kalkoenen met cross?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

kalkoenen tijdenstaat de oefencross

Zeker wel! En je MOET echt met buikflap
8 (22%)
Zeker wel! Een buikflap is voor de bb nog niet heel erg nodig dus een keer zonder kan geen kwaad
24 (68%)
Nee hoeft niet, buikflap hoeft dus ook niet
3 (8%)

Totaal aantal stemmen: 35


maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

kalkoenen met cross?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 11:21

Heey,

Ik ga binnenkort mijn eerste cross rijden, gewoon een bb parcours.
Het is sgw vlietland maar ik vroeg me af of het handig is om kalkoenen te gebruiken, mijn pony staat op 4 ijzers! En dan alleen voor of voor en achter en welke soort kalkoenen dan?
En als je kalkoenen gebruikt is het dat heel erg als je een singel zonder buikflap gebruikt of is het echt af te raden om wel kalkoenen maar geen buikflap te gebruiken?

En als ik kalkoenen ga bebruiken, wanneer moet ik die dan indraaien, voor het springen al of als ik al heb gesprongen en voor de cross?


Dus nog even op een rijtje:

Wel of geen kalkoenen bij sgw vlietland in de bb?

Welke kalkoenen?

Alleen voor of voor en achter?

Als je kalkoenen gebruikt is het erg om zonder buikflap te springen?

Wanneer de kalkoenen dan indraaien?

Mvg
Madelief

maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Re: kalkoenen met cross?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 12:52

Niemand??

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: kalkoenen met cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:54

Ik ben ook wel nieuwsgierig

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:55

Als je ijzers hebt altijd kalkoenen, zowel voor als achter.

De kalkoenen draai je ook in voor het springen.

Persoonlijk vind ik het altijd fijn om kalkoenen met punten aan de buitenkant te gebruiken en gewoon stompe kalkoenen aan de binnenkant.

Buikflap gebruik ik alleen als het paard zn benen zo sterk invouwt dat hij daarmee zijn eigen buik aanraakt. Dan gebruik ik trouwens ook een buikflap bij gewoon springen.
Als je nu geen buikflap gebruikt bij springen hoeft dat ook niet voor de cross.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: kalkoenen met cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:03

Ik raad je zeker aan om kalkoenen te gebruiken als je op ijzers staat. Buikflap is afhankelijk van hoe je paard springt.

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: kalkoenen met cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:07

Kalkoenen sowieso rondom, voor het springen indraaien want dat is op gras. Hebben je ijzers wel de gaten al?

Buikflap gebruik ik zelf wel altijd, maar ook in het B/L springen heb ik hem altijd om. Als je paard niet enorm vouwt met z'n voorbenen en zichzelf dus niet snel kan open halen kan je best met een normale singel een BB crosje rijden :)

maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 13:14

Capriootje schreef:
Kalkoenen sowieso rondom, voor het springen indraaien want dat is op gras. Hebben je ijzers wel de gaten al?

Buikflap gebruik ik zelf wel altijd, maar ook in het B/L springen heb ik hem altijd om. Als je paard niet enorm vouwt met z'n voorbenen en zichzelf dus niet snel kan open halen kan je best met een normale singel een BB crosje rijden :)


Die hebben ze nog niet maar hij moet binnenkort weer op nieuwe ijzers dus dan laat ik ze er gelijk inmaken

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: kalkoenen met cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:27

Dan dus niet starten voordat je stiften/kalkoenen in kunt draaien.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:28

Ik heb meerdere oefencrossen gereden waarbij kalkoenen in de achter-ijzers niet mochten.
Dat was om schade aan degene die achter je rijdt te voorkomen.

