de hartslag in de gaten. Ik wil dat die rond de 160/170 komt. Als dat met galopperen niet lukt ga ik vaak wat schakelen in tempo (is vermoeiender dan lomp hard galopperen) en in het water ga ik dan dieper het water in en harder draven. Na 3min ga ik dan 3min stappen en heel belangrijk is dat de hartslag binnen de minuut onder de 100 zit. Daarna gaan we weer 3min galopperen/water in, weer 3min stappen, dan weer 3min galopperen/water in en dan weer 3min stappen. Daarna ga ik nog 7min draven op het harde en als ik in het water ben geweest 3min heel rustig galopperen. Heb ik gegaloppeerd dan blijft het bij draven. Daarna stap ik nog ruim 10min uit op het harde.

Als ik merk dat dit schema niet meer afdoende is omdat het paard niet moe wordt plak ik er een 4e blokje galop/water aan vast.

Maar met dit werk strak om de 4dagen gaat de conditie knalhard vooruit. Amati is binnen 2 maanden van bloederig warmbloed naar afgetraind bloedpaard gegaan en na een cross van ruim 6min is hij binnen 2min weer op adem.

Wel belangrijk is een hartslagmeter. Die is je leidraad. en jehebt ze ook een stuk goedkoper van rond de 100,-

Voor het water idee
Afbeelding

Zit hier nog aan de kant, maar ga tot zijn buik het water in. Dit komt een stukje boven Maat's knieen en dan komt de hartslag niet boven de 120.

hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:22

Wat ik me wel afvraag _lautje_ en jij hebt daar veeel meer ervaring in als ik, hoe doe jij dat plannen met je wedstrijden? Doe je 3 dagen na de wedstrijd dan alweer zo'n training of geef je hem meer rust, en voor de wedstrijd? Hoeveel dagen daarvoor doe je voor het laatst zo'n training?

Chocolate /3 M dressuur, B springen, M eventing
Dexter }:) Z dressuur

_lautje_

Berichten: 9215
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:58

Ligt eraan wat voor wedstrijd het is en hoe getraind het paard is. Nu moet Maat komend weekend zijn eerste 1* lopen en heeft hij 2 weken geleden zijn laatste cross gelopen in Nokere. Nokere zie ik dan als een galoptraining voor hem. Dus in voorbeireiding op Nokere heeft hij 4 dagen van te voren nog een water training gehad en 4 dagen erna ook nog. Deze laatste 1,5 week heb ik geen conditietraining meer gedaan. Wel actief gereden, dressuurles, springles, etc., maar geen zwaar conditiewerk meer.
Voor hem zie ik een M cross dus als galoptraining en ik probeer dat echt in het 4 dagen schema in te passen.
Maar bij mijn jonkie die L loopt zou ik een M cross weer anders zien en ook de week ervoor geen conditiewerk meer doen.

Eigenlijk dus heel simpel, een niet (voor dat paard ) te zware wedstrijd geldt als galoptraining en pas je in, in het schema van 4 dagen en neem niet langer rust. Bij een zware wedstrijd neem 1 tot 1,5 week van te voren 'rust' qua conditietraining (hij krijgt overigensde week voor de wedstrijd geen dag vrij, hooguit een dagje dat hij wat dressuurmatig rekt en strekt een half uur). Dan kunnen ze uitrusten en helemaal fit op wedstrijd aankomen. En de week na de cross doe ik het rustig aan. En daarna is het kijken wat is de volgende wedstrijd en hoe bouwen we dat weer op.

Marjan1984

Berichten: 1067
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Grubbenvorst

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:01

Interessant om te lezen hoe jij je trainingsschema opstelt.

Ik zou zelf ook graag watertraining doen, helaas hebben wij in de buurt geen meertjes zitten wat ik zo weet. Dus bij ons blijft het tot nu toe bij galoptraining.

After Midnight: Springen B+25/L Dressuur B+19/L1+10/L2+4 & SGW B+8/L+5

Evony

Berichten: 6454
Geregistreerd: 16-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:28

Ik ben het helemaal eens met Lau haar verhaal. Dit is dan ook gebaseerd op kees en carolien of niet lau?

Na overlegt te hebben met Kees gaf hij aan dat inderdaad B/L/M crossen gezien kunnen worden als galoptraining en dus gewoon in het 4 dagen schema passen, 1* en hoger wordt aangeraden om 10 dagen er voor en er na geen conditie werk te doen met het paard als ik het me goed herinner.

Tevens train ik de dag na een conditietraining altijd met de paarden op het harde, een zogenoemde herstel training.

Over het uitdraven/galloperen, ik draaf altijd ongeveer nog 5 minuten uit, neusje over de grond, lekker rond en lekker over de rug. Op deze manier worden afvalstoffen veel sneller afgevoerd waardoor er minder verzuring bij je paard optreed.

Ik vind zelf een echte hartslagmeter ook nog te duur, heb er nu 1 van de aldi omgebouwd. Moet hem nog uitproberen thuis. Als die goed bevalt ga ik me verder orienteren en kijken of er nog iets leuks is in een goede prijsklasse wat bij ons past.


toevoeging: mijn paard gaat met een hartslag tussen de 40 en de 45 de cross in en komt er met een hartslag van tussen de 42 en 48 weer uit. En ik pas dus het 4 dagen schema toe.

''Dreams will get you nowhere, a good kick in the pants will take you a long way.''

-- Baltasar Gracian

Loetie84

Berichten: 4326
Geregistreerd: 15-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:49

Evony schreef:
Ik vind zelf een echte hartslagmeter ook nog te duur, heb er nu 1 van de aldi omgebouwd. Moet hem nog uitproberen thuis. Als die goed bevalt ga ik me verder orienteren en kijken of er nog iets leuks is in een goede prijsklasse wat bij ons past.

gewoon een mensen-ding? Ik heb die ook nog thuis liggen namelijk en heb al een tijd het idee om die eens te proberen bij het paard. T batterijtje is alleen leeg en ik ben er nog niet aan toe gekomen om die te laten vervangen...

Tinus:Forever in my heart!
Zoë: L1+3! :D / B+9 / B+10 next stop: nog niet op de planning...

Evony

Berichten: 6454
Geregistreerd: 16-04-06

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:21

Ja een mensen ding!

''Dreams will get you nowhere, a good kick in the pants will take you a long way.''

-- Baltasar Gracian

Tiahastrona

Berichten: 1529
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:26

interessant om te lezen (vooral Lautje), Ik heb pas 1 officiele cross gereden. Deed eigenlijk dressuren en beetje springen voor de afwisseling.
Ik ga elke week een keer naar het strand of bos (soms beide) en galloppeer dan lekker veel, met elke keer stappen ertussen. Op het strand galoppeer ik vaak door het water, maar niet zo diep (denk tot de kogel), ben bang dat ze in een kuil stapt.
Heb sinds vorige week een stopwatch horloge (die gele), dus kan nu ook met tijden gaan oefenen. Beginnen met 3 keer 3 minuten galop, 3 minuten stappen???

Paardloos

Watapatja

Berichten: 691
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Niebert

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-12 21:42

ben jaloers op jou water/meer lau! kan me voorstellen dat dat een super goede training is!

Sarah hoe heb je hem omgebouwd? heb wel eens een doe het zelf site gezien hoe het moest maar dan moest je hem uit elkaar halen en weer in elkaar solderen :P niks voor mij haha

lau wat voor hartslag meter heb jij?

Love the life you live ♥

hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:25

Ik ben nog steeds aan het wachten op mijn band van polar voor de paarden (al sinds april := ) er is blijkbaar iets mis bij polar waardoor de banden voor paarden tijdelijk niet leverbaar waren.

Ik heb overigens een horloge en zender bij een hardloopwinkel gekocht, die zender kan dan ook op de band van de paarden. Dat was uiteindelijk goedkoper dan het 'paardenpakket'. Dus wellicht dat dat voor jullie ook een optie is?

Chocolate /3 M dressuur, B springen, M eventing
Dexter }:) Z dressuur

_lautje_

Berichten: 9215
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Tips om conditie van SGW paard te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:44


SplashIsLief

Berichten: 33019
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:11

Tip om de hartslag naar beneden te krijgen > Koelen! Water over de hals en eventueel tussen de achterbenen bij de grote aderen. (Wel thuis oefenen want sommige paarden krijgen er in het begin vooral stress van, maar oefening baart kunst)
Daarnaast niet vergeten om je singel losser te maken en even te stappen.
Loetie84 schreef:
Toevallig vandaag mijn eerste endurance gereden. Leek mijn leuk als conditietraining voor de cross, maar het is toch écht wel wat anders... Vond het leuk om nóg veelzijdiger bezig te zijn dan dat we al waren, maar voor sgw weet ik niet of ik er echt wat aan heb. Duur en snelheid zijn wel heel verschillend van elkaar!
Ik heb zeker wel profijt gehad van de conditie vanuit de endurance :j Het herstel gaat veel sneller omdat het lichaam meer gewend is om er mee bezig te zijn. Maar los daarvan zijn het zeker twee "totaal" verschillende disciplines!




Ik heb zelf geen vast blok wat ik doe. En eens in de 4 dagen? Nee daar komen we lang niet aan.
Als ik Nuut meeneem naar het bos, neem ik wel bewust grote stukken galop mee en dat meerdere keren. Ik merk ook als de basisconditie er is, dit heel makkelijk op peil te houden is, ook door gewoon in de bak te trainen.

Splash † en Nuut † :+: Voor altijd in mijn hart, ik hou van jullie

Sinds 13 juli 2021 trotse mama van Nola <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers