SGW en honden?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

shirleyp

SGW en honden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-16 23:05

Het afgelopen seizoen heb ik een aantal mooie crossen mogen rijden waar ik erg van heb genoten. +:)+ Helaas heb ik tijdens 2 crossen incidentjes met honden gehad. Ben heel benieuwd of ik gewoon domme pech heb gehad of dat dit vaker voorkomt. Zal de incidentjes hieronder even toelichten.

Eerste keer was op een vrij breed zandpad waar ik met een fijne crossgalop over ging, omdat er mensen links liepen hield ik al rechts aan. Aan de linkerzijde stonden mensen met een hond die flink aansloeg toen ik langskwam. Begrijpelijk van het dier natuurlijk, maar het bracht bij mijn paard een schrikreactie teweeg. Hij schoot naar rechts en gaf een dot gas, je begrijpt dat ik heel blij was dat het een breed zandpad betrof en de volgende hindernis pas 50m verderop stond. :(

De tweede keer was op een smal pad met draad links en bos rechts. Ik had wederom een fijn crossritme, maar kon ditmaal geen links of rechts aanhouden omdat het een smal pad betrof. Een gezellig gezinnetje met een Berner Sennen zag mij al wat laat en probeerden in het bos te gaan staan, maar kregen de hond niet mee. Ik minderde vaart en mijn paard schoot bijna het draad in om maar niet op de staart van de hond te gaan staan. :=

Beide incidentjes waren voor niemand leuk, zeker voor hond & paard niet. En ik ben ook heel blij dat het goed is afgelopen, ik realiseer me dat het ook heel anders geweest had kunnen zijn.
Bij veel SGW's zijn honden niet toegestaan, maar ik begrijp ook dat er organisaties zijn die dit aan de beoordeling van hondeneigenaren zelf overlaten. Ben echt niet anti-hond, maar vraag me wel een beetje af hoe goed dit samen gaat? Wellicht overbodig: Thuis in het bos zou ik mensen en honden natuurlijk in stap passeren, maar dat lijkt me niet de bedoeling tijdens een SGW.

Vertel, heb ik domme pech gehad dit seizoen of gebeurt dit vaker? Hoe lossen jullie dit op?

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+6 Spr: B+8 SGW: B+22

shirleyp

Re: SGW en honden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-16 21:04

Bedankt voor de reacties. Vervelend om te lezen dat het jullie ook is overkomen. Misschien had ik het toch bij de organisatie of de KNHS moeten melden bedenk ik me nu.

Ik geloof zeker dat honden(eigenaren) dit heus niet met opzet doen. 'Pas op' roepen doe ik ook vaak, maar meestal ben ik te paard sneller dichterbij dan mensen hun hond bij zich kunnen houden.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-16 21:15

Anne_GTI schreef:
Te paard heb ik weleens last gehad van loslopende kinderen in de cross. Die mogen wat mij betreft ook allemaal kort aangelijnd.

_O- Niet alleen in de cross, maar ook gewoon 'in het wild' als je het mij vraagt :') Speeltuin is voldoende losloopgebied toch?

Weer ontopic :x Kort aangelijnd vind ik ook een vereiste inderdaad. Maar ook honden die aanslaan op paarden die langskomen vind ik niet handig en erg onplezierig voor beide dieren.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie