[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, Apple, Pistasche, C_arola

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 14:09

SW, gelukkig ben je negatief getest maar vervelend dat je wel in lockdown zit. Verplicht binnen moeten blijven is nooit fijn. Gelukkig krijgt Roz genoeg aandacht!

Noukie, ja precies dat, ik maak het veel te persoonlijk inderdaad! En qua beoordelingen, ik zie vaak dat officiële juryleden met oefendressuur veel positiever kijken en punten. Inderdaad hetzelfde qua onvoldoendes, maar wat sneller een hoger cijfer voor goede dingen. Wat mij betreft mogen ze dat wel meer meenemen :j

DG: leuk dat je dit weekend weer een proefje gaat opnemen! Heel veel succes en vooral plezier! Ohja, dat ziet er met de stang inderdaad niet prettig uit. Toont veel te flexibel ofzo. Hopelijk werkt de nieuwe stang die je besteld hebt fijner!

Ik werd geïnspireerd door dit topic en heb via Marktplaats een ongebroken bustrens gekocht. Karel heeft niet een hele fijne/makkelijke aanleuning. Ik ben begonnen op zijn enkelgebroken bustrens, maar daar liep hij niet fijn op. Zelf had ik nog een dubbelgebroken bustrens liggen van mijn overleden merrie, dat was al veel beter. Helaas was hij toen erg sterk aan 1 kant en zit ik met een beperking aan mijn linkerarm, hij bleef ook wat li-re pielen aan het bit. Myler level 3 mogen testen, maar toen nam hij het bit helemaal niet meer aan en was het echt rollkur :+ Toen met zijn s&t hoofdstel, daar loopt hij eigenlijk erg fijn mee (dus daar iets aan veranderen voel ik niet echt wat voor). Maar nog wel wat te diep. En dit bit was 15 euro inclusief verzenden. In het beste geval is het een fijne oplossing voor de dressuur, anders misschien fijner voor het springen of WE dan de dubbelgebroken, in het slechtste geval blijft dubbelgebroken beter dan de ongebroken en kan ik hem weer te koop zetten. Blijft goed te overzien :')

Hier kon ik helaas vandaag niet naar Karel vanwege het weer, nu morgen afgesproken. Ook wel echt zin om weer lekker samen te trainen en te werken aan de punten van het meetmoment en de les. Dan ook even overleggen wanneer we weer gaan starten. Online doe ik niet meer, was nog even aan het twijfelen maar is mijn geval niet echt logisch. Voor online filmen moet ik ook pad, is daarom duurder vanwege bakhuur erbij. Plus heb ik aan kilometers op meetmoment maken meer dan alleen ergens rijden, is toch weer anders dan met allerlei combinaties etc.

Pathos aus der Schuetzenden Hand
L2+10 PR 200 / M1+12 PR 197 / M2+10 PR 208,5 / Z1+2 PR 208 <3

Laura1982

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 15:28

Dames ilias heeft sinds 3 dagen ineens allemaal kleine plekjes op zn snoet zijkant hoofd en achter zn oortjes. Beetje smetterige plekjes. Hij is pas ontwormt geen bijzonderheden gezien. Hij groeit heel hard en is nog niet aan het verharen. Het lijken bijna wel jeugdpuistjes iemand ervaring hiermee?

B + 13 L1+13 L2+11 M1+11 M2+11 Z1+2
10-09-2019 06:52 uur Dex geboren.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:52

Onder het halster Laura? Misschien iets van broei ofzo? Heb je er toevallig een foto van?

Urosa, ik maak het gelukkig bij echte wedstrijden ook wel mee. En dan noem ik die juryleden Sinterklaas _O- Maar zeker een 7 moet ook met een simpeler dier prima te doen zijn als je verder correct rijdt en het is heel fijn als dat ook zo gepunt wordt :) Los van wie er 'gelijk' heeft vind ik deze verschillen te groot, daardoor blijf je die onrust houden en de discussie over 'te streng' vs 'sinterklaas'.

Benieuwd hoe dat bit gaat bevallen! Grappig dat het gesprek erover meer mensen inspireert, ik heb eerst op marktplaats zitten kijken of ik mijn trens in ietsje dikker kan vinden. Dat helaas niet. Nu zaterdag een extra les gepland om nog 1x met S&T te proberen. Ik zou voor het mooie willen dat hij nog net beter het bit wil pakken.
Aan de andere kant, vandaag was dat best heel oké aan het begin al en aan het eind echt heel fijn. Echt een hele fijne les zonder dat we mega spectaculaire dingen hebben gedaan. Lekker aan de details kunnen sleutelen met een paard dat fijn aanpakte.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:54

Onder het halster maar ook midden op zn neusje en aan de zijkant van zijn mond.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:05

Hmm raar zeg...
Niet van die soort jeugdpuistjes die jonge paarden vaak hebben of meer een schimmel achtig iets?
Misschien toch even een dierenarts laten kijken voor het zich verder uitbreidt?
Altijd vervelend zulke dingen...

Ja bitten... dat is inmiddels ook een hele studie hier, hangt een kast vol...
Ferro liep altijd het best op zo dun mogelijk en dan model myler weer beter dan gewone dubbelgebroken, ongebroken ging hij op in verzet...
op een gegeven moment werd hij op alles sterk en was stang en trens eigenlijk de enige uitkomst...
na het inspuiten is hij in zijn lijf blijkbaar zo veranderd dat hij wel weer goed op trens te rijden is.
Ik had een kunststof acavallo erin maar daar werd hij paniekerig op en kreeg hij ook een plekje van in zijn mond.
Dubbelgebroken D Sprenger ging even goed maar toen werd hij er in de overgangen toch weer te sterk op...
Ik heb ‘m toen geprobeerd op de ongebroken Sprenger comfort die ik al een tijd had hangen, daar was ‘ie weer net wat paniekerig op, op advies van mijn instructeur dun laagje latex er om heen gedaan en dat gaat dan tot nu toe weer goed...
Wat een puzzel...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:25

Nou echt he... Daarom denk ik enerzijds: ik blijf bij wat ik heb (KK ultra aurigan dubbelgebroken watertrens, met bitringen dus, anders krijgt ie weer plekjes) en anderzijds blijft hij iets rommelen en zou ik dat laatste stukje nog beter willen.
Maar wat ik zou willen -- hetzelfde bit, ietsje dikker -- wordt niet meer gemaakt :+ Alleen in sensogan, en iedereen kan vanalles zeggen, maar mijn paard weet 1 ding zeker: sensogan is geen aurigan _O-
Hij heeft t ook nog best aardig gedaan op een harry's horse dubbelgebroken bustrens, maar daar vond ik m dan net weer te 'recht' op worden. Met de watertrens heb ik het meeste gevoel.
Maar dus ook weer zoiets, die begint te slijten en krijgt wat veel speling, alleen sprenger levert geen nieuwe aurigan bitten meer :+

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:35

Ik wil ook best een keer mee kijken met een proefje hoor als iemand dat fijn vind? Kan je altijd nog bedenken of je m we of niet instuurt. En dan kun je ook nog jury verschil hebben. Ik film mezelf ook en bekijk dan t proefje voor verbeter punten.

Ik heb morgen een afspraak met de chiropractor de vorige keer was t dubbel vouwen en liep hij met een week weer. We gaan t zien.

Waarvoor moest jij m laten spuiten Nouvel. Wel top dat het echt zoveel verschil heeft gemaakt

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:40

Noukie, wat zoek je precies en welke maat?
Ik heb nog een dubbelgebroken aurigan van mijn merrie op zolder liggen volgens mij, niet super dun...

Nimber, SI en kogel rv.
En hij staat nu voor op aluminium ijzertjes met zooltjes en siliconen, en dat lijkt toch ook wel verschil te maken.
Hij liep heel vaak eigenlijk te gevoelig op het harde waardoor hij ongemerkt zijn lijf teveel vast zette, nu met de combi van inspuiten en ijzertjes lijkt hij toch wel een stukje opgeknapt te zijn en makkelijker te lopen.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:46

Nouvel ja ik dacht ook dat meer jonge paarden dit wel hebben. Nee geen foto mella zal ik van de week even maken. Voor nu zeg ik ontsmetten en verder niet aanzitten des te sneller weer over.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:53

Even wassen met betadine raadt de dierenarts hier vaak aan met zulk soort dingen en als het dan niet minder wordt of erger even na laten kijken.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 19:50

Laura1982, vervelend! Ik heb er verder geen ervaring mee maar het ontsmetten en even laten klinkt mij als een goed plan.

Nimber, hopelijk kan de chirurpractor deze keer ook weer zo goed helpen. En tof aanbod, wij gaan online denk ik niet meer doen. Maar vind je het misschien eens leuk om een 20x40 Z1 proefje te zien? O:) Die kan ik thuis filmen, heb ik toen ook eens gestart op een onderlinge.

Over jury verschil, bij Edward Gal zat er vandaag 25 punten tussen de hoogste en de laagste. Had de percentages omgerekend omdat ik benieuwd was en dat zijn dan 5 sterren juryleden.

Noukie, haha nou ik ben Sinterklaas nog niet tegengekomen met Karel. Hopelijk de volgende. Kan wel een positieve opsteker gebruiken _O- jureren blijft best subjectief dus denk dat het altijd wel een beetje blijft. KNHS is wel bezig binnen de jury opleiding meer aandacht te geven aan jureren binnen de mogelijkheid van het paard en het verschil in rassen. Vond ik wel een goede ontwikkeling.

Je les klinkt heel fijn, goed teken dat je zo met de details bezig kon! En ben benieuwd hoe het dan zaterdag gaat met s&t :) En ook balen dat je beste bit begint te slijten en je die niet meer nieuw kan kopen. Karel liep juist nog iets fijner op de busonderlegtrens dan de wateronderlegtrens. Kwamen wij per toeval achter omdat eerste neiging bij de wondjes, bustrens was en geen bitringen. Vind ze iets onhandig en de eigenaar van Karel vond ze lelijk :+ maarja als je paard er het beste op loopt, dan had ik het ook gedaan hoor.

Nouvel, och jeetje zeg! Dat is inderdaad een hele studie geweest. Ik hou het weer even bij S&T als de ongebroken niks brengt. Misschien later weer eens. Ik heb nog niet met diktes gespeeld namelijk. Heb nu altijd vrij dunne bitten vanwege ruimte in de mond. Karel is ook het eerste paard waar ik dit mee tegen kom. Al mijn eigen paarden en die van mijn zusje allemaal met dubbelgebroken gereden en nooit reden gehad wat anders te proberen :+

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 20:50

Afbeelding
Ik houd van mijn dappere dodo <3

En nu lekker met een wijntje op de bank vrijdagavond vieren :)

Urosa, heb je je bitje al binnen?

Kim, hoop dat de chiropractor Ice weer zo fijn kan helpen! De mijne staat vrijdag op de planning voor z’n check

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:24

Urosa ja hoor. Leuk juist.

Jury verschil is gewoon rot en als jury zijnde is het ook rot maar wel verklaarbaar als ik overal een 6 geef en mijn collega een 6,5 dan lijkt dat geen verschil maar onderaan de streep is dat wel een flink verschil. Zou ik een 7 geven en mijn collega een 6 voor alle onderdelen klinkt t ook nog niet heel stom maar zit je dus al op een verschil van 35 punten ofzo

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 16:02

Noukie, wat heerlijk weer zo naar buiten! En wijntje is altijd goed :D

Als het goed is komt het bit vandaag! Kan ik hem van de week testen.

Hoe ging je les met s&t?

Nimber leuk! Even kijken wanneer ik hem dan ga opnemen.

Mijn instructrice, waar ik altijd heb gelest met de tinker van mijn zusje komt volgende week maandag een keer lesgeven, zij kon helaas niet mee naar Karel vanwege de afstand. Maar wel zo voor een keertje dus zin in, ook gezellig :D

Donderdag goed kunnen trainen met Karel, was even aftasten met tips van de vorige les en de vliegende wissel. Werkte niet zo, maar ook weer van geleerd. Lakaj deed het echt weer stuk beter onder het zadel. Stond veel meer open voor de hulpen.

Morgen dus naar de WE clinic. Denk voorlopig ook even de laatste. Kwam erachter dat ik toch liever eerst de focus leg op dressuur starten.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:35

Veel plezier urosa morgen leuk dat je zulke afwisselende dingen kan doen met karel.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:55

Bedankt Laura1982! En dat afwisselen blijven we ook zeker doen maar dan vooral thuis denk ik :)

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:34

Les ging best oké! Ik ben nog niet direct om, maar ga wel weer 1x per week S&T erbij pakken en even zien hoe het ontwikkelt. In het losrijden vond ik m heel fijn, maar met oppakken miste toch net wat verbinding nog.

Hoe ging je clinic? En leuk weer even een andere blik erop qua les!

Wat voor teugels hebben jullie? Ik had leren met stops, toen ik die moest vervangen op advies van de ruitersportzaak dunne rubberen met nopjes van dobert gekocht. Wát een miskoop, bij het minste beetje regen of zweet kan ik ze niet meer vasthouden. Had net kramp in mijn vingers en nog gleden ze. Kortom, toch weer wat anders, benieuwd waar jullie nou heel blij van worden.. leren met stops zijn zeker een optie weer hoor. Ik heb al moeite met teugels vasthouden :') dus ik heb iets nodig wat daar zoveel mogelijk bij helpt :+

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:39

Biothane teugels...de oplossing voor glijdende teugels. Hier zweren we erbij

Pinot Noir, zwart hengstveulen v. Fontaine TN x Jazz x Havidoff
Déjà Vu (v. Jazz x Havidoff x Aktion), drachtig van Mister Diamond 28 juni 2021

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:00

Leer met stops maar van die zacht leren. Heb regelmatig mensen die vragen waar ik ze vandaan heb. Bij de bitfitter. Zijn super zacht.

haike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:02

https://www.agradi.nl/premiere-teugel-r ... t-full.htm

Ik heb deze, vind ze heel fijn en kan ze een stuk beter vasthouden (en laat ze nog steeds glijden :+ )

Hier begint paard eindelijk weer op te knappen, geen idee wat ze gehad heeft maar 5 dagen boven de 40 graden koorts gehad en eigenlijk amper gegeten dus we moeten maar heel rustig straks weer wat gaan opbouwen met wandelen/longe.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 22:43

Haike, dat is wel heftig! Maar gelukkig dat ze nu wel opknapt.

Ik heb gewoon gladde leren teugels, gaat meestal prima tenzij het echt regent inderdaad :+

Noukie, benieuwd hoe het gaat als hij meer went aan de s&t

Clinic was leuk! Hij doet het allemaal erg makkelijk. WE kan ik wel starten :D heb ik eens voordeel dat hij klein en kort is :') Zelf raak ik wel nog enthousiaster van springen of crossen als afwisseling maarja :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 07:12

Leuk urosa, een WE clinic, weer net even wat anders maar toch dressuurmatig.

Noukie, leuke buitenrijfoto en fijn dat je les goed ging!

Ik heb gewone springteugels aan mijn hoofdstel, met stopjes, ik heb al heel snel dat mijn teugels te lang worden doordat Ferro zo snel lang wordt en dan heb ik nog iets houvast...

Haike, heftig, hopelijk nu snel aan het opknappen!
Wij hebben het van de winter met ons andere paard gehad, 2 weken koorts en als we geen koortsremmers gaven schoot hij boven de 40...

Mijn meetmoment gisteren was een beetje een desillusie jammer genoeg...
Ik had er echt wel goede hoop op omdat hij zoveel verbeterd is sinds het inspuiten. Voorwaartser, meer opgericht, makkelijker overal doorheen lopen...
Maar ik moest gisteren pas om 16.30 starten, ik haalde hem al bezweet en hijgend van de wei...
Het is al geen loper maar nu met die warmte en benauwdheid zo plotseling was het ook echt ver te zoeken...
Ik kreeg hem nog wel aardig aan de gang en als ik mijn eerste proef terug krijg vind ik het ook echt niet super slecht zelf, maar hij miste gewoon net dat stukje impuls wat hij nodig heeft om goed te tonen.
Ik merkte zelf dat ik echt wel meer oprichting kon houden dan eerder, maar hij is nu eenmaal lang en laag en daar moet ik echt flink aan rijden om dat een meer bij elkaar en meer omhoog beeld te geven.
Daarbij was hij af en toe wat onrustig met zijn hoofd, kleine beweging omhoog.
En op zich klopte het meeste jury commentaar ook echt wel (behalve bij de uitgestrekte stap waar ik hem op de film echt over zie stappen...) maar het werd gewoon allemaal heel zwaar aangerekend...
En tja, dan heb je hele lage punten...
Jammer, ik had echt gehoopt dat we een stap hadden gezet, maar goed, snel vergeten maar weer...
We zijn weer een keer geweest...

Afbeelding

Afbeelding

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:26

Nouvel, je hebt er wel mooie foto's aan over gehouden! Maar het benauwde weer was wel echt even een groot nadeel. Ik voelde Karel ook al puffen toen ik opstapte.

Het klinkt wel alsof je een stap hebt kunnen zetten, je kon wel meer oprichting houden! In mijn ervaring is het gewoon extra lastig als het beeld nog niet helemaal conform oprichting en verzameling is en dan de impuls niet voldoende is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 15:56

Ja was echt jammer dat het zo benauwd was, ik kan daardoor ook niet helemaal bepalen of hij nou zo terug viel qua lopen daardoor of door toch een stukje spanning misschien...
Maar hij was naar de club toe al niet vooruit te branden en stond al te zweten met poetsen, dus ik denk dat de warmte er wel iets mee te maken heeft gehad.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:50

Thanks voor alle teugel tips :D ik ga links en rechts eens rondkijken :)
Ik snap ook niet zo goed waardoor ik er zo'n moeite mee heb. Mn vorige paard was veel sterker en kon ik mn teugels normaal vasthouden, nu heb ik naast mn waslijnen ook nog best eens dat ik gewoon een teugel helemaal loslaat _O- het blijft lastig zullen we maar zeggen :+

Haike, fijn dat de koorts eraf is. Mijn vorige paard had het ook vaak, echt mega koorts uit het niks. Ging gelukkig wel over, maar was er zo een maand/twee maanden mee zoet voor hij echt weer fit was.. Hoop dat ze snel een beetje bijtrekt!

Urosa, wel een leuke manier om je dressuurwerk te trainen zonder dat het direct voelt als trainen. Ik hoor nu al nuttige tips voorbij komen :D Leuk om te zien!

Wat balen Nouvel, snap ook je teleurstelling. Wil je juist zo graag laten zien in de ring dat hij fijner geworden is, ook voor jezelf dat je dan zo de proef door wil sturen en dan lukt het niet. Maar wat Urosa zegt idd, klinkt toch als een goede stap vooruit. En vergis je idd niet in het weer, zeker als ze daar gevoelig voor zijn. Het was ineens 2x zo warm gister en door die buien mega benauwd ook. Als hij met poetsen al stond te zweten kan dat goed de reden zijn dat hij net minder was.