Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:08

Woman2, maar je hoeft geen 2e KNHS te worden. Als je een goede organisatie opzet waar mensen interesse in hebben, zal deze groeien en kunnen ze niet om je heen. Ook ik heb er wel gesprekken over gehad met mensen en er zijn nog genoeg openingen, maar niet iedereen heeft er zin in.

Al zou ik niet verzekerd zijn.....Als ik sta les te geven, hoeft een ongeluk nog niet mijn schuld te zijn. Je moet mensen echt iets belachelijks laten doen, willen ze jou aansprakelijk stellen.


darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:18

Bulck, ik weet niet van waar jij bent, maar hier in NL kom je zonder diploma gewoon niet zomaar aan een BA verzekering om les te mogen geven aan anderen.

Zoals Unofficial ook al aangeeft. Ook ik heb diverse verzekeraars gesproken en ze doen enorm moeilijk. Ook omdat inderdaad het aantal daadwerkelijke claims dus wel is toegenomen.

Maar inderdaad is het heel lastig te bewijzen of de instructeur inderdaad een fout gemaakt heeft. Een paard wat gewoon vanuit het niets ontploft, dat is inderdaad aard van het dier. Maar bijv bij springen een dubbelsprong die te krap staat, of een oxer zonder veiligheidslepels, dat zijn wel echt fouten die voorkomen en nare gevolgen kunnen hebben.

Verder mag je idd zonder diploma geen lessen geven op locaties met veiligheidscertificaat (dit kunnen OOK pensionstallen zijn), waarmee je jezelf in mogelijkheden beperkt.

Qerty
Berichten: 2011
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:20

Superpony, weet je zeker dat het laatste zo is?
Ik ben zzp'er en wordt soms ingehuurd door een andere zzp'er. Daar zit wel enig risico in. Want als mij iets overkomt terwijl ik een directe aanwijzing van hem opvolg zal mijn verzekering de kosten op hem proberen te verhalen.
Ik kan me voorstellen dat zoiets bij lesgeven ook niet ondenkbaar is.

Waves
Berichten: 3871
Geregistreerd: 01-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 15:51

Ik wil alleen nog maar les van centered riding instructeurs. Daar is gelukkig een database van, met level en al. Of ze daarnaast wedstrijdgericht kunnen lesgeven dat haal ik wel uit hun eigen wedstrijdprestaties.

Orun stelt zo weinig voor, dat iemand zo'n diploma heeft zegt niks. Dat ze er geen openbare database van bijhouden vind ik veelzeggend. Een zichzelf respecterend kwaliteitsstempel (want dat is een diploma) heeft over het algemeen een register. Mijn centered riding instructrice vond de Orun echt niks voorstelken. Een formaliteit.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:04

ORUN heb je op verschillende niveaus. Hoe verder je komt hoe hoger de eisen. Vergeleken met de periode dat je zonder rijden nog basisinstructeur kon worden zijn de eisen inmiddels al wel opgeschroefd.

Ik vind persoonlijk de gepromote stijl van lesgeven en aanpak echter niet prettig. Gelukkig kunnen mensen na het halen van het papiertje weer andere aanpak hanteren dan "standaard ORUN"

Ik zou ook altijd kijken naar welke aanvullende cursussen iemand gedaan heeft. Zoals freestyle, centered riding , Deutsche Reitkunst/Scala der Ausbildung of klassieke dressuur met werken aan de hand, of Antoine de Bodt, of..... in mijn geval bijv. ook iemands eigen sportresultaten (en hoe hun leerlingen rijden. ) maar net welke kant iemand graag op wil.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 18:01

Qerty schreef:
Superpony, weet je zeker dat het laatste zo is?
Ik ben zzp'er en wordt soms ingehuurd door een andere zzp'er. Daar zit wel enig risico in. Want als mij iets overkomt terwijl ik een directe aanwijzing van hem opvolg zal mijn verzekering de kosten op hem proberen te verhalen.
Ik kan me voorstellen dat zoiets bij lesgeven ook niet ondenkbaar is.


Als iemand wordt afgevoerd met de ambulance wil de verzekering weten waarom. Als zij zeggen dat het tijdens paardrijden is gebeurt, hoeft A) niemand te weten dat je uberhaupt les had. En B) als ze bij mijn verzekering komen, wil de verzekering weten wat ik heb gedaan. Dan moeten ze echt met harde argumenten komen dat een val mijn schuld is. Tenzij je op mijn paard zit, op mijn terrein rijdt etc, dan heb je weer een hele andere situatie.

Heel veel mensen halen Orun, om op lokaties les te mogen geven en vergeten daarna snel wat ze daar moesten doen en doen gelukkig weer hun eigen ding.

Hier in Nederland kun je je echt nog verzekeren, maar soms moet je met je verzekeraar praten waarom je geen diploma hebt zoals Orun en dus aangeven dat je in een andere stijl lesgeeft. Het helpt wel als je dan al bewijs hebt van jaren lesgeven.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 11:17

superpony schreef:
Woman2, maar je hoeft geen 2e KNHS te worden. Als je een goede organisatie opzet waar mensen interesse in hebben, zal deze groeien en kunnen ze niet om je heen. Ook ik heb er wel gesprekken over gehad met mensen en er zijn nog genoeg openingen, maar niet iedereen heeft er zin in.


Er is lang geprobeerd om een tweede organisatie/ federatie op te zetten voor amateurs en semi-professionals, allen alleen in de basissport. Een club die hun eigen wedstrijden etc kan en mag organiseren etcetc. Maar het is juridisch niet mogelijk om dit op te zetten, heeft niet te maken met hoeveelheid animo en of mensen er wel of geen interesse in hebben. De roep om een dergelijke organisatie is er al jaren, maar alle pogingen lopen stuk op het juridische aspect. Staat volledig los van het feit of mensen om je heen kunnen of niet. Zijn niet zo veel openingen meer die niet al geprobeerd zijn.

Maar okay

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-17 11:18

Wat ik wel een interessant idee vond is om een organisatie op te richten waar je je als gediplomeerd instructeur bij kunt aansluiten. Dus ook mensen met een ander diploma dan de orun.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:17

Women2, Het is nogmaals alleen door die mensen geprobeerd. Een nieuwe organisatie kan compleet op zichzelf staan. Heeft juridisch ook helemaal niks met een KNHS te maken. Je moet met een hele andere opzet komen. Het moet ook echt geen 2e KNHS worden.

Zo een organisatie zou zelf groeien. Er zijn natuurlijk al kleinere groepen die niks met KNHS te maken hebben en prima functioneren.

Er zitten alleen heel veel nadelen aan om het op te zetten en je moet enorm je nek uitsteken in dit paarden wereldje waar veel geen zin in hebben.

Zoiets is er wel al Davinci2412. Maar mensen die dus niet gevonden willen worden, schrijven zich daar ook niet in.
Er zijn ook al diverse databases waar pensionstallen zich kunnen inschrijven, maar ze worden nooit volledig helaas.

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 12:28

Heeft juridisch wel met de KNHS te maken. Er mag geen andere organisatie wedstrijden organiseren.
Is door meerdere nationale ruiters ook geprobeerd. Maar je zult er zelf vast bij geweest zijn....

sunny44

Berichten: 837
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: ergens in het noorden van ons kikkerlandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:04

Je mag toch wel een wedstrijd organiseren, alleen mensen die lid zijn van het KNHS en meedoen aan "wilde wedstrijden" kunnen geschorst oid worden dacht ik... En dat kan het wel lastig maken natuurlijk :Y)

Kawendy (v. Eye Catcher) PsG + 3 -
Magente (v. Regente x Rubi AR) ZZL + 2
Madelivia (v. Ferdinand) Z2 + 1
Orthello (v. For Final) - zadelmak

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 23:04

Women2 schreef:
Heeft juridisch wel met de KNHS te maken. Er mag geen andere organisatie wedstrijden organiseren.
Is door meerdere nationale ruiters ook geprobeerd. Maar je zult er zelf vast bij geweest zijn....


Ik heb andere mensen gesproken inderdaad. Iedereen mag wedstrijden organiseren, dus dat is echt grote onzin. Je gaat alleen nog steeds van de regels van het KNHS uit.

Wij rijden western en daar worden al jaren wedstrijden georganiseerd. KNHS krijgt daar ook helaas steeds meer inspraak, maar heel veel houden dit uit alle macht tegen.

Het probleem is om lokaties te vinden die hun nek durven uit te steken, maar steeds meer staan daar wel voor open.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Checken of iemand daadwerkelijk gediplomeerd is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:48

De vraag of iemand gediplomeerd en actief is, is in de duikwereld heel normaal. Er zijn veel wannabees of mensen die alles hebben laten verlopen. Je kunt dus bij diverse duikorganisaties checken of iemand actief is en welke bevoegdheden iemand dan heeft.
Nagemaakte instructeurspasjes heb ik al gezien.
Als een instructeurspapiertje voor paardrijden mij interesseert, dan wil i k dat zeker kunnen checken. Nu vind ik het voor paardensport niet belangrijk of iemand een papiertje heeft. Maar met die 100en opleidingen is het overzicht soms ook weg. Iedereen is ineens opleidingsinstituut en geeft papiertjes uit.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 08:40

joyce B schreef:
ORUN heb je op verschillende niveaus. Hoe verder je komt hoe hoger de eisen. Vergeleken met de periode dat je zonder rijden nog basisinstructeur kon worden zijn de eisen inmiddels al wel opgeschroefd.

Ik vind persoonlijk de gepromote stijl van lesgeven en aanpak echter niet prettig. Gelukkig kunnen mensen na het halen van het papiertje weer andere aanpak hanteren dan "standaard ORUN"

Ik zou ook altijd kijken naar welke aanvullende cursussen iemand gedaan heeft. Zoals freestyle, centered riding , Deutsche Reitkunst/Scala der Ausbildung of klassieke dressuur met werken aan de hand, of Antoine de Bodt, of..... in mijn geval bijv. ook iemands eigen sportresultaten (en hoe hun leerlingen rijden. ) maar net welke kant iemand graag op wil.


Precies, voor een beetje goede instructeur is het behalen van de orun een formaliteit. Zit veel verschil tussen verschillende gekwalificeerde instructeurs. En ervaring/ vooropleidingen/ verdere specialicaties etc. Dat is eigenlijk veel interesanter..orun papiertje is nodig voor verzekering e.d.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers