Earth schreef:Eigenlijk vind ik enkel een martingaal een hulpteugel die oké is. Heel misschien een gogue, als een paard zijn rug teveel weg drukt, maar liever niet.
Avalanche schreef:Earth schreef:Eigenlijk vind ik enkel een martingaal een hulpteugel die oké is. Heel misschien een gogue, als een paard zijn rug teveel weg drukt, maar liever niet.
Vind je een martingaal ok ja? Ik zie hem heel vaak te kort staan waardoor de paarden heel veel druk op de lagen krijgen zelfs bij normaal teugelgebruik.
Om op de OP te antwoorden: ik vind het lastig. Ik vind hulpteugels ok voor mensen die er handig in zijn maar vind het naar het paard niet eerlijk het hoofd naar beneden te werken als het dier voor de rest niet netjes gereden wordt. En over het algemeen vind ik manegeruiters niet uitblinken
DuoPenotti schreef:Ik zie een martingaal echt niet zo helpen tegen het giraffe zijn.
Bij slecht rijden trekken ze de teugel compleet in een V en lopen nog als een giraffe met alleen dan ook nog een pijnlijke mond erbij.
Waar ik vroeger begonnen ben was er 1 pony met een hulpteugel, naam ben ik kwijt, die maak je boven aan het kopstuk vast, zodat ze niet ineens naar beneden kunnen snoeken en zo het ruitertje er vooraf af trekken.
kamille schreef:Ik vraag me af welke hulpteugels op manege's gebruikt worden en wat jullie mening als instructeur daarover is.Ik ben zelf instructeur op een manege.
Lindsey_99 schreef:kamille schreef:Ik vraag me af welke hulpteugels op manege's gebruikt worden en wat jullie mening als instructeur daarover is.Ik ben zelf instructeur op een manege.
Nog nooit gezien tijdens de lessen vroeger. In het tijdperk waarin ik rijles had leerden we paardrijden, in balans zitten, zonder toeters en bellen, met een trens en een plat veelzijdigheidszadel waarmee we ook het bos ingingen. Een gedegen basis, en trekken werd niet getolereerd.
Als hulpteugels nodig zijn om een paard in bedwang te moeten houden tijdens de lessen dan past die ruiter niet op het paard, of is nog niet toe aan het niveau van het paard. Een gevoelig paard met een tikje nerveuze ruiter die het dier nog niet kent kan al een wisselwerking geven. Privéles kan dan soms wonderen doen.
Niet aan beginnen is mijn mening; zorg dat paard en ruiter bij elkaar passen, of gaan leren bij elkaar te passen wat niveau betreft.
Earth schreef:Nja het voorkomt wel dat een minder handige ruiter helemaal de controle kwijtraakt wanneer een paard er vandoor peert, dus voor dat vind ik m wel fijn. Ik vind het eigenlijk een van de vriendelijkste hulpteugels, mits dus goed gebruikt
Avalanche schreef:Earth schreef:Nja het voorkomt wel dat een minder handige ruiter helemaal de controle kwijtraakt wanneer een paard er vandoor peert, dus voor dat vind ik m wel fijn. Ik vind het eigenlijk een van de vriendelijkste hulpteugels, mits dus goed gebruikt
Maar moet je die minder handige ruiter wel op een paard zetten, waarvan je weet dat die er vandoor gaat?
Earth schreef:Tja als je in LA La land woont is dat misschien de perfecte wereld, maar soms kun je het niet altijd passen krijgen en heb je ruiters bij een niet passend paard. En eerlijk, ik vond het altijd lachen als mijn favoriete pony er vandoor gingEn bij ons werd er al redleijk gelet op wie er bij welke pony paste, maar dat kon nooit perfect. Plus je hebt ook ruiters met een chronisch gemis aan ruitergevoel, dus dan krijg je de combinatie nooit passend
Avalanche schreef:Er is een manege in Achterveld die vaak een elastiek gebruikte voor de ponies. Is nu 10 jaar geleden dat ik daar voor het laatst was, dus geen idee hoe het nu is. Maar ik weet niet goed wat ik ervan moet vinden eigenlijk.
Lusitana schreef:Er vandoor gaan in een manege is echt geen ramp, en doen een paar rondjes, of soms maar 1 en dan is het wel weer klaar, zelfde voor buiten, ze blijven niet rennen (dat doen ze juist als je aan de teugels gaat hangen) Dan moet je gewoon leren de ruiters kalm te houden en instructie geven om zich vast te houden aan manen of zadel, zodat ze niet vallen Hard gaan is in de meeste omstandigheden opzichzelf niet gevaarlijk
Shenavallie schreef:Toen ik vroeger nog op een manege reed, kreeg je hooguit een martingaal als 'hulpmiddel', maar of dat echt wat toevoegde... Mijn voorkeur is gewoon helemaal geen hulpteugels en dat maneges geen handelspony's en -paarden aanschaffen, maar gewoon gezonde dieren zonder lichamelijk ongemak, waar echt les vanuit de basis op wordt gegeven en niet een uur lang klakkeloos achter elkaar hobbelen. Een gezond dier, goed les en je hoeft geen giraffe of wat ook te hebben. 'Drukke' paarden en pony's zullen een reden hebben dat ze zo druk zijn, daar moet de oorzaak van achterhaald worden (lichamelijk ongemak dier, slechte hulpen/houding ruiter of niet echt goede instructie, niet goed passend tuig, etc.) en geen symptoombestrijding met hulpteugels.
Gebruikers op dit forum: YandexBot en 1 bezoeker