Buiten de ring maar niet buiten de bordjes; hoe beoordelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pitt25

Berichten: 543
Geregistreerd: 15-12-09

Buiten de ring maar niet buiten de bordjes; hoe beoordelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 21:25

Afgelopen zaterdag moest ik een wedstrijd jureren en kreeg ik een combinatie in de (gras)ring die in draf buiten de ring kwam in haar volte maar niet buiten de bordjes langs reed. Ik twijfelde hoe ik hier mee om moest gaan. De reglementen erbij gepakt maar hier kon ik niets over vinden. Naar mijn mening is het -2 maar dan is het weer twijfelachtig als je bijvoorbeeld alleen in een uitzwaai buiten de ring komt oid. Kan iemand mij vertellen waar dit beschreven staat of hoe ik hier mee om moet gaan? Hellup!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:03

-2 Is alleen als ze om het bordje heen gaan, voor een slinger buiten de 'hoefslag' van de ring worden geen strafpunten gegeven.
Je kunt er hooguit minder punten voor geven omdat iets 'rommelig' of 'te groot' is gereden ;)

Pitt25

Berichten: 543
Geregistreerd: 15-12-09

Re: Buiten de ring maar niet buiten de bordjes; hoe beoordelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 22:18

maar het paard ging toch duidelijk met het hele lichaam buiten de ring en zelfs in stap ipv van draf/galop. Zou toch iets over beschreven moeten staan zou je zeggen?

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:31

Dat dit in de verkeerde gang is, dus in dit geval stap ipv draf kost natuurlijk ook al punten, maar staat los van het feit dat ze de ring uit vlogen.

Maar je brengt me wel aan het twijfelen... ik heb altijd geleerd niets met zo'n 'uitzwaai' te doen, echter staat in artikel 130 punt 3 dat het verlaten van een niet geheel afgezette ring maximaal 60 sec mag duren (bijv. achter de bordjes rijden) en wordt bestraft als een vergissing. (dus -2).
Maar wat nu als de deelnemer 45 sec de ring uitvliegt tussen bijv. K-E en ook op dezelfde plek de ring weer inkomt en de proef vervolgt... dan zijn ze niet achter het bordje om gereden :+

Zelf geef ik geen strafpunten als het gehele paard een uitzwaai zou maken buiten de ring en vervolgens netjes voor het bordje weer de juiste kant op gaat, maar wel een vermindering in punten voor het 'slordig' rijden.
Echter zoals in mijn laatste voorbeeld dat ze echt langere tijd buiten de ring verblijven... dan zou ik wel voor de -2 gaan.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Buiten de ring maar niet buiten de bordjes; hoe beoordelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:43

ik denk zelf dat er weinig mee wordt gedaan. heb zelf een redelijk fanatieke "borden omloper"en heb dit buitenseizoen eigenlijk elke proef wel minimaal 1 bordje compleet plat gereden :+ ( vaak vanwege uitzwaaiende achterhand in bijvoorbeeld de galop)
ook een redelijk gevalletje van "buiten de bordjes geweest" vaak, maar heb bij geen enkele jury hier ooit commentaar of rare punten voor gekregen.

Anoniem

Re: Buiten de ring maar niet buiten de bordjes; hoe beoordelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:34

Ik zou er geen -2 voor geven, maar het meenemen in het onderdeel zelf.. Het is natuurlijk nooit een goede volte op dat moment.
-2 doe ik buiten ook niet zo heel snel als een paard een beetje over een bordje heenloopt/er net omheen loopt. Helemaal niet als het jonge paarden zijn, kan gebeuren en vind het genoeg om het in het onderdeel zelf mee te nemen :j
In het L2 of hoger wordt het een ander verhaal, dan vind ik dat je ze binnen de ring moet kunnen houden en dan wordt het wel -2.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:43

Dus dan zou je op de plaats waar geen bordje staat wel zonder strafpunten buiten de baan mogen, maar een paar meter verderop waar wel een bordje staat niet? :+ Imo moet je gewoon in de ring blijven.

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:36

Nibbit schreef:
Dus dan zou je op de plaats waar geen bordje staat wel zonder strafpunten buiten de baan mogen, maar een paar meter verderop waar wel een bordje staat niet? :+ Imo moet je gewoon in de ring blijven.


Mee eens, het moet niet uitmaken waar je de ring uitgaat, maar ik denk dat er wel een verschil is in hoe en met welk deel van het paard je de ring uitgaat. Als je paard bij een volte erg uitzwaait met zijn achterhand en daarmee de ring uitgaat, is ie niet geheel de ring uitgeweest en zou ik het laten, alleen het uitzwaaien bestraffen door een lager cijfer. Springt het dier er echt uit, dan kost het wel -2.

Als je een niet geheel gesloten ring hebt, dan horen er in de hoeken en bij de bordjes nog steeds hekjes te staan, dan is het dus ook erg duidelijk te zien of het paard uit de ring gaat. Op de delen van de ring waar geen hekjes staan, ben ik niet heel streng als de combinatie met wat hoeven er een stukje uit gaat. Zeker niet bij de lagere klassen, dan is het vaak ook een stuk onervarenheid!

*edit: het schuine gedeelte is dus niet waar, ik heb me vergist en heb dit al ruiterlijk toegegeven, geen reacties meer hierop dus...
Laatst bijgewerkt door kleinvosje op 07-09-10 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:38

kleinvosje schreef:
Als je een niet geheel gesloten ring hebt, dan horen er in de hoeken en bij de bordjes nog steeds hekjes te staan, dan is het dus ook erg duidelijk te zien of het paard uit de ring gaat. Op de delen van de ring waar geen hekjes staan, ben ik niet heel streng als de combinatie met wat hoeven er een stukje uit gaat. Zeker niet bij de lagere klassen, dan is het vaak ook een stuk onervarenheid!


Is dat nieuw? Dat is hier echt zelden het geval.. In de hoeken staan nog wel eens hekjes, maar bij de letters nooit :n

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Buiten de ring maar niet buiten de bordjes; hoe beoordelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:39

Volgens mij is dat wel volgens de reglementen, ik zal het eens opzoeken!

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Buiten de ring maar niet buiten de bordjes; hoe beoordelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:41

Ik kan het niet terug vinden, sorry, het zat zo in mijn hoofd, dat is dus fout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:42

Nee, ik had idd ook al even gekeken.. Had er ook nog nooit van gehoord :D

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:43

Daar heb ik nog nooit van gehoord :n
De hoeken afzetten en hekjes achter de bordjes mag, maar is een keuze van de vereniging.

Edit: zie dat je daar zelf ook al achter was :)
Laatst bijgewerkt door _10_ op 07-09-10 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:44

Ik meen dat een keer gelezen te hebben, weet niet meer waar.

Nibbit

Berichten: 10413
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:06

Hier zijn op veel wedstrijden gemiddeld 20 banen, die zetten ze ook echt niet af met hekjes ;)

edit; Dit is geen aanval ;) ik zie het idd wel eens op concoursfoto`s. Maar hier in de buurt dus niet
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 07-09-10 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Buiten de ring maar niet buiten de bordjes; hoe beoordelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:15

Dames, ik heb al gemeld dat ik me vergist heb, niet meer over doorgaan nu...

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 10:26

op lrv wedstrijden zijn de hoekpunten van een ring vaak alleen gemarkeerd door een dun paaltje dat je in het gras amper ziet staan. dus daar is het uit de ring gaan in de hoeken al veel minder goed te zien.

verder heb ik het idee dat in de lagere proeven en bij jongere paarden er niet echt minpunten toegekend worden voor het verlaten van de ring, bv bij een volte of een beetje "zwalpen" op de lange zijde. De mijne vind het zelf geinig om over de letter bordjes te lopen in de hoeken 8)7
Ik heb nog nooit minpunten of opmerkingen op mijn protocol gehad, maar eerder en iets lagere beoordeling op de betreffende oefening omdat deze "slordig" oogt. Maar als de helft gewoon de hoefslag volgt om bij bv C een volte te rijden en ik rij mijn volte "rond" en 20cm uit de ring en bij het volgen van de hoefslag iets te diep de hoek in waardoor mijn paard over het bordje springt. Dan heb ik het idee dat de jury dit minder erg vind, omdat ik tenminste duidelijk verschil wil laten zien tussen de volte en het volgen van de hoefslag. Maar zal wel jury afhankelijk zijn...

TeeGee

Berichten: 15497
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Re: Buiten de ring maar niet buiten de bordjes; hoe beoordelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 00:48

Ligt er een beetje aan hoe erg buiten de ring, maar bij mij zou het zo iets worden als slingerend of slordig. Met een daarbij passend cijfer.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:54

Knhs dressuurreglement, art 130 sub 3
Met inachtneming van de maximale tijd van onderbreking van de proef van 60 seconden, zal het verlaten van een niet geheel afgezette ring (bv. het achter een bordje om rijden) worden bestraft als een vergissing in het programma.

Het achter het bordje omrijden wordt dus als voorbeeld aangehaald maar ook als het paard tussen de bordjes duidelijk de ring verlaat dan is het dus -2. Bij twijfel of de ring echt verlaten is natuurlijk altijd in het voordeel van de combinatie beslissen, lijkt me.