Gezakt voor examen, door sommige vragen niet goed te hebben gelezen

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

othelloster

Gezakt voor examen, door sommige vragen niet goed te hebben gelezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-23 19:43

Goedeavond Bokkers,

Sinds enkele weken ben ik een curcus aan het volgen voor mijn nieuwe baan.
Als het aan mij nieuwe werk ligt, dan kan ik aanstaande maandag al beginnen met mijn nieuwe baan na een inwerk periode van 3 weken.
In die 3 weken heb ik ook een cursus gevolgt voor het werk. Daar had ik vandaag dan examen voor waar ik minimaal een 7 voor moest behalen.

Helaas heb ik niet hoger gescoord dan een 6,7... Doordat ik blijkbaar 3 vragen niet goed heb gelezen heb ik ze verkeerd beantwoord. Ik moest juist een fout antwoord opgeven ipv een goed antwoord.
Nu voel ik mij natuurlijk harstikke dom en baal als een stekker van mijn eigen stommiteiten.

Nu dacht ik bij mijzelf, ik ga Bokt inschakelen...
Vandaar nu dan de vraag, hoe zorgen jullie ervoor dat jullie geen woorden over het hoofd lezen doordat jullie te snel willen gaan, mede dankzij de druk die op je ligt.

Net zoals, wat is voor jou de manier om dingen te onthouden.
Ik moet nu voor komende maandag een hele klapper uit mijn hoofd kennen, daar ben ik nu mee bezig uiteraard maar het is aardig pittig.

Wat is nou een snelle en efficiente manier voor veel dingen goed te kunnen onthouden? Wie weet daar raad mee.

Maandag heb ik herexzamen. als ik die niet behaal met minimaal een 7, dan kan ik het hoofd schudden naar die baan. Dat is nou juist net niet wat ik wil.

Dus bij deze lieve bokkers, wat zijn jullie ideen, ervaringen en meningen? :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:50

Lastig. Goed lezen is echt een kunst. Belangrijk is om rustig te blijven en steeds te blijven vragen: Wat willen ze weten?

Om veel stof te leren werkt samenvattingen schrijven erg goed bij mij. Van elk hoofdstuk voor jezelf een samenvatting maken en opschrijven.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Mariett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:51

Aah nee, wat balen!
Wat je kan doen is eventjes teruggaan nadat je je antwoord hebt aangekruist, en dan nog een keertje na gaan: 'Oké, ik zeg nu dat X waar is. Geef ik dan antwoord op de vraag?'. En dan dus nog een keer de vraag goed lezen. Omdat je even tussendoor ergens anders naar hebt gekeken is de kans volgens mij iets groter dat je de tekst nu anders/beter leest.

Ohja, voor de tweede vraag: ik onthoud verhalen altijd beter dan gewoon losse feiten. Ik weet nog steeds dat mijn professor 5 jaar geleden een keer vertelde dat een kennis van hem een spreeuw had, die ergens in de 20 is geworden. En hoe hij met z'n snavel naar eten zocht. Ik weet niet meer waar het college over ging. Misschien lukt het om voorbeelden ergens bij te zoeken, zodat je die weer kan gebruiken in andere settings?

Succes!
Laatst bijgewerkt door Mariett op 27-09-23 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:52

Qua lezen een leesstrook gebruiken en dan zin voor zin met aandacht lezen.

[o]

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Re: Gezakt voor examen, door sommige vragen niet goed te hebben gelezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:54

Kan je tijdens de test terug naar de eerder ingevulde vragen? Ik vul vaak alles in en loop daarna alles nog een keer door om te kijken of ik de vraag goed begrepen heb en ik zeker ben van mijn antwoord.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-23 19:55

Maureen95 schreef:
Kan je tijdens de test terug naar de eerder ingevulde vragen? Ik vul vaak alles in en loop daarna alles nog een keer door om te kijken of ik de vraag goed begrepen heb en ik zeker ben van mijn antwoord.

ik kan terug kijken naar de eerder ingevulde antwoorden, het is namelijk een test op papier.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:56

Wat ik wel eens doe als ik voor mijn werk contracten moet doornemen, de tekst echt twee keer rustig door te lezen. Lijkt me als je dingen moet onthouden zinvol.
Succes in elk geval.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:07

othelloster schreef:
Net zoals, wat is voor jou de manier om dingen te onthouden.
Ik moet nu voor komende maandag een hele klapper uit mijn hoofd kennen, daar ben ik nu mee bezig uiteraard maar het is aardig pittig.

Wat is nou een snelle en efficiente manier voor veel dingen goed te kunnen onthouden? Wie weet daar raad mee.

Dus bij deze lieve bokkers, wat zijn jullie ideen, ervaringen en meningen? :j

Waarschijnlijk niet het antwoord dat je wil horen, maar herhalen, herhalen, herhalen over een langere tijdsperiode is eigenlijk het enige dat echt werkt om dingen te onthouden. Hoe je het herhaalt kan verschillen (e.g. samenvattingen maken, belangrijke punten markeren of een concept map maken), maar herhalen is de sleutel.

Nu neem ik aan dat het herexamen niet over nieuwe dingen gaat, dus in principe heb je al goed ervoor grstideerd. Het grootste probleem is het niet goed lezen van de vraag. Tegen mijn studenten zei ik altijd om de daadwerkelijke vraag te onderstrepen (zeker als er hele context-verhalen om heen geschreven staan). Omcirkel de belangrijkste woorden (of je met een positief of negatief antwoord moet komen bijvoorbeeld).

0.3 erbij moeten is niet veel, waardoor het zeker haalbaar is! Probeer dat vertrouwen ook echt te hebben.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:10

Als ik een vraag lees, let ik erg of er woorden als niet of uitgezonderd of andere uitsluitende/negatieve woorden in staan.

En ik vul bij vragen waarover ik twijfel altijd wat in, maar arceer die om later nog een keer naar te kijken.

1 hp ought to be enough for anybody
[o]

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:14

Een leesstrook inderdaad en controleren!

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:18

Vroeger onderstreepte ik de belangrijke punten en maakte daar een samenvatting van.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:20

Bij contracten of wetten lezen, neem ik teksten altijd twee keer door (of soms vaker indien nodig). Eerst gewoon normaal lezen: wat staat er. Daarna aandachtig: wat betekent dit.

Vooral bij examens krijg je vaak veel informatie, maar wordt er maar over een deel een vraag gesteld en antwoord verwacht. Dus zorg dat je eerst goed weet wat ze willen weten en wat ze niet willen weten. Daarna ga je naar de informatie toe om daaruit het antwoord te halen. En die informatie kan dan een aangeleverde tekst zijn, maar ook de kennis in je hoofd.
Zo voorkom je sneller dat je in je hoofd al met de antwoorden bezig bent en daardoor over het hoofd ziet wat daadwerkelijk gevraagd is.

Als je nu op 0,3 bent gezakt door slecht lezen, dan komt het echt goed als je rustig de tijd neemt om te begrijpen wat ze vragen. Ik neem aan dat je de kennis hebt, dus dat is kwestie van nog even paar keer herhalen.

I'm not weird, I'm limited edition :D

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:21

Teksten leren: ga mindmappen. Werkt bij mij perfect omdat je de verbanden leert zien.

Vragen nauwkeurig lezen: de belangrijke woorden markeren. En indd de vraag 2 of 3x lezen, ook goed doen nadat je de vraag hebt beantwoord. Succes!

Enjoy the little things in live, because one day you will look back and than you realize they were the big things

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:21

Zorg er ook voor dat je in je antwoord de vraag herhaalt. Hierdoor verminder je de kans om een onlogisch antwoord te geven enorm!

Kieck <3

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:36

Bij meerkeuzevragen vulde ik eerst de vragen op het vragen formulier in. Daarna las ik het nog een keer. Was antwoord bij eerste een tweede x hetzelfde, dan vulde ik het antwoordformulier pas ik.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:38

Ik heb alleen je openingspost gelezen.

Paar weken terug heb ik ook mijn laatste theorie kans examen moeten doen.

Ik heb letterlijk op m'n handen gezeten. Vraag lezen, antwoorden lezen en nogmaals de vraag lezen. Dan pas je pen/muis pakken om het antwoord te geven.

En je moet voor jezelf het idee hebben dat je er alles aan gedaan heb.
Uur leren, kwartier frisse neus, uur leren, kwartier iets anders.

Samenvattingen schrijven, dingen aanstrepen, lezen, schrijven.

Succes!! Je kan het!!

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 20:44

Woord voor woord letterlijk lezen wat er staat, neem je tijd en houd de rust. Als het kan even onderstrepen welke woorden eruit springen (dus, wel\niet, hoeveelheid, etc.)
Qua leren, herhalen en daadwerkelijk begrijpen wat je leest.
Succes!

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 22:36

Voor dit specifieke probleem, zou ik bij die vragen onderstrepen of het gaat om goed/fout/juist/onjuist/waar/niet waar etc.

En aan het eind al je vragen nog eens doorlezen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 22:43

Mag je er een kladblok bij houden? Wat mij vaak helpt is highlights in de opgaven over te schrijven. Zo wordt je gedwongen het goed te lezen omdat je het reproduceert. Bij mijn chaotische brein werk dat het beste. Anders lees ik inderdaad vaak te snel en mis ik stukken.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 00:06

linoleum schreef:
Bij contracten of wetten lezen, neem ik teksten altijd twee keer door (of soms vaker indien nodig). Eerst gewoon normaal lezen: wat staat er. Daarna aandachtig: wat betekent dit.

Vooral bij examens krijg je vaak veel informatie, maar wordt er maar over een deel een vraag gesteld en antwoord verwacht. Dus zorg dat je eerst goed weet wat ze willen weten en wat ze niet willen weten. Daarna ga je naar de informatie toe om daaruit het antwoord te halen. En die informatie kan dan een aangeleverde tekst zijn, maar ook de kennis in je hoofd.
Zo voorkom je sneller dat je in je hoofd al met de antwoorden bezig bent en daardoor over het hoofd ziet wat daadwerkelijk gevraagd is.

Als je nu op 0,3 bent gezakt door slecht lezen, dan komt het echt goed als je rustig de tijd neemt om te begrijpen wat ze vragen. Ik neem aan dat je de kennis hebt, dus dat is kwestie van nog even paar keer herhalen.

Dit vind ik de beste tip, zo lees ik wat er staat en kan daarna naar mezelf reflecteren of ik ook zie en begrijp wat er staat.

Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 00:21

Wat balen zeg, maar dat is dan een fout die je niet snel nog een keer zal maken :(:)
Hopelijk gaat de volgende keer een stuk beter.

Ik vind dat er al super goede antwoorden zijn gegeven +:)+

Wat betreft het leren / onthouden van informatie ga ik ook mee met meerdere keren lezen.
Eerst gewoon even oppervlakkig lezen zodat je een beetje beeld krijgt bij de tekst.

Daarna goed / begrijpend lezen om de essentie beter te vatten zeg maar.
Vervolgens een samenvatting schrijven van dat (hoofd)stuk, zodat je het condenseert in een kortere tekst die je sneller nogmaals door kan nemen op een later tijdstip. En zelf vragen maken, alsof jij de overhoring moet maken zeg maar, werkte voor mij het best!

Op een gegeven moment heb je dan alle belangrijke punten in een rij vragen staan en als je dat goed doet dan kan je eigenlijk ook niet verrast worden door een vraag op het examen. Want je moet de stof goed begrijpen om de vragen te kunnen bedenken, en meerdere keren doorlezen van je samenvattingen en doorlopen van de vragen, zorgt voor het inzicht en de herhaling dat het goed blijft hangen :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 00:33

In aanvulling op alle tips die al gegeven zijn, specifiek voor het geval van meerkeuzevragen: kies eerst het antwoord wat jij denkt dat het is en kijk dan nog eens naar de andere antwoorden. Waarom zouden die als opties zijn gegeven? Daar kun je vaak wel uithalen of je de vraag wel goed gelezen (of geïnterpreteerd) hebt.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 05:55

Wat mij vaak heeft geholpen … Kijk eerst naar de antwoorden, dan kun je vaak zelf de vraag al “bedenken” en dan lees ik de vraag. Ben zelf ook redelijk chaotisch en lees vaak over die kleine woordjes heen die net de hele vraag veranderen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 06:31

Neem een felgekleurde marker mee en markeer woorden zoals niet, wel, goed, fout, correct, incorrect etc.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-23 06:47

Heel heel heel erg bedankt voor de vele tips die er al gegeven zijn! Daar heb ik onwijs veel aan! Komende maandag heb ik het herexamen, en ik ga zeker verschillende tips mee nemen in het maken van het examen, waaronder een extra blaadje en een marker. Onder de toets was ik ook al vaker aan het doorlezen naar de volgende vraag, logisch dat het dan ook een keer fout gaat. Nu komende dagen uren besteden aan de teksten en dan maandag gaan we er voor! Ik moet en zal dat examen halen.