[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mahitri
Berichten: 562
Geregistreerd: 28-08-06

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:48

Balen van je wedstrijd Yvank!

Noukie lekker dat je fijn gesprongen hebt.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:54

Mahitri schreef:
Dit is zo herkenbaar! Als ik ging zitten dan viel Beer als een pudding in elkaar. De zitlessen (die ik nog steeds volg) hebben mij echt ontzettend geholpen. En ja, ik blokkeer hem ook regelmatig maar ik weet nu wel wanneer en wat ik dan kan doen.
Als ik jou zo hoor dan zit jouw probleem veel dieper dan alleen in het paardrijden. Alleen paarden zijn zulke verrekte goede spiegels dat je daar steeds je gevoel van bevestigd krijgt. Iets wat je in andere situaties veel makkelijker (of aangeleerd) kunt verbergen.
Ik geef je een dikke knuffel! :(:) Dat je dit gevoel herkent is echt de eerste stap. Je kunt alleen
veranderen wat je erkent.


Lief! Thanks :)
Die kans is best aanwezig inderdaad :j (tel er nog maar bij op dat ik vroeger best wel gepest ben :') ), maar ik voel me verder gewoon normaal. Eindelijk, want dat heeft best lang geduurd. Is echt iets van de laatste 5 jaar zeg maar :P (niet dat ik abnormaal ben, maar wel heel vaak het idee gehad dat ik niet geaccepteerd werd)

Wel leuk, mijn juf stuurde me vandaag nog een linkje over faalangst in de paardensport. Toevallig kwam ik iets tegen van BWR (Malene Noteboom) ook over presteren op wedstrijd en het verbeteren van die prestatie. Dus ik stuurde haar dat terug, die gaf ook aan dat dit iets was dat in alle facetten van het leven uitwerking heeft.

Nouja, we gaan het flink proberen aan te pakken. Kijken wat Janna voor mij kan doen, wat mijn juffie kan doen, wat het online programma van BWR kan doen... :D

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:47

Toevallig vandaag echt precies hetzelfde als wat jij nu met rijden omschrijft. Traag aan het been.
Geef hem een por en dan loopt hij wel weer.
Dat in elke gang.
Daarnaast hangerig op mijn hand. Gewoon blegh.

Nu is vorige week mijn zadel gedaan. Daarna wel nog fijn gereden ook, maar dit was hetgeen ik dan in m'n achterhoofd had.

Dus, is alles verder ook op orde bij jou? Zadel, gebit, osteo?

Ik heb toch vaak als ik tegen dit soort dingen aanloop, dat ergens in het lijstje, een van deze heel veel voor ons kan betekenen.

En mocht dit voor jou misschien ook zo zijn, het hoeft dus ook helemaal niet perse aan jou te liggen.
:)

En, ik zeg altijd maar zo. Het maakt niet uit wat je doet met je paard, al ga je er achterstevoren opzitten. Als je maar lol hebt! :)

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 07:38

Fysio is recent geweest die had geen bijzonderheden. Zadel wil ik nog wel even iemand voor laten komen. Maar verwacht niet dat dat iets oplost. Hij is ook verre van gevoelig in dat opzicht. Gebit is trouwens ook in orde.

Maar ik weet 95% zeker dat dit soort dingen niet de oplossing zijn. Zeker zolang ik niet fijn kan rijden door mezelf.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:22

Precies mell!

Het is oké om even geen zin te hebben in paardrijden. Het is onze hobby-toch?

Ik herken je wel een stukje in mezelf Janine. Niet dat perfectionistische, wel het onzekere en het kritische.

Kijk als je paard even geen zin heeft in fanatiek dressuren, ga eens wandelen? Paar dagen kroelen? Grondwerk?
Je bent Z, je paard is echt wel voorwaarts maar zal nu even met een “blokkade” lopen omdat jij zelf ergens mentaal blokkeert. Samen iets anders doen lijkt me een ideetje om daar ook samen bovenop te geraken, nee?

_Sofie

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-01-09
Woonplaats: Onder de rook van Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 08:41

Goedemorgen! Mag ik me hier melden?

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Sofie en heb afgelopen zondag met mijn paard Da Vinci (Van Gogh x Kigali x Houston, in de volksmond beter bekend als Vic) mijn laatste punten gereden in het M2. In overleg met mijn instructrice heb ik besloten gewoon de overstap maar het Z1 te maken en niet langer door te rijden in het M2. Ik train hem even thuis door en hoop ergens volgende maand m’n debuut te kunnen maken. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen in deze klasse!

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:49

Welkom Sofie!

Optiwolk, wandelen is vlaams voor buitenrit toch? Dat is bij ons geen optie helaas. Niet even snel. We zitten aan een 80 km weg zonder fietspad. Verderop wegwerkzaamheden waardoor de situatie veranderd en best onoverzichtelijk wordt. Plus liever niet alleen met een paard dat vrij ril wordt van verkeer.

Ik denk dat ik vanmiddag de cavalettis er bij pak in het kader van even wat anders.

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:05

Oh das een goed idee! Kan ik ook wel eens doen!

En met trailer erop uit naar bos oid?

Hier helaas ook weinig uitrij mogelijkheden, pak altijd de trailer en meot dan een klein uurtje rijden voor knap bos. :)

Welkom sofie
Gespiekt in je profiel, wat een gaaf paard heb je!

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:26

Echt een mooi bos is voor ons zeker anderhalf uur rijden... in die zin gaat er letterlijk niets boven Groningen :')

Maar met alles thuis zit ik er ook niet echt op te wachten om een hele dag weg te gaan. Ik kan die tijd nuttiger besteden zeg maar. Met dat in je hoofd ben je ook niet lekker aan het rijden.

Heb jij nog ideetjes met de cavaletti? Ik moet het één keer neerleggen, ben alleen....

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:09

Nee sorry. Ik werk echt nooit met cavaletti. Ben ook meestal alleen dus dan te lui om het neer te leggen :')

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 11:31

Balen dat je zo weinig uitrijmogelijkheden hebt Jeanine!

Ik heb veel met cavaletti's getraind toen ik aan het opbouwen was na een bandenblessure, met name in stap en draf. Worden ze sterk en oplettend van. Ik heb het idee dat het geholpen heeft om sneller op te bouwen, maar dat weet je natuurlijk nooit 100% zeker.

Wat ik meestal deed was 3 cavaletti's in een halve cirkel, is goed voor je buiging.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:25

Vind ik niet heel erg hoor Merel. Ik heb meestal toch meer plezier van het thuis rijden. Moet het wel lekkerder gaan dan nu natuurlijk! :')

Ik heb even gekeken op Pinterest en heb wel wat ideetjes gevonden. Meer qua springen eigenlijk, maar wel een interessante onderliggende gedachte.

Ik leg drie cavaletti in een mercedes teken. Verschillende routes er overheen in verschillende gangen en dan het ritme behouden in de bochten.

Voor de liefhebbers: dressage pole exercise als zoekterm gebruiken op Pinterest.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 14:12

Ja idd, buitenrijden dus.
Ik probeer het Vlaams zoveel mogelijk te beperken maar t sluipt er dus lekker in.

Ja cavaletti is n goed idee!
Je kan ook een Y maken, waarbij je de balken zeg maar horizontaal maakt? En dan links wenden en rechts wenden en netjes in t midden van de balk blijven.
Of idd, balk of drie-vier als je dan de binnencirkel pakt mooi verzamelen f net wat meer doorrijden aan de buitenkant.

Draagbalken kan je ook best over stappen trouwens aan de lange teugel, dat komt meestal niet helemaal uit maar zet je paard wel aan t denken.

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:18

Janine, dichterbij kan je ook heerlijk rijden. Ik rij vaak vanuit stal naar kanaal en terug door oostergast. Kunnen we een keer samen doen als wup wat beter is?
Anders samen een keer met de trailer naar bos vlakbij?

Welkom Sofie! Heb je ook een foto van jullie samen? :)

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:35

mellamoshan schreef:
Super gaaf die foto's noukie. Ik vind 60 cm al eng. :o

Nou moet ik bekennen dat dit paard écht heel erg veel vertrouwen geeft en je t daarnaast ook niet 10cm hoger moet hangen, want dan blijf ik voltes rijden voor de hindernis ipv ernaartoe te rijden :') _O-

@Janine, zit echt wel tussen de oren hoor. Want als springen je hoofddoel is, dan hangt daar evenveel vanaf als bij dressuur (of even weinig, uiteindelijk vanuit amateur oogpunt gekeken moet t leuk zijn, wat je ook doet met je paard. Die Volvo gaan we niet winnen, die tonnen hoeven er niet mee verdiend te worden... ) Nu ik heeeeel stiekem aan een rondje B begin te denken voel ik voor t springen bijna meer druk als bij dressuur, haha
Maar de afwisseling vind ik heerlijk! Ik merk idd ook wel dat je daardoor leuk bezig kan blijven zonder per se te dressuren. Ik pak sowieso altijd wel bos of een huppel mee voor de afwisseling. Blijf ik fris, paard ook...
Ik heb ook echt wel dagen dat niets lukt en ik me afvraag of het ooooit nog goed komt. Maar vaak probeer ik dan een keer op te laden, lekker galopperen in t bos, beetje spelen, even anders bezig met mn paard.. En dan komt het wel weer. Doorbreekt voor mij de negatieve spiraal, want anders kan ik ook gaan over-focussen en maar blijven denken en voelen en nog meer denken. En voor je t weet heb je dus idd t gevoel dat je geen B proef door komt, terwijl je niet Z geworden bent omdat je t totaal niet kan. Maar het is een rotgevoel, dat blijft een feit. Zeker nu het je zo lastig lukt het te doorbreken. Echt, het komt goed, en wat hier al eerder gezegd is: probeer eerst het plezier weer te vinden. Je moet je hobby leuk vinden en als je er eigenlijk unhappy van wordt, dan is dat verre van leuk.


Welkom Sofie!

Edit: balkjes! https://www.dressuur.nl/artikelen/rijte ... len/13797/

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:21

liss schreef:
Janine, dichterbij kan je ook heerlijk rijden. Ik rij vaak vanuit stal naar kanaal en terug door oostergast. Kunnen we een keer samen doen als wup wat beter is?
Anders samen een keer met de trailer naar bos vlakbij?

Welkom Sofie! Heb je ook een foto van jullie samen? :)


Maar wij zitten vooral met de bouw aan de weg langs het kanaal he ;) Is daar best onoverzichtelijk geworden, althans, voor paarden :+

Het is wel een ideetje om een keer met de trailer weg te gaan! Maar even kijken, voorlopig zit ik buiten stal om redelijk aan huis gekluisterd. M'n vader is eindelijk terug uit Amsterdam dus kan ook doordeweeks komen klussen *\o/*


Noukie, wat geinig om te lezen zeg... had ik niet echt verwacht. Ik zie de die-hard springruiter als echte rauwdouwer die niet heel veel geeft om bepaalde dingen. Dat het echt ging om de kick. Die kreeg ik nooit bij het springen.

Nou ik heb vanmiddag met cavaletti's gereden. Paard vond het best leuk en deed erg zijn best om in het ritme over de balk te komen. Volgende keer maar een kwartslag draaien. :)
Dus ik was vandaag voor de verandering gematigd positief. Enige jammere was dat ik iets te lang ben doorgegaan en daardoor het eerder overwegend positieve gevoel iets afbrak.

Dinsdag heb ik een afspraak bij Janna Kroes, leuk gesprek met haar gehad aan de telefoon. We gaan beginnen met stress release/EMDR en dan kijken of ik zelf nog behandeling nodig heb (bowen) en paard eventueel.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:26

Wat goed Janine! Klinkt als kleine maar al mooie stapjes :)

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:14

Janine1990 schreef:
liss schreef:
Janine, dichterbij kan je ook heerlijk rijden. Ik rij vaak vanuit stal naar kanaal en terug door oostergast. Kunnen we een keer samen doen als wup wat beter is?
Anders samen een keer met de trailer naar bos vlakbij?

Welkom Sofie! Heb je ook een foto van jullie samen? :)


Maar wij zitten vooral met de bouw aan de weg langs het kanaal he ;) Is daar best onoverzichtelijk geworden, althans, voor paarden :+

Het is wel een ideetje om een keer met de trailer weg te gaan! Maar even kijken, voorlopig zit ik buiten stal om redelijk aan huis gekluisterd. M'n vader is eindelijk terug uit Amsterdam dus kan ook doordeweeks komen klussen *\o/*


Noukie, wat geinig om te lezen zeg... had ik niet echt verwacht. Ik zie de die-hard springruiter als echte rauwdouwer die niet heel veel geeft om bepaalde dingen. Dat het echt ging om de kick. Die kreeg ik nooit bij het springen.

Nou ik heb vanmiddag met cavaletti's gereden. Paard vond het best leuk en deed erg zijn best om in het ritme over de balk te komen. Volgende keer maar een kwartslag draaien. :)
Dus ik was vandaag voor de verandering gematigd positief. Enige jammere was dat ik iets te lang ben doorgegaan en daardoor het eerder overwegend positieve gevoel iets afbrak.

Dinsdag heb ik een afspraak bij Janna Kroes, leuk gesprek met haar gehad aan de telefoon. We gaan beginnen met stress release/EMDR en dan kijken of ik zelf nog behandeling nodig heb (bowen) en paard eventueel.


Gaan we doen!!

Het is inderdaad even vervelend die wegwerkzaamheden maar je mag ook met de trailer naar me toe komen hoor :)


Heb voor de 3e keer weer op Wup gezeten.
Zn been is weer dun, niet gevoelig meer en loopt geen stap onregelmatig.
Vorige week galopeerde en bokte hij in de wei, hij voelt zich duidelijk beter.
Ik heb gekozen om erop te gaan zitten ipv longeren, dat laatste lijkt mij meer belastend.
Lekker 20 minuten stappen en een rondje draven.
Rustig opbouwen.
Hij is na 4 weken niks doen wel een baasje geworden, dominant, opdringerig en stout :( moet hem af en toe weer flink op zn plek zetten. Onder het zadel is hij braaf gelukkig.
Tijd om weer iets te gaan doen :)

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 13:28

Fijn dat hij weer goed loopt Liss!

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:09

Ben heel blij!
Ook voor mezelf... Bijna 4 week niet paardgereden... -O- :(:)

Mahitri
Berichten: 562
Geregistreerd: 28-08-06

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:54

Super nieuws Liss!

En top Janine ben heel benieuwd hoe het bij Janna gaat :D

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 19:42

Wat mij nou vandaag gebeurd...
Ik ben op de vereniging, zadel op en loop naar buiten om daar te gaan rijden.
Kakt hij natuurlijk precies zodra ik de deur door ben.
Ik draai hem om, en laat hem staan en stap naar binnen om mestboy te pakken.
Dit is echt meteen om het hoekje van de deur.

Stap naar buiten. Peert ie hem!
Stond ik met cap op, laarzen aan. Paard weg.
Ik erachteraan, helemaal leuk natuurlijk dus hij neemt een spurtje en loopt richting poort. Die staat altijd open...

oliebol, snel emmer voer uit m'n auto gevist, dacht misschien bedenkt hij zich dan.
Hij twijfelde even, maar nee, toch maar niet.

Rende terrein af, de weg op. Gelukkig paar meiden van de tennisclub ernaast, zetten de achtervolging in. Mijn conditie is nog niet wat hij zijn moet weer :o

Ik snel auto met trailer gepakt, want ja, waar stopt die gehaktbal hé...
En duimen dat hij geen auto tegen komt...

Gelukkig hadden de meiden hem snel te pakken bij een stalletje schuin aan de overkant van de weg, maar was me natuurlijk dood geschrokken.
Ze uitvoerig bedankt en alsnog maar gaan rijden.

Moet eerlijk zeggen, dankzij z'n lolletje liep hij wel als een trein.
Galop gaat echt zo goed. Heerlijk licht van voren en zo subtiel terug te rijden en weer kunnen laten verruimen telkens.
Draf moet ik zelf even weer even handiger in worden met doorzitten. Moet nog wel paar extra zwangerschapskilos kwijt dus we sleutelen even verder. :Y)

Was m'n m'n dagje dus wel weer.
En wst hebben we ervan geleerd...
Het zijn en blijven dieren welke onvoorspelbaar zijn :')

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:15

Fijn Liss!

En zeker schrikken zeg! Gelukkig konden ze m snel pakken en liep t uiteindelijk goed af. Zal je zien idd.. split second niet opletten..

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:20

Fijn Liss!

Oooh nee. Goed dag de tennismeisjes hem te pakken kregen!

Vandaag voor t eerst in zes weken terug gelest. Wat liep hij fijn. Even aan mij gewerkt in de appuyementen (ik wil -weer- teveel) en dan aan de kracht achter kn galop.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 22:05

_Sofie schreef:
Goedemorgen! Mag ik me hier melden?

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Sofie en heb afgelopen zondag met mijn paard Da Vinci (Van Gogh x Kigali x Houston, in de volksmond beter bekend als Vic) mijn laatste punten gereden in het M2. In overleg met mijn instructrice heb ik besloten gewoon de overstap maar het Z1 te maken en niet langer door te rijden in het M2. Ik train hem even thuis door en hoop ergens volgende maand m’n debuut te kunnen maken. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen in deze klasse!


Leuk, Sofie! Hoe meer Van Goghs in het topic hoe beter :D En gewoon gaan hoor! Ik heb inmiddels geleerd dat je best even in een klasse mag groeien :) Hoeft niet meteen perfect te gaan.

Liss, fijn dat je weer langzaam aan de gang kunt, succes!

En wat een verhaal mellamoshan, echt een nachtmerrie om je beest op avontuur te zien gaan zonder jou :=

Ik ben net terug van kamp met mijn groep 8 :Z Vorige week niet veel zelf kunnen rijden dus. Morgen maar eens even rustig aan de gang! Paardlief is wel gereden hoor, maar ik moet zelf even bijkomen en rustig beginnen :')