Belgische eventers op bokt II

Moderators: Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:20

Nog eens dikke proficiat Hanne!!! Dat is toch bemoedigend hé, als je niet voor niets getraind hebt :+
Hopelijk kan je dit jaar nog iets rijden!

En Varekaj: weet Icaro intussen weer wie de baas is *D ?

Ik had afgelopen weekend kampioenschap HROV. De eerste manche op zaterdag ging super goed, een heel mooi parcours gereden, nergens in de problemen gekomen en we stonden 10e. De beste 16 mochten door.
De 2e manche heb ik wat minder gereden. Ik ging er vanuit dat de tijd niet belangrijk was, gewoon foutloos rijden. Bleek dat ze de tijd heel krap gezet hadden waardoor er velen tijdsoverschrijding hadden. Ik ook, maar doordat ik te traag gereden had, ook in de problemen gekomen op een oxer, te traag en dan nog foute afstand dus daar een balkje.
Dan moesten we nog eens hetzelfde parcours springen, dan heb ik terug mijn tempo van de dag ervoor gevonden, deden we het ritje in 15 seconden minder :P maar 2 balken, terug slechte afstand op diezelfde oxer en was een dubbel dus ze tikte de 2e ook aan. In principe had ze mij hier wel kunnen redden, maar de echte friste was er wel vanaf dus helaas...
Ergens beetje teleurgesteld, anderzijds hadden we zeker de eerste dag een toprit en was mijn eerste kampioenschap, als je vergelijkt met veel anderen, dus moet het ook kunnen relativeren.
Over 2 weken halkin, terug 110 en 120, toch nog wat meer routine nodig op die hoogte.

Maar dan mijn dilemma... Welke richting ga ik nu verder uit?
Ik vind eventing rijden heel leuk, ik verwacht dat als volgend jaar een volwaardig seizoen is, dat we zeker de overstap naar M kunnen maken en dat dat wel zal lukken. Maar wat nadien? Internationaal wil ik eigenlijk niet rijden (te duur, teveel verlof en te vaak alleen op pad), maar Ny is volgend jaar 8, om nog 5 jaar (?) dezelfde M crossen steeds opnieuw te rijden, daar zal de uitdaging ook wel vanaf zijn na 2 jaar.
Jumping heb ik een beetje herontdekt om zo te zeggen en amuseer ik mij nu ook wel mee. Persoonlijk is de uitdaging hier ook nog wel wat groter en ik kan nog wat meer doelen stellen: routine in 120, volgend jaar eens uitkijken naar 125, daar weer routine in kweken, mss eens nationaal starten...
Op langere termijn zal Ny ingezet worden als fokmerrie als Fi te oud is. Naar verkoop van veulens toe is het ook wel commerciëler als de merrie jumping gelopen heeft ipv eventing.

Eigenlijk zou ik liefst van al in jumping verder gaan en af en toe nog eens een eventing 'voor de leuk'. Maar ja, voor het paard is dat verre van ideaal, in de cross moeten ze vlak springen en ze begint nu net goed omhoog te gaan :+
Mijn man is sowieso geen fan meer van eventing rijden na mijn val, dus die zit te pushen voor jumping uiteraard...

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:50

Mag ik hier even raad vragen? Of ja, hart luchten en zien hoe jullie erover denken ;)
Onze dochter volgt nu sinds een klein jaartje les op een stal. Ik kies er bewust voor om haar 1x per week op een 'manege' te laten rijden omwille van leren rijden met meerdere pony's dan enkel haar eigen + voor het sociaal contact, want als we thuis rijden, zijn we alleen uiteraard.
Deze stal was sowieso al duur in mijn ogen, maar met een begrijpelijke reden. Dochter rijdt sinds kort in de groepsles, dat kost €30 per uur (10 beurtenkaart €300 en dan 1 les gratis) maar de groepjes zijn altijd beperkt tot 4 ruiters. Dit zijn vaste groepjes en als er iemand afbelt, dan rijden ze dus maar met 3.
Veel geld om te betalen, maar logisch dat het duurder is dan op de meeste maneges waar ze met 10 in de les rijden.
Afgelopen zomer heeft dochter 3 kampen mogen volgen, bedoeling was 2, maar ze heeft er tijdens kamp een vriendinnetje gemaakt waarmee het echt immens goed klikt en oma heeft nog een 3e kamp gesponsord :P . Die kampen kosten €200 per week, ook iets aan de bovenkant van de marktprijzen als ik zo wat opzoek via internet, maar opnieuw: rijden in groepjes van 6, leuke activiteiten erbij dus wat mij betreft de prijs zeker waard.
Nu kregen we een mail dat de prijzen vanaf januari opslaan, €5 erbij voor een groepsles, en maar liefst €100 erbij voor kamp. Dat komt dan op €35 voor een les en €300 voor een kamp. De reden in de mail: stijgende voerprijzen en moeilijk om kwalitatief goeie pony's/paarden aan te kopen.

Alles in mij steigert ;) Ik vind zo een prijsstijging echt van de pot gerukt (mijn loon stijgt niet plots 50% hoor) en los van de stijging vind ik die prijzen gewoon niet realistisch. Als we met onze eigen pony komen, is de les slechts €5 goedkoper, dus na nieuwjaar €30 voor groepsles (met 4) met eigen pony. Ik kan zelf privéles dressuur nemen bij mij thuis aan €40/uur en springles op locatie aan €35/uur. En die mensen hebben toch al stukje meer bij elkaar gereden dan de eigenaresse van de stal.
En die kampen zijn heel leuk, maar zoals afgelopen zomer 3 kampen volgen dat is gewoon niet te betalen. Kunnen eventueel wel, maar ik wil dat niet.

Maar nu, wat zijn mijn opties?
1: ik zoek een andere stal. In mijn streek zijn er niet zoveel maneges die kwaliteit bieden. Ik heb 1 stal gevonden waarvan ik denk dat zij ook voldoen aan mijn 'eisen', maar die starten pas groepslessen vanaf 9 jaar (dochter is 7,5), ze hebben wel kampen voor kleinere kinderen. Maar die kinderen rijden dus enkel de kampen, dan vrees ik dat mijn dochter wat hoger van niveau zal zitten, zeker tegen volgende zomer en dus niet zoveel zal bijleren. Er is nog een stal die qua sfeer wel passend lijkt, maar daar vind ik het niveau van lesgeven niet zo goed + alles is daar heel slordig. Nog een andere (en imo de laatste) stal die evt in aanmerking komt maar dat is ruim 20 min rijden, dus zeker voor kampen wat minder handig maar verder wel goed denk ik.

2: ik laat haar rijden waar ze nu rijdt en leg haar uit dat ze heel wat minder kampen zal kunnen doen.
Principieel ben ik ertegen, omdat ik het de prijs gewoon niet waard vindt.
Voel mij wat genaaid, omdat de stal eerst veel klanten aangetrokken heeft en nu het volzet is en ze (zeker voor hun kampen) kinderen moeten weigeren, slaan de prijzen zo fors op. En moet uiteraard lukken dat net nu de dochter zo een super vriendinnetje gemaakt heeft... En daar zetten ze je als ouders toch een beetje met de rug tegen de muur, je wil je kind dat allemaal gunnen maar ja, wij moeten er ook hard voor werken hé.
Dochter is ook niet super sociaal, duurt wel even vooraleer ze ontdooit dus ook niet het type kind dat zich overal meteen thuis voelt...

De moeder van haar vriendinnetje denkt er net hetzelfde over als ik, maar voor haar dochter zal ze wellicht niet veranderen van stal, maar ik zie haar morgen dus spreek er haar nog eens over. Mochten ze samen kunnen veranderen zou ik niet twijfelen, maar ja, eigenlijk mag je keuzes niet van iemand anders laten afhangen, maar in dit geval zou ik dat dan doen voor de dochter.
Ik heb dochter nog niets verteld omdat ik zelf nog niet weet wat ik ga doen. Ik denk als ik haar mening zou vragen, ze op huidige stal zal willen blijven en dan minder kampen doen, maar ik weet ook dat als het moment van de vakantie daar is, ze het dan wel heel jammer zal vinden dat ze maar 1 kamp kan doen en vorig jaar 3...
Pfff, slaap er al dagen niet goed van!

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:44

Ben al blij dat ik niet de enige ben die dit geen normale prijzen vind.
@Hanne: ik vrees dat moeder van vriendinnetje haar wel zal laten op de huidige stal, mits het nodige gemor :o Want ja, die kinderen voelen zich er nu eenmaal thuis na een tijd en dan haal je ze liever niet weg uit vertrouwde omgeving. Voor mij voelt het ook zo, maar nog los van de kost zelf, wil ik dat principieel niet betalen, is gewoon uitzuigerij.
En inderdaad: met haar leeftijd enerzijds maar anderzijds haar 'ervaring' is het niet makkelijk. Ze is nog maar 7,5 maar doordat ze thuis ook veel rijdt en dan de lessen en kampen, kan ze wel meer dan de gemiddelde 7,5 jarige, dus dan komt ze op de meeste maneges in groepen terecht met oudere kinderen waar ze dan ook weinig aansluiting zal vinden. Haar vriendin nu op de stal is ook 9, maar dat klikt buitengewoon goed. Ze springt nu thuis met haar pony parcours in galop van 5 hindernissen op 40cm, zijn weinig manege-kinderen op die leeftijd die dat kunnen hé. Dochter heeft geluk dat ze thuis zoveel kan oefenen én dat we een goeie pony hebben.

PP: geen idee voor bloso kampjes, nog niet gekeken. Dochter rijdt heel graag paard (pony ;) ) maar op een kamp waar ze ook andere/sociale activiteiten hebben en waar ze niemand kent, voelt ze zich echt niet goed. Ze heeft vorig jaar nog speelpleinwerking gedaan, ze zei letterlijk niets van een ganse dag, terwijl die in gekende omgeving een tettergat is niet normaal. Voor een gewone les maakt dat dan niet zoveel uit, dan zijn ze aan het rijden, maar voor en na de les, maar zeker op kamp wil ik dan wel dat ze zich echt amuseert. En Bloso zijn meestal steeds andere kinderen en op een week tijd vindt ze helaas nog geen aansluiting bij anderen |(

Varekaj: kamp is elke dag van half 9 tot half 5 (zelfs 1x maar van 9 tot 4!). Ze doen onder de dag wel leuke spelletjes en er is een zwemvijver dus naar amusement zeker leuk voor de kinderen, maar nu niet dat ze extra (betalende) activiteiten doen. Ook geen warm middageten, alé, dat maakt nu voor mij niets uit maar om maar te zeggen...
Ik heb ook al gedacht om ze op de stal te laten (en evt dat vriendinnetje eens thuis te laten komen) en dan inderdaad gewoon minder frequent zodat het mij financieel op hetzelfde uitkomt. Voor mijn dochter zou ik dat meteen doen, maar tis voor mij nu beetje principekwestie. Ik vind een groepsles en kamp niet zoveel waard. Dus ja, dilemma, zet ik mijn principes opzij voor de dochter of niet...
Maar misschien denk ik ook gewoon veel te 'hard' na en moet ik ze maar gewoon verhuizen... Zoveel kinderen die ook van school veranderen enzo en die komen ook wel terecht.
Ik weet het niet, denk dat dochter echt wel verdrietig zal zijn en dat wil ik natuurlijk ook niet.
K*t :+

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 20:40

Het zijn voor manegepony’s te zijn wel goeie, maar ik weet van de stal zelf dat ze niet veel geld uitgeven in aankoop. Dit jaar zaten alle kampen al maanden op voorhand vol (aan €200 dus wel) met telkens 18 kinderen per week. Dus ik begrijp dat je dan keuzes moet maken, maar je zou vb ook kunnen kiezen om een extra lesgever aan te trekken voor bepaalde lesjes, maar goed, iedereen moet zijn eigen bedrijfsplan maken. Als de stal volzet kan blijven aan die prijzen, dan is dat goed bekeken zeker? Maar heb het nog eens met mijn man besproken, we zijn het wel over eens dat wij aan dit soort praktijken niet willen meedoen.
3 okt gaan we elders kijken, de stal die ons ook goed lijkt, helaas wat verder weg maar goed, zullen ergens concessies moeten doen.
Daar zijn de groepslessen met Max 6 en kost €20, dat vind ik schappelijk. Doen ook geregeld clubwedstrijdjes en dat vind ik ook wel leuk om zo als club samen te doen.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 13:31

Varekaj: ik zie zelf die clubwedstrijden meer als een moment van samenzijn waarbij resultaat op 2e plaats komt en zo zou dochter het zelf ook wel zien denk ik.

Lene: op kamp zijn ze met 6 per groep en gewone lessen met 4. Had het er nu toevallig over met mijn DA omdat hij ginder ook DA is. Hij had ook al eens geïnformeerd voor lessen voor zijn zoon, maar vindt zelfs die €30 veel te duur. Dus als een DA dat ook al zegt... }>
VM is de stal waar we begin okt gaan kijken en waar ik dus ook van denk dat die zeker wel past binnen onze zienswijze. Ook op langere termijn wel het soort stal waar ze kan blijven doorgroeien. Alleen dus iets verder weg, toch dik 20min... Maar als de les op zaterdag valt, lukt dat wel en die kampen zullen dan ook wel goedkomen qua vervoer. Dus ja, ben benieuwd!

Los van bovenstaande kopzorgen :P ook nog leuk nieuws, ons pony'tje van de dochter is ook drachtig *\o/* *\o/* *\o/* Ben ik super super blij mee! Toen we ze kochten zat er een dek bij, de vorige eigenaars hadden al enkele malen geprobeerd maar pony raakte niet vol, maar ze gaven zelf toe dat er weinig opvolging was. Wij hadden nu niet de bedoeling om te fokken met een pony, maar ja, moest zo zijn zeker :+ Onze pony zelf heeft een mooi NF papier en de hengst is Pablo, een bonte AES ponyhengst die succesvol 1.30 loopt en nu te koop staat want amazone is 16 geworden, dus was beetje enige kans om het nu nog te proberen want we hebben de pony pas eind juli gekocht.
Dus volgend jaar 2 veulentjes, eentje van Fi begin april en eentje van Donna begin juli. Pony-veulen blijft sowieso, wellicht veulen van Fi ook. Zal voor de dochter wel leuk zijn, ponyveulen zal dan 3 zijn als zij 11 is, en hopelijk een D'tje, dan kan ze meteen daarmee verder gaan. Nu nog hopen op vlekjes <3

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 17:14

Lrv zijn op dit moment 2 nadelen aan vind ik: ze leert idd enkel rijden op haar eigen pony en haar pony is een C dus dan zou ze direct al vrij hoog moeten springen op wedstrijd en vaak tegen oudere kinderen.
En los daarvan, ik heb geen lrv mentaliteit :D

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:00

Amai Hanne, courage om in Odette'tje te gaan rijden :D
Een idee vanwaar zijn ei komt? Het zicht van de hekjes? Zicht op cafetaria (weet niet waar je gereden hebt?), geluiden die hij hoort??
Als het er eens van komt, les ik soms bij K.obe C.amaert, ik had vroeger ook beetje probleem met Ny in de proeven dat ze niet aan mijn been was en daardoor ook net niet over de rug, net niet los in de kaak, en dan zag die proef er nog wel ok uit, maar het was allemaal net niet.
Ik kreeg van K de tip om eens 1 proef echt aan te pakken, helemaal niet te kijken naar een punt of percentage, maar echt been = vooruit, ook als ze dan met de kop omhoog kwam... Zeer confronterend voor mij, want ik wil alles zo netjes mogelijk er laten uitzien, maar het heeft wel gewerkt. 1 proef volledig verkloot (had wel een oefendressuur gekozen :+ ) maar sindsdien weet ze wel hoe laat het is :P . Als zijn ei natuurlijk komt uit schrik, dan zal het voornamelijk toch kilometers maken zijn denk ik?

Varekaj: Merksplas is naar mijn aanvoelen altijd natte grond, zelfs zonder die extreme regen van de afgelopen dagen. Ik heb daar vorig jaar gereden en het water stond er op veel plaatsen bovenop. Ny is dat niet gewend en liep daar echt op eieren. Ook dressuurterrein lag heel glad in de wendingen, zelfs met vijzen schoof ik daar lichtjes uit. Jammer, want de cross zelf vind ik wel leuk, veel afwisseling en paar mooie sprongen.

Ik rij dit seizoen geen crossen meer. Vind het jammer om het jumpingwerk weer een stukje teniet te doen, vooral omdat ik toch écht graag deze winter eens 125 zou rijden, en zo natte ondergrond is toch Ny haar ding niet, wordt ze onzeker van.
Wij hadden vorige week onze laatste jumping van het seizoen buiten, heb enkel 115 gereden en ging top met een overwinning *D Ze springt stukken beter en veel meer over de rug dan toen we ook crossten, dus naar volgend jaar toe weet ik nog steeds niet wat ik ga doen. Merk bij mezelf dat de goesting om dan weer ganse weekenden weg te zijn ook wel wat minder wordt. We zullen wel zien. Ben van plan om regelmatig jumpings te rijden deze winter.
De dochter doet het heel goed met haar pony'tje, ze springt al mooie parcoursjes rond. Binnen 2 weken doen we een dressuurwedstrijdje (dochter heeft weinig zin, t zal ne springruiter worden :+ ) maar k vind het wel goed dat die pony nog eens op andere locatie komt. En dan 25 okt zal ze haar 1e jumping bij VM doen, 30 en 50. Volgende week maandag heeft ze geen school, denk dat ik mij ook halve dag verlof ga nemen en parcours ga trainen met haar bij de bree.meersen, heb gezien dat zij nu ook hun piste verhuren.
En verder nog wat verdriet om de pony die we moesten laten inslapen natuurlijk, alhoewel het er tegenaan hikken precies moeilijker was dan nu hij er niet meer is. Duurde ook lang natuurlijk, zeker voor een kind, pony zat al sinds begin Corona beetje in uitgestelde tijd... En het veulen is sinds vorige week ook bij zijn nieuwe eigenaar, dus het voelt aangenaam rustig in de stallen met maar 5 ;)

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:34

Florence: Amai zeg verschieten van Ferro zij lip!! En toch ook super slordig om het nog voorzichtig uit te drukken van de kliniek! Zou toch echt niet mogen. Is hij dan uiteindelijk wel ingespoten in zijn bekken? Of moet je nu nog eens opnieuw gaan?
Jammer van Iskander! Is hij al eens op foto gegaan met zijn rug?

PP: haha uw ros :') Moest ze ook nog eens streken hebben ja! Goed dat je ze erdoor gekregen hebt!! Hopelijk onthoudt ze het ~~}>

Varekaj: die volledig vaste nek heb ik ook al paar keer gehad, gelukkig kan ik de dag zelf wel altijd nog bij mijn kine terecht en dat scheelt toch meteen veel. Maar idd, rijden is dan de eerste dagen niet evident... Hoe is het ondertussen?

Steffi4: dikke proficiat!! Altijd leuk als het beter gaat dan verwacht :j Over gladheid, iemand die ik ken is wel onderuit gegaan met zijn paard, heb filmpje gezien, na de sprong in een vrij ruime bocht, paard gewoon volledig onderuit. Dus die had toch pech met een gladde plek :=

Wij hebben dus gisteren op de B.reemeersen getraind. Dochter rijdt parcours 50-60 rond, de eerste keer durft pony nog eens kijken als er iets onder staat, maar ja kind komt ook niet met haar beentjes onder zadel _O- maar als ze wat kordater aanrijdt lukt het wel van de eerste keer, dus tis nog kilometers maken. Maar goed, als je weet dat die pony nooit eerder van den hof geweest was behalve voor 1 dressuurwedstrijd, dan gaat het zoveel beter als gedroomd. Die pony is zo betrouwbaar, eigenlijk echt zot voor zo weinig ervaring te hebben en we hebben daar ook absoluut niet de hoofdprijs voor betaald.

En ik heb parcours 130 getraind, 3x gereden en ging goed, telkens 1 balkje maar zeker tevreden mee. Ze doet heel hard haar best, kreeg al de vraag of ze voor verkoop was :P