Vraag aan jury: Cornage

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Vraag aan jury: Cornage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 20:17

Hoi,

Ik rij momenteel een paard bij met cornage.
Mijn instructrice vindt ons zo'n leuke combinatie dat we wel zouden kunnen gaan starten.

De enige maar is, hij heeft cornage die in de galop duidelijk hoorbaar is.

Paard is 16 en we zouden dan in de B gaan starten.

Zijn er hier regels voor? Hoe kijkt de jury hier tegenaan?

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Vraag aan jury: Cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:23

Nee zijn geen regels voor. Zolang hij zijn mond dichthoudt en tong binnenboord houdt is er niks aan de hand.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Vraag aan jury: Cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:25

Mja misschien kun je wel een dierenartsenverklaring vragen?
Ik heb een zeer zware zomereczemer, die zomers echt onder de wonden kan zitten.. Ik heb dus (voor de zeldzame keren dat wij hieraan meedoen) een dierenartsverklaring bij me, die ik bij aanmelden even aan de jury laat zien.. Mijn ervaring is dat het wel gewaardeerd wordt..

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:28

De vraag blijft natuurlijk of het wel zo eerlijk is om met een paard wat cornage heeft te starten... Ik weet niet hoeveel hij er last van heeft als het duidelijk hoorbaar is? Als hij er weinig last van heeft is het idee van nine wel een goed plan denk ik :)

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:35

Hier geen jury maar de andere kant van het verhaal.


Ik heb met mijn cornage (niveau III) haflinger tot in het m2 gereden.

Als jij je paard op conditie heb zal je hem minder luidruchtig horen dan wanneer zijn conditie minder is.

Je voorlezer zal iets harder moeten roepen _O- anders komt hij niet over het gepomp uit.

Ik gaf altijd aan als ik mezelf moest melden dat mijn haflinger cornage had en je hem best wel kon horen. Vooral als het wat warmer weer was.
Was nooit geen probleem.

Al heb ik ooit ergens gereden met heel warm weer en hij maakte zoveel geluid dat ik echt aan mijn voorlezer moest vragen wat zei je.
Ik werd daar op afgestraft terwijl het in het jury hokje te horen was.
Ik reed 165 punten.
Ik wilde de 2e proef niet in maar mijn voorlezer zei tegen de jury
Ze wil niet starten want hij maakt met deze warmte zoveel geluid dat ze me soms niet hoort.

Ja zei hij... gewoon starten en extra lezen
De omgeving heeft er meer last van dan het paard zelf.
Ik reed daar 198 punten.

Het is een rot geluid dat moet ik toegeven maar als je paard in conditie is geen probleem.

Hoe vaak ik mezelf niet heb moeten verantwoorden tegenover mensen buiten de ring is niet te tellen.
Dan kwam je uit de ring en dan kreeg je de opmerking.
Nou je kan beter aan zijn conditie werken.
Nou sorry.. hij heeft cornage en jij heb er blijkbaar meer last van dan het paard zelf.
Google is your best friend.


Gewoon lekker starten en probeer je proef zo veel mogelijk uit je hoofd te leren.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Vraag aan jury: Cornage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 13:34

Heel erg bedankt voor de reacties!
Een dierenarts verklaring is zeker een idee!

Ik ben benieuwd naar meer ervaringen en reacties van juryleden en of wedstrijdruiters

Flevolander

Berichten: 3839
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 13:44

Dropneus95 schreef:
De vraag blijft natuurlijk of het wel zo eerlijk is om met een paard wat cornage heeft te starten... Ik weet niet hoeveel hij er last van heeft als het duidelijk hoorbaar is? Als hij er weinig last van heeft is het idee van nine wel een goed plan denk ik :)


Wat is het verschil voor het paard of hij een proefje van 6 minuten moet lopen of een training van een half uur?

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Vraag aan jury: Cornage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 16:47

We zouden dan gewoon in de B starten. Dus dat valt wel mee

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 16:50

Dropneus95 schreef:
De vraag blijft natuurlijk of het wel zo eerlijk is om met een paard wat cornage heeft te starten... Ik weet niet hoeveel hij er last van heeft als het duidelijk hoorbaar is? Als hij er weinig last van heeft is het idee van nine wel een goed plan denk ik :)


Het geluid heeft niks met de mate van cornage te maken.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-18 16:15

Helaas niet heel veel reacties gekregen, maar nu in de winter is zijn cornage al een stuk minder.

In januari gaan wij starten.
De tip om het bij de jury van te voren aan te geven ga ik meenemen.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 16:22

Als reactie op Mando en tip voor de TS:
Leer je proefjes zo goed mogelijk uit je hoofd. Als je de voorlezer dan niet hebt verstaan geeft dat niet.

In de dressuur mag je niets zeggen als ruiter en ja de jury mag je dus zeker minder punten geven als je wel wat zegt.
Zeker als dat heel erg duidelijk hoorbaar is.

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Vraag aan jury: Cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:29

Klopt maar ik onthield niet veel in die periode na een herseninfarct...
Was blij dat ik weer kon rijden

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:45

Mando schreef:
Klopt maar ik onthield niet veel in die periode na een herseninfarct...
Was blij dat ik weer kon rijden

Dat is vervelend, maar heel hard gezegd heeft de jury daar geen boodschap aan :)

Ik bedoel dat niet lelijk, maar om nu boos te zijn omdat een jury je afstrafte vanwege het roepen naar je voorlezer. Tja het mag niet dus heel logisch dat je dus daarop beoordeeld word.

Ik zelf heb spasme en heb het daardoor lastiger met rijden en word daarmee beoordeeld tijdens wedstrijden. Niet altijd even leuk, maar ik moet dan maar meer oefenen.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:21

Ineke2 schreef:
Mando schreef:
Klopt maar ik onthield niet veel in die periode na een herseninfarct...
Was blij dat ik weer kon rijden

Dat is vervelend, maar heel hard gezegd heeft de jury daar geen boodschap aan :)

Ik bedoel dat niet lelijk, maar om nu boos te zijn omdat een jury je afstrafte vanwege het roepen naar je voorlezer. Tja het mag niet dus heel logisch dat je dus daarop beoordeeld word.

Ik zelf heb spasme en heb het daardoor lastiger met rijden en word daarmee beoordeeld tijdens wedstrijden. Niet altijd even leuk, maar ik moet dan maar meer oefenen.

Je kunt als je een handicap hebt jezelf laten keuren zodat je op de wedstrijden dispensatie voor bepaalde dingen kunt krijgen of juist hulpmiddelen mag gebruiken. Vraag maar eens na bij de KNHS.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Vraag aan jury: Cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 20:34

Dat weet ik Rizette :) dat gaat in mijn geval alleen dat ik een zweepje mag blijven gebruiken ook vanaf de M proeven.

Meer niet...

Ik ga het M gewoonweg niet bereiken dus heeft het voor mij geen nut om die ( vrij dure) keuring te laten doen.
Wie weet als ik ooit toch L2 mag starten dat ik het alsnog ga doen.