kwastje aan zweep verplicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eva1969

Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

kwastje aan zweep verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 19:03

Vandaag maakte mijn zoon met zijn pony zijn L2-debuut. Het jurylid kwam echter uit de auto om zijn zweep (van 1 meter incl. slag) te controleren. Volgens dit jurylid was deze volgens de regels van de KNHS paardonvriendelijk. Ik liet de meneer nog zien dat de harde kern van de zweep echt cm's voor het einde eindigde in de slag, maar volgens deze meneer moest de zweep eindigen in een kwastje. Uiteindelijk mocht hij niet met deze zweep rijden.

Heeft dit jurylid gelijk en moet ik het einde van mijn zweep uit gaan pluizen?

Alvast bedankt.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:04

Ik zal het eens even nazoeken maar volgens mij is dat onzin en hoeft dit niet.

lovey_ou

Berichten: 5532
Geregistreerd: 02-03-08

Re: kwastje aan zweep verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:07

heb ik indd ook nog nooit van gehoord.. :=

Anoniem

Re: kwastje aan zweep verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:12

Ik weet wel dat ze de lengte van de zweep moeten bepalen door de hele zweep te meten (dus inclusief kwastje of "slag"). Was de zweep daardoor niet te lang?

eva1969

Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Re: kwastje aan zweep verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 19:14

@blijheid, dat klopt, maar dat had ik expres nagemeten en zweep was inclusief slag precies 1 meter. Het ging er echt om dat deze zweep paardonvriendelijk zou zijn en dat dat volgens de nieuwe instructie van de KNHS niet meer was toegestaan.

Anoniem

Re: kwastje aan zweep verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:16

Oke, dan weet ik het zo ook niet. Als het een nieuwe regel is van de KNHS dan zou je het in de reglementen moeten kunnen terugvinden, heb je daar al in gezocht?

eva1969

Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Re: kwastje aan zweep verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 19:17

Ja ik heb gezocht kan alleen iets vinden over de lengte.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: kwastje aan zweep verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:21

Je heb tegenwoordig toch ook zwepen waarvan het uiteinde dubbelgeslage is zeg maar net zoals bij een springzweep.. lijkt me sterk dat je daar niet mee mag rijden... Zeker weten doe ik het niet en misschien dat je het nog zou kunnen bellen naar de KNHS om het zeker te weten.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:26

8. In de klassen B, L1 en L2 is het gebruik van een karwats of dressuurzweep toegestaan. Een reserve-karwats of dressuurzweep mag niet worden gedragen. Het is toegestaan om tijdens een hors concours-start in de klasse M1 en hoger een dressuurzweep te gebruiken.

9. De maximaal toegestane lengte van de dressuurzweep is 120 cm bij de paarden en 100 cm bij de pony’s.

Niks over het materiaal of het uiteinde. Staat niks in de reglementen hoor.

Nou vind ik dat misschien ergens raar want er staat dus ook niks over het materiaal of scherpe uiteinden eraan. Lijkt me niet dat je dat wilt, maar goed het staat niet beschreven.

eva1969

Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Re: kwastje aan zweep verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 19:48

Bedankt voor het nazoeken, ik kon zelf ook niets meer vinden dan dat. Toch de zweep nog maar even heel laten dan ;).

yvetjes

Berichten: 921
Geregistreerd: 18-03-07
Woonplaats: Hoogland

Re: kwastje aan zweep verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:08

Vreemd zeg. Ik kreeg een soortgelijke opmerking tijdens een springwedstrijd. Daar starte ik metr een heel kort dressuurzweepje. De jury op het inspringterrein vond het een hele gemene zweep en gaf aan dat het reglementair wel mocht maar hij het dierenbeulerij vond. Ik gebruik nooit een zweep om mee te slaan, maar geef soms bij een kijkerige hindernis aan dat ik hem bij me heb door op de schouder aan te raken/te leggen. Heb de zweep maar meteen weggelegd en was zonder gestart en heb nu zo'n dikke springzweep gekocht om dit te voorkomen.

eva1969

Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Re: kwastje aan zweep verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 15:14

Dierenbeulerij ... :S. Lijkt me handiger dat ze eerst eens kijken hoe je met je zweep omgaat. Bovendien denk ik dat je met een zweep met een kwastje dan wel een dikke springzweep ook hele rake klappen uit kan delen als je dat zou willen, dus ik vind het een beetje vreemde uitspraken.

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:52

Het lijkt me verstandig om een volgende keer heel vriendelijk en 'blond' aan het jurylid te vragen waar (artikel, pagina) het staat in het reglement. En jurylid hoort een wedstrijdreglement bij zich te hebben, dus hij kan het gemakkelijk voor je opzoeken (en misschien er zelf nog iets van opsteken ook!)

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:06

Ik zie dat dit topic al een beetje ouder is maar ik wil toch graag reageren.
Heb zelf ook eens commentaar gehad over mn zweep waar ik het kwastje had afgehaald.
Als er een lusje aan zit waar een kwastje aan hoort dan moet dat er ook aan zitten, je moet nl met compleet materiaal starten

Maar wat een mierenn**kerij, dan zijn er wel andere dingen om op te letten.....