Fotografie opleiding ROC

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 23:10

Omdat ik nog steeds op zoek ben naar een geschikte opleiding, open ik dit topic.
Fotografie is een grote hobby van mij. Ik wil me er echt in gaan verdiepen en er meer over leren.
Ik vraag me af hoe deze opleiding in zijn werk gaat. (Het gaat hier om de fotografie opleiding die je op het ROC kan volgen).

Zijn er meer mensen die deze keuze overwegen? Lachen
Ik ben benieuwd naar de ervaringen!

Edit: Ik zit in de 4e klas VMBO GTL. Het gaat hier dus om MBO niveau 3/4.
Laatst bijgewerkt door Julia op 20-02-07 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:12

Ik lees even mee, ik ben van plan om komende zomer te starten met de opleiding fotografie en film aan het deltion college.

Marlies22

Berichten: 679
Geregistreerd: 13-03-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:12

Ja. Ik ga wss naar die opleiding op de ROC A12 in Ede. Moet nog wel een jaartje wachten want zit in de 4e. Weet er verder ook nog niet heel veel over.

Lientjee

Berichten: 12376
Geregistreerd: 23-10-05
Woonplaats: Baarle-Nassau

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:24

Ik ben ook geinteresseerd in fotografie. Ben ook al naar een paar opendagen geweest wat met fotografie te maken had, en het spreekt me nog steeds heel erg aan.
Ik zit nu in het 3e van VMBO TL.

Nainkey

Berichten: 499
Geregistreerd: 22-06-05

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:20

opleiding aan het ROC ken ik niet..

Ik studeer fotografische vormgeving in Amsterdam (Fotovakschool) en studeer dit jaar af.
Zeker aanrader als je echt erg geinteresseerd bent in (meerdere) soorten fotografie. Of er ook echt een goede toekomst in zit.. dat is hoe je het zelf gaat maken uiteindelijk.

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 11:23

Ja, ik heb van een fotograaf gehoord dat die school echt dé school is om fotografie + fotografische vormgeving te leren. Ja
Helaas is Amsterdam nogal ver weg.
Het is wel een risico dat je neemt, maar dat is met alle opleidingen zo. Je bent nooit zeker van goed betaald werk.

Nainkey

Berichten: 499
Geregistreerd: 22-06-05

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 12:35

Zit ook in Apeldoorn, Rotterdam en geloof Boxtel.. misschien 1 van die dichterbij? Knipoog

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 17:13

Bedankt voor je reacties. Apeldoorn is voor mij nog het dichtstbij. Ongeveer 60 km. Ik ga het eens opzoeken op Google. Lachen

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:24

Ik volg de opleiding aan ROC Friese Poort. Mij bevalt de opleiding wel. Denk wel dat je veel niveauverschil zult tegenkomen, maar de toppers blijven hè ! Ik ben toch wel [ zonder te pochen ! ] één van de beteren uit mijn klas. De opleiding zal nergens hetzelfde zijn, dus zou niet kunnen zeggen wat je gaat leren.

Open dagen zijn volgens mij al geweest toch ? Niet heen geweest ?

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 20:28

Open dagen van het ROC zijn deze week. Vandaag bij mij aan de overkant geweest. Morgen is het opendag op het ROC in Enschede. Daar is ook de fotografie opleiding. Ik ga daar zoveel mogelijk informatie opvragen. Ja

Wat bevalt je aan de opleiding? Leer je veel? Veel afwisseling? Opdrachten en dat soort dingen? Lachen
Bedankt voor je reactie.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:36

Juultj schreef:
Wat bevalt je aan de opleiding? Leer je veel? Veel afwisseling? Opdrachten en dat soort dingen? Lachen


Wat me bevalt aan de opleiding, denk vooral de opdrachten die je krijgt. Je merkt nu echt dat ze het je lekker moeilijk gaan maken, waarmee je straks mooi niveau kunt zien.

Leer erg veel jah. We doen echt vanalles, van studio-opnamen maken tot panorama etc.

Afwisseling heb je wel, maar veel opdrachten mag jezelf invullen. Deze periode moeten we bijv. een fotoreportage maken van hobby/sport of toneel. Daarin ben je dus weer helemaal vrij hoe je het gaat invullen. Dat is erg leuk, je kan de lat zo hoog leggen voor jezelf als je zelf wilt !

Je hebt er ook Digitale Beeldbewerking [ ik heb er ook nog Video bij, geen hol aan Tong uitsteken ], ICT etc. Alles wat er omheen bij hoort heb je ook. Zelfs je Nederlands en Engels zijn aan de opleiding aangepast.

Veel info vragen op de open dag ! Je kan niet genoeg weten. Ik kan je de opleiding wel aanraden Ja

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 20:40

Klinkt erg gaaf! Ik zie het al helemaal zitten. Lachen
Moet je nog bepaalde apparatuur in bezit hebben?

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 20:52

Bij ons zijn ze in bezit van analoge én digitale spiegelreflexen. Voor Digitale Fotografie werken ze [ want ik heb m'n eigen DSLR wel ] ook nog wel met compacts.

Maar handig is het wel, voor school, maar ook voor jezelf uiteraard ! Ik heb ook nog een laptop aangeschaft. Gezien er veel tijd in gaat zitten, met nabewerken etc etc. Lachen

Wij werken hier merendeel met Nikon, dus dat geluk had ik ook.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:25

Maar zit de aanschaf van materiaal zoals camera ed niet bij het schoolgeld in of bij de extra uitgaven? Of staat dat helemaal los, kun je ook een camera van school lenen?

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 22:37

Dat staat helemaal los. Nou kreeg ik laatst wel een brief over de laptops, dat je die via school met korting kon kopen. Maar de camera's etc. zijn allemaal op eigen kosten [ Niet gek hè, als je 10 klassen hebt met gemiddeld 20 leerlingen, zou je 200 leerlingen moeten voorzien van dure camera's ]

Camera van school lenen kost geen geld, laat ik het zo zeggen je betaald borg, die je, als je de camera weer inlevert, weer terug krijgt. Wel moet je zelf voor geheugen etc. zorgen. Lachen

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-07 23:58

Ik ben naar de opendag geweest. Vrij veel informatie gekregen over de Fotografie opleiding.
Ben er eerlijk gezegd nog steeds niet helemaal over uit.
Omdat deze opleiding nog maar twee jaar bestaat weten ze niets van de uitstroom mogelijkheden.
Ja, tuurlijk hebben ze een idee van de mogelijkheden als je je diploma op zak hebt, maar zeker weten toen ze het niet. Als je niet aan het werk kunt bij een fotograaf kun je eventueel nog Freelance overwegen.
Lastig om een keuze te maken. Het bepaald wel je toekomst.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:45

Dat klopt. Maar je zal toch een keuze moeten maken; een opleiding waar je passie ligt te volgen óf een opleiding volgen wat je minder leuk vind en meer kans op een baan. Voor mij is die keus makkelijk gemakt, overigens ben ik ook al voor mijzelf bezig, dus heb een soort van 'bodempje' Ja

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 20:59

Ja, ik heb je website eens bekeken. Ziet er super uit. Heb dan ook even een berichtje achtergelaten in het gastenboek. Lachen
Ik denk toch dat ik het toch niet doe.
Misschien kan ik het beter als hobby houden. Misschien dat die later nog uit de hand loopt. Vork
Ik moet een SLR aanschaffen voor deze opleiding en om eerlijk te zijn kan ik me dat niet veroorloven (mijn ouders overigens ook niet).

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:17

Je kunt altijd later nog een deeltijd opleiding fotografie volgen, als je besluit er toch iets mee te willen doen. Al zul je dan ook wel een SLR nodig hebben; die ga je toch ook moeten hebben als je als fotograaf aan het werk wilt. Maar goed, dat kun je dan waarschijnlijk ook wel betalen, als het naast je 'gewone' werk is.

_Nikki_

Berichten: 1958
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Zeeland

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:20

ik lees ook even mee, ik zit nu nog maar in 2 havo, maar ik ben helemaal weg van mijn camera. ik krijg nu wel les, maar niet op school ofzo.. ik wil er ook wel iets mee gaan doen.. ik moet ook nog even mijn vader over halen om een kleine studio in de tuin te bouwen Tong uitsteken (misschien dat het wel lukt Tong uitsteken )

Manny

Berichten: 2320
Geregistreerd: 23-12-04

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:08

Ik heb er ook een vraagje over.
hebben jullie ook toelating moeten doen voor deze opleding?

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 20:16

Mij is verteld dat je een kleine portfolio mee moet nemen. Verder weet ik de toelatingseisen niet.

Muzefee

Berichten: 18461
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zuid-Friesland

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 00:47

Elessar schreef:
Ja, ik heb je website eens bekeken. Ziet er super uit. Heb dan ook even een berichtje achtergelaten in het gastenboek. Lachen
Ik denk toch dat ik het toch niet doe.
Misschien kan ik het beter als hobby houden. Misschien dat die later nog uit de hand loopt. Vork
Ik moet een SLR aanschaffen voor deze opleiding en om eerlijk te zijn kan ik me dat niet veroorloven (mijn ouders overigens ook niet).


Haha, dankje, zag het jah !

Ik heb ook een aantal foto's moeten laten zien. Niet echt hoogstandjes laten zien toen Bloos [ Heb mijn intake ook moeten verplaatsen ivm operatie aan mijn kaken, kon moeilijk een half uur vol praten, haha ]

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 14:16

Oeeii. Dat is niet zo prettig. Gaat inmiddels wel beter toch? Ach gut
Plingaar gaan we maar vanuit.
Enig idee hoe hoog de lat ligt? Er zullen vast wel een paar mensen met een paar simpele saaie plaatjes aankomen. Geen idee of je mijn topics eens hebt gezien? Lachen

Like_peres

Berichten: 2726
Geregistreerd: 17-09-06
Woonplaats: Wateringen

Re: Fotografie opleiding ROC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:35

ik ga ff meelezen..