Beginnen met wedstrijdrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
durkje2007

Berichten: 44
Geregistreerd: 09-11-16

Beginnen met wedstrijdrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-18 11:45

Hey!

Ik en mijn 10-jarige fjord willen dit jaar graag starten in de B. Maar waar moet ik beginnen? Ik heb nog geen wedstrijd kleding of een trailer. Ook ben ik niet lid van de KNHS en heb geen startpas. Ook rij ik niet voor een vereniging of stal.
Waar moet ik beginnen?

En nog een vraagje, omdat ik geïnteresseerd daarin ben, wat is de weg die je moet gaan als je mee wilt doen aan het NK?

Liefs

Durkje is the best pony ever! Love for Shawn Mendes <3


xsensibel

Berichten: 1460
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Beginnen met wedstrijdrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 11:55

Tip 1, zorg dat je er klaar voor bent! Neem je paard eens mee op vreemd terrein, zodat je weet hoe hij zal reageren.

Daarnaast moet je dus lid zijn van een vereniging want anders kan je geen startpas aanvragen. Je hebt ook een dag startpas, die kan je dus alleen op de dag van je wedstrijd gebruiken (als ik t goed zeg)

Een trailer is niet persee nodig, ik ken genoeg mensen die ze lenen of huren etc!

❥ Esprit

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Beginnen met wedstrijdrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:42

Uhhh... ja waar begin je?

Ga zelf eens een paar keer kijken op wedstrijden. Probeer of je bij een jury kan schrijven (of misschien heb je dat al eens gedaan), zodat je goed weet wat er van je verwacht wordt.
Als je ambities bij het NK liggen (ik neem aan dat je onderaan wilt beginnen en niet bij de subtop, want dan zou ik er een paar jaar en een ander paard voor uittrekken), is het goed om te weten wat je daar moet kunnen.

Verder; het is een duur grapje (nog voordat je een wedstrijd hebt gereden ben je al snel 150 euro verder), kleding hoeft daarin niet het duurste te zijn gelukkig. Investeer in goede lessen als je zulke hoge ambities hebt! En niet elke instructeur is goed/past bij je.
Wees kritisch op jezelf en je vorderingen, om beter te worden.
Als je geen trailer hebt, maak je het mogelijk voor jezelf wel duurder. Ik heb zelf geen idee wat de huur van een trailer kost, maar ik gok dat je zomaar 40 euro kwijt bent voor een dag.
Moet je natuurlijk ook wel een auto hebben die dat kan trekken. Niet elke auto met een trekhaak kan/mag ook daadwerkelijk een trailer trekken. Als je ook nog een auto moet huren wordt het helemaal prijzig.

Als je naar een NK wilt, verschilt de weg die je moet nemen per provincie. In Groningen rij je minimaal 2 van 3 selectiewedstrijden voor de Groningse Kampioenschappen. De 25% hoogst geëindigden per klasse mogen op de GK starten. In het outdoorseizoen rij je volgens mij eerst een proef en als je dan bij de beste zoveel hoort rij je een finaleproef. Daaruit komt de GK. En dan is het afhankelijk van de verdeelsleutel, de beste 2 á 3 per klasse worden afgevaardigd naar het NK.

Nouja, als je zelf een paar keer bent wezen kijken en je nog steeds wedstrijden wilt rijden, zou ik beginnen met aanmelden bij een vereniging en van daaruit verder kijken :)


Cioccolato

Berichten: 6529
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Beginnen met wedstrijdrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 12:46

Het begint bij wedstrijd gericht rijden. Een proevemboekje of de proeven via internet eens oefenen. En dan zou ik idd ook eens naar een vereniging gaan kijken. Misschien dat je via hun of bij hun een wedstrijd mee kan kijken. Of kan schrijven bij een jury, goeie tip van bovenstaande.
En ja. Dan komt lessen, oefenen, startpas. Wedstrijd kleding nieuwe of tweedehands en vervoer.
Inschrijven voor wedstrijden, wedstrijd rijden. Teleurstellingen, blije resultaten. Nog meer oefenen.

NK is bij ons te bereiken door de kring kampioenschappen te rijden, goed te eindigen, Overijsselse kampioenschappen en dan nog eens bovenin eindigen.


durkje2007

Berichten: 44
Geregistreerd: 09-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-18 21:05

Janine1990 schreef:
Probeer of je bij een jury kan schrijven (of misschien heb je dat al eens gedaan), zodat je goed weet wat er van je verwacht wordt.


Wat is schrijven bij een jury als ik vragen mag?

Durkje is the best pony ever! Love for Shawn Mendes <3

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 21:08

durkje2007 schreef:
Janine1990 schreef:
Probeer of je bij een jury kan schrijven (of misschien heb je dat al eens gedaan), zodat je goed weet wat er van je verwacht wordt.


Wat is schrijven bij een jury als ik vragen mag?


Een jury dicteert de cijfers en het commentaar altijd, zodat de jury zelf de juiste punten kan geven.
Een schrijver noteert de cijfers en de commentaren op het protocol.

Het helpt je enorm om te begrijpen wat een jury bedoelt.

Even een vraagje aan jou; Wat verwacht jij van wedstrijden rijden?
Misschien kunnen we je dan nog wat betere tips geven :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers