Dressuur Klasse b & L1 gangen verruimen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Dressuur Klasse b & L1 gangen verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 21:42

Ik begin toch wel nieuwsgierig te worden hoe jullie als jury kijken naar de verruiming van de gangen in de klasse B & L1.

Ik vraag mij af Hoe beoordeelt een jury. Ik kreeg vaak het idee dat de jury een middendraf wil zien ipv verruiming..

Mijn gevoel werd bevestigd door de beoordeling in de klasse L1 toen er onder stond geschreven
Probeer meer verschil te laten zien in de middengangen.


Ik ben geen jury maar het zijn toch verruimingen en geen middengangen?

kampioen2be
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Re: Dressuur Klasse b & L1 gangen verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:50

Ik volg even, vind het denk ik erg interessant en leerzaam om lezen wat een jury lid (als deze hier onder zou reageren) zegt hierover. Ben zelf nog niet gestart (einde maand) dus kan helaas niks nuttigs toevoegen. Merkte jij verschil in punten Marus? Of merkte je het door het commentaar?

lovechicco

Berichten: 86
Geregistreerd: 17-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 21:50

Ik volg even mee, mij is namelijk geleerd dat je bij verruimen daadwerkelijk de gangen moeten verruimen, en dus niet perse versnellen. Helaas zie ik veel protocollen waarop dit anders lijkt %)

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:17

Ik schrijf regelmatig bij jury’s. Je ziet heel vaak dat een combinatie versneld maar niet de passen verruimd.
Dus niet harder gaan maar probeer meer ruimte in de passen te krijgen en last but not least. Markeer!
De meeste vertrekken wel maar de verruiming gaat als een nachtkaars uit. Probeer dus ook de overgang naar de arbeidsdraf/galop te markeren door het paard terug te nemen. Soms zie je amper verschil helemaal aan het einde van de verruiming, ze denderen gewoon door of zijn snel weg en laten het een beetje op zijn beloop zodat er niets meer terug te nemen valt.

Zelf zorg ik dat mijn paard niet teveel tempo heeft voor de verruiming, dan verruimen, halverwege er nog een schepje erop en dan duidelijk terugschakelen.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 22:18

kampioen2be schreef:
Ik volg even, vind het denk ik erg interessant en leerzaam om lezen wat een jury lid (als deze hier onder zou reageren) zegt hierover. Ben zelf nog niet gestart (einde maand) dus kan helaas niks nuttigs toevoegen. Merkte jij verschil in punten Marus? Of merkte je het door het commentaar?


Ja altijd interessant toch!
Oeh dat vind ik een lastige vraag.
Ik probeer altijd kritisch naar het rijden te kijken maar het gaat om mijn kind en daardoor zal ik nooit helemaal objectief kunnen beoordelen.
Het viel mij in de klasse b voornamelijk op door punten en commentaar. Ze laat meestal een duidelijke verruiming zien in de draf. Ook meer dan een paar passen. Er zijn natuurlijk meerdere aspecten die meetellen zoals in de juiste aanleunig, houding zit enz. Maar aangezien zij altijd goede punten scoort (10 proeven B+20) lijkt mij niet dat dat ineens allemaal weg is tijdens de verruiming.
In de stap kan ik mij er zeker in vinden, daar mag meer lengte en verruiming komen ipv sneller. Galop verruiming ook oke zou wat meer mogen maar dan kom ik weer op het punt het is een paar passen verruimen en niet een middengalop.

Het is een geschoolde leermeester voor mijn dochter. Hij kent het wel. Geen voorbeenzwaaier.

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:20

De passen moeten groter/ruimer worden. In principe alleen ruimer, niet sneller. Al vind ik het niet erg als er ook wat meer tempo inzit in deze klasses.
Daarbij is het van belang de overgangen te markeren, dus niet steeds een beetje sneller en dan beetje bij beetje langzamer. Veel ruiters denderen gewoon door in de volgende oefening. Dan kan de verruiming best ok zijn, maar de overgang terug hoor er ook echt bij.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 22:23

ingvdh schreef:
Ik schrijf regelmatig bij jury’s. Je ziet heel vaak dat een combinatie versneld maar niet de passen verruimd.
Dus niet harder gaan maar probeer meer ruimte in de passen te krijgen en last but not least. Markeer!
De meeste vertrekken wel maar de verruiming gaat als een nachtkaars uit. Probeer dus ook de overgang naar de arbeidsdraf/galop te markeren door het paard terug te nemen. Soms zie je amper verschil helemaal aan het einde van de verruiming, ze denderen gewoon door of zijn snel weg en laten het een beetje op zijn beloop zodat er niets meer terug te nemen valt.

Zelf zorg ik dat mijn paard niet teveel tempo heeft voor de verruiming, dan verruimen, halverwege er nog een schepje erop en dan duidelijk terugschakelen.


Hier kan ik wat mee! Dank je
Laatste is ook wat mijn dochter wordt geleerd. stelt hem recht op de diagonaal en bouwt op maar idd zou ze hem meer terug kunnen nemen aan het einde. Duidelijke overgang laten zien.
Ik kan wel zeggen dat ze verruimd en niet alleen versneld. Mag het meer? Is het een aandachtspunt ?ik denk het maar dan kom ik weer op heT punt het is een verruiming van enkele passen geen middengang.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 22:53

Maar het grote verschil tussen enkele passen verruimen en middendraf zit hem juist in het stuk van de lijn dat je moet verruimen. Middendraf is het hele stuk en moet je dus veel eerder weg en langer doorgaan. Letter tot letter. Enkele passen verruimen heb je meer tijd om op de lijn te komen, recht te stellen en dan te verruimen en weer terug voor de letter.

Dus het is geen middendraf, nee klopt. Omdat je niet het gehele stuk hoeft. Maar qua verruimen wil je wel enkele passen middendraf. Zo stond het vroeger ook in de proeven. Je moet wel echt verschil tonen tussen arbeidsgang en verruiming.

En heel simpel, middendraf is verruimen. Als jouw dochter vaker het commentaar krijgt dat het meer mag is de verruiming gewoon niet voldoende. Dat heeft niet te maken dat er geen middendraf gevraagd wordt, want die verruiming wil je wel maar ze zijn nog minder streng erop vanwege het niveau. Maar als er middendraf gevraagd wordt moet je de gehele lijn in middendraf rijden. Je wilt in de b en l juist wel laten zien dat je die verruiming van een middendraf kan rijden, alleen heb je meer tijd om voor te bereiden en op te vangen en hoef je dus maar een klein stukje te laten zien en niet volledige lijnen vol te houden.

Juist het terug rijden is extreem belangrijk ook.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 08:28

De meest gemaakte fouten hiermee zijn: Veel te weinig verschil laten zien (het lijkt gewoon net alsof ze van hand veranderen maar je ziet amper iets gebeuren). Of: hard naar de andere kant waarbij alleen hard wordt gedraafd maar geen verruiming wordt getoond.
En als je dan toch moet kiezen: doe dan altijd liever overdreven veel laten zien dan te weinig. Voor jouw gevoel ben je vaak enorm lekker aan het toerijden terwijl er amper iets te zien is. Rijd voor jouw gevoel echt lekker naar voren, dan maar wat versnellen. Dat levert meer punten op dan dat de jury amper iets ziet gebeuren.

Rijtechnisch moet je thuis natuurlijk gaan werken aan het daadwerkelijk kunnen verruimen van de gangen. Waarbij het paard echt verlengd in het frame en meer bodem gaat maken.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuur Klasse b & L1 gangen verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 09:17

@MywishMax: hier kan ik mij niet helemaal in vinden.
Knhs zegt hierover:
“De draf verruimen is bedoeld als voorbereiding op de middendraf in de hogere klassen. De middendraf is een gang tussen de arbeidsdraf en de uitgestrekte draf in. Het paard verlengt zijn passen zichtbaar, met een daarbij passende verlenging in de bovenlijn.”

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 09:19

Ja, als voorbereiding. Dus je hebt meer tijd op de lijn zelf om er naartoe te rijden en weer goed terug en hoeft nog niet de gehele lijn in middendraf. Zo leer je dus hoe je je de verruiming goed rijdt, zodat je vanaf het L2 minder tijd nodig hebt voor weg en terug rijden.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 09:35

MyWishMax schreef:
Ja, als voorbereiding. Dus je hebt meer tijd op de lijn zelf om er naartoe te rijden en weer goed terug en hoeft nog niet de gehele lijn in middendraf. Zo leer je dus hoe je je de verruiming goed rijdt, zodat je vanaf het L2 minder tijd nodig hebt voor weg en terug rijden.


Jij geeft aan dat je wel een paar passen middendraf moet laten zien.
Maar in onderstaande tekst staat toch echt dat er Geen middengangen meer worden gevraagd.
Daarom ben ik zoek naar antwoorden want voor mijn gevoel zijn er jury’s die dat wel verwachten.

Ze heeft 2 x een 7 gehaald. Was het toen echt meer verruiming dan in de andere proeven? Vonden wij vanaf de grond niet. Ze werkt er hard aan en je ziet vooruitgang maar dan blijft het als nog een 5,5/6.

De punten zelf maken wij geen drama van. Het is de jury die bepaalt. En in zijn totaliteit kunnen wij ons bijna altijd wel vinden in de punten.
Maar het is de nieuwsgierigheid in mij die graag wil weten Hoe kun je dit onderdeel verbeteren in de klasse B en L1.
In de lessen wordt het zeker meegenomen. Paard kent het wel, amazone is jong.

Foto met tekst bijgevoegd

Afbeelding

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:45

Marus: Wat is volgens jou dan het verschil tussen middendraf en de draf verruimen? Mijns inziens is dat hetzelfde, met het verschil dat je inderdaad de draf verruimen vaak maar enkele passen hoeft te laten zien , en middendraf in de proeven van letter tot letter is. Je lijkt er van overtuigd dat het iets anders is. Maar wat is er anders dan?

Melisje_92

Berichten: 1096
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:46

Enkele passen verruimen is toch hetzelfde als “vroeger” enkele passen middendraf?

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:05

De tip om een goede verruiming/middendraf te laten zien is het goed markeren van de overgang. Dus voordat je begint paard iets terugnemen/verzamelen voorzover het paard dat al kan in de B, dan de verruiming/middendraf en dan weer goed terugnemen. Als je paard al heel ruim loopt zie je anders vaak weinig verschil, ook al maakt het paard ruime passen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27971
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:14

Er is wel degelijk verschil, en dat is hetzelfde verschil als bijv tussen de schoudervoor en schouderbinnenwaarts. Het eerste is een voorbereidende oefening, die in de hogere klasses uitgebreid wordt tot het tweede.

Citaat:
Draf verruimen
In de proeven wordt gevraagd de draf enkele passen te verruimen. De bedoeling is dat het paard zichtbaar grotere passen maakt en een daarbij passende verlenging in de bovenlijn laat zien. Het teugelcontact blijft hierbij constant en elastisch. De hals mag iets langer worden, waarbij het paard het hoofd wat meer voor de loodlijn brengt dan in de arbeidsdraf. Maar de verbinding blijft wel soepel en het paard is nageeflijk. De passen zijn regelmatig en de beweging is in evenwicht en ontspannen. De draf verruimen is bedoeld als voorbereiding op de middendraf in de hogere klassen.

Middendraf
De middendraf is een gang tussen de arbeidsdraf en de uitgestrekte draf in. Het paard verlengt zijn passen zichtbaar, met een daarbij passende verlenging in de bovenlijn. Er is een duidelijke impuls met stuwende kracht vanuit de achterhand. Daarbij houdt het paard dezelfde houding als in de arbeidsdraf. Het teugelcontact blijft constant en elastisch. De hals mag iets langer worden, waarbij het hoofd wat meer voor de loodlijn komt dan in de verzamelde draf en in de arbeidsdraf. De passen zijn regelmatig, de beweging is in evenwicht en ontspannen.

https://www.knhs.nl/nieuws/2019/leren-p ... 0bovenlijn.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 11:34

Rije schreef:
Er is wel degelijk verschil, en dat is hetzelfde verschil als bijv tussen de schoudervoor en schouderbinnenwaarts. Het eerste is een voorbereidende oefening, die in de hogere klasses uitgebreid wordt tot het tweede.

Citaat:
Draf verruimen
In de proeven wordt gevraagd de draf enkele passen te verruimen. De bedoeling is dat het paard zichtbaar grotere passen maakt en een daarbij passende verlenging in de bovenlijn laat zien. Het teugelcontact blijft hierbij constant en elastisch. De hals mag iets langer worden, waarbij het paard het hoofd wat meer voor de loodlijn brengt dan in de arbeidsdraf. Maar de verbinding blijft wel soepel en het paard is nageeflijk. De passen zijn regelmatig en de beweging is in evenwicht en ontspannen. De draf verruimen is bedoeld als voorbereiding op de middendraf in de hogere klassen.

Middendraf
De middendraf is een gang tussen de arbeidsdraf en de uitgestrekte draf in. Het paard verlengt zijn passen zichtbaar, met een daarbij passende verlenging in de bovenlijn. Er is een duidelijke impuls met stuwende kracht vanuit de achterhand. Daarbij houdt het paard dezelfde houding als in de arbeidsdraf. Het teugelcontact blijft constant en elastisch. De hals mag iets langer worden, waarbij het hoofd wat meer voor de loodlijn komt dan in de verzamelde draf en in de arbeidsdraf. De passen zijn regelmatig, de beweging is in evenwicht en ontspannen.

https://www.knhs.nl/nieuws/2019/leren-p ... 0bovenlijn.