Bij de gewone cross mag het wel, dan rijdt je niet zo dicht op elkaar.
Ik zou van te voren even bij de organisatie vragen wat er wel of niet mag.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: kalkoenen met cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:31

Indraaien. Voor en achter.
Als het niet mag voor diegene achter je aangeven dat er dan niemand achter jr start. Je gaat toch niet het risico op glissen lopen omdat er iemand te dicht achter je rijd?
Je kan gwn stompe puntjes indraaien. Is het wat gladder kun je wat groteren in draaien.
Er zijn zoveel soorten en maten.. ik heb het altijs gered met 1 soort. Nu heb ik wrl een slagje groter

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:32

Nog nooit gehoord dat het niet mag. Als je op gras rijd altijd stiften draaien, dus ook met de dressuur

elinedeau95

Berichten: 1193
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: kalkoenen met cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:35

Ik zou ze allemaal indraaien. Zelf meestal scherpen aan de buitenkant en stompe aan de binnenkant. Buikflap is per paard verschillend, maar bij die van mij zeker nodig. Als je de buikflap ziet zit die helemaal vol met gaten en beschadigingen. Echter is buikflap per paard verschillend.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:39

Myca schreef:
Ik heb meerdere oefencrossen gereden waarbij kalkoenen in de achter-ijzers niet mochten.
Dat was om schade aan degene die achter je rijdt te voorkomen.

Bij de gewone cross mag het wel, dan rijdt je niet zo dicht op elkaar.
Ik zou van te voren even bij de organisatie vragen wat er wel of niet mag.


Dit heb ik nog niet eerder gehoord :-)

Kan het zijn dat dit tripalons zijn? Waarbij je met een groepje rijdt?

Oefencrossen zijn altijd individueel.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: kalkoenen met cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:55

Ik zou ze eventueel wel indraaien. MAAAAR om even een beetje tegengewicht te bieden: Ik heb veel gecrosst op gras en bij trainen nooit met kalkoenen gereden. Is bij mij altijd goed gegaan. Dit was wel alleen als het droog was (als je vroeg start is het wel sowieso nog een beetje nattig). Bij onderlinge wedstrijden op stal in de crosswei ook zonder kalkoenen gereden. Nooit gegleden.
Wel hebben we een keer geprobeerd te rijden in de wei toen het had geregend. Toen gleed iedereen al tijdens het losrijden in de wei, dus zijn we gestopt.

Je hebt natuurlijk als je op wedstrijd gaat het weer niet in de hand, dus ik zou ook absoluut voorbereid zijn om ze in te draaien (oefen misschien thuis even, soms kan t wel een beetje tricky zijn om die gaten goed schoon te krijgen). Maar, mocht het gewoon mooi droog zijn, geen gladde afzet / landing door je voorgangers en niet ontzettend lang gras, dan zou zonder kalkoenen ook heus prima kunnen gaan hoor.

maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Re: kalkoenen met cross?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 15:19

dankjullie wel allemaal!

dus even samengevat:
- wel kalkoenen
- voor en achter
- aan de binnenkant korte spompe en buitenkant wat langere met punten
- een singel met buikflap is niet perse nodig als je paard zijn benen niet te ver in trekt (k heb foto's gekeken en mijn pony trekt zijn benen niet in tot zijn buik)
- al indraaien voor het springen

klopt dit of is hier nog iets aan toe te voegen?

alle meningen en tips (ook andere tips voor mijn eerste cross) zijn welkom!

Mjoor

Berichten: 1024
Geregistreerd: 08-05-06

Re: kalkoenen met cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 15:37

Ik heb laatst een verhaal aangehoord van een britse Eventing ruiter (ook olympische spelen) en zij draaien alleen punten in als de grond zo hard/droog is dat een hoefafdruk niet achterblijft in de grond. Zakt het ijzer weg in de grond dan is het draaien van punten niet nodig. Hij beweerde zelfs dat het gebruik van punten op momenten dat het niet nodig is extra belasting op de spieren en pezen geeft.

Daarbij wordt vaak beweerd dat een natte ondergrond, gladder zou zijn dan een droge ondergrond. De meest gladde ondergrond was volgens hem (en mijn hoefsmit heeft mij dat ook al eens verteld) een kurkdroge / harde ondergrond, daar is met ijzers geen grip op te krijgen. Een natte ondergrond is vaak ook wat zompiger waardoor ze er met de hoeven wel in wegzakken.

Wat doe ik zelf? Ik heb mijn punten-strategie niet aangepast op het verhaal van de Britse eventing rijder. Ik rijd wedstrijden op gras altijd met punten (dressuur, springen en cross) en ben met trainen begonnen om zonder punten te rijden wanneer de bodem 'zacht' genoeg is. Wel kijk ik bij een cross goed naar de bodem. Bij Markelo Potdijk heb ik mijn punten eruit gehaald na het springen, hier waren geen hindernissen die op gras werden gesprongen.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: kalkoenen met cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 16:18

Je kan beginnen met in alle gaten gwn dezelfde punten te draaien hoor :)
Als de ijzers en dus punten in de grond zakken zorgt het niet voor extra of foute belasting denk ik. Maar heb ze er zelf liever een keer extra voor de sier in dan dat ik lig te glijden _O-

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 16:25

Ik denk dat he het zo wel goed hebt ts. Wil alleen nog toevoegen dat je het beste voor springschoenen om kan doen als je met stiften rijd. Om te voorkomen dat je paard zichzelf met zijn stiften verwond.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 16:28

Kalkoenen en buikflap. Nooit risico's nemen die niet nodig zijn.

Wat als je paard die ene keer wel zijn benen helemaal invouwt en zichzelf openhaalt omdat je geen buikflap hebt?

Gewoon even één aanschaffen als je die nog niet hebt.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: kalkoenen met cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:52

Omdat je een hele specifieke SGW vraag hebt verplaats ik hem daarheen van WD-V.

vera_pino

Berichten: 1896
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 22:09

Hoi heb even wat info uit een ander topic gekopieerd:

vera_pino schreef:
Hoi (via Althos hier terecht gekomen) ik ben er inderdaad mee bezig. Juist omdat de vraag er altijd is maar er geen fatsoenlijk antwoord gegeven kan worden zonder onderbouwing. Inmiddels vordert mijn studie al aardig. Maar zoals bekend word je steeds weer op andere sporen gezet. Ik heb het hieronder even heel vlug beantwoord, hopelijk zorgt dit voor meer duidelijkheid.

Even voor de duidelijkheid, die kalkoenen uit duitsland zijn prijzig, het concept staat me aan ik ben er geweest op uitnodiging en ze hebben wel een goed uitgangspunt. Met enige onderbouwing in tegenstelling tot andere fabrikanten. Maar zoals zoveel mensen uit de paardenport blijven het het type "autohandelaren" en proberen fabrikanten je alles wijs te maken. Ik kan nog niet onderbouwen waarom je precies welke kalkoenen zou moeten draaien dat gaat binnenkort wel gebeuren. Al is dit zo een complex onderwerp waarbij ik nog heel veel onderzoek kan gaan uitvoeren.

In principe is het zo dat je met niet al te grote kalkoenen uit de voeten moet kunnen. Aan de binnenkant draai je nooit een scherpe punt in verband met eventuele kroonrandbetrappingen etc. Ik ben een voorstander van niet te ongelijk zetten. Liefst qua lengte binnen en buiten zoveel mogelijk overeenkomend. Het gaat namelijk niet om de lange rechte stukken maar de wendingen en afzet en landing waar we grip willen hebben. Staan ze hierin ongelijk is de kans op blessures net weer wat groter.

De keuze voor vorm en lengte hangt af van de ervaring van het paard en het gewicht en hoe stabiel deze op de benen staat. Daarnaast moet je ook rekening houden met zijn natuurlijke gang en grip. Het ene paard heeft van zichzelf meer grip als de andere. Nog een factor waar rekening mee gehouden dient te worden is het niveau en de snelheid waarin de arbeid verricht moet worden. Hoe hoger het niveau hoe groter de kalkoen, andere kant van het verhaal is weer dat het ervaren paard meer grip heeft dan de onervaren en dus uit de voeten kan met kleinere kalkoenen. Moeilijke kwestie dus. De grootste stift die men indraait moet in ieder geval tot aan het ijzer de grond in gaan.

Verder is het van belang om te weten dat de kalkoenen het normale afwikkelingspatroon van de hoeven belemmeren. De hoef is niet in staat om door te glijden maar staat “gelijk stil” bij het in aanraking komen met de grond. Daarom is het van belang om de kleinst mogelijke kalkoenen te gebruiken om de werking van het mechanisme zo min mogelijk te belemmeren.

vuistregel-->
harde grond= puntige kalkoen
zachte grond= ronde afgestompte kalkoen (vaak de meerhoekige)
modder zeer zachte grond= blokken/vierkante kalkoen

Even een voorbeeldje
[ Afbeelding ]
Alround → toepasbaar in vele situaties, minder geschikt voor harde grond. Wel voor modderige omstandigheden en lang gras.
Ice → harde bodem
Kegelkalkoenen→ zeer harde bodem
Rasenstollen/graskalkoenen → zekerheid ook bij veel regenval.
Schlamstollen/ kalkoenen voor modder
Kalkoenen met stift of zonder stift.
H-stollen → goede grip bij extreme bodemgesteldheid en harde bodems. Alleen voor paarden die stevig op de benen staan en weten wat kalkoenen zijn ivm grotere beschadigingsrisico door de scherpe vorm.

We zetten ze dus vaak stomp aan de binnenkant om beschadigingen aan de benen te voorkomen.


Ik raad altijd aan om kalkoenen te gebruiken, als je paard vertrouwen heeft om te springen en hij glijd uit dan kan dat als gevolg hebben dat je een heel onzeker paard krijgt. Heb zelf een paard met vervroegd pensioen kunnen sturen omdat de smid een schroefdraad was vergeten te zetten in 1 van de gaten achter. Ik dacht dat het wel kon met 1 minder. Hij gleed uit in een hele flauwe wending, gevolg zijn ringband zodanig verrekt dat dit nooit meer dun wordt en bij intensieve belasting weer dik wordt en tegen de pees gaat drukken. Dus better safe than sorry ;)

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 07:08

Apple schreef:
Myca schreef:
Ik heb meerdere oefencrossen gereden waarbij kalkoenen in de achter-ijzers niet mochten.
Dat was om schade aan degene die achter je rijdt te voorkomen.

Bij de gewone cross mag het wel, dan rijdt je niet zo dicht op elkaar.
Ik zou van te voren even bij de organisatie vragen wat er wel of niet mag.


Dit heb ik nog niet eerder gehoord :-)

Kan het zijn dat dit tripalons zijn? Waarbij je met een groepje rijdt?

Oefencrossen zijn altijd individueel.


Het waren echt oefencrossen (Dijkgatbos & Ursem), wel met een trainingsrondje vooraf.
Misschien was het dan om dat trainingsrondje?

maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Re: kalkoenen met cross?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 08:32

Dankjullie wel allemaal! Ik heb inmiddels in alle ijzers stiftgaten en 2 soorten stiften die ik in kar draaien, en ik had met mn ouders erover of ik geld kon lenen voor springsingel maar die kreeg ik ineens dus die heb ik nu ook xD

Maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit... welke stiften kan ik het beste gebruiken aan de buitenkant en welke aan de binnenkant? Ik heb gehoord dat je aan de binnenkant andere moet hebben omdat ze anders het been ernaast kunnen beschadigen?

Ik heb deze kalkoenset: https://www.divoza.com/nl/vaillant-kalkoenset

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 08:43

Belangrijkste is dat je niet te groot indraait tenzij dat echt nodig is. Die puntjes zien er vrij groot uit. In jouw geval zou ik overal de vierkantjes indraaien. Daarmee kon ik op zh kleibodem altijd goed uit de voeten.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: kalkoenen met cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:04

Ik kan je trouwens aanraden een kleine platte schroevendraaier in dat setje te doen. Als er echt zand aangestampt in de ijzergaten zit, krijg je dat schroefdraad-schoonmaak-tool ding niet in het gat gedraaid. Met een klein, dun, plat voorwerp kan je het ergste zand er eerst uit poeren en daarna met dat schroefdraad-ding erin om het schroefdraadzelf vrij te maken.

Je kan trouwens ook de ijzergaten uit spuiten (soms lukt dat beter dan andere keren) met een goede waterstraal als je toch je paard wast voor je wedstrijd. Dan komt er misschien wel wat vuil in (in de stal / trailer whatever), maar dat scheelt echt al veel frustratie op het moment supreme.

Succes!