Hoogte/moeilijkheid SGW klasse B

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_noukie_
Berichten: 477
Geregistreerd: 01-05-07

Hoogte/moeilijkheid SGW klasse B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 09:12

Na heel veel fototopics en andere topics te hebben doorgespit ben ik er nog steeds niet over uit:

Wat is de hoogte van een B cross? Wat voor hindernissen zitten hierin? Hoe hoog mag de hindernis maximaal staan? en hoe breed? Hoe hoog staan de hindernissen meestal? Zitten er ook (af)sprongen in het water in? En greppels?
En hoe zit het met de tijd in de cross? Is dit in de B al belangrijk??

En wat voor springparcours? Hoe hoog staat het springparcours meestal? Is dit onder B-springen niveau?

Is de dressuur altijd voor het springen en crossen, of ook weleens erna?

Kortom een heleboel vragen, wie kan me de antwoorden geven? :o

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:14

Dit is allemaal terug te zoeken in het eventing reglement op de site: http://www.knhs.nl
Tip: Lees de SGW FAQ eens door ;)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Hoogte/moeilijkheid SGW klasse B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:17

Mootje heeft helemaal gelijk. Even als toevoeging, de tijd telt ook gewoon in een B cross, gevraagde snelheid is 460 meter/minuut, zowel te langzaam rijden als meer dan 20 seconden te snel rijden levert strafpunten op. Greppels hangt af van de wedstrijd, soms wel, soms niet. Op- en afsprongen idem, maar meestal heeft het water alleen een inloop.

De rest staat in de bokt wiki bij sgw

_noukie_
Berichten: 477
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 09:23

Alle drie jullie links had ik al doorgelezen..
Op de knhs site staan wel de maximale maten, zoals dat de afsprong 1.10 mag zijn, maar ik vraag me dus vooral af of je deze maten ook echt tegenkomt, of dat ze in de praktijk lager staan..
Als ik namelijk de fototopics zie, vind ik de hindernissen op veel fotos erg laag lijken..

_noukie_
Berichten: 477
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 09:26

Lielle schreef:
Mootje heeft helemaal gelijk. Even als toevoeging, de tijd telt ook gewoon in een B cross, gevraagde snelheid is 460 meter/minuut, zowel te langzaam rijden als meer dan 20 seconden te snel rijden levert strafpunten op. Greppels hangt af van de wedstrijd, soms wel, soms niet. Op- en afsprongen idem, maar meestal heeft het water alleen een inloop.

De rest staat in de bokt wiki bij sgw


Qua galoptraining moet mn paard dus in een redelijk hoog tempo galoperen? Ik lees in veel topics dat er een stopwatch wordt gebruikt, maar als je deze in het begin nog niet wil gebruiken, wat voor tempo moet je dan ongeveer aanhouden?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:33

je stelt wel een aantal vragen die gewoon letterlijk in de wiki staan (tijd in het B, hoogte springparcours, hoogte cross), dus die indruk had je niet bepaald gewekt.

Wb de maximum maten, dat hangt ook helemaal af van de cross. Ik zou het eerlijk gezegd niet weten of ik in het B al eens een afsprong van 1.10 heb gedaan, ik let daar nooit zo op. Maar de meeste hindernissen in de serieuzere B crossen halen echt de 90 cm wel. Het zal er dus helemaal vanaf hangen welke topics je hebt gezien, en of dat idd B crossen waren. Je kunt het beste gewoon eens komen kijken op een paar wedstrijden, dan krijg je een beter beeld. De komende weken kun je terecht in Heino, Neede en Lisse (alle drie lichte crossen), en Ysselsteyn (wat zwaarder, bovendien het NK dit jaar in het LMZ).

Wat versta je onder een hoog tempo? Het tempo in de cross is niet per se het tempo voor je galoptrainingen, en dat hangt er ook helemaal vanaf hoe fit je paard al is en wat je doel is in de training.

Wat heb je zelf al aan ervaring, en wat doe je gemiddeld aan training? Mijn ervaring is dat een paard dat serieus dressuurmatig getraind wordt door de week, met 1 * een flinke buitenrit of intensieve springles, ruim voldoende fit is voor een B cross. Zeker de eerste keren is de tijd toch niet zo belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 14-09-10 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:38

Laatst bijgewerkt door Lielle op 14-09-10 09:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Hoogte/moeilijkheid SGW klasse B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:48


Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Hoogte/moeilijkheid SGW klasse B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:58

toevoeging op mootje, de groene bordjes zijn voor het B, het kan zijn dat niet alle hindernissen met eerdere bordjes al op B hoogte staan.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Hoogte/moeilijkheid SGW klasse B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:59

Lielle, De klasse voor de hindernis staat in de foto-naam ;) Maar inderdaad toch een handige aanvulling!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Hoogte/moeilijkheid SGW klasse B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:06

op sommige foto's zie je meerdere hindernissen en dan heb je de kleurtjes dus wel nodig.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Hoogte/moeilijkheid SGW klasse B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:02

Aangezien dit topic geopend is met een vraag die zeer makkelijk op te zoeken is in alle regelementen, maar hier ook al uitvoerig en met fotomateriaal beantwoord is; hier een slotje.