prijs voor lesgeven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ryanne_

Berichten: 1227
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: UGCHELEEEEEN!!

prijs voor lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 08:25

Hallo bokkers,

ik heb een simpele vraag. Wil geen reltopic over dat ik geen papieren heb want daar gaat mijn vraag juist over.
Ik ben 17 jaar en rij sinds mijn 6de. Ik heb een haflinger naar het M2 gereden en die kan Z1 lopen. verder heb ik velen paarden beleerd en een aantal daarvan ook doorgereden in de sport. Ik heb van vele hoge mensen zeg maar les gehad en steek daar zelf veel van op. Ook als ik er zelf niks aan heb blijft het hangen.

Zo een klein beetje voor info. Een paar weken geleden kwam er een meisje van stal naar mij toe (20jaar) en die vertelde haar probleem waar ze tegen aan liep, en haar eigen instructrice kon haar daar niet lekker in helpen, of ik haar een keer wou helpen. Nouja ik heb gezegt dat ik dat best een x wou doen. Ik heb gekeken naar haar rijden en zag het probleem, hier heb ik haar tips voor gegeven hoe ze het kan oplossen, toen het haar zelf niet lukte ben ik erop gegaan en mij lukte het wel, ik heb hem haar op het paard uitgelegt en daarna lukte het haar ook. Nu heb ik haar omdat ze afgelopen zaterdag haar eerste wedstrijd had al een paar x ''lesgegeven'' Ze vond mij erg fijn ''lesgeven'' en ze zei dat ze aan mij meer had dan aan haar eigen instructrice. Nouja ik voelde me vereerd zogezegt want ik heb geen papieren en die instructrice dus wel.

Nou vroeg ze me zaterdag voor de wedstrijd of ik aankomende vrijdag nog tijd had omdat ze zaterdag nog een wedstrijd heeft (dezelfde als die ik heb) en ze graag nog een keer mijn hulp erbij wou. Toen vroeg ze ook of ik haar niet elke week een keer wou helpen en wat ik daar dan voor zou willen hebben. Nou is mijn vraag wat kan je hier nou voor vragen? Ik heb zelf ook mijn eigen paarden (3) en die rij ik ook gewoon maar kan wel 1 uur in de week haar les geven. Wat zou voor jullie een mooie prijs zijn?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes Ryanne.

p.s. Ik ga volgend jaar beginnen met de instucteursopleiding ;)

Geeske_

Berichten: 1060
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:27

€5,- voor een uur les?

Valencia2002
Berichten: 1504
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Ergens in de prov. Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:29

Ik betaal voor een uur lessen 10 euro bij iemand die niet gediplomeerd is.

Ik heb les gehad van iemand die 20 euro per half uur vroeg, wel gediplomeerd.

En ik weet ook mensen die 15 euro in het uur vragen ongeacht of je nu met z'n 2-en, 3-en of alleen in de les rijdt.

Let wel echter op met de verzekering voor als er iets gebeurt, want wanneer je geen papieren hebt en er gebeurt iets kun je nog wel eens van de koude kermis thuiskomen.

Veel succes.

Lizzzzz

Berichten: 1441
Geregistreerd: 24-08-05
Woonplaats: allebei ergens in Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:30

Hmm, ik vraag 5 euro per keer, dat is de ene keer 20 minuutjes en de andere keer een half uurtje. Ligt net aan het kindje (zo rond de 6/7/8) die op mijn pony rijdt.

Tilmar

Berichten: 3314
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:36

Ik ben wel gediplomeerd en vraag 20 euro per uur. Toen ik de opleiding nog niet gedaan had gaf ik altijd gratis les. Ervaring is ook belangrijk als je instructeursopleiding gaat doen. Want je krijgt wel veel theorie, maar lesgeven leer je vooral door het veel te doen. Je moet leren het grootste probleem van een combinatie te zien en daaraan gaan werken.
Als je er geen geld voor vraagt krijg je ook geen problemen als er wat gebeurt, het is immers een vriendendienst.

Ryanne_

Berichten: 1227
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: UGCHELEEEEEN!!

Re: prijs voor lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 09:35

Tilmar: Jaa het is wel zo dat ervaring altijd goed is, maar omdat ik zelf ook heel veel tijd nodig heb voor het trainen van me eigen paarden en ik al geen bijbaan kan nemen omdat ik het zo druk heb met me eigenpaarden, vind ik het wel fijn dat ik er wat mee verdien.. maarja het gebeurd alleen op stal en de eigenaar blijft toch wel verantwoordelijk, dat weet ik gewoon omdat ik ze al erg lang ken. maar hier heb ik wel wat aan allemaal, Bedankt!

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:42

Ik zou geloof ik met 10 euro per uur beginnen :) En als je je diploma hebt kan je altijd je prijs nog omhoog doen.
Laatst bijgewerkt door SophievdV op 14-09-10 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:43

Ik zou er niet teveel voor durven vragen zonder diploma als ik jou was.. :)

5-7.50..?

Ik vraag mét diploma 15 euro per half uur.

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: prijs voor lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:45

@Chaos: je verdient dus 30 euro per uur. Ik vind een marche van 25 euro wel erg veel tussen iemand zonder en iemand met papieren.

Zelf zou ik nooit voor 5 euro per uur een les geven.. Nu heb ik ook een diploma, maar zonder diploma zou ik het ook niet doen.

moonsparkle
Berichten: 21711
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:45

Let wel op dat je alle inkomsten moet opgeven bij de belastingdienst, dit is al 19 procent gok ik voor paardrijles.

Ellen__

Berichten: 1980
Geregistreerd: 29-01-08
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:47

ik zou ook 10 euro vragen voor 1 uur..dat betaalde ik zelf eerder ook :)
laatste tijd 15 euro omdat het verder weg was...
en voor instructie met diploma betaalde ik 20 euro voor 3 kwartier en 25 voor 1 uur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:48

moonsparkle schreef:
Let wel op dat je alle inkomsten moet opgeven bij de belastingdienst, dit is al 19 procent gok ik voor paardrijles.

Belasting kan ze weer terug vorderen vanwege leeftijd en omdat je tot 3000 (+-) belastingvrij mag verdienen. Daarbij is les volgens mij 6%, maar zeker weet ik dat niet. Ook gaat bijna alles in de paarden wereld zwart, dus denk niet dat belasting een probleem gaat worden.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:49

Pletje123 schreef:
@Chaos: je verdient dus 30 euro per uur. Ik vind een marche van 25 euro wel erg veel tussen iemand zonder en iemand met papieren.

Zelf zou ik nooit voor 5 euro per uur een les geven.. Nu heb ik ook een diploma, maar zonder diploma zou ik het ook niet doen.


Snap hem ff niet. :+

moonsparkle
Berichten: 21711
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:51

Asyaa schreef:
moonsparkle schreef:
Let wel op dat je alle inkomsten moet opgeven bij de belastingdienst, dit is al 19 procent gok ik voor paardrijles.

Belasting kan ze weer terug vorderen vanwege leeftijd en omdat je tot 3000 (+-) belastingvrij mag verdienen. Daarbij is les volgens mij 6%, maar zeker weet ik dat niet. Ook gaat bijna alles in de paarden wereld zwart, dus denk niet dat belasting een probleem gaat worden.


Dus als alle winkels zwart gaan werken is het ook geen probleem :+ Ik wil alleen waarschuwen want als ze er achter komen dat je er met regelmaat mee verdient en je hebt geen adm dan gaan ze gokken wat je hebt verdient en kun je dat terug betalen.

Anoniem

Re: prijs voor lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:54

Ik zeg alleen dat het in de paardenwereld vaak anders is :) Paarden veranderen vaak contant van hand, stalhulpen worden niet onregelmatig zwart betaald, vriendendiensten gebeuren vaak. Als klanten gewoon elke keer een een briefje van 5 of 10 in TS d'r hand drukken, en zij maakt hier geen mega business van dat 50 uur per week lest, dan denk ik niet dat er een haan naar zal kraaien.

Ryanne_

Berichten: 1227
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: UGCHELEEEEEN!!

Re: prijs voor lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 10:02

Het gaat hier ook maar om 1 iemand die ik les zou gaan geven ;) het is maar 1 vrouw die les wil..

Sky_As

Berichten: 4711
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:03

hahah als jij 1 uur in de week les geeft, is er niemand van de belasting die je op je rug klopt ;-)
ook vind ik 5 euro per uur belachelijk. Hier heb ik ook voor lesgegeven toen ik nog geen diploma had, en toen haalde ik mijn diploma en ging mijn prijs omhoog, en raad eens, die mensen hoef ik ineens geen les meer te geven. Dus die ging het meer om de prijs dan om het lesgeven.
Voor niks gaat de zon op....ik ben er ondertussen achter, dat mensen van lesgever zo makkelijk wisselen (ja, ook je trouwste klanten) dat je het in ieder geval niet voor niks moet doen. (ik heb ook trouwe klanten die ik al enkele jaren lesgeef).
Eerst gaf ik ook voor bijna niks les (ook op andere plekken als waar mijn eigen paard staat) en toen ging ik eens narekenen wat mijn auto mij al kostte om daar te komen....daar schrok ik van! ik legde er bijna geld op toe. Dus toen is mijn prijs omhoog gegaan. Binnen een bepaalde straal vraag ik 15 euro, zit geen tijd aan vast. ene keer is het 25 minuten, andere keer bijna een uur. Ik wil het doel van die dag bereiken.
En voor verder weg is het 20 euro, en daar heb ik gelijk 2 klanten, maar daar ben ik in totaal ook 3 uur incl. reistijd mee bezig.
Je moet aan haar vragen wat zij je waard vind, weet je gelijk waar je aan toe bent, en kun je van daaruit onderhandelen.

Ryanne_

Berichten: 1227
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: UGCHELEEEEEN!!

Re: prijs voor lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 10:06

Nouja voor haar instructrice die ze had betaalde ze 25 per uur, maar die ging ook wel eens langer door en dan had zij dat niet door maar dan durfde ze wel 30 tot 35 euro te vragen.. nu wil ik dat dus niet doen, en ik zat te denken rond de 10/12 euro per uur, en so what als ik langer door gaa.. is dat redelijk... dat vraag ik me dan af..

listiglistje

Berichten: 14402
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:07

€ 10 of € 15 euro lijkt mij prima, je staat daar toch een uur en in de winter is het blauwbekken van de kou :P :(:)

Ryanne_

Berichten: 1227
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: UGCHELEEEEEN!!

Re: prijs voor lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 10:10

Listiglistje: daar heb ik wat aan! dankje!

Maar wat ik me ook wel eens afvraag.. er zijn mensen die hebben wel hun papiertje zeg maar.. maar die rijden zelf helemala niks! Als die op het paard stappen kunnen ze zelf nog niet eens nagevelijkheid vragen.. wat is er dan beter zoiemand met papieren of iemand die geen papieren heeft maar heeel veel ervaring in de paarden heeft en die zelf M2/Z1 rijd???

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:12

Ik vraag ongediplomeerd 5 euro/uur, is wel beginnerslessen, dus paardengewenning, sturen, enkele hoefslagfiguren en buiten wandelen, gymnastiek etc.

Ik krijg nu zelf ook les van iemand die ongediplomeerd is. Hier betaal ik 10 euro/uur voor. En meer zou ik er eerlijk gezegd ook niet aan geven ;)

Ik heb gediplomeerd les gehad ook, 2 uur telkens (niet achter elkaar) en dit kostte mij 60 euro/de keer. Dit was wel met verplaatsingskosten bij.

Chaos

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-02-07

Re: prijs voor lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:17

Snap de opmerking naar mij toe wel. Ik heb het over een prijs per half uur, niet per uur. :)

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:18

als je een instrukteur vind die je verder kan helpen,duidelijk is en [en dat vind ik de belangrijkste] op de goede manier les geeft-daar bedoel ik mee geen trukjes maar eerlijk naar je paard toe en vanaf de basis beginnen en altijd naar terug. lijkt me dat belangrijker dan papier. ik zie genoeg mensen rondhobbelen met een papiertje maar met weinig stand van zaken . ook hoef je in mijn ogen niet de sterren van de wereld te rijden,je moet t kunnen zien! en dat over weten te brengen.
praktijkervaring is onbetaalbaar .
dus als degene die les van jou wil omdat jij haar op dit moment goed helpt en het wederzijds vertrouwen is goed ,vragen wat zij ervoor zou willen geven[of je laat haar dit topic lezen?]

Sky_As

Berichten: 4711
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:23

lesgeven heeft niks met diploma te maken. Je leert hoe je bepaalde dingen over moet brengen. maar als je geen problemen ziet, en het niet over kunt brengen hoe op te lossen, ben je geen goede lesgeefster, ook al heb je de beste papieren.

Fouten herkennen, en mensen uit kunnen leggen hoe ze het op kunnen lossen...dat is lesgeven.
En aan de hand daarvan, hoe ver je ze kunt helpen moet je je prijs bepalen.
Er zijn mensen die vroeger grand prix gereden hebben, maar als ze ondertussen al in geen 20 jaar meer op een paard hebben gezeten....weten ze niet wat voor problemen de paarden van nu kunnen hebben.

't blijft altijd vraag en aanbod. Ik ken lesgevers die alleen vanwege hun naam 50 / 60/70 euro per halfuur/uur verdienen. En als je dan hoort wat ze uiteindelijk vertellen....

Als zij je 30 euro per uur waard vind, dan ben je dat voor haar waard. Als zij je 5 euro waard vind, ben je dat waard.

Maar ik vind tussen de 7,50 en 12,50 voor een half uur, en tussen de 15 en 20 voor een uur (voor "gewone" lesgeefster zoals wij) en zoals je zelf al aangeeft wil je niet meer vragen als je een keer wat langer doorgaat, dus dan denk ik dat je tussen de 12,50 en 15 euro heel goed zit.

Sky_As

Berichten: 4711
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: prijs voor lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:23

@ knollentuin! helemaal mee eens!