Ik vind dit nog steeds hetzelfde qua omschrijving: verruiming met een verlenging van de hals. Met enige verschil dat middendraf meer van achteruit komt, omdat in de hogere klassen al meer verzameling wordt gevraagd en in de B nog niet. Waarschijnlijk dat daarom voor een andere benaming is gekozen. Maar er staat nergens bij de verruiming dat die niet van achteruit gereden mag worden. Laat je in de B een echte middendraf zien dan krijg je gewoon een hoog cijfer voor je verruiming.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Dressuur Klasse b & L1 gangen verruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 12:31

2x een 7 rijden zegt niet superveel, sommige jury's zitten gemiddeld net wat hoger dan anderen. Als er vrijwel altijd een 5,5/6 wordt gereden, is denk ik de conclusie gewoon dat de verruiming en alles daar omheen net genoeg is. Verruiming is dan wel een voorbereidende oefening, maar je moet wel een verruiming laten zien. Het wordt makkelijker gemaakt doordat je maar enkele passen hoeft te laten zien en een horizontaal evenwicht ipv vanuit het achterbeen. Echter, voor de hogere cijfers moet je datgene wat je laat zien, ook goed doen. Dus lijn netjes gereden, nette aanleuning en evenwicht, ruiter die netjes zit, overgangen gemarkeerd, duidelijk verschil. Blijkbaar is dat laatste punt minimaal bij je dochter. Als de pony bij wijze van een 5cm grotere pas maakt en een andere ruiter hetzelfde rijdt maar met 15cm grotere pas, dan krijgt die natuurlijk een hoger cijfer voor. Als jouw dochter voor minimale verruiming al een 'hoog' cijfer krijgt, is er te weinig ruimte om hoger te gaan voor ruiters die meer verruiming laten zien, en dan mogelijk ook de andere onderdelen zoals de overgangen beter rijden.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 13:07

Eef_Bam schreef:
Ik vind dit nog steeds hetzelfde qua omschrijving: verruiming met een verlenging van de hals. Met enige verschil dat middendraf meer van achteruit komt, omdat in de hogere klassen al meer verzameling wordt gevraagd en in de B nog niet. Waarschijnlijk dat daarom voor een andere benaming is gekozen. Maar er staat nergens bij de verruiming dat die niet van achteruit gereden mag worden. Laat je in de B een echte middendraf zien dan krijg je gewoon een hoog cijfer voor je verruiming.


Precies. Er wordt nergens gesproken van minder verruimen bij enkele passen verruimen. Alleen van meer tijd om weg te rijden en terug te rijden en nog meer in horizontale balans ipv meer van achteruit. Het is beide zichtbaar grotere passen en verlening in frame.

Maar voor een goed cijfer moet je dus ook iets laten zien wat meer is als voldoende. Mag meer is gewoon een tip om een hoger cijfer te krijgen. Een 5,5 en 6 is een voldoende. En dat hogere cijfer kan ook gewoon zonder voorbeenzwaaier.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 14:36

Eef_Bam schreef:
Marus: Wat is volgens jou dan het verschil tussen middendraf en de draf verruimen? Mijns inziens is dat hetzelfde, met het verschil dat je inderdaad de draf verruimen vaak maar enkele passen hoeft te laten zien , en middendraf in de proeven van letter tot letter is. Je lijkt er van overtuigd dat het iets anders is. Maar wat is er anders dan?


Ja dat is nou dus net mijn vraag..
Overtuigd? Dat komt door de tekst van het knhs over de middengangen. Hoe kunnen ze schrijven dat ze die eruit hebben gehaald maar als ik de meningen hier lees komt het erop neer dat het gewoon een middendraf is alleen dan enkele passen.
Daarom dus mijn nieuwsgierigheid waarom benoemt de knhs het zo?
En ja ik vind het fijn om dan duidelijk voor ogen te krijgen wat moet het verschil dan zijn in het tonen van? De omschrijving is eigenlijk hetzelfde.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 14:40

Bowo schreef:
2x een 7 rijden zegt niet superveel, sommige jury's zitten gemiddeld net wat hoger dan anderen. Als er vrijwel altijd een 5,5/6 wordt gereden, is denk ik de conclusie gewoon dat de verruiming en alles daar omheen net genoeg is. Verruiming is dan wel een voorbereidende oefening, maar je moet wel een verruiming laten zien. Het wordt makkelijker gemaakt doordat je maar enkele passen hoeft te laten zien en een horizontaal evenwicht ipv vanuit het achterbeen. Echter, voor de hogere cijfers moet je datgene wat je laat zien, ook goed doen. Dus lijn netjes gereden, nette aanleuning en evenwicht, ruiter die netjes zit, overgangen gemarkeerd, duidelijk verschil. Blijkbaar is dat laatste punt minimaal bij je dochter. Als de pony bij wijze van een 5cm grotere pas maakt en een andere ruiter hetzelfde rijdt maar met 15cm grotere pas, dan krijgt die natuurlijk een hoger cijfer voor. Als jouw dochter voor minimale verruiming al een 'hoog' cijfer krijgt, is er te weinig ruimte om hoger te gaan voor ruiters die meer verruiming laten zien, en dan mogelijk ook de andere onderdelen zoals de overgangen beter rijden.


Vind deze uitleg iets waar ik wat mee kan.