buiten mededinging starten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

buiten mededinging starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 10:37

Wat zijn precies de regels mbt buiten mededinging starten...?

('Horse concours', zeiden wij vroegah :D )

Achtergrond: een vriendin heeft een Andalusier gekocht en wil haar dier opleiden volgens het principe dat je pas galoppeert als je dier sterk genoeg is om schouderbinnenwaarts te laten zien in stap en draf een volle lange zijde.

Volgens mij hoef je in de F1 en 2 niet te galopperen - maar ze rijdt niet op het niveau van F2.
En verder kom je dus hopeloos in de knoei: in de "B L M Z route" moet je in de B al galopperen en komt SB pas in de M als ik het goed heb.

Dus hors concours is dan een mogelijkheid.
...of lekker de galop skippen, de 1-en op de koop toe nemen en ergens in de B of L of een hogere F starten...? Het gaat om gewone onderlinge wedstrijden op haar eigen pensionstal.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 31-08-18 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Re: buiten mededinging starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:39

BB starten?

maj0

Berichten: 6587
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: buiten mededinging starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:41

Maar waarom wel willen starten dan? Waarom dan niet eerst trainen tot de galop kan en dan gaan starten?

Of inderdaad BB starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:44

Waarom traint ze het dier niet thuis tot het sterk genoeg is? Ervaring op ander terrein op laten doen hoeft niet perse op concours.

Overigens kan ze in B lekker 1'tjes scoren zonder problemen, als ze dan al aan genoeg winstpunten gaat komen om te mogen promoveren zal ze in het L2 verliespunten gaan rijden als ze onder de 150 punten scoort.

Ik vermoed dat ze geen steek verder zal komen als ze weigert te galopperen, je hebt in de B al 6-8 galoponderdelen. Niet getoond is een 1, waarbij ze dus gemiddeld al op -30/-40 uit zal komen. Dan zit ze al onder de 150 punten. Moet je de rest van je proef alleen maar knappe 8'en rijden om te compenseren tot die 180 punten voor een winstpunt.

Met Hors Concours (zo heet dat) kan ze ook nooit een klasse verder komen. Prima dat ze HC M wil starten, maar zodra ze écht wil gaan starten moet ze gewoon weer in de B beginnen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-08-18 10:46, in het totaal 3 keer bewerkt

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:45

In de BB zit ook galop.

Ik zou in deze situatie niet gaan starten ;)

Onderlinge wedstrijd is wel een optie, maat je zult als laatste eindigen als je de galop overslaat, en of dat nu zo leuk is ;)

Dan beter thuis blijven tot je wel alles uit een proef kunt / wilt laten zien

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:47

Bij aanmelden aangeven dat je HC wil starten. Die optie staat er altijd bij. Maar als het om een onderlinge wedstrijd gaat is dat allemaal niet zo spannend toch? Gewoon proefje opgeven dat je wil rijden en de galop weg laten.

Janneke2

Berichten: 22746
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-18 10:47

Tja - daar zeggen jullie zo wat.

Onderlinge wedstrijd op pensionstal X houdt in dat wie niet meerijdt, die dag ernstig beperkt is om iets met paard te doen. (Buitenrit in de stromende regen kan uiteraard altijd ;) :D .)

Wat ik efkes heb ge-google-d zit er in de bb wel degelijk galop.

En begrijp ik het goed dat je dus HC je eigen proeje kunt uitzoeken...?
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 31-08-18 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: buiten mededinging starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:49

Als het onderling is zou ik niet moeilijk gaan doen met HC starten. Gaat dan toch nergens om. Ga er alleen wel vanuit dat je de laagste punten zal hebben.

Kan het paard die dag niet gewoon vrij op de weide lopen? Wat is het nut van perse mee doen?

maj0

Berichten: 6587
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:50

Maar dat gaat dus om 1 dag? En paard dagje vrij geven?

Jolien87

Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:51

Maar waarom wil ze dan per sé al in de ring rijden?

Edit: ik zie nu je berichtje. Zelfde verhaal als de rest: lekker een dagje vrij nemen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:53

Als het gewoon onderling is dan zou ik als ik haar was het even op stal bespreken met degene die de wedstrijd regelt. En op de dag zelf gewoon uitleggen aan de jury. Gewoon uitleggen dat het paard zo opgeleid wordt, dus dat je niet galoppeerd op het moment dat dit gevraagd wordt in de proef. Dat je dat lijntje/figuur gewoon in draf zal rijden en de gemiste punten daardoor (het gevraagde wordt immers niet getoond) op de koopt toe neemt.
En dan kan ze zelf kiezen in welk niveau ze start.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:54

Met onderling kun je ook zelf je proefje uitzoeken hoor. Maar dagje vrij kan ook. Of wandelen of longeren. Dat kan vast ook op een wedstrijddag.

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:55

Ik vind het maar dubbel: paard gaat eerst opgeleid worden volgens een bepaalde strategie/visie, maar moet wel een proefje lopen die daarin niet past. Ik zou daar geen rare constructies voor verzinnen, het dier een dag vrij geven en volgend jaar lekker voor het echie meedoen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:57

Hilli schreef:
Ik vind het maar dubbel: paard gaat eerst opgeleid worden volgens een bepaalde strategie/visie, maar moet wel een proefje lopen die daarin niet past. Ik zou daar geen rare constructies voor verzinnen, het dier een dag vrij geven en volgend jaar lekker voor het echie meedoen.


Of dit inderdaad! Voor de ervaring op ander terrein hoeft ze het ook niet te doen, aangezien het op eigen stal is.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 31-08-18 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49211
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:57

Hilli schreef:
Ik vind het maar dubbel: paard gaat eerst opgeleid worden volgens een bepaalde strategie/visie, maar moet wel een proefje lopen die daarin niet past. Ik zou daar geen rare constructies voor verzinnen, het dier een dag vrij geven en volgend jaar lekker voor het echie meedoen.


Precies. Als jij je paard volgens een bepaalde methode wil opleiden dan ga je ook niet een proef inschrijven die daar niet in past. Dus gewoon niet starten.