wat is fijnste/beste eventwatch?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carmen85

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-04-09
Woonplaats: Dedemsvaart

wat is fijnste/beste eventwatch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 10:57

Ik ben me aan het orienteren voor een eventwatch.
Welk merk hebben jullie de beste ervaring mee?
Waarom is dit zo'n fijn & goed horloge?
Hoe zit het met de leesbaarheid en functionaliteit?
En ook niet onbelangrijk, waar hebben jullie het horloge gekocht?

billy1
Berichten: 872
Geregistreerd: 22-08-07

Re: wat is fijnste/beste eventwatch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:56

Gewoon de grote gele. Zijn bij alle eventingwinkels te koop.

Carmen85

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-04-09
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 16:35

ja die kom ik overal tegen, maar wat maakt deze zoveel beter dan de andere horloges?

billy1
Berichten: 872
Geregistreerd: 22-08-07

Re: wat is fijnste/beste eventwatch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 18:17

Er zijn niet zo veel andere horloges, deze werkt gewoon erg fijn. Heeft een grrot beeldscherm en kanzovel optellen als aftellen.

vera_pino

Berichten: 1895
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:09

Inderdaad die gele,

Duidelijk leesbaar als je in de cross zit

comfortabel om je pols, met elastiek en altijd te verstellen naar jou maat

heeft een gewone tijd, dus je kunt er op klok kijken

Weinig knopjes en normale grootte

optellen geeft elke minuut een piep

aftellen geeft een piep als de tijd om is en gaat dan weer optellen

grote statknop is handig als je een nogal druk paard hebt, drukt bijna altijd raak

Lange duur van de batterij (die van mij dan)

Zit lange garantie op

Kan veel hebben, vallen, water, zweet enz.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: wat is fijnste/beste eventwatch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:27

Vera legt het prima uit. Ik heb eerder met een andere gereden, maar die was te klein om af te lezen onderweg.

Carmen85

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-04-09
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: wat is fijnste/beste eventwatch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 12:36

thnx allemaal voor de reacties!

Ik twijfelde eerst over een kleinere omdat mij die comfortabeler leek, maar als die niet goed genoeg te lezen is valt die sowieso af.

En vera bedankt voor de uitgebreide omschrijving! Daar was ik inderdaad naar op zoek!

vera_pino

Berichten: 1895
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Asten

Re: wat is fijnste/beste eventwatch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:37

Ik was nog wat vergeten,

Je kunt hem bij de verschillende eventingshops kopen,
zoals bij
www.eventingshop.nl
www.canter-equipment.nl
www.allesvooreventing.nl

Ik heb hem in belgië gekocht bij emmers
www.emmers.be

Maar een goede ruitershop bij jou in de buurt kan hem zo voor jou bestellen hoor! Ik waarschuw je wel de verschillende zaken houden er zeer verschillende prijzen op na.

ze worden van ongeveer €75 tot wel €98 euro verkocht

Bloempjeh_

Berichten: 1641
Geregistreerd: 30-10-09
Woonplaats: Merksplas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:26

Ik heb met die gele wel een keertje pech gehad. Doordat mijn voorganger niet aan de kant ging heb ik die wedstrijd te veel bomen gezien. := Toen ik op mijn klok wou kijken merkte ik dus dat die weg was. Het leek wel of het gele stuk er gewoon af was gevallen want het bandje en de onderkant had ik nog wel gewoon aan.. Moet er trouwens nog bij vermelden dat dit de eerste keer was dat ik de horloge aanhad! Terug naar de shop gegaan en kreeg geen andere..

Nu is het niet zo dat ik zelf bomen had geraakt ofzo, vind het raar dat die ineens vermist was door wat takjes!

Maar goed, kan altijd een mindere bij zitten :(

birte
Berichten: 2102
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:30


Carmen85

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-04-09
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: wat is fijnste/beste eventwatch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 09:29

he bedankt voor dat linkje! Dat scheelt inderdaad flink wat geld.
Hoe gaat het daar met bezorgen? Is het een betrouwbare site om te bestellen?

birte
Berichten: 2102
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:13

Carmen85 schreef:
he bedankt voor dat linkje! Dat scheelt inderdaad flink wat geld.
Hoe gaat het daar met bezorgen? Is het een betrouwbare site om te bestellen?


gaat net als tnt met verzeden maar dan is het een americaans? bedrijf. je krijgt ook gewoon een track en trace code en zo. site is heel betrouwbaar, ik heb hier zelf ook al een aantal dingen besteld en nog nooit problemen gehad. ik heb betaalt met paypal, dit kan ik je adviseren want met paypal ben je als koper verzekerd dat je je product krijgt of als het niet naar wens verloopt je geld terug krijgt.

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:35

Ik weet niet of ik deze vraag in dit topic mag stellen!!!
maar dacht nu jullie het toch over de eventwatch hebben :P
Hoe gebruiken jullie deze en wanneer?
Wanneer zetten jullie hem aan?Enkele seconden voor de start of tijdens de start?
Is het lastig om hem tijdens de start nog aan te moeten zetten?
Wie gebruiken hem allemaal?

Zoals jullie lezen heb ik geen ervaring met op de tijd rijden!
Gorssel is weer mijn eerste cross voorheen reed ik altijd op gevoel.
Nou heb ik wel een eventwatch liggen en dacht laat ik hem eens gaan gebruiken.
Misschien niet direkt van toepassing tijdens onze eerste wedstrijd maar als ik hem nooit om doe leer ik hier nooit mee omgaan :D

Bloempjeh_

Berichten: 1641
Geregistreerd: 30-10-09
Woonplaats: Merksplas

Re: wat is fijnste/beste eventwatch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:24

Sambo, ik doe altijd net voor de start omdat mijn paard het signaal bij de start (van de klok) meestal nogal spannend vindt :)

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:22

Ik zet mijn horloge altijd 1 of 2 minuten extra. Dus als de optimale tijd bv. 5.30 is, dan zet ik 'm op 6.30 of 7.30. Ik vraag dan aan de starter of hij een seintje wil geven bij 1 of 2 minuten voor ik moet starten (dat is nooit een probleem). Bij het seintje druk ik de startknop in.
Op deze manier heb je ruim de tijd om je klok te starten en zit je niet te "klooien" vlak voor je moet starten.
Je kunt je dan op je paard en jezelf concentreren. Werkt erg goed.

Die 1 of 2 minuten geven je ook nog tijd om eventueel je klok opnieuw in te stellen mocht ie per ongeluk eerder zijn gaan lopen doordat je per ongeluk op START hebt gedrukt zonder het in de gaten te hebben. (is mij wel eens gebeurd).

Carmen85

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-04-09
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 09:37

Dit zijn wel handige tips, ik moet ook nog leren met het ding om te gaan. Als ik het goed begrijp gaat het dus zo (correct me if i'm wrong)

Je stelt de optimale tijd in (of 1 a 2 minuten extra zoals simmie zegt) en nadat je op start hebt gedrukt geeft je horloge dan een piep bij elke minuut. Als je over de tijd heengaat begint het horloge weer op te tellen zodat je weet hoeveel je eroverheen zit.
Hoe bepalen jullie dan waar de minutenpunten in de cross zitten, zodat je weet of je te snel of te langzaam gaat?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: wat is fijnste/beste eventwatch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:45

Nee, als je per minuut een signaal wil hebben moet je je klok laten oplopen. Zo doe ik het ook, ik start mijn klok als de ruiter voor me vertrekt (is meestal 2 minuten) en ik heb de optimale tijd in mijn hoofd. Per minuut krijg je dan dus een signaal, aan het eind kun je kijken hoeveel je nog over hebt (even snel hoofdrekenen). Minutenpunten kun je doen met een crosswiel, maar veel (helaas niet allemaal) crossen hebben kilometerborden in de cross staan. Het tempo in het B is 460 m/m, dus na twee minuten moet je 920 meter hebben afgelegd. Dwz dus zeggen dat je 80 meter voor het bord van de 1000 meter je klok hoort afgaan, en die 80 meter kun je meestal wel schatten.

Als je je klok laat aflopen (zoals simmie beschrijft), kun je die minutenpunten alleen gebruiken door op je klok te kijken bij zo'n punt en dan moet je nog de optimale tijd - 2 minuten (op 920 meter) etc over hebben. Voordeel dan is dat je aan het eind minder hoeft te rekenen.

Je kunt ook je klok instellen op de optimale tijd - 20 seconden (en evt weer plus 2 minuten als je niet net voor de start wil prutsen met het starten van je klok). Hij gaat dan nl af op het moment dat je kan finishen zonder strafpunten voor te snel rijden, je hebt dan dus nog 20 seconden om binnen de tijd binnen te komen.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: wat is fijnste/beste eventwatch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:03

Als ik dat laatste bericht lees moet je nog een rekenwonder zijn ook om zo'n horloge te kunnen hanteren. Ik denk dat mijn hoofd niet meer helder genoeg zou denken om dat zo snel te kunnen berekenen.

Carmen85

Berichten: 1068
Geregistreerd: 01-04-09
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: wat is fijnste/beste eventwatch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 14:47

Ik vind het bericht van lielle juist wel logisch. Het is maar net wat je zelf het meest praktisch vind natuurlijk! Ik ga in het bos maar eens aan het oefenen, sowieso wel prettig om een beetje gevoel met tempo te hebben

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:51

Valt wel mee annetje :)) Stel dat het als volgt is:

afstand = 2070 meter
snelheid = 460 m/m (B snelheid)
dus
optimale tijd = 4m 30s
tijd waarna je kunt finishen = 4m 10s

methode 1: gewoon aftellen
- stopwatch instellen op 4m30
- indrukken bij vertrek
- 1e minutenpunt = 460 meter = 3m30
- 2e minutenpunt = 920 meter = 2m30
- 3e minutenpunt = 1380 meter = 1m30
- 4e minutenpunt = 1840 meter = 0m30
- finish = 2070 meter = 0m00

methode 2: aftellen met indrukken stopwatch 2 minuten voor start
- stopwatch instellen op 6m30
- indrukken bij vertrek combinatie voor je (bij 2m interval)
- start = 0 meter = 4m30
- 1e minutenpunt = 460 meter = 3m30
- 2e minutenpunt = 920 meter = 2m30
- 3e minutenpunt = 1380 meter = 1m30
- 4e minutenpunt = 1840 meter = 0m30
- finish = 2070 meter = 0m00

methode 3: aftellen met piepen bij begin van tijd waarin gefinishd mag worden
- stopwatch instellen op 4m10
- indrukken bij vertrek
- 1e minutenpunt = 460 meter = 3m10
- 2e minutenpunt = 920 meter = 2m10
- 3e minutenpunt = 1380 meter = 1m10
- 4e minutenpunt = 1840 meter = 0m10
- op ca 2000m begint stopwatch te typen omdat de tijd is afgelopen; vanaf dat moment heb je dus nog 20 seconden om zonder tijdfouten te finishen
- finish = 2070 meter = +0m20

methode 4: aftellen met piepen bij begin van tijd waarin gefinishd mag worden en met indrukken stopwatch 2 minuten voor start
- stopwatch instellen op 6m10
- indrukken bij vertrek combinatie voor je (bij 2m interval)
- start = 0meter = 4m10
- 1e minutenpunt = 460 meter = 3m10
- 2e minutenpunt = 920 meter = 2m10
- 3e minutenpunt = 1380 meter = 1m10
- 4e minutenpunt = 1840 meter = 0m10
- op ca 2000m begint stopwatch te typen omdat de tijd is afgelopen; vanaf dat moment heb je dus nog 20 seconden om zonder tijdfouten te finishen
- finish = 2070 meter = +0m20

methode 5 oplopende tijd
- stopwatch NIET instellen
- indrukken bij vertrek combinatie voor je
- start = 0meter = 2m00
- 1e minutenpunt = 460 meter = 3m00 (nog 3m30 over)
- 2e minutenpunt = 920 meter = 4m00 (nog 2m30 over)
- 3e minutenpunt = 1380 meter = 5m00 (nog 1m30 over)
- 4e minutenpunt = 1840 meter = 6m00 (nog 0m30 over)
- finish = 2070 meter = 6m30

Sambo

Berichten: 606
Geregistreerd: 22-01-04

Re: wat is fijnste/beste eventwatch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:47

Lielle
Leuk om te lezen,zo goed had ik er nog niet over nagedacht.

Eef_Bam

Berichten: 4091
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:54

Wat ik zelf doe bij het gebruik van mijn crosshorloge is lekker simpel:

Ik stel gewoon de ideale tijd in en zet mijn horloge 20 seconden voor ik moet starten aan, dan begint mijn horloge dus 20 seconden voor ik binnen moet zijn te piepen, daardoor weet ik dat ik rustig aan moet doen als ik in de buurt van de finish kom en mijn horloge nog niet piept!
Als hij eerder begint te piepen weet ik dat ik door moet rijden, heb hier gelukkig niet vaak last van :Y) .

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: wat is fijnste/beste eventwatch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:34

Ik heb ook de gele en ben er super tevreden mee. :j
Het water ermee uitgetest en dat doet ie ook goed :))

Ik doe het zoals methode 4 die Lielle uitlegt :j

bianca1980
Berichten: 3620
Geregistreerd: 26-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:29

Ik wacht tot de starter aftelt van 10 seconden naar 0, bij 2 - 1 druk ik de start in, zie dat de klok gaat lopen en bij 0 - start roep van de starter galoppeer ik rustig weg.
Wanneer ik bij de finisch kom zie ik gelijk wat mijn tijd is. Ik houd onderweg idd ook de piep minuten aan. Nu bij Bull let ik in eerste instantie nog niet echt op de tijd (Gorssel heb ik wel gekeken of hij het tempo wat kon lopen dat zou moeten en dat ging super, na de weigering heb ik gelijk het tempo eraf gehaald), maar met vorige paard wist ik dan wel bij de laatste lijnen hoe lang ik daar ongeveer over zou doen en of ik dan extra gas zou geven.
Wel grappig om te zien dat iedereen zijn eigen fijne methode heeft.
2 Minuten eerder aanzetten zou eigenlijk ook wel een idee zijn. Ik doe dus wel altijd oplopend, anders zou ik helemaal gek worden van dat gepiep dat ik over mijn tijd zit, zeker nu met Bull zit ik dat toch nog wel.

mistid

Berichten: 9139
Geregistreerd: 10-08-06
Woonplaats: Bunne

Re: wat is fijnste/beste eventwatch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:15

Ik heb zelf een grote gele (waarover ik geen aanvullingen heb, hooguit dat je moet opletten welk knopje je indrukt want ik ben wel eens vertrokken dat ik op de secondeknop heb gedrukt ipv de startknop) en ik heb ook een whipwatch. Dat is een zweep met crosshorloge erop. Die is ook zeer goed te lezen en eenvoudig met de hand waarmee je hem vast hebt te bedienen. Het risico dat je op verkeerde knopjes (bijv sec&minuutknop) drukt is er niet, omdat je hem in moet stellen aan de zijkant en die knoop een aantal seconden ingedrukt moet houden voor je hem kunt instellen) Deze piept bij de countdown wel om de minuut. Is ook een erg handig ding. Te bestellen bij de Equimatch en Canter heeft ze ook. Je moet ook bij deze opletten hoe of je hem aanzet, omdat hij na +- 20 seconden weer naar de klokfunctie verspringt. Als de cross tussendoor wordt stilgelegd kan je hem dus ook niet op pauze zetten voor langere tijd, omdat hij dan weer naar de klokfunctie verspringt en de tijd waarop je hem gestopt hebt niet blijft staan, zet je hem dan weer op de tijdfunctie dan staat hij weer op de tijd waarop je hem vantevoren hebt ingesteld. Ik rijd met zowel de zweep als het klokje, alleen nu niet met de zweep omdat de batterij leeg is (hij heeft eerst heel lang in de showroom gelegen).