Dilemma!! Luxe keuze, welke baan??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Dilemma!! Luxe keuze, welke baan??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-23 21:52

Ik had een aanbieding gekregen van bedrijf A, super leuk gesprek gehad , en gaat om 32 uur per week verdeelt over 5 dagen. Diverse werkzaamheden op kantoor, weinig groeimogelijkheden. Wel super mooi kantoor, bijna nieuw en geweldige omgeving.

- 32 uur per week verdeelt over 5 dagen
- 18 minuten reistijd
- 6 collega’s op kantoor
- Prima salaris
- In eerste instantie op uitzendbasis
- 25 vakantiedagen


Hier heb ik enthousiast ja op gezegd. Echter zij wilden nog een week ertussen om alles in orde te maken. In deze periode kreeg ik nog reactie op een andere sollicitatie, en uiteindelijk OOK een aanbod gehad;

- 40-45 uur per week en soms ook op zaterdagochtend
- 22 min reistijd
- 10 collega’s op kantoor, wel echt m’n eigen toko qua werk en dat werk past ook echt geweldig bij mij.
- minder luxe kantoor, wel net nieuwe zit/sta bureaus enzo.
- heel goed salaris, met vaste overuren betaalt ook als je ze niet werkt
- 6 maanden contract zonder proeftijd daarna vast
- 28 vakantiedagen

Nu moet ik echt een keuze maken…

Verstandelijk zeg ik A, minder uren, meer tijd voor andere dingen

Gevoelsmatig zeg ik B, echt leuke functie en zeker groeipotentieel

Wat zouden jullie doen?

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Dilemma!! Luxe keuze, welke baan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 21:56

B. Je gevoel is altijd het belangrijkste.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 21:56

Ik snap dat de keuze lastig is. Lijken de werkzaamheden van functie B je echt leuker dan bij functie A? Over B zeg je dat het geweldig bij je past, bij A zie ik je nergens zeggen dat het je echt leuk lijkt. Alleen dat het minder uren zijn.

Volgens mijn therapeut/coach: Luister naar je gevoel. Wat wil je écht. Je hoofd gaat altijd voor de meest veilig keuze, maar die hoeft niet het beste te zijn voor je ;)
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 12-03-23 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 21:56

Ik zou gaan voor A.

B klinkt op alle vlakken ideaal maar 40-45 uur en dan ook nog sporadisch een zaterdagochtend. Ik vind dat echt wel heel veel.
Ik zou kijken of je dan het op zn minst kan vastzetten op 40 uur als max.

Ik werk 32 uur en zou momenteel echt niet meer uren willen werken.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 21:57

Zelf zou ik bij zo'n keuze voor A gaan, puur omdat vrije tijd mij ontzettend veel waard is en je er zo te lezen prima van rond kan komen.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 21:58

Welk werk vind je echt het tofste? Is dat ook die waar je beter voor betaald krijgt?
Dan zou ik daarvoor kiezen. Kantoor is maar een plek, je moet je werk leuk vinden, dan merk je die 40-45 uur niet.

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:11

Als het aantal uren belangrijk voor je is, kan je bij optie B dan niet minder uren gaan werken?

Yessy

Berichten: 23023
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Dilemma!! Luxe keuze, welke baan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:14

In aanvulling op de vragen hierboven nog om te overwegen:
Hoeveel scheelt het netto per uur tussen de banen? Levert meer werken ook echt meer op?
Hoe zinvol is die zeg 1,2-2 uur per dag die je eerder vrij bent? Ga je die tijd leuk/nuttig besteden of hang je wat op de bank in afwachting tot het avondeten?
Is je werk privé balans nog oké met 40-45 uur werken en soms ook nog in het weekend? Of ga je dan spaak op hobby’s, gezin, huishouden, huisdieren, etc?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Dilemma!! Luxe keuze, welke baan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:22

Voor mij zou dat absoluut B zijn, inhoudelijk leuker, en zicht op vast contract.
32 uur over 5 dagen lijkt me sowieso een waardeloze verdeling en ik zou niet op uitzendbasis willen werken als ik een beter aanbod zou hebben.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:26

Yessy schreef:
In aanvulling op de vragen hierboven nog om te overwegen:
Hoeveel scheelt het netto per uur tussen de banen? Levert meer werken ook echt meer op?
Hoe zinvol is die zeg 1,2-2 uur per dag die je eerder vrij bent? Ga je die tijd leuk/nuttig besteden of hang je wat op de bank in afwachting tot het avondeten?
Is je werk privé balans nog oké met 40-45 uur werken en soms ook nog in het weekend? Of ga je dan spaak op hobby’s, gezin, huishouden, huisdieren, etc?

En hier dan weer op aangevuld: wat zijn de rest van je secondaire voorwaarden?

Ooit een werkgever gehad die vijf weken vakantie voor je vast stelde. Drie weken bouwvak en twee weken kerst...

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:29

Hoeveel uur werk je nu?
Qua reistijd is het ongeveer hetzelfde.
Qua collega's ook.
Gaat het om tijd vs geld geloof ik. En de functie zelf dan. Zit er veel verschil in salaris tussen A en B?
Ik heb geen idee hoe je nu leeft en waar je je tijd aan kwijt bent natuurlijk. Ik heb bijv een gezin, dus zoveel uur zou ik niet willen werken, maar dat zijn persoonlijke keuzes. Als je jong bent en je wilt graag carriere maken, zou ik optie B zeker overwegen. Al is het maar dat je flink kunt sparen (je hebt toch geen tijd om je geld uit te geven <<) )
Soms helpt het om bijv een vriendin te bellen en net te doen of dat bedrijf A dan wel B is waarbij je zegt dat je de functie niet neemt. Waar ben je dan het meest teleurgesteld over. A of B?

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:32

Ik zou b kiezen…kwa uren wel meer maar bij a is het verspreid over 5 dagen dus vaak als je al aan het werk bent gaan de uren sneller voorbij… tenminste zo heb ik het ervaren.
En op uitzend basis zou ik echt niet willen werken (als het niet hoeft) dus ik zou zelf niet twijfelen.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dilemma!! Luxe keuze, welke baan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:39

Wat wordt bedoelt met 40-45?
Krijg je dan een 40 uren contract met standaard 5 uur overwerk of heb je een 45 uur contract waar ook nog de overuren bovenop komen?

Verder kun je dat echt alleen maar zelf bepalen op badis van je ambitie en gevoel.

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-23 22:41

Wow wat een reacties al, thx!!

Ik zal proberen alles te antwoorden;

Ik heb ofwel fulltime gewerkt of 34 uur, dat was fulltime in 5 ploegendienst, dus ook weekend en nacht etc.

Ik had het er thuis met vriendlief net over en idd dan ben ik rond 15:30-16:00 thuis, en ga ik dan écht nog iets doen voor het eten?

Wij zijn samen, geen kinderen, wel honden, maar we hebben ook een uitlaat. Ik doe training met 1 van de 2 maar die kan ik zelf inplannen in de agenda.

Ja qua salaris scheelt het wel.
A zit op fulltime 2975 per maand
B zit op fulltime 4045 per maand

Salaris is niet mijn grootste dilemma, ik hoef in principe niet te werken om rond te komen. In die zin, vriendlief verdient genoeg, maar ben graag onafhankelijk

Vakantiedagen zijn bij beide vrij in te plannen in overleg, geen vaste vakanties.

De baan bij B is inhoudelijk complexer en leuker voor mij, maar misschien is A ook wel ff prima; een baan die niet teveel van je vergt.
A is ook MBO4 niveau, B is HBO functie.
A is meer repeterend werk, B is echt veel ad hoc met m’n eigen toko, waarin ik zelf keuzes mag/kan/moet maken..

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-23 22:41

Sizzle schreef:
Wat wordt bedoelt met 40-45?
Krijg je dan een 40 uren contract met standaard 5 uur overwerk of heb je een 45 uur contract waar ook nog de overuren bovenop komen?

Verder kun je dat echt alleen maar zelf bepalen op badis van je ambitie en gevoel.



Ik heb 40 uur contract en standaard 5 overuren incl toeslag uitbetaald. Ook als je ze niet werkt.
Ik krijg wel over alle uren incl overuren vakantiegeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:43

Optie b

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:43

Ik zou optie B kiezen, alleen al om geen Uitzendcontract te krijgen, je zekerheid en uitdaging zijn veel beter bij B.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:47

Wat bedoel je met iets doen met het eten?
Of je 32 of 45 uur werken, ik neem aan dat je hoe dan ook moet eten toch?

Als een bedrijf standaard al overuren betaald dan kun je er meestal rustig vanuit gaan dat je daar standaard overheen gaat.

Als je ambiteus bent zou ik daar wel voor gaan.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:48

candalisa schreef:
Ik zou b kiezen…kwa uren wel meer maar bij a is het verspreid over 5 dagen dus vaak als je al aan het werk bent gaan de uren sneller voorbij… tenminste zo heb ik het ervaren.
En op uitzend basis zou ik echt niet willen werken (als het niet hoeft) dus ik zou zelf niet twijfelen.

Ehm, uitzend/detachering geeft je ook een machtspositie.

Ik heb bij die bovengenoemde werkgever geen vakantie genomen in de bouwvak. Ik was daar gedetacheerd; ik ga in September, deal with it!


Babsiej schreef:
Wow wat een reacties al, thx!!

Ik zal proberen alles te antwoorden;

Ik heb ofwel fulltime gewerkt of 34 uur, dat was fulltime in 5 ploegendienst, dus ook weekend en nacht etc.

Ik had het er thuis met vriendlief net over en idd dan ben ik rond 15:30-16:00 thuis, en ga ik dan écht nog iets doen voor het eten?

Wij zijn samen, geen kinderen, wel honden, maar we hebben ook een uitlaat. Ik doe training met 1 van de 2 maar die kan ik zelf inplannen in de agenda.

Ja qua salaris scheelt het wel.
A zit op fulltime 2975 per maand
B zit op fulltime 4045 per maand

Salaris is niet mijn grootste dilemma, ik hoef in principe niet te werken om rond te komen. In die zin, vriendlief verdient genoeg, maar ben graag onafhankelijk

Vakantiedagen zijn bij beide vrij in te plannen in overleg, geen vaste vakanties.

De baan bij B is inhoudelijk complexer en leuker voor mij, maar misschien is A ook wel ff prima; een baan die niet teveel van je vergt.
A is ook MBO4 niveau, B is HBO functie.
A is meer repeterend werk, B is echt veel ad hoc met m’n eigen toko, waarin ik zelf keuzes mag/kan/moet maken..

Met dit erbij: optie B, zonder enige twijfel.
Blijkbaar heb je (of heeft men vertrouwen in) een HBO werk- en denkniveau.
Dan is er best een risico dat je je gaat vervelen als je onder je niveau zit en dat is ook niet bevorderlijk voor je kwaliteit van werken.

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-23 22:48

Sizzle schreef:
Wat bedoel je met iets doen met het eten?
Of je 32 of 45 uur werken, ik neem aan dat je hoe dan ook moet eten toch?

Als een bedrijf standaard al overuren betaald dan kun je er meestal rustig vanuit gaan dat je daar standaard overheen gaat.

Als je ambiteus bent zou ik daar wel voor gaan.


Volgens 2 mensen daar valt het laatste tijd mee met overwerken, maar komt en gaat in periodes.

Ik bedoel, als ik thuis kom, of ik echt nog een activiteit oid ga ondernemen, of ik die tijd echt nuttig ga gebruiken, of op de bank plof…

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:51

Aha, ja 32 uur went heel snel en je wordt er niet perse efficienter van. Als je nu met voltijd gewoon tevreden bent dan zou ik daar bij blijven. Zeker ook vanwege het niveau verschil.
Ik zou ook voor B gaan.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 12-03-23 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 22:51

Babsiej schreef:
Sizzle schreef:
Wat bedoel je met iets doen met het eten?
Of je 32 of 45 uur werken, ik neem aan dat je hoe dan ook moet eten toch?

Als een bedrijf standaard al overuren betaald dan kun je er meestal rustig vanuit gaan dat je daar standaard overheen gaat.

Als je ambiteus bent zou ik daar wel voor gaan.


Volgens 2 mensen daar valt het laatste tijd mee met overwerken, maar komt en gaat in periodes.

Ik bedoel, als ik thuis kom, of ik echt nog een activiteit oid ga ondernemen, of ik die tijd echt nuttig ga gebruiken, of op de bank plof…

Dat is een dure 1700 euro per maand }>

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-23 22:58

Haha t scheelt niet zoveel, 1050 per maand.

Maar idd dure bankzit uurtjes :D

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 23:02

Babsiej schreef:
Haha t scheelt niet zoveel, 1050 per maand.

Maar idd dure bankzit uurtjes :