Help, ik kan ineens niet meer rijden?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Help, ik kan ineens niet meer rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-19 21:15

Kennen jullie dat... Je bent fijn aan het rijden. Je gaat op les, de instructeur begint met praten:

En hoe meer hij/zij zegt - hoe minder goed het lijkt te gaan.

Je doet je best om het gevraagde uit te voeren. Maar het resultaat is een rommeltje. Je benen en armen gaan een eigen leven leiden. En je paard reageert precies tegenovergesteld dan wat de bedoeling was. Tenminste, zo voelt het op dat moment.


Dit heeft te maken met je leerproces. Dat snap ik. Er is zelfs een naam voor: 'bewust onbekwaam'
Maar ik vraag me af of er ook andere dingen een rol spelen en beter kunnen. Moet je instructeur misschien een stapje terug doen? Het anders uitleggen? Kan je zelf beter omgaan met alle informatie? Of moet je er gewoon even doorheen en ga je daarna met sprongen vooruit?


Ervaringen zijn welkom! Zowel vanuit de instructeurs als de ruiters!!

Jester_

Berichten: 12261
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Help, ik kan ineens niet meer rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:16

Soms helpt een andere instructeur ook. Ik merk dat ik best gevoelig ben dat een instructeur regelmatig jaa goedzo zegt. Als die dat niet doet word ik onzeker en gaat sowieso alles fout

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Help, ik kan ineens niet meer rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:20

voor mij werkt op zo'n moment het beste om een rondje te stappen, even laten bezinken en dan opnieuw eraan te beginnen. Bij te veel aanwijzingen sla ik op slot, en maak ik het te ingewikkeld voor mezelf en het paard.

Ben trouwens een echte denker, voor doeners of dromers kan het weer heel anders werken.

Horizonnig

Berichten: 139
Geregistreerd: 21-01-17
Woonplaats: Heiloo

Re: Help, ik kan ineens niet meer rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:27

Oh dit herken ik zo erg! Wist niet dat dit echt een ding was. Ik heb lessen met mijn leasepaard van een geweldige instructrice. De eerste keer dat ik les had (was de eerste keer privéles) stonden de tranen in m'n ogen aan het einde.

En m'n instructrice altijd maar zeggen: het gaat goed, je doet het goed, goed gedaan, het voelt op dat moment alsof ik niks van m'n lichaam meer onder controle heb!

Het is lastig want als ik zelf train gaat het bijvoorbeeld heel relaxed, maar als ik dan weer les heb wil ik het zo graag goed doen dat ik niet meer goed kan ontspannen, wat mijn bijrijdpaard nodig heeft. Zodra jij niet ontspant gaat hij rennen. Ik wist eerst niet waardoor het kwam, ik ben absoluut niet bang of gespannen als ik hem ga rijden. Hij kan soms behoorlijk schrikken maar ik kan daar prima mee om gaan. Hoe kan het dan toch dat ik elke keer zo moeilijk kan ontspannen als ik les heb?

Gelukkig is mijn instructrice heel oplettend en ziet ze het als het te veel is voor mij en als ik te streng ben voor mezelf. Meestal ga ik dan met de lange teugel een rondje stappen totdat het weer wat rustiger is in m'n hoofd.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Help, ik kan ineens niet meer rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:29

Ik voelde me juist meer en meer Anky worden als mijn instructeur mij les gaf. Dus ik herken het gevoel niet.

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Re: Help, ik kan ineens niet meer rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:34

Ik heb niet precies wat jij hebt.
Maar heb wel altijd als ik les heb dat ik soort spanning voel dat ik extra mijn best moet doen ofzo.
Terwijl zo iemand staat er om je te helpen dus juist dan mogen foutjes want als je alles perfect zou doen heb je niet zoveel aan les.

Sws rij ik veel lekkerder als ik alleen rij.
Als ik met andere rij ben ik te veel bezig met waar andere heen gaan om ze niet in de weg te rijden.
Daarom ben ik wel heel blij met de kleinschalige pensionstal waar ik sta dan rij ik bijna altijd alleen.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:35

Het absolute tegendeel. Laatste keer dat ik 'les' had deed ik kennelijk dingen die ik niet door had goed waardoor het dier enorm goed ging juist.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:38

Lielle schreef:
voor mij werkt op zo'n moment het beste om een rondje te stappen, even laten bezinken en dan opnieuw eraan te beginnen. Bij te veel aanwijzingen sla ik op slot, en maak ik het te ingewikkeld voor mezelf en het paard.

Ben trouwens een echte denker, voor doeners of dromers kan het weer heel anders werken.

DIT! Je bouwt waarschijnlijk te veel spierspanning op waardoor de controle verloren gaat. Even ademhalen, zelf loslaten in je lichaam en opnieuw proberen .

DiantaM schreef:
Ik voelde me juist meer en meer Anky worden als instructeur mij les gaf. Dus ik herken het gevoel niet.

Ik herken beide gevoelens. Soms gaat het zo lekker, kost geen moeite, gewoon hup en knallen. Maar als de technische oefeningen dichterbij komen. Je het werk meer gaat afwerken, gedetailleerder gaat rijden, kan je echt spanning opbouwen :j en dat helpt écht niet.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Help, ik kan ineens niet meer rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:43

Ik heb sowiezo moeite met als mensen rond de bak staan te kijken, wordt er altijd heel kriegel van en dan maakt het niet uit wie. Was ook best een klus om instructie te vinden waar je bij durfde te rijden (ja ik weet het klinkt stom).

Nu is helaas mijn instructie gestopt en is het weer lastig om een nieuwe uit te proberen want heb nog steeds hetzelfde probleem.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:10

Oh ja! Heel herkenbaar! _O-

Sinds deze zomer terug beginnen trainen met instructeur. De eerste 4 maanden kon ik echt niet meer rijden. Nu echter, begint alles eindelijk te vlotten en begrijpt mijn lijf wat mijn hoofd wil. Plots lijkt het zo veel makkelijker.

Vergeet ook niet dat jouw paard moet wennen aan de nieuwe instructies die hij krijgt.

Mijn trainer zegt vaak: jij moet je paard vergeven en tijd geven tijdens het leerproces maar dit geldt ook andersom. Je paard moet jou ook tijd geven om te leren. Dit inzicht bracht mij toch rust.

Tracht er de humor van in te zien. Neem af en toe tijd om te ademen en lukt het niet, stap dan een volte en probeer opnieuw. Samen worden jullie wel sterker en wijzer.

Suzanne F.

Berichten: 49205
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Help, ik kan ineens niet meer rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:34

Soms heb je gewoon je dag niet. Dan rijd je teveel met je hoofd i.p.v. met je lichaam. Morgen weer een dag. Er komt een dag dat je bewust bekwaam bent.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:34

Ik herken het zelf ook niet TS zolang mijn lesgever recht door zee is vind ik het best! Dat slappe gezemel erom heen is niks voor mij en daar leer ik zelf ook niks van. Ieder zijn ding zullen we maar zeggen: ik heb het zelf er niet voorover om 50x goed zo te horen voor 50 euro :+ :') Ik heb zelf iemand nodig die mij regelmatig achter de broek aanzitten omdat ik anders het nut er niet van in zie om te willen presteren of om überhaupt iets te doen _O-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34619
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 23:01

Ik herken het wel, ben ook een denker en ga teveel in mijn hoofd zitten. Beste werkt even een pauze nemen :j . Dat heb ik wel moeten leren trouwens, en soms moet ik mezelf er nog toe zetten om het te doen in plaats van verder te blijven prutsen....wat toch niet werkt op dat moment.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 23:02

SETEFURII schreef:
Lielle schreef:
voor mij werkt op zo'n moment het beste om een rondje te stappen, even laten bezinken en dan opnieuw eraan te beginnen. Bij te veel aanwijzingen sla ik op slot, en maak ik het te ingewikkeld voor mezelf en het paard.

Ben trouwens een echte denker, voor doeners of dromers kan het weer heel anders werken.

DIT! Je bouwt waarschijnlijk te veel spierspanning op waardoor de controle verloren gaat. Even ademhalen, zelf loslaten in je lichaam en opnieuw proberen .



thanks voor deze enorme eye opener, want nu begrijp ik ook het verhaal erachter!

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 23:15

Volgens mij hoort een rij instructeur jouw iets te leren en moet kunnen begrijpen dat jij niet zoveel bent als hij
En als jij iets niet goed begrijpt wat hij bedoelt dan hoort hij het goed uit te leggen.
Je ken beter op zoek gaan naar een andere instructeur waar jij je goed bij voelt.

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Help, ik kan ineens niet meer rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 00:31

Ik ben een doener. Een echte doener. Maar ik herken het zelf.

Maar bij mij is dat vaak een dip. En die komt voor een stijgende lijn.
Ik heb dan een paar weken echt k u t lessen.
Snap er niks meer van. En op het moment dat ik denk ik kan gewoon niet meer paardrijden. Mijn gevoel is gewoon weg. Dan komt er een stijgende lijn dat wil je niet weten. Alsof er ergens ineens een kwartje valt.

Jills
Berichten: 150
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 01:05

Als instructice krijg je verschillende mensen in de les. De 1 is gebaat bij veel complimenten de ander juist het strenge, strakke en de mindere punten te blijven noemen. Er zijn ook ruiters waar je eerst bij het los stappen een simpel babbeltje maakt over hoe het gaat zodat ze zelf meer ontspannen.

Het is aan jou om je prettig te voelen bij de instructie, waarbij het echt niet iedere les 200pct top hoeft te zijn.

Soms heb jezelf tijd nodig om goed te kunnen overdenken. Niet alles lukt direct. Niet vergeten: Het bewust onbekwaam is de stap Voor het bewust bekwaam worden. Soms snel soms iets minder snel.

Kijk eens naar het afgelopen naar, hoe is het gegaan, waar sta je en wat had je graag gewild. Als je dat inzicht helder hebt, wordt de rest ook steeds duidelijker.

Succes

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Help, ik kan ineens niet meer rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 01:28

Ik heb dat ook weleens, dat alles ineens tijdens een les misgaat. Ik kaart dat dan altijd even bij mijn instructeur aan, en dan gaan we eigenlijk altijd even wat doen wat sowieso wel goed gaat.

We zijn nu bijvoorbeeld druk aan het oefenen met travers, dat lukt nogal weleens niet, als het bij mij dan hoog gaat zitten, gaan we lekker wat anders doen, zoals tempowisselingen oefenen. Nou scheelt het voor mij ook heel erg dat ik altijd dezelfde instructeur heb, telkens wisselen vind ik helemaal niet fijn. Mijn huidige instructeur weet precies hoe ik en mijn paard in elkaar zitten en hoe hij daar het beste mee om kan gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 04:21

Kelly_ann schreef:
Kennen jullie dat... Je bent fijn aan het rijden. Je gaat op les, de instructeur begint met praten:

En hoe meer hij/zij zegt - hoe minder goed het lijkt te gaan.

Je doet je best om het gevraagde uit te voeren. Maar het resultaat is een rommeltje. Je benen en armen gaan een eigen leven leiden. En je paard reageert precies tegenovergesteld dan wat de bedoeling was. Tenminste, zo voelt het op dat moment.


Dit heeft te maken met je leerproces. Dat snap ik. Er is zelfs een naam voor: 'bewust onbekwaam'
Maar ik vraag me af of er ook andere dingen een rol spelen en beter kunnen. Moet je instructeur misschien een stapje terug doen? Het anders uitleggen? Kan je zelf beter omgaan met alle informatie? Of moet je er gewoon even doorheen en ga je daarna met sprongen vooruit?


Ervaringen zijn welkom! Zowel vanuit de instructeurs als de ruiters!!


Het kan heel veel oorzaken hebben, het kan inderdaad zo zijn dat als je zelf denkt dat je heel aardig rondstuurt en je dan een instructeur krijgt die je laat zien/voelen dat er in de basis best een hoop schort dat je dan in de stress schiet en niets meer lukt, stomweg omdat je jezelf alles verkeerd aan hebt geleerd, je al je automatische reflexen dus bij het grof vuil moet zetten en je jezelf alles weer opnieuw maar anders moet aanleren. Dus als je de les begon met het idee dat je een M-ruiter was, dan kan het zomaar zijn dat je eindigt met het idee dat je in feite niet eens een echt correcte B-proef kan neerzetten omdat je je paard niet eens correct een bocht in kunst sturen zonder te duwen/trekken enz.

Maar het kan ook zijn dat je een instructeur hebt die ontzettend graag praat, allerlei interessante verbanden doortrekt tussen oefeningen en houdingen enz maar dat jij daar helemaal tureluurs van wordt. Of dat je instructeur de les inzet op athenaeum-niveau, niet snel genoeg inziet dat jij en je paard nog op havo-niveau zitten en jullie dus dingen blijft vragen die je niet kunt uitvoeren omdat je de basis nog mist, en alles halsstarrig uitlegt op athenaeum-niveau wat jullie nog niet kunnen begrijpen, zelfs al zou je het willen.

In het ideale geval pikt de instructeur halverwege de les wel op dat de leerling steeds meer gaat worstelen in plaats van vooruit gaat, waarop hij dan zijn doelen voor die les bijstelt naar iets wat op dat moment nuttiger is en waardoor de leerling toch met een gevoel van vooruitgang af kan sluiten. Dus je kunt bijvoorbeeld de hele les met galopwissels worstelen, maar je instructeur zou halverwege de les ook kunnen denken: Hmm, die wissels blijven herhalen maakt het niet beter, change of plans, we gaan schakelen in de galop en overgangen rijden van en naar de galop. Daar is blijkbaar nog ruimte voor verbetering en dat is een verbetering die de leerling waarschijnlijk ook wel voor elkaar zal krijgen in deze les. Dan sluit de leerling af met een goed gevoel en het legt een goede basis voor de volgende les als we wél weer de wissels gaan proberen.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Help, ik kan ineens niet meer rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 05:13

ik kan niet zo goed rijden en luisteren tegelijk. dus soms als ze dan te veel uitlegt gaat het niet helemaal goed.
maar dat weet ze gelukkig en Ze zet mijn gewoon even stil om het rustig uit te leggen.

maar misschien pas jou instructrice niet bij jou, dat kan ook he! ik heb er ook lang over gedaan om de juiste te vinden.
heb er 1 gehad en voelde ik mijn precies zo als jij. kreeg ook gevoel dat ik zeker 6x per week moest rijden om alle dingen die we in de les deden te moeten trainen. hierdoor kreeg ik zo veel prestatiedruk en daar door een heeel boos paard

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Help, ik kan ineens niet meer rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 08:27

Ik voel me altijd een complete mongool te paard als ik les heb van mijn instructeur. Maar dat heeft te maken met 2 dingen. De eerste is dat hij altijd vraagt om nog een stapje extra te gaan en uit de comfortzone te komen. En al het nieuw is moeilijk. En het tweede is dat hoe meer ik leer, ik meer besef hoeveel er nog te leren is om een paard correct op te leiden en te trainen. Als je altijd doet wat je altijd deed, dan is er geen vooruitgang. En als ik dan terugkijk op de afgelopen paar jaar en zie hoe mijn rijden veranderd en verbeterd is ten opzichte van voor ik deze instructeur had, dan weet ik dat ik in de goede hoek zit. Maarja, dat lost het gevoel van een mongool te paard tijdens de les niet op :+

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 09:00

Als instructeur zeg ik: je instructeur wilt teveel in een keer.

Met lesgeven is het belangrijk om niet aan alles tegelijk te willen werken, maar 1 punt er uit te halen en daar op te focussen totdat dat een beetje bevestigd is en dan kun je weer een stapje verder.

Als ruiter herken ik het wel met het aanleren van nieuwe vaardigheden die ik dan eerst aan het doen ben, voordat ik snap wat ik aan het doen ben. Wat mij altijd erg hielp was om te begrijpen waarom ik deed wat ik moest doen zeg maar.

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Help, ik kan ineens niet meer rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 09:04

Ik herken het deels. Vaak beginnen we met basis en de herhaling van hetgeen we de vorige keer aan werkte. Dat gaat dan meestal wel goed en dan groei ik juist met enkele aanwijzingen. Daarna gaan we met iets nieuws verder of met iets wat juist niet goed gaat. Dan is het soms wel even zoeken en kan ik het heel moeilijk vinden. Wel eindigen we altijd weer de les met dat fijne gevoel.

Als dat nog niet te behalen valt in die ene oefening, dan breken we het in stukjes en gaan we voor dat kleine stukje wat al wel goed gaat.

Linnie050

Berichten: 11800
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Help, ik kan ineens niet meer rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:04

Alles lateb bezinken en ermee aan de gang gaan.
Volgende keer met les er weer mee verder.
Dan valt het kwartje wel.
Zoniet inderdaad even weer terug naar het begin of het leren op een andere manier.

Werkt dit allemaal niet kan je kijken naar een andere instructeur.
Ik zal niet gelijk de handdoek in de ring gooien.
Het kost allemaal tijd en training

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Help, ik kan ineens niet meer rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 10:11

Ik had dit bij mijn vorige trainster heel erg. We boekten wel vooruitgang, dat zag ik ook terug aan de punten op wedstrijd, maar in de training kwam ik op een punt zoals jij beschrijft. Ik gaf dat ook aan. "ik heb het gevoel dat ..."
En zij zei dan "zo ziet het er niet uit" en dat was dat. Door onverwachte omstandigheden (niet door dit gevoel.) kwam ik bij een andere trainer terecht. En wat schetst mijn verbazing? Bij hem heb ik dit gevoel helemaal niet ondanks dat hij de lat veel hoger legt. Maar hij zorgt ook dat zowel paard als ik er ook klaar voor zijn. Dat mijn hulpen goed doorkomen zodat ik niet zit te wringen met mezelf. :)

Gebaseerd op die ervaring zou ik zeggen dat je lesgeefster, net als mijn vorige trainster, wellicht iets te snel wil gaan... Dat het er misschien wel al goed uit ziet, maar dat het nog niet bevestigd genoeg is en nog niet comfortabel genoeg is voor beide, om het al moeilijker te maken.