Kinderen en pony's jureren... niet gemakkelijk!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Kinderen en pony's jureren... niet gemakkelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 11:29

Hey iedereen,

Gisteren ben ik een wedstrijd D B2 gaan jureren. Dus D pony's met kinderen van +/- 12 jaar tot 16 jaar in LRV verband.

Wat mij heel hard opviel was dat heel veel pony's in draf en stap tact fouten maken. Dit veroorzaakt door een slecht teugelcontact.

Sommige ruiters hun paard liep 'in de krul' (aan de teugel durf ik dit echt niet noemen) anderen liepen serieus voor de loodlijn (wat ik dan nog niet zo heel erg vind) en 1 paard liep letterlijk als een kameel door de ring met zijn neus in de lucht!

En dan waren er van de 18 toch wel een 6 tal met een paard die mooi van achter naar voor gereden werden, mooie verruimingen gaven wanneer gevraagd en dus ook mooi aan de teugel liepen.

Maar hoe jureer je dit nu? Logisch dat de kinderen die er in slaagden hun paard van achter naar voor te rijden vooraan stonden in het klassement.
Nadien kwamen mijn tactfout pony's die toch nog redelijk hun proefje reden. En helemaal achteraan kwam het kameeltje...

En net nu met dat kameeltje heb ik het moeilijkst van allemaal. Ik vond het zo erg om dat meisje te jureren. Pony liep letterlijk met de ruiter het proefje rond maar zonder buigingen, stellingen en met de neus vooruit en in de lucht.
Hoe zouden jullie dit jureren? Ik heb eerlijk gezegd overal 5 gegeven. Kind deed ook geen moeite om haar paard te 'rijden'.
Ik verwacht toch dat kinderen van 12 tot 16 toch al iets kunnen opsteken in de dressuurles en hier toch kunnen aan werken met behulp van lesgever/ ouders.... Niet dat ze perfect moeten rijden, dat hoef ook helemaal niet. Het moet leuk blijven maar enige vorm van proberen moet er ook zijn. (Denk ik dan...) Ik heb het meisje wel op het protocol aangemoedigd en heb geschreven dat wanneer ze er in slaagt haar paard dieper te rijden en meer naar de aanleuning toe ze zeker een mooi proefje kan rijden. Ik heb haar hier veel succes bij gewenst. (Dit maakte het voor mij en hopelijk ook voor haar minder zuur.)

Nadien had ik een gesprekje met onze clubcommandant die ook aanwezig was op de wedstrijd en die vertelde mij dat je ponyruiters nooit onder de 5 mag geven. Hier schrok ik van.

Ok jonge kinderen die met hun A, B, C pony'tjes rond hobbelen moet je inderdaad niet buizen maar eerder aanmoedigen in wat ze doen. Echter vind ik wel dat wanneer je bij de D pony's bent je toch geloofwaardiger mag gejureerd worden. Zeker omdat de ruiters nadien doorstromen naar de paardenwerking en daar kan het jureren dan heel hard aankomen.

Waarom hen bepamperen en zand in de ogen strooien. Wanneer het niet goed is, is het niet goed? Toch?... Of toch niet? Wat denken jullie hier van?

Het dressuurniveau in de LRV in België ligt echt laag, als we hier iets willen aan veranderen begint dit in mijn ogen al bij de pony werking...

Waar ik wel grote voorstander van ben (en zelf ook doe) is kinderen altijd aanmoedigen en aanspreken op wat goed gaat en hen ook aanmoedigen om te werken aan wat minder goed gaat. Dus positieve feedback geven en zeker niet gaan afbreken.

Dus geef gerust jullie mening! Ik ben er van overtuigd dat dit heel leerzaam zal zijn!

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Kinderen en pony's jureren... niet gemakkelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 11:45

Het is altijd fijn als er iets positiefs onder staat, van leuke combinatie of leuke pony.
En verder, tja je weet natuurlijk niet hoe lang die kinderen al rijden en wat de pony allemaal al kan, zit toch ook zeker verschil in, misschien rijd het meisje met kameel nog maar pas, en hebben de kinderen die het wel goed deden wel een pony die al heel hoog heeft gereden.

Of dat dat ene meisje alles zelf moet doen en bij de andere kinderen een van de ouders of oudere zus wel een aantal keren per week op de pony stapt.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 11:47

Ik vind voor kinderen een laag cijfer niet erg, als er ook netjes (opbouwend) verteld word waarom. En dat hoeft geen 2 te zijn, met een 4 of een 5 weten ze ook dat het beter moet.
Een pony eerlijk rijden vind ik ook belangrijk, liever neusje er iets uit (dit is anders dan hoofd zo hoog dat je er amper overheen kan kijken ;) ) dan strak in de krul met een vaste hand.

Juist het goede commentaar vind ik belangrijk bij kinderen. Opbouwend, benoemen wat wel goed gaat, maar ook zeker wat beter kan (klinkt al minder erg dan wat er fout gaat).

Mijn ruin maakte er laatst in een BB zonder galop een zootje van (op een onderlinge wedstrijd). Respect voor het geduld van de jury en het commentaar op de protocol. Ik durf te zeggen dat het echt weinig goed ging, verzorgmeisje (van 9) wist dit ook dat het nergens naar leek. Bij alle onderdelen stond wat er beter kon, en tussendoor ook wat er wel goed ging. Maar was wel trots op het commentaar onder aan van de jury ('Wat een mooie pony, je hebt zijn staart zeker wel heel goed gewassen' en 'Super door gezet! En netjes gereden'). Ze waren terecht veruit laatste, en dat is ook niet erg, kan gebeuren en hier viel niet meer van te maken.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Kinderen en pony's jureren... niet gemakkelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 11:59

Er ligt in mijn ogen toch ook een taak bij de ouders. Het is aan de ouders om de feedback naar de kinderen toe te kaderen en dit uit te leggen.

Ik vond het heel erg voor het kind en ik hoop met heel mijn hart dat de ouders dit ook positief hebben kunnen uitleggen aan hun ruitertje.

Yom
Berichten: 3780
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:10

Tja het is triest natuurlijk dat pony zo loopt en het ruitertje nog niet beter kan rijden.
Ik vind het ook moeilijk hoor want er is zoveel commentaar ook vanuit ouders. Bijv een jonge meid die maar niet meer meedeed aan wedstrijden omdat die 16-17 jarige haar vd sokken reden

Nou was mijn dochter 16 toen ze haar eerste eigen pony had en meedeed in de D-B klasse. Maar ze moest wel tegen jongere meiden die via een A,B en/of C pony kwamen. Tja wie heeft er dan meer voordeel

En de een heeft meer geld in een goede pony en goede lessen kunnen steken dan de ander

Het zal altijd moeilijk blijven zoiets te jureren, maar zoals je zegt dan maar zoveel mogelijk positieve dingen benoemen

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:27

Lage punten, met veel uitleggend en ook positief commentaar is denk ik het beste wat je kunt doen.
Ik ben het wel met je eens dat je geen dikke voldoendes moet gaan geven als het gewoon niet goed is.

Bij kinderen zou ik idd verder niet snel tweeen of drieen geven, maar een 5 maakt imo wel duidelijk dat het niet goed was, waarbij je met een 5 ook nog wel het gevoel kunt overhouden "als ik dooroefen kan het wél een voldoende worden".

Ik ben er dus inderdaad voor dat er niet overmatig gepamperd wordt. Kinderen mogen best weten waar ze staan, en dit kind zal toch ook zelf geweten hebben/ dan wel moet dringend leren, dat dit toch nog niet echt goed genoeg is voor een prijs..

Dus naar mijn mening: zo eerlijk mogelijk punten, met zo opbouwend, en uitleggend mogelijk commentaar

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:32

Ik vind het niet netjes dat je pony's die in de krul worden getrokken hoger punt dan dat kameeltje. Zo geef je wel lekker het signaal af dat dwang en pijn oké is, zolang die beestjes maar met de neus op de borst lopen. Precies wat er mis gaat in de basisdressuursport.

Verder, ja wel wat milder jureren van volwassenen. Al vind ik dat bij 16-jarigen weer minder gelden.

Anoniem

Re: Kinderen en pony's jureren... niet gemakkelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:45

Pff... als ik dit lees ben ik maar wat blij dat ik pas later met dressuur begonnen ben, en als kind gewoon lekker leuke dingen kon doen zonder dat er iemand een topic over mijn "kameeltje" opende op het grootste paardenforum van de Benelux (wat naar ook om een kind z'n lievelingspony zo te noemen, je moet het maar willen).

Ik ben niet meer mee met de gang van zaken deze tijd. 6-jarige meisjes lopen inderdaad al als mini-Anky's rond met hun dure glimmende pony's. Die zullen vast op hun 12 wel flink bijgestuurd worden door ouders en instructeur en (gelukkig) correct moeten rijden.

Maar ikzelf geloof hier niet in. Het blijven kinderen. Dus om op je vraag te antwoorden: positief opbouwend werken en de slechte punten laten voor later. Een kind dat intrinsiek gemotiveerd is schopt het veel verder... aan jou als jurylid om dit te voeden.

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Kinderen en pony's jureren... niet gemakkelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:51

Er is niets mis met lekker leuke dingen doen met je pony. Integendeel, en dat moeten kinderen ook vooral blijven doen!!

Maar als je met die pony besluit om een dressuur ring in te gaan, en je dus te onderwerpen aan de dressuur beoordeling door een ander.... Tja, dan mag je verwachten dat je ook echt beoordeeld wordt.

En natuurlijk moet het respectvol, vriendelijk en opbouwend, maar het is OOK respectvol ( en voor de ontwikkeling van een kind heel veel gezonder) om EERLIJK te zijn. En nogmaals: dat hoeft niet bot, kan gewoon vriendelijk en opbouwend, maar dressuur starten is dressuur beoordeeld worden..

( en dan ga ik er vanuit dat TS prima weet dat een onderlinge wedstrijd natuurlijk iets heel anders is dan een officiele wedstrijd)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 12:55

BaileyMix schreef:
Ik vind het niet netjes dat je pony's die in de krul worden getrokken hoger punt dan dat kameeltje. Zo geef je wel lekker het signaal af dat dwang en pijn oké is, zolang die beestjes maar met de neus op de borst lopen. Precies wat er mis gaat in de basisdressuursport.

Ik lees niet zo dat de pony's die in de krul getrokken werden vooraan liepen, wel dat ze meer van achteren naar voren werden gereden.

Ik heb ooit mogen schrijven bij een jury hier in de regio; ze jureerde pony's en paarden t/m L2 of M2, ik schreef iig bij de B en L-proeven. Zij puntte vooral op net gereden figuren, correcte stelling en buiging en gaf 'bonus'punten als de pony zonder geruk en gepluk netjes voorwaarts-neerwaarts liep. Een aantal keer nam ze na de 2e proef (2 proeven bij dezelfde jury) de tijd om even het raampje open te schuiven en mondeling commentaar te geven, wat toe te lichten, tips te geven of zelfs "rij 'm nu nog eens even hier op de volte in draf; doe je teugels maar 5 cm langer, en til je binnenhand eens wat meer op. Zie je dat de stelling en buiging nu veel mooier/beter zijn en dat je pony vanzelf nageeflijk gaat lopen, goed zo! Let hier op de volgende keer en tijdens je training thuis". Even drie minuten een lesje waardoor die pony 10 keer beter ging lopen. Dan ook nog "als ik jou de volgende keer tegenkom op wedstrijd en je kunt 'm zo je hele proef doorsturen, krijg je van mij twee winstpunten". Ze is ook wel eens het juryhok uitgelopen "meid, dat hoofdstel zit zo echt niet fijn. Kijk, de neusriem moet twee gaten lager, maar absoluut niet strakker". Inclusief uitleg waarom het zo moest en niet zoals het hoofdstel eerder zat.
Ik heb me ook een lamme hand geschreven bij haar, maar allemaal opbouwend commentaar (meer stelling / meer buiging / achterhand meer meenemen tijdens het wijken).

Edit: ook eens met Punz :j

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 12:59

BaileyMix schreef:
Ik vind het niet netjes dat je pony's die in de krul worden getrokken hoger punt dan dat kameeltje. Zo geef je wel lekker het signaal af dat dwang en pijn oké is, zolang die beestjes maar met de neus op de borst lopen. Precies wat er mis gaat in de basisdressuursport.

Verder, ja wel wat milder jureren van volwassenen. Al vind ik dat bij 16-jarigen weer minder gelden.


Ik kan je daar ook in volgen hoor. Zelf ik vind ik dit ook dubbel. In de krul trekken is zeker niet goed maar deze pony's liepen niet achter hun loodlijn, eerder met verkeerde teugeldruk nog voor de loodlijn.
Persoonlijke vind ik het zo moeilijk om deze jongeren te jureren. Waar trek je de grens, wat laat je toe en wat niet...
Het meisje met de pony dat met zijn neusje in de lucht liep heb ik deels ook lagere punten gegeven omdat ze geen moeite deed op haar pony en gewoon rondhobbelde. Nadien kwam deze meid met haar 2e pony en dit zag er al heel wat anders uit! Hier was ze wel aan het werken en pony slaagde er op sommige momenten in van nageeflijk te zijn. Deze combinatie tussen ruiterje en pony was veel beter en op dit proefje heeft ze ook beter gescoord.

Hilary: Bij 1 van mijn ruitertjes ben ik ook bij haar gestapt om haar halstrekken te helpen verbeteren. Pony liep een dijk van een proef enkel dat lukte niet. Dus na de proef ben ik even tot bij de ruiter gegaan en heb haar de nodige info gegeven. Ruitertje was dolgelukkig.
Laatst bijgewerkt door Laibadji op 07-08-17 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 13:01

Ik vond het ook altijd moeilijk om pony's te jureren, vooral op B-L niveau. Ook heb ik weleens M pony's gejureerd wat letterlijk dramatisch was. Geen nageelijkheid, geen lengtebuiging, geen tact, niet aan de hulpen. Het was echt verschrikkelijk. En ja, wat moet je er dan mee? Ik heb ze toen toch maar laag gepunt, maar je wilt niet weten wat ik over me heen kreeg want normaal reden ze altijd winst en nu hadden ze lage punten. Dan zeggen ze er niet bij dat ze normaal altijd dezelfde juryleden uitnodigden die uit dezelfde buurt kwamen en dat ze nu vanwege ziekte een jurylid van buitenaf vroegen. Dan krijg je een heel vertekend beeld als je altijd op dezelfde locatie met dezelfde juryleden rijdt.
Maar goed, B en L pony's is vaak net zo moeilijk. Ik puntte de correct gereden pony's altijd enorm op zodat ik echt verschil kon maken met de andere combinaties zonder echt extreem laag uit te komen.
Maar ik ben wel van mening: Zo is het spel, zo zijn de regels en zo moet het gespeeld worden. Oftewel, je kiest ervoor om op wedstrijd te gaan en dan word je beoordeeld volgens het KNHS reglement en hoe ik als jury ben opgeleid. Dat betekent dat ik jureer volgens de standaarden en uiteraard ben ik bij kleine kinderen wel iets positiever maar dat betekent niet dat ze winst krijgen omdat ze anders zo zielig zijn. Ook bij de pony's moet er correct worden gereden en dat kan echt zal ik je vertellen. Ik heb echt hele jonge kinderen gezien die heel netjes rondstuurden op hun brave pony. En ja, als je een lastige pony hebt dan wordt het moeilijk maar zo is het hele leven.