Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 23:04

immanuela29 schreef:
Vraagje. Je mag toch gewoon starten in het Nalanta bitloos hoofdstel?


Volgens mij niet, is toch met zo'n rondje met een ster er in aan de zijkanten?

Je kunt het terugvinden via google 'KNHS toegestane hoofdstellen'

immanuela29

Berichten: 654
Geregistreerd: 16-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 23:11

PSvanLot schreef:
immanuela29 schreef:
Vraagje. Je mag toch gewoon starten in het Nalanta bitloos hoofdstel?


Volgens mij niet, is toch met zo'n rondje met een ster er in aan de zijkanten?

Je kunt het terugvinden via google 'KNHS toegestane hoofdstellen'


Pfff nou lekker. Ik dacht dat ze ook zeiden dat je daarmee ook op wedstrijd mocht gaan. Maar ik zou het wel verkeerd hebben. :') Verklaard waarom ze mijn proef hadden afgekeurd. :')

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 06:31

Wie zeiden dat dan?

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 08:32

Deze dingen zijn enorm makkelijk op te zoeken. Als je als zoekopdracht 'KNHS toegestane' intypt dan krijg je als mogelijkheden meten hoofdstellen/bitten/sporen...

Een pdf met duidelijke uitleg in plaatjes.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 08:58

Precies. En eigenlijk moet je niemand vertrouwen op hun woord dat iets mag op wedstrijd. Altijd zelf controleren in het reglement.

Is dat hoofdstel niet een soort hackamore? Niet met scharen maar door die verschillende vakken?

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:28

Klopt, het werkt met/het is een glücksrad en afhankelijk van waar je je teugels vastmaakt heb je een kleine hefboomwerking. Dergelijke hoofdstellen staan niet in de harnachementsgids van de KNHS. Of je moet endurance gaan starten, dan mag het hoofdstel wel ;-)

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10417
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:32

Aan bitloze hoofdstellen zijn momenteel enkel een sidepull en een kin/kaak gekruist hoofdstel toegestaan.

Ik ben nu bezig met 11 B proeven die gistermiddag bij mij binnen gekomen zijn. Tot nu toe allemaal datum 2 mei.

Edit: Ik ben er ook weer door heen. Zaten mooie proeven bij een aantal waarbij ik ook echt bijgezet heb dat ik het een fijn geheel vond om naar te kijken.

Helaas ook weer bij een aantal moeten zetten dat de ruimte tussen de neus en de neusriem boven op het neusbot getoond dient te worden en niet aan de zijkant.

bamsy

Berichten: 1118
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:51

Wij hebben er gister weer een ingeleverd.
Mocht iemand een L1 proefje krijgen met een Spanjaard waarbij de kwaliteit van het licht niet optimaal is. Bij deze alvast excuses :+

Hebben 3 keer opnieuw gefilmd omdat het weer zo gek was gisteravond dat de camera van mijn telefoon het even niet meer wist :')

BOTtraining
Berichten: 131
Geregistreerd: 22-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 21:54

ynskek schreef:
Helaas ook weer bij een aantal moeten zetten dat de ruimte tussen de neus en de neusriem boven op het neusbot getoond dient te worden en niet aan de zijkant.


Wat hierbij interessant is, doen mensen dit nou onbewust, omdat zij denken dat dit een correcte weergave geeft. Of is dit het omzeilen van...
Worden dit soort proefjes afgekeurd of door de vingers gezien?

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:04

BOTtraining schreef:
ynskek schreef:
Helaas ook weer bij een aantal moeten zetten dat de ruimte tussen de neus en de neusriem boven op het neusbot getoond dient te worden en niet aan de zijkant.


Wat hierbij interessant is, doen mensen dit nou onbewust, omdat zij denken dat dit een correcte weergave geeft. Of is dit het omzeilen van...
Worden dit soort proefjes afgekeurd of door de vingers gezien?

Als we kunnen zien dat hij niet te strak zit dan wordt er alleen een opmerking over gemaakt en dan keuren we niet af.

BOTtraining
Berichten: 131
Geregistreerd: 22-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:16

Anoeska27 schreef:
Als we kunnen zien dat hij niet te strak zit dan wordt er alleen een opmerking over gemaakt en dan keuren we niet af.


Ik benijd jullie als jury totaal niet. Lijkt me soms wel lastig, maar aan de andere kant doet iemand ook moeite om een filmpje op te laten nemen en op te sturen. Dus kun je ook niet voorbij gaan aan "voordeel van de twijfel"

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:24

Ik had er laatst eentje waarbij ik heel hard twijfelde of hij wel los genoeg zat en toen heb ik iemand van de KNHS mee laten kijken. Die heeft ook naar de vorige coupons gekeken en omdat daar geen enkele keer een opmerking over de controle op stond (terwijl er op de filmpjes op dezelfde manier de neusriem werd getoond) hebben we toch besloten om te beoordelen. Maar ik kan niet wachten op de tijd dat ik er zelf bij twijfel gewoon weer wat vingers tussen kan stoppen.

Roulette_
Berichten: 1062
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:25

Denk dat aan de zijkant voor mensen logischer voelt oid, beide filmers hier wilden het in eerste instantie ook zo doen.

Vanochtend weer proefje opgenomen, in de buitenbak deze keer, terwijl ik altijd in de binnenbak rij. Was met losrijden echt even aan het zoeken naar de juiste verhouding en letters (bak is iets van 23x70, dus korte zijde afgezet, binnenbak is wel standaard 20x40) en ze zijn achter de bak huizen aan het bouwen, dus er zit heel wat bouwgeluid op de achtergrond denk ik. Niet onze beste proef, maar in deze omstandigheden alsnog erg tevreden.

Texas02

Berichten: 4590
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:29

Wordt er op echte wedstrijden vaak gecontroleerd op de neusriem? Ik ben in al die jaren nog nooit gecontroleerd, vroeger niet op springconcoursen en vorig jaar ook helemaal niet op de dressuurwedstrijden..

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:31

Het pas sinds een paar jaar? Of korter een regel. En ja, bij mij is dat al gecontroleerd, tegelijk met bit.

Elitedeux

Berichten: 689
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:33

Texas02 schreef:
Wordt er op echte wedstrijden vaak gecontroleerd op de neusriem? Ik ben in al die jaren nog nooit gecontroleerd, vroeger niet op springconcoursen en vorig jaar ook helemaal niet op de dressuurwedstrijden..


Ik ben ook nog nooit gecontroleerd. Zou wat mij betreft wel vaker op mogen worden gecontroleerd.


Vandaag spontaan een proefje opgenomen. Op het laatste moment ging m'n springles niet door en wou er toch nog een opnemen dit weekend. Helaas viel hij wel in draf in de contra galop maar wel het filmpje opgestuurd. Fouten maken hoort erbij.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:34

Texas02 schreef:
Wordt er op echte wedstrijden vaak gecontroleerd op de neusriem? Ik ben in al die jaren nog nooit gecontroleerd, vroeger niet op springconcoursen en vorig jaar ook helemaal niet op de dressuurwedstrijden..

In mijn oude regio op alle kringkampioenschappen en steekproefsgewijs ook op selecties. Ik controleer zelf bij twijfel en dat komt op grote wedstrijden regelmatig voor.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:35

Het kan al even gedaan worden en verwacht nu er toezichthouders verplicht gesteld zijn dat er ook meer op gecontroleerd gaat worden.

Als jury heb je er niet altijd tijd voor, maar bij twijfel controleer ik altijd even.

Texas02

Berichten: 4590
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:38

Ik zou het wel goed vinden als er meer op gecontroleerd gaat worden in ieder geval :j

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:42

Je ziet het gelukkig behoorlijk goed als een neusriem echt te strak zit.

Een ander 'nieuw grapje' is het te strak aantrekken van de keelriem, vooral bij pony's.
Wanneer de pony's dan teveel laag/in de hand gaan hangen komt de keelriem strak in de keel en wordt ademen moeilijk, pony komt aan automatisch weer met hoofd wat meer omhoog... Hoe komen mensen erbij zou je denken, maar het wordt echt gedaan.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:47

Ik denk dat daar niet het grootste deel van het paardenleed zit. Ik heb er niks op tegen als een neusriem aangesloten zit. Hoe het paard gereden wordt vind ik veel interessanter. Hoe is het handgebruik, veert de ruiter mooi mee met de hand of is het geruk en gepluk? Om maar niet te spreken over butsende wat te zware ruiters die een poging tot doorzitten doen.
Neusriemen moeten niet te strak zitten maar twee vingers vind ik zelf overdreven. Zo heb ik hem nooit gehad in ieder geval. Dan kan je net zo goed zonder neusriem rijden.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:51

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat daar niet het grootste deel van het paardenleed zit. Ik heb er niks op tegen als een neusriem aangesloten zit. Hoe het paard gereden wordt vind ik veel interessanter. Hoe is het handgebruik, veert de ruiter mooi mee met de hand of is het geruk en gepluk? Om maar niet te spreken over butsende wat te zware ruiters die een poging tot doorzitten doen.
Neusriemen moeten niet te strak zitten maar twee vingers vind ik zelf overdreven. Zo heb ik hem nooit gehad in ieder geval. Dan kan je net zo goed zonder neusriem rijden.

Dat butsen komt een stuk minder voor sinds ze ook in de hogere klassen mogen lichtrijden in de uitgestrekte gangen. Ik laat maar even in het midden wat ik daarvan vind...

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:55

Twee vingers hoeft van mij ook niet. Een te losse neusriem is, volgens tandartsen, ook niet goed voor de tanden.

Mooi aangesloten is prima, dat accepteer ik ook als jury wanneer ik twijfel. Wanneer de neusriem en het paard de kaak vrij kunnen bewegen dan keur ik het goed.

Ik las van de week een stuk over het licht rijden in de midden/uitgestrekte gangen met oa als reden dat het leuker, eenvoudiger en toegankelijker niet worden. Daar word ik toch wel een beetje sip van. Over een paar jaar kunnen we er achterstevoren op zitten en wordt het nog goedgekeurd.

Ik begrijp dat het leuk en toegankelijk moet zijn, maar je mag op een bepaald niveau wel wat verwachten.

caro29
Berichten: 8041
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 07:59

Ik keur de neusriem alleen af als de vingers er niet onder passen. Van de week paste het zelfs niet aan de zijkant. Was een vrouwenhand, paard knarste ook erg en was drijfnat van het zweet.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 08:40

caro29 schreef:
Ik keur de neusriem alleen af als de vingers er niet onder passen. Van de week paste het zelfs niet aan de zijkant. Was een vrouwenhand, paard knarste ook erg en was drijfnat van het zweet.


Dat klinkt inderdaad niet goed.
Wat Lot zegt ben ik het ook mee eens. De niveaus zijn al zo naar beneden gegaan, als je ze ook nog eens laat lichtrijden in het Z dan is het einde zoek.
Ben blij dat dit bij Weallride niet zo is. Daar hebben ze ook eigen proeven die fijn lopen met logische lijnen. Maar in het Z is het wel gewoon doorzitten. Zoals het hoort in het mijn ogen. Als je dat in het Z nog niet kan dan hoor je daar niet.