Sparen voor vervroegd pensioen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Sparen voor vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-23 23:31

Hallo Bokkers,

Ik ben nu 31 jaar, dus ik moet nog heel wat jaren werken. Maar ik heb besloten dat ik niet tot mijn 67e door wil werken.

Ik bouw pensioen op via mijn werkgever. Maar omdat ik in de toekomst graag met vervroegd pensioen wil, wil ik ook zelf extra sparen.

Maar waar begin je? Hoe weet je hoeveel je nodig hebt en zijn er andere mogelijkheden dan zelf sparen?

Alle tips en tricks zijn welkom! Het duurt nog heel lang, maar als ik niet op tijd begin, lukt het zeker niet :D

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Sparen voor vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 23:34

Je kunt op verschillende manieren sparen. Ik heb bijvoorbeeld een koophuis. Daar komt bij verkoop ook veel geld uit vrij. Dus die optie heb ik altijd. Als je van je pensioen gewoon je huur en je leven kunt betalen, heb je dat koophuis niet meer nodig en komt er dus een hoop geld vrij om van te leven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 00:18

Bedenk ook wat als je naar het rusthuis moet? Helaas zijn de pensioenen lager dan de kosten voor een rusthuis, je moet dus echt al een goed spaarboekje hebben. Een koophuis hebben is dan wel fijn omdat je die kan verkopen en dus geld genoeg zal hebben voor een zorgeloos leventje in een rusthuis of serviceflat.

Vervroegd pensioen is niet iets waar ikzelf direct voor zou kiezen nu alles zoveel duurder geworden is. Ik heb collega's op m'n werk die met pensioen zijn en via uitzendkantoor toch weer zijn komen werken om wat extra te hebben.

Ik doe nu 2 jobs en beide jobs tellen ook mee voor mijn pensioen. Ik weet echter niet hoelang ik de 2e job nog ga doen. Als er over x aantal jaar toch kinderen komen zal ik toch moeten beslissen de 2e job te laten vallen. Anders kan ik er niet zijn voor de kinderen

Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Sparen voor vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 00:42

Ik volg dit topic ook even.
De laatste tijd ben ik hier ook wat vaker mee bezig.
Ik ben 33 maar mijn man is wat ouder. Hij gaat denk over een jaar of 13 met pensioen, ik wil dan nog niet met pensioen gaan maar wel een stuk minder gaan werken.
En hopelijk een aantal jaar later ook met pensioen.

Ik heb wat opties bekeken zoals banksparen, extra pensioen opbouwen en lijfrenteverzekering.
Er zitten overal risico's aan dus deze opties vind ik niet zo aantrekkelijk :')
Voorlopig ga ik lekker zelf sparen en uiteindelijk rustig op het huis aflossen.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Sparen voor vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 00:47

Als je vanaf nu elke maand 1/3e van je salaris belegt dan kun je 10 jaar eerder stoppen met werken en in een heel gunstig geval nog een stuk eerder.

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 00:53

De eerste vraag is: bouw je nu voldoende pensioen op of heb je een pensioengat?

Als je minder opbouwt dan waar je wettelijk recht op hebt, heb je jaarruimte. Dat bedrag mag je fiscaal aftrekbaar jaarlijks sparen.
Niet benutte jaarruimte heet reserveringsruimte en die mag je nog tot 5? jaar terug vol storten.

Je jaarruimte /reserveringsruimte kan je berekenen op de site van de belastingdienst. Je hebt daarvoor de A-factor nodig, die staat op je UPO.

Om voor de fiscale aftrek in aanmerking te komen moet je wel sparen op een geblokkeerde rekening. Niet je gewone spaarrekening. Dat kan bij een bank zijn, maar ook bij een beleggingsfonds.
Ik doe beide: deels banksparen en deels een laag risico fonds bij Brand New Day.

Als je dit hebt uitgezocht is de vraag hoeveel eerder je wil stoppen. Eerder stoppen met werken is tegenwoordig makkelijker. Je hebt nog geen recht op AOW dus je moet je hele inkomen uit je pensioenpot halen. Dit betekent dat er minder overblijft voor na je pensioengerechtigde leeftijd.
Hoeveel minder is afhankelijk van hoeveel eerder je stopt: 1 jaar, 5 jaar?

Wat ook het overwegen waard is, is om niet volledig te stoppen maar veel minder te gaan werken. En dat laten aanvullen.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Sparen voor vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 01:07

Ooit heb ik via de vvaa te horen gekregen tijdens een clinic voor werkgevers/zelfstandigen dat je voor je pensioen (let op, toen was inflatie nog niet ingekickt enzo) ongeveer 161.000 euro nodig hebt om vanaf je 67e een prettig leven te lijden en geld te hebben voor eventuele hulpmiddelen etc. en daar moet je dus ook belasting over betalen nog.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 01:16

Stipje op dit topic gezet. Ondanks loondienst bouw ik geen pensioen op. Dus er is werk aan de winkel.

De VvAa adviseerde eerst een huis te kopen. Is financieel zeker verstandig, maar gaf net iets te veel stress :+ Ik wil mijn jaarruimte gebruiken voor banksparen. En daarnaast toch maar gaan beleggen, dus daar verdiep ik mij nu in.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Sparen voor vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 06:52

Volgens mij alsje via pensioensparen aan de slag gaat mag je het pas opnemen vanaf pensioengerechtigde leeftijd.
En hoeveel je nodig hebt, in principe je jaarlijkse uitgaven x aantal jaren als je van je spaargeld wil leven.
Dus bekijk wat je maandelijkse kosten zijn en hoe die er over 35jaar uit zien.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:21

Ik had ook eerst het idee om zo'n pensioen spaarrekening te gebruiken, maar dat komt pas vrij met de pensioengerechtigde leeftijd.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sparen voor vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 08:28

Wij zijn al een aantal jaren aan het sparen om financieel onafhankelijk te worden. Ons doel is niet om een paar jaar eerder te kunnen stoppen, maar over 3 tot 5 jaar al.
We willen niet volledig van het vermogen afhankelijk zijn, maar proberen zo veel mogelijk passief inkomen erbij te genereren. Denk aan dividend en aandelen, maar ook affiliate inkomsten en online verkopen.
Later zal ik vast voor de lol wel eens wat werk aannemen, maar het lijkt me heerlijk om er niet meer van afhankelijk te zijn!

marschwood
Berichten: 455
Geregistreerd: 25-08-08

Re: Sparen voor vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:19

Wij hebben een koophuis en dit zo snel mogelijk afgelost.Daardoor het geld wat anders naar de hypotheek ging gespaard en belegd.Eerst vnl belegd,want is lange termijn opbrengst en later banksparen.Ook geld wat niet direct nodig is gespaard.Daardoor met 60 jaar kunnen stoppen

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:20

8nnemiek Maar aan dividend/aandelen zitten wel risico's toch? En wat verkoop je dan online? Is het iets als dingen via marktplaats verkopen of een website buitenom de website in je onderschrift?

Ik zou soms wel willen dat ik heel goed was in ict dingen zodat je in ieder geval de vrijheid zou hebben om vanaf elke plek je werk te kunnen doen. Maar ik ben er gewoon niet goed in :') ben al blij dat mijn website er een beetje normaal uit ziet maar dat kostte me ook heel wat uurtjes puzzelen

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:24

marschwood schreef:
Wij hebben een koophuis en dit zo snel mogelijk afgelost.Daardoor het geld wat anders naar de hypotheek ging gespaard en belegd.Eerst vnl belegd,want is lange termijn opbrengst en later banksparen.Ook geld wat niet direct nodig is gespaard.Daardoor met 60 jaar kunnen stoppen


Wij twijfelen wel, hebben nu 7 jaar een koophuis maar gaan we over 5 jaar nog een ander huis kopen of dit afbetalen en geen hypotheeklasten meer na een tijd. Het kan beide een voordeel hebben... Een duurder huis zal bij verkoop ook meer opleveren, maar dan moet je wel al weer een stuk hebben afbetaald natuurlijk. Het liefst zouden we wel vrijstaand willen wonen, maar de vraag is ook nog of dat betaalbaar is voor ons in Nederland.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:48

moonsparkle schreef:
marschwood schreef:
Wij hebben een koophuis en dit zo snel mogelijk afgelost.Daardoor het geld wat anders naar de hypotheek ging gespaard en belegd.Eerst vnl belegd,want is lange termijn opbrengst en later banksparen.Ook geld wat niet direct nodig is gespaard.Daardoor met 60 jaar kunnen stoppen


Wij twijfelen wel, hebben nu 7 jaar een koophuis maar gaan we over 5 jaar nog een ander huis kopen of dit afbetalen en geen hypotheeklasten meer na een tijd. Het kan beide een voordeel hebben... Een duurder huis zal bij verkoop ook meer opleveren, maar dan moet je wel al weer een stuk hebben afbetaald natuurlijk. Het liefst zouden we wel vrijstaand willen wonen, maar de vraag is ook nog of dat betaalbaar is voor ons in Nederland.


Dat ligt er ook aan in welke regio je zoekt.
In sommige plaatsen in Friesland en Groningen zijn vrijstaande woningen een stuk goedkoper dan een rijtjeswoning in de randstad.

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 09:53

Ik ben pensioenadviseur. En help jullie met plezier.

Er is verschil tussen pensioen (via werkgever) en lijfrente/banksparen (in privé) met belastingaftrek. En dan heb je nog netto sparen (zelf sparen of beleggen of geld opbouwen in je huis).

Pensioen kun je voor AOW- leeftijd opnemen (is uitkering na 67 jaar en deze leeftijd loopt op met levensverwachting). Lijfrente is pas vanaf AOW leeftijd uit te keren. Eerder stoppen kan dus niet met lijfrente. Wel met pensioen. Maar dan wordt de maandelijkse uitkering wel (flink) lager. Het is maar net hoeveel geld je maandelijks nodig hebt.

Bij vermogen opbouwen in een huis speelt altijd dat het geld dan in stenen zit en niet zomaar opgenomen kan worden. Dan moet je eerst verkopen of een hypotheek nemen (waarvan de rente dan niet aftrekbaar is).

Als je persoonlijke vragen hebt: stuur me een PB.
Algemene vragen kan ik hier beantwoorden.

Succes met je pensioenplannen! Goed dat je er op tijd bij bent! Nu kun je met relatief kleine bedragen toch al flink sparen voor je pensioen.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:07

Een kennis van mij is eerder met pensioen gegaan, eigen bedrijf verkocht voor miljoenen. Je zou kunnen investeren in eigen woning en die tzt als onderpand aan de bank verkopen. Zelf kom ik als aow'er tot de conclusie dat ik nu meer geld nodig heb dan toe ik nog geen aow had. Immers zorgkosten zijn hoger en door meer vrije tijd hogere uitgaven. Pensioen plus Aow is ook maar 70%. Als Aow'er met pensioen ben ik mij stierlijk gaan vervelen, immers een eigen paard is te duur geworden. Gelukkig kan en mag ik werken en ligt mijn salaris iets hoger dan collega 's omdat er geen pensioen bijdrage werkgever is. Mijn aow vrienden werken ook.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:11

moonsparkle schreef:
8nnemiek Maar aan dividend/aandelen zitten wel risico's toch? En wat verkoop je dan online? Is het iets als dingen via marktplaats verkopen of een website buitenom de website in je onderschrift?

Daar zitten risico's aan inderdaad, daarom is het wel altijd verstandig om een buffer te hebben. Wij willen altijd voor pakweg 5 jaar op de gewone spaarrekening hebben staan zodat je in slechte tijden altijd rond kan komen. Aandelen kunnen zakken, maar als je ze niet meteen verkoopt maar wacht tot ze weer stijgen is er niks aan de hand. Goede bedrijven zullen uiteindelijk altijd weer omhoog gaan, maar dat kan soms wel lang duren natuurlijk.

Je kan natuurlijk vanalles online verkopen, maar als je er echt geen werk aan wil dan kun je bijvoorbeeld digitale ontwerpen of boeken verkopen of stockfoto/video. Mijn vriend is 3D ontwerper, en gaat wat 3D bestanden online zetten. Dat doe je een keer, en daarna heb je er geen werk meer aan.
Ik heb zelf een paar ontwerpen voor leerbewerking die ik online wil zetten op Etsy bijvoorbeeld.
Stockfoto en video heb ik ook wel eens geprobeerd, maar die markt is best wel verzadigd en levert niet meer heel veel geld op.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Sparen voor vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:14

Mijn nicht heeft een vakantiehuis gekocht en laat deze verhuren door een bedrijf. Dat is haar manier van pensioen opbouwen

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:15

In reactie op de post van Nico:

AOW plus pensioen is samen bijna nooit 70% van je inkomen voordat je met pensioen ging. Vrijwel altijd lager. Alleen bij heel lage inkomens kan dat nog kloppen. Dan is de AOW uitkering het grootste deel van je maandgeld na pensionering.

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Sparen voor vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:17

Ik denk dat werken na je pensionering ook nog leuk kan zijn en geld kan opleveren. Zorg dat je iets kunt waar vraag naar is (en wat je natuurlijk zelf ook leuk vindt en dat goed te doen is als je ouder wordt).

jojoleinee

Berichten: 2659
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:24

Interessant!
Ik ben drie jaar geleden voor mijzelf begonnen en ben twee jaar geleden (toen was ik 25 jaar) begonnen met beleggen voor mijn pensioen. Een vriend van mijn ouders was in zijn werkende jaren beleggingsadviseur, dus hij heeft mij, mijn vriend en een collega van mij er het een en ander over verteld. Erg fijn!
Ik leg nu 25% van mijn inkomsten opzij voor mijn pensioen. Hiervan beleg ik 75% en spaar ik 25%, maar ik denk dat ik over een tijdje wel naar 100% beleggen ga.
Mijn vriend spaart via zijn werkgever voor zijn pensioen (onderwijs), maar is daarnaast ook gaan beleggen.

Ik zou ooit wel een campertje willen hebben, dat kunnen we natuurlijk ook verhuren als extra inkomen.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:37

Goed dat je erover nadenkt.
Wij zijn nu aan het sparen om ons huis zsm af te lossen. Wij hebben 2 jaar geleden gekocht en kunnen in 8 jaar afgelost hebben. Dan gaan wij dit huis verhuren en een ander huis kopen.
Zo hebben wij wat passief inkomen, waardoor wij wel minder kunnen werken, ookal stoppen wij waarschijnlijk niet veel eerder.

crow
Berichten: 2427
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:42

Ik ben 59 en weet nog niet of ik eerder met pensioen wil , maar wil wel de mogelijkheid hebben dus ben aan het sparen voor een pensioen potje voor mezelf. Ik wil nl niet eerder mijn pensioen laten uitkeren, omdat je dan maandelijks een fors minder bedrag krijgt. Ik ga ervan uit dat ik minimaal 30000 euro per jaar nodig zal hebben als ik het zelf moet financieren
Ik heb hier een aparte rekening voor en wil minimaal 2 jaar eerder kunnen stoppen en ben bijna zover met mijn potje. Mocht ik door willen werken kan ik het mooi voor andere dingen gebruiken. Verder spaar ik een gedeelte van mijn balansuren die ik dan ook kan inzetten om eerder te stoppen maar nog wel doorbetaald wordt. Heb geen koophuis dus daar kan ik het niet uit halen.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:49

Soms denk ik weleens over aandelen of beleggen maar na wat inlezen begrijp ik het nog niet echt genoeg dat ik me er veilig bij voel. Ook omdat je toch vaak leest dat het ook een risico kan zijn.