Gymnastiek te paard, inspiratie gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Gymnastiek te paard, inspiratie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-18 16:20

Ik heb vroeger best veel leuke oefeningen gedaan in het zadel om balans en onafhankelijke zit te ontwikkelen. Tenminste, in mijn herinnering waren het eindeloos veel dingen.

Maar nu ik zelf oefeningen wil doen met mijn leerlingen kan ik eigenlijk niet goed meer herinneren wat en hoe. Mijn assortiment aan oefeningen is niet zo groot als ik dacht.

Omdat ik ook mijn collega's wat inspiratie wil meegeven. Zijn plaatjes of links naar filmpjes ook zeer welkom!

Wie helpt mij aan leuke oefeningen?

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....



A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 16:26

Deze kan ik me herinneren:

Voeten uit de beugels, stap, draf en galop.
Nog steeds voeten uit de beugels:
Met je linker hand je linker voet aan tikken, met linker, je rechtervoet aantikken. ( en vv )
Been over zadel heen en in dameszit zitten.
Dan doordraaien, achterste voren en dan weer doordraaien.
Staart paard aanraken, neus paard aanraken.
Rechtop zitten armen draaien, voor achteruit en tegen elkaar in.

We moesten veel doorzitten, zonder beugels.
Ook oefenen aan en uitdoen beugels.
Ook knoop in teugels trouwens.

Draf en galop met armen wijd gespreid.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

camnova
Berichten: 19
Geregistreerd: 08-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:07

hallo

hier heb ik er nog een paar: met 2 naast elkaar rijden en voeten uit de beugels en elkaars hand vasthouden. Nog een leuke is achterwaarts op je paard zitten en figuren sturen :)

Selima

Berichten: 628
Geregistreerd: 12-07-08
Woonplaats: London

Re: Gymnastiek te paard, inspiratie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:24

Rijden heb ik geleerd op een manege van iemand die bij de cavalerie had gezeten (Booy). Afgezien van buitenritten reden we altijd zonder beugels en begon iedere les met een hele reeks oefeningen, met een knoop in de teugel.

Wat ik me herinner, alles herhaald gedurende kwart of half rondje:
-hoofd cirkels rollen met oren over de schouders, beide kanten op
-hoofd naar links en rechts laten vallen
-onderbeen naar voor en achter zwaaien; voet cirkeltjes laten draaien, voet omhoog omlaag vanuit enkel
-vuisten rondjes draaien en op en neer bewegen (in positie zoals je teugels vast hebt)
-voorover buigen, armen naar voren, paard aanraken vlak achter de oren en meteen weer rechtop zitten, kwart of half rondje lang herhalen
-ene arm vooruit draaien (recht naar voren, boven beginnen), andere arm naar achteren en na kwart rondje omwisselen
-armen wijd, romp draaien en dan tegelijkertijd linkerhand rechterkant schoft en rechterhand linkerkant croupe aanraken dan weer de andere kant opdraaien met je romp en dan rechterhand de schoft en linkerhand croupe aanraken, dit ook een kwart of half rondje herhalen.
-knie heffen (beide, dus op je stuitje balanceren)
-knieen op het zadel en daarbij armen zwaaien als boven en armen naar voren richting oren, weer terug en steeds herhalen.

Dit deden we op beide handen, in stap en draf, in de gevorderden lessen was het nog maar een kwartiertje per les en eigenlijk vonden we het best leuk en je leerde er prima van zitten. :+

http://maria-n.writing.com/
Linux!
"Love for all, hatred for none"

xrobbiee

Berichten: 299
Geregistreerd: 16-12-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Gymnastiek te paard, inspiratie gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:34

Meeste wat ik heb geleerd is ook genoemd, eentje die wij ook vaak deden op de manege is benen optrekken zodat je knieeen op de schoft lagen en dan met je neus je knieeen aanraken.
Leer je toch wel heel snel je buik aan te spannen anders stoot je heel hard je neus _O-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers