Tempo in cross

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MerelV

Berichten: 1764
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Tempo in cross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 12:21

Hoi!

Ik ben nu sinds enkele maanden actief in de B SGW. Dit gaat eigenlijk erg goed en we zijn bijna altijd foutloos. Ze springt altijd en is niet kijkerig op de hindernissen. Waar ik wel tegen aanloop is dat mijn paard een plafond qua tempo lijkt te hebben. Ze blijft dan een beetje in een tempo galopperen en wil niet harder gaan. Als ik haar terugneem en vervolgens weer tempo maak gaat ze gewoon harder (dus ze is wel aan mijn been en hulpen), maar ze gaat nooit harder dan dat plafond.

Nu zou dat niet zo erg zijn als dit een redelijk tempo was, echter is het tempo veel te laag, waardoor ik veel tijdfouten krijg. Waar zou dit door kunnen komen en hoe kan ik ervoor zorgen dat ik het tempo toch op kan schroeven? Ik heb niet de beschikking over lange galoppeer paden, alleen een buitenbak 20X60. Ik ben benieuwd naar jullie tips!

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Tempo in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:25

Hoe is de conditie van je paard? Kan ze het hogere tempo wel volhouden?

Basis tempo opschroeven vergt behoorlijk veel qua training en tijd. Naar buiten! Bos, hei, zandpaden, strand of wat dan ook en kilometers maken.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:26

hoeveel tijdfouten heb je?
Kan je paard ook de eenvoudige hindernissen uit een hoger tempo springen?
Vertrekt ze ook meteen na de landing of heeft dat een paar galopsprongen nodig?

En wat doet ze als je in dat tempo been geeft? versnelt ze wel en valt ze dan terug of gaat ze helemaal niet harder?
wat doet ze als een ander paard haar inhaalt?

MerelV

Berichten: 1764
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Tempo in cross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 12:32

Basisconditie is prima, na cross meestal hartslag van rond de 50.
Ik heb meestal zo'n 35 seconden buiten de tijd, erg veel dus. Ik kan de hindernissen in hetzelfde tempo springen als het gewone galop tempo. Ze valt dus niet terug in tempo, ze blijft in 1 tempo galopperen ook over de hindernissen. Als ik been geef, gebeurt er niks meer. Als ze in een lager tempo loopt en ik geef dan been, is ze meteen weg (bijvoorbeeld na de sprong).

Ander paard inhalen is nog niet eerder gebeurd in de cross, wel op buitenrit en dat interesseert haar niet. Ze blijft in haar eigen tempo.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:34

Als je beschikt over vervoer zou ik beginnen met buiten eens wat galopwerk te pakken, desnoods met een ervaren paard die wel over een extra versnelling beschikt. Dan hebben ze het spelletje snel door. Die van mij kent het zelfs op stemcommando ('toe maar') dat het gaspedaal open mag.

Het zou ook zeker een conditiestukje kunnen zijn, dat kun je dan gelijk mooi mee optrainen. Galop voor een cross vind ik niet te trainen in een bak. Dat is echt een andere hartslag en spierbelasting.

MerelV

Berichten: 1764
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Tempo in cross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 12:36

Ik ga inderdaad geregeld naar het bos voor meer galoptraining (maar heb je hier een schema voor, hoe zorg ik dan dat ze in het bos wel harder gaat?) en train 1x per maand op de hindernissen en het tempo tussen de hindernissen. Tot nu toe is ze niet gevoelig voor de versnellingscapaciteit van een ander paard.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:38

Idd ga naar een plek waar je het wel kan oefenen. Een stal met galoppeerbaan (bijv de Schalm in Renswoude, Of stal Lozeman bij Putten) of in de natuur waar lange brede paden zijn. Het strand is ook heel goed geschikt, maar nu helaas minder toegankelijk gezien het seizoen.

Edit: zie dat je dat al doet. Die van ons had er in het begin ook moeite mee tot hij het spelletje goed door kreeg. Ik zal mijn man eens vragen wat de truc was, hij is degene die eventing start met ons paard.

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Tempo in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:41

Is ze ooit wel eens wel boven dat plafond gegaan? Of gebeurt het alleen met springen/wedstrijd? Wat voor type paard is het? Fok/ras/bloederigheid?

MerelV

Berichten: 1764
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 12:42

saarie schreef:
Is ze ooit wel eens wel boven dat plafond gegaan? Of gebeurt het alleen met springen/wedstrijd? Wat voor type paard is het? Fok/ras/bloederigheid?

Nee nooit, dus ik weet ook niet hoe hard ze kan, maar het moet toch harder zijn dan dit.
Het is een springgefokte KWPN'er (Whitesnake X Nonstop).

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Tempo in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:07

en als je eens een keer wat duidelijker been geeft, en evt ook met stem aanmoedigt? Echt je eigen enthousiasme erin gooien.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Tempo in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:12

Sommige paarden zijn denk ik ook gewoon niet zo snel. Ze moeten doorkrijgen dat ze moeten gaan "liggen", maar dat moeten ze ook kunnen én willen.
Heeft je paard wel plezier met crossen?

MerelV

Berichten: 1764
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Tempo in cross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 14:16

Plezier heeft ze zeker, ze is altijd super enthousiast op het crossterrein en gaat altijd af. Ik blijf natuurlijk galoptraining doen, maar ik had gehoopt op een tip die ik nog niet geprobeerd.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Tempo in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:21

Misschien eens in een hele groep met paarden die graag gaan een wedstrijdje doen? Misschien dat het enthousiasme van de andere paarden haar aansteekt?
(Heb overigens ook een paard gehad die dat niets uitmaakte, wel een dressuurpaard overigens, maar was op buitenrit met een draver en een eventingpaard die zelfs in crossen met veel bochtige bospaden nog onder de tijd kan komen, die 2 liepen letterlijk een kilometer voor haar uiteindelijk, maar ze had geen zin om sneller te gaan xD)

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:25

Wat bij die van mij geholpen heeft is in het bos iedere keer op dezelfde plek aangalopperen en aan laten trekken. Op een gegeven moment begon die zelf al. En nu moet ik hem af en toe zelfs iets tegenhouden.

(en die van mij is (of was) er zo een van "tralalala, we draven, oh je wil galopperen, tuurlijk, doen we dat toch, maar ik wil nog wel van de omgeving kunnen genieten *D )

En een tip die mij verder ook hielp was om in de springtraining ná iedere hindernis even aanzetten. Dat ook om hem te leren wat meer aan te trekken op de hindernissen.
(Want ook daar galoppeerde die heerlijk relaxed rond, en als er dan af en toe een hindernis op z'n pad kwam, dan huppelde die daar braaf over)

MerelV

Berichten: 1764
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 14:27

[quote="Kelan"]Wat bij die van mij geholpen heeft is in het bos iedere keer op dezelfde plek aangalopperen en aan laten trekken. Op een gegeven moment begon die zelf al. En nu moet ik hem af en toe zelfs iets tegenhouden.
quote]
Dit kan ik nog wel gaan proberen!

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:28

Er worden al goede dingen genoemd inderdaad. Het is deels aanleren, deels power vanuit het paard en je zou evt nog wat qua voer kunnen doen om m heter te maken. Maar dat kan verschillende kanten op natuurlijk.

henshem
Berichten: 1127
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Tempo in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:41

Is je paard helemaal gezond? Voordat je de training gaat veranderen/opvoeren zou ik het hart laten checken.

MerelV

Berichten: 1764
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Tempo in cross

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 14:45

Voer is al veel mee gebeurd, omdat ze snel afvalt en heb ik in overleg met dierenarts gekeken welk voer haar heter zou moeten maken. Maakt geen verschil (6 maanden geprobeerd). Ze is ook absoluut niet traag aan de hulpen, en zeker heet genoeg, alleen niet snel genoeg.

Hart is gecheckt, vorig jaar. Vorig jaar heeft ze in de zomer een dipje gehad, waardoor ze ook wat afviel. Toen is ze lichamelijk helemaal door de molen gegaan. Nadien zijn we van stal verhuisd en is dat dipje helemaal opgelost, maar lichamelijk was er niks op aan te merken.

annikavolder

Berichten: 752
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:48

Mijn paard heeft ook een hele tijd niet die extra versnelling weten te vinden, totdat hij samen met een ander paard op het strand voluit mocht. Toen snapte hij ineens dat hij wat meer moest gaan liggen ipv hard met zn benen wapperen en sindsdien kan hij hard.....

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:02

MerelV schreef:
Ze is ook absoluut niet traag aan de hulpen, en zeker heet genoeg, alleen niet snel genoeg.


maar dan moet ze toch versnellen als jij been geeft op die 'plafondsnelheid'? Ik zou gaan spelen met korte stukken versnellen uit je basistempo, schakelen dus.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Tempo in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 08:29

Thuis (in het bos) wil je paard dus ook niet harder?
Inderdaad gehoorzaamheid aan het been verbeteren. Maar ik zou je paard zeker een keer achter een ander paard aan laten lopen. Dan kun je het vaak op een veel positievere manier er uit halen.

Mijn jonge paard begreep er in eerste instantie ook geen barst van (en was onzeker) dus die heb ik een keer achter een maatje aan laten galopperen die het idee wel snapte. Toen zat de optie er vrij snel wel al op.

Ik zou wel eerst thuis werken aan je tempo in het training én dat bevestigen, voor je wil gaan proberen dat op wedstrijd te doen. Je wil je paard niet in de verzuring rijden als hij nog verschillende hindernissen moet nemen.

Kan onzekerheid ook een rol spelen? Mijn jonge paard gaat nog ook alleen op een hand gallopje rond. Die kan alle indrukken nog niet verwerkt krijgen onderweg. Als hij zich beter 'in control' voelt gaat hij wel een stuk harder.

Hard met de benen wapperen vs plat gaan _O-