Mooie bijdrage Shadow0!
Ik wil nog even aanvullen...
Autoriteit - iets dat altijd streng klinkt. Maar door duidelijk te zijn, je houding, verbale en non verbale gedrag kan je de lesklant/ouders/het paard laten merken dat jij de deskundige bent en de leidraad geeft voor indeling van de les en gewenst gedrag.
Ouders zullen bij mij niet zo snel inbreken, en daar doe ik eigenlijk niet zoveel voor. Men ziet en merkt aan mij en aan het verloop van de les dat hun bemoeienis niet wordt geaccepteerd.
Sterker nog: in het begin besefte ik nog niet zo dat ik als 'Juf' op een enorm voetstuk sta... kinderen durfden niet te vragen of ze de volgende week op een ander pony mochten enzo. Dat heb ik opgelost door mezelf iets toegankelijker op te stellen en ook regelmatig te zeggen dat een vraag stellen altijd mag (en dan het liefst bij het begin van de les of het uitstappen).
Ook vraag ik regelmatig aan de groep of individueel: "Wat willen jullie nog eens oefenen/doen/leren?"
Andere goede 'tool' is iedere leerling even persoonlijk aan te spreken, dan bouw je een band op. Tijdens het beugels verstellen maak ik een mini praatje of een complimentje over de nieuwe rijbroek ofzo. En aan het eind van de les zeg ik tegen iedereen persoonlijk even iets b.v: "Wat bleef je goed zitten net bij dat bokje"of "Zal ik je volgende week op Pony x zetten, die is lekker vlot en hoef je niet zo te drijven"
Indeling van de les - Zoals Shadow al zegt, deel het in. Ik heb eigenlijk iedere week een vaste opbouw. Let wel; mijn groepjes kunnen al zelfstandig galopperen, dat maakt de indeling anders:
0-5 min- Opstijgen, beugels verstellen etc.
5-10 min - rondstappen op de linkerhand en kletspraatje ,de leerlingen mogen dan ook onderling kletsen, ik haak wel in of breng een gesprekje op gang (over de komende bonte avond of de vakantie die net voorbij is).
10-15 min - teugels oppakken, van hand veranderen, figuren maken, houding en zit, eerste keer aandraven
15-25 - losrijden in draf - figuren, houding en zit, tempowisselingen
25-30 - galopwerk
30-35 - even stappen lange teugel en kletstijd
35-40 - teugels weer oppakken evt. galop andere hand en dan een thema: zoals stelling, verlichte zit, halthouden of juist een heel blok met spelletjes etc.etc.
55-1.00 - uitstappen en kletsen
Ik probeer de ene week iets serieus te doen (dressuur), en dan de week erna leuke spelletjes en behendigheid.
De meeste jonge kinderen (vanaf 5) rijden in een halfuurles. Zijn ze toe aan galop gaan ze in een uurles. Waar ze het eerste halfuur stappen en draven. En het tweede halfuur ze om beurten aan de longe galopperen. Kunnen ze dat dan gaan we over naar galop in twee en drietallen. De laatste tien minuten zijn dan nog over voor een leuk klein spelletje.