Fout in proef, onderdeel opnieuw rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noukjuhh

Berichten: 117
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Achterhoek

Fout in proef, onderdeel opnieuw rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 13:48

Ik stel deze vraag naar aanleiding van mijn afgelopen gereden wedstrijden.

Wedstrijd 1 twee weken geleden:
In een van de nieuwe L1 proeven moet je op de volte bij C in de galop aanspringen en dan lange zijde enkele sprongen verruimen. Op de lange zijde valt mijn paard in de draf. Ik heb toen een volte gedraaid en de lange zijde opnieuw gereden. Cijfer voor het onderdeel: 1 met als commentaar: niet getoond.

Wedstrijd 2 afgelopen weekend:
Paard valt in de draf voor het bord F, terwijl hij tussen F en A terug naar draf moest. Ik heb er toen voor gekozen om de overgang niet opnieuw te rijden vanwege bovenstaande situatie. Echter schrijft de jury als commentaar erbij dat de overgang altijd opnieuw getoond moet worden.

Jullie kunnen je voorstellen dat ik een beetje in de war ben. Hoe dient dit beoordeeld te worden?
Ik kon dit niet zo snel in de regelementen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:51

Ik begrijp het wel. In de eerste situatie ga je van de proef af door een volte te draaien. Daar had je beter gewoon opnieuw aangesprongen en zoveel mogelijk verruimen als nog mogelijk was (en anders pech). In de tweede situatie heb je inderdaad de overgang niet echt laten zien waar het moest.

EDIT: Ik ben overigens geen jurylid hoor, maar lijkt me interessant dit iig te volgen.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Fout in proef, onderdeel opnieuw rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:52

Wedstrijd 1: je mag geen extra volte draaien, daardoor krijg je een 1. Je had op de lange zijde toen je paard in draf viel opnieuw moeten aangalopperen en verder moeten rijden.

Wedstrijd 2: gewoon doorrijden is goed maar je moet wel een poging tot herstellen doen. Dus als je paard uit galop valt, opnieuw aangalopperen en dan de gevraagde overgang rijden.

Beide keren probeer je dus weer aan het protocol te voldoen.

Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:53

In principe is oefening 2 ook niet getoond omdat je die overgang tussen F en A moest doen en niet voor F. De ene jury geeft je daarvoor een 4, te vroeg of een 1, niet getoond.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:55

Officieel moet de jury het eerst getoonde punten. Dus bijv. een 3 omdat het niet getoond is en -2 omdat je verkeerd gereden bent.
In jou geval heeft jou volte proeftechnisch niet uitgemaakt omdat je door de lijn door te rijden geen volgend onderdeel verstoord zou hebben.

Stel je paard was in draf gevallen in een hoek net voordat je een gebroken lijn zou moeten rijden(maar niet de hoek van die oefening) heeft het proeftechnisch wel nut om een volte te maken, opnieuw aan te springen en die gebroken lijn in te rijden in galop ipv draf.
Zo gaat wellicht 1 onderdeel de mist in en niet 2 onderdelen.
Snap je wat ik bedoel? :)

Zo ook met het uit galop vallen, áltijd weer aangalopperen en de overgang op het gevraagde punt rijden al gaat het maar om 1 m, anders is deze niet getoond.

In het onderdeel een correctie rijden kan nooit een hogere score voor het onderdeel van correctie tot gevolg hebben zodoende.

Een 1 mag officieel wel gegeven worden voor iets dat niet getoond is, maar dat is wel erg streng.

Setteli

Berichten: 3166
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:57

In de eerste proef vind ik de 1 zwaar aangerekend. Maar het eerst getoonde moet wel worden beoordeeld. Je zou hier van mij dan wel een onvoldoende hebben gekregen en -2 voor het draaien van de volte.

In het 2e geval had je van mij ook een onvoldoende gekregen. Het opnieuw rijden van de overgang kan alleen als je ruimte hebt om opnieuw aan te galopperen en dan de overgang tussen F en A te rijden. (dus zonder het rijden van een volte, want dan heb je weer -2 te pakken).

Ik ben overigens wel jurylid :D

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:58

MarliesV schreef:
Wedstrijd 1: je mag geen extra volte draaien, daardoor krijg je een 1. Je had op de lange zijde toen je paard in draf viel opnieuw moeten aangalopperen en verder moeten rijden.

Wedstrijd 2: gewoon doorrijden is goed maar je moet wel een poging tot herstellen doen. Dus als je paard uit galop valt, opnieuw aangalopperen en dan de gevraagde overgang rijden.

Beide keren probeer je dus weer aan het protocol te voldoen.


Dat is niet correct. Het cijfer 1 wordt niet gegeven voor die extra volte. Dat hoort het cijfer te zijn over wat er getoond is en tevens -2 vanwege programmafout.

Indien dit niet zo gedaan is heeft de jury niet correct gehandeld.

Programmafout/afwijken van het programma behoort je altijd een -2 op te leveren. (Kan natuurlijk een bewuste keus zijn om dat wel te doen ;) )

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:00

Onderdeel opnieuw rijden mag alleen als de jury daar een seintje voor geeft. Dan wordt de 2e keer dat je het onderdeel uitvoert beoordeeld maar krijg je wel alsnog -2 wegens een fout in het programma. Op eigen initiatief een onderdeel overdoen geeft eveneens -2 en daarbij wordt de eerste uitvoering beoordeeld. Uit eigen initiatief een onderdeel opnieuw tonen heeft dus meestal niet zoveel zin, tenzij dit ten koste zou gaan van het volgende onderdeel en je een onvoldoende en -2 dan maar even voor lief neemt.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:04

Pattypaard schreef:
MarliesV schreef:
Wedstrijd 1: je mag geen extra volte draaien, daardoor krijg je een 1. Je had op de lange zijde toen je paard in draf viel opnieuw moeten aangalopperen en verder moeten rijden.

Wedstrijd 2: gewoon doorrijden is goed maar je moet wel een poging tot herstellen doen. Dus als je paard uit galop valt, opnieuw aangalopperen en dan de gevraagde overgang rijden.

Beide keren probeer je dus weer aan het protocol te voldoen.


Dat is niet correct. Het cijfer 1 wordt niet gegeven voor die extra volte. Dat hoort het cijfer te zijn over wat er getoond is en tevens -2 vanwege programmafout.

Indien dit niet zo gedaan is heeft de jury niet correct gehandeld.

Programmafout/afwijken van het programma behoort je altijd een -2 op te leveren. (Kan natuurlijk een bewuste keus zijn om dat wel te doen ;) )


Klopt, maar ik had in mijn hoofd een 3 als cijfer voor niet getoond en de -2 voor de programmafout al van elkaar af getrokken.
Iets met sneller denken en typen dan duidelijk is voor een ander, sorry!

Setteli

Berichten: 3166
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:05

Ik geef alleen een seintje bij het verkeerd rijden als ze het zelf niet door hebben, of als het programma anders niet verder kan worden vervolgd. Bij beide (dus op mijn aanwijzing of op eigen initiatief is -2) beoordeling van het eerst getoonde onderdeel, tenzij die nog helemaal niet gereden is (in het geval van een volte vergeten of vergeten af te wenden ofzo)

EllyC

Berichten: 8121
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:17

Setteli schreef:
In de eerste proef vind ik de 1 zwaar aangerekend. Maar het eerst getoonde moet wel worden beoordeeld. Je zou hier van mij dan wel een onvoldoende hebben gekregen en -2 voor het draaien van de volte.

In het 2e geval had je van mij ook een onvoldoende gekregen. Het opnieuw rijden van de overgang kan alleen als je ruimte hebt om opnieuw aan te galopperen en dan de overgang tussen F en A te rijden. (dus zonder het rijden van een volte, want dan heb je weer -2 te pakken).

Ik ben overigens wel jurylid :D

En ik ook en ben het volledig met je eens :D

Bij wedstrijd 2 is het echt net voor het bordje en dan probeer je eea zo positief te benaderen, overgang te vroeg en daar hoort dan ook een voldoende bij zeker icm met het eruitvallen ipv gesloten overgang.
Gebeurt dit echter een stuk voor het bordje en wordt dit niet hersteld dan heb je die overgang echt niet getoond en daar hoort dus helaas een heel laag cijfer bij. Je zou dan als jury kunnen bellen als je dit inschat als vergissing (want wanneer is het nu een vergissing en wanneer een technische fout).
Als dit bv een derde vergissing zou betekenen dan vind ik wel eens ineens dat die overgang veeeeel te vroeg gereden is.

Maar ga niet uit jezelf een volte rijden om het nog een x over te doen.

art. 115 dressuurreglement
Wanneer een ruiter echter begonnen is aan de uitvoering van een
bepaald onderdeel van de proef en hij probeert vervolgens op eigen
initiatief dezelfde beweging/oefening te herhalen, moet de jury
uitsluitend de eerste keer dat deze beweging werd uitgevoerd in
ogenschouw nemen voor de waardering en dit handelen van de
deelnemer tegelijkertijd bestraffen als een vergissing in het
programma.


Indien de deelnemer zich vergist in het voorgeschreven programma,
maar het geven van een (bel)signaal de vloeiende voortgang van de
proef onnodig zou belemmeren, wordt het aan het oordeel van de
(voorzitter van de) jury overgelaten of deze de deelnemer al dan niet op
deze vergissing attent maakt door het geven van een (bel)signaal. Dit
kan zo zijn bij bijvoorbeeld een overgang bij V in plaats van bij K, op de
middellijn een pirouette bij D in plaats van bij L.

Aranel
Berichten: 20199
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:26

Ik ben ook jury en ben het eens met bovenstaande.
In het eerste geval is het: laag cijfer en een - 2 voor de extra volte. Nooit een extra onderdeel doen tenzij je echt niet anders kan, dat kost je gewoon altijd punten.
In het tweede geval kreeg je van mij een laag cijfer, afhankelijk van de kwaliteit van de overgang en of het 1 meter of 7 meter voor F was.

Noukjuhh

Berichten: 117
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Fout in proef, onderdeel opnieuw rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 14:43

Bedankt voor jullie snelle antwoorden! Ga dus niet meer uit mijzelf een volte rijden :o

Bij de tweede wedstrijd was het eruit vallen iets voor F. Dus heb daarbij pech gehad qua cijfer als ik jullie antwoorden snel doorlees. Niet dat ik wat te klagen heb, had in die proef nog een winstpunt en prijs.


Valt mij wel op dat juryleden makkelijker een 1 geven dan voorgaande jaren

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Fout in proef, onderdeel opnieuw rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:51

Ik rij zelf fnrs proeven. Weet niet of het veel verschil is qua beoordelen anders m'n excuus.
Bij proef 1 had je beter op de lange zijde aan kunnen galopperen. Dus dan liet je zien het te corrigeren. Bij proef 2 ook. Dan laat je toch zien dat je het wilt oppakken. Dan zou je misschien een paar puntjes minder scoren maar toch

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:50

purny schreef:
Ik rij zelf fnrs proeven. Weet niet of het veel verschil is qua beoordelen anders m'n excuus.
Bij proef 1 had je beter op de lange zijde aan kunnen galopperen. Dus dan liet je zien het te corrigeren. Bij proef 2 ook. Dan laat je toch zien dat je het wilt oppakken. Dan zou je misschien een paar puntjes minder scoren maar toch

Er is een heel groot verschil met fnrs. Bij de fnrs krijg je -2 en wordt de tweede poging beoordeeld. In de wedstrijdsport de eerste poging en krijg je ook nog minpunten voor de vergissing (het overrijden).

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:56

Altijd doorrijden en aan damagecontrol doen. Bij het 2e incident had je nog 15 meter om te corrigeren. Dan moet je ver de hoek in maar het kan...

De jury belt wel als er iets opnieuw moet.