[HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 08:49

Hallo Xnonnetje :)

Even iets heel anders, ik wil/moet nieuwe stollen/kalkoenen/stiften (hoe je het ook wil noemen :+ ) aanschaffen.
Welke gebruiken jullie in de cross?

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:11

Ik heb Tacx (niet rvs) kalkoenen en het type hangt natuurlijk af van de bodem.
In het bos rijd ik nooit met kalkoenen, op gras moet het soms gewoon.

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:06

Maar gebruik je de 15mm vierkant/zeshoekig of die met de punt?
Ik heb altijd zo een setje van tacx, met 12 punt en 12 stompen. Gebruik altijd de lange stompen, gezien hij zo groot is, denk ik dat hij meer stabiliteit heeft.
Maar gezien ik er ondertussen al genoeg kwijt ben of afgebroken zijn, een nieuw set stompen heb gekocht en ondertussen nog maar 6 stompen over heb.
Wil ik me even verdiepen in de kalkoenen. NJa verdiepen, vragen naar ervaringen, misschien dat jullie andere gebruiken tijdens de cross.

Altos

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-05

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:12

Eventer vera_pino is daar voor haar studie mee bezig. Ik zal haar een berichtje sturen met een linkje hierheen. Misschien wil ze ons wel advies geven. Ik draai ook simpelweg een standaard setje in namelijk en ben ook wel benieuwd ;).

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:12

Ik geloof dat ze 14mm zijn, ik had een keer zo'n setje met allerlei types gekocht, maar ik gebruik bijna alleen de korte stompe. Ik gebruik ze alleen voor, achter heeft mijn paard geen ijzers.

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:21

Altos schreef:
Eventer vera_pino is daar voor haar studie mee bezig. Ik zal haar een berichtje sturen met een linkje hierheen. Misschien wil ze ons wel advies geven. Ik draai ook simpelweg een standaard setje in namelijk en ben ook wel benieuwd ;).


O ik ben benieuwd :)

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:30

Ja ik had haar Enquete gezien en ingevuld.
Echter die kalkoenen die zij in, volgens mij Duitsland, deed promoten kosten echt iets van 8/9 euro per stuk!
Dat gaat me een beetje te ver eerlijk gezegd :+

Altos

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-05

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:33

Dat is idd prijzig. Maar ik denk dat ze ook buiten die specifieke kalkoenen om wel advies kan geven ;)

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:38

Ik ben ook benieuwd.

Waar ik zelf tevreden over ben is deze tap:

Afbeelding

Mocht je paard zijn hoef uit je handen trekken tijdens het tappen dan is deze lekker plat.

madelene

Berichten: 1883
Geregistreerd: 26-04-06
Woonplaats: vijlen limburg

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 11:44

die tap heb ik ook..ideaal.
CG..moet je eens met Suzanne van eventingsport praten, zij heeft er momenteel zoooveeel verschillende, ik heb gecombineerde..ideaal

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:00

Heb me even laten adviseren door eventingshop.nl.
Ze heeft een paar fijne met zo een wideapunt, zijn spitse stollen.
Maar ben aan het twijfelen of stompen toch niet wat meer vastigheid geven.
En als ik voor de spitse ga of ik de 15mm of 20mm moet nemen.

8)7 te veel keus, wat een dilemma! Haha

Altos

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:04

Ik ben ook vooral benieuwd wanneer je nu wat precies gebruikt (wat meer in detail dan; ik snap wel dat je een punt gebruikt bij een harde bodem en stomp op een zachtere bodem). Bij dit soort plaatjes zie ik door de bomen het bos niet meer http://www.all-eventing.com/product/140 ... oenen.aspx Volgens mij wordt er ook wel eens een combinatie punt en stomp in 1 ijzer gedraaid maar waarom/wanneer precies?
Laatst bijgewerkt door Altos op 13-03-15 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:07

Gebruiken jullie eigenlijk kalkoenen tijdens trainingen op droge bosgrond / grasvelden?
Mijn paard heeft alleen voor ijzers en zit te twijfelen....

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:07

Ik heb ook de Tacx, ik gebruik voornamelijk de puntjes maar als het een erg zacht terrein is (omgeploegd aan het eind van de dag of drassig etc) dan gebruik ik de stompe met de 5/6 hoek. Maar eigenlijk heb ik altijd wel grip met de punten.

vera_pino

Berichten: 1896
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:08

Hoi (via Althos hier terecht gekomen) ik ben er inderdaad mee bezig. Juist omdat de vraag er altijd is maar er geen fatsoenlijk antwoord gegeven kan worden zonder onderbouwing. Inmiddels vordert mijn studie al aardig. Maar zoals bekend word je steeds weer op andere sporen gezet. Ik heb het hieronder even heel vlug beantwoord, hopelijk zorgt dit voor meer duidelijkheid.

Even voor de duidelijkheid, die kalkoenen uit duitsland zijn prijzig, het concept staat me aan ik ben er geweest op uitnodiging en ze hebben wel een goed uitgangspunt. Met enige onderbouwing in tegenstelling tot andere fabrikanten. Maar zoals zoveel mensen uit de paardenport blijven het het type "autohandelaren" en proberen fabrikanten je alles wijs te maken. Ik kan nog niet onderbouwen waarom je precies welke kalkoenen zou moeten draaien dat gaat binnenkort wel gebeuren. Al is dit zo een complex onderwerp waarbij ik nog heel veel onderzoek kan gaan uitvoeren.

In principe is het zo dat je met niet al te grote kalkoenen uit de voeten moet kunnen. Aan de binnenkant draai je nooit een scherpe punt in verband met eventuele kroonrandbetrappingen etc. Ik ben een voorstander van niet te ongelijk zetten. Liefst qua lengte binnen en buiten zoveel mogelijk overeenkomend. Het gaat namelijk niet om de lange rechte stukken maar de wendingen en afzet en landing waar we grip willen hebben. Staan ze hierin ongelijk is de kans op blessures net weer wat groter.

De keuze voor vorm en lengte hangt af van de ervaring van het paard en het gewicht en hoe stabiel deze op de benen staat. Daarnaast moet je ook rekening houden met zijn natuurlijke gang en grip. Het ene paard heeft van zichzelf meer grip als de andere. Nog een factor waar rekening mee gehouden dient te worden is het niveau en de snelheid waarin de arbeid verricht moet worden. Hoe hoger het niveau hoe groter de kalkoen, andere kant van het verhaal is weer dat het ervaren paard meer grip heeft dan de onervaren en dus uit de voeten kan met kleinere kalkoenen. Moeilijke kwestie dus. De grootste stift die men indraait moet in ieder geval tot aan het ijzer de grond in gaan.

Verder is het van belang om te weten dat de kalkoenen het normale afwikkelingspatroon van de hoeven belemmeren. De hoef is niet in staat om door te glijden maar staat “gelijk stil” bij het in aanraking komen met de grond. Daarom is het van belang om de kleinst mogelijke kalkoenen te gebruiken om de werking van het mechanisme zo min mogelijk te belemmeren.

vuistregel-->
harde grond= puntige kalkoen
zachte grond= ronde afgestompte kalkoen (vaak de meerhoekige)
modder zeer zachte grond= blokken/vierkante kalkoen

Even een voorbeeldje
Afbeelding
Alround → toepasbaar in vele situaties, minder geschikt voor harde grond. Wel voor modderige omstandigheden en lang gras.
Ice → harde bodem
Kegelkalkoenen→ zeer harde bodem
Rasenstollen/graskalkoenen → zekerheid ook bij veel regenval.
Schlamstollen/ kalkoenen voor modder
Kalkoenen met stift of zonder stift.
H-stollen → goede grip bij extreme bodemgesteldheid en harde bodems. Alleen voor paarden die stevig op de benen staan en weten wat kalkoenen zijn ivm grotere beschadigingsrisico door de scherpe vorm.

We zetten ze dus vaak stomp aan de binnenkant om beschadigingen aan de benen te voorkomen.

* aanvulling, standaard zitten we dan op ongeveer 14mm. en een M12 schroefdraad. de uitgeholde schroefdraad is sowieso ook beter voor zowel ijzer als krachtenafwikkeling
Laatst bijgewerkt door vera_pino op 13-03-15 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Altos

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-05

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:10

Amies: Ja altijd voor de zekerheid! Ik draai zelfs met Indoors wel eens kalkoenen in als ik de bodem te hard vind.

amies100

Berichten: 2050
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:14

Altos schreef:
Amies: Ja altijd voor de zekerheid! Ik draai zelfs met Indoors wel eens kalkoenen in als ik de bodem te hard vind.


Dank je! Dan ga ik ze gewoon gebruiken.

Vera-pino bedankt voor de uitleg!

Altos

Berichten: 1510
Geregistreerd: 15-06-05

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:19

Bedankt voor de uitleg Vera!

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:53

Bedankt voor de uitleg! Duidelijk verhaal.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 18:48

Mooie uitleg Vera! Bedankt.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:59

Dank voor de uitleg vera

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 01:06

Ahh Thnx Vera!!
Uiteindelijk heb ik met de meid van www.eventingshop.nl overlegd, en geluisterd wat haar ervaringen zijn.
Ben benieuwd wat ik er van ga vinden.

TJolieke
Berichten: 1961
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Noord Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:55

Whoeoeoeoehoeoeoeoe!!!! :D :D :D :D
Dat was een gave crosstraining!
*zo dat moest er even uit :o *

Na de eerste les twee weken kunnen nadenken en dat heeft wel geholpen. Vandaag veel overtuigender gereden al waren er nog wat twijfelmomentjes vooral bij de afsprong. Maar wel alles meegedaan en paard was heerlijk te rijden, hij vond het wel leuk nu geloof ik. Ben bang dat ik me nu ook echt ga verheugen op de volgende training :P

Ga denk ik ook wel ijzers onder laten doen, paard liep wat gevoelig maar vroeg me ook af hoe ik dat dan moest doen met kalkoenen, handig die uitleg Vera!

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:04

Fijn tjolieke

ik heb ook al helemaal zin in mijn crosstraining van morgen

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:29

Ging ook super.
Je paard deed het goed!
Dochter ook fijn gereden, pony had er zin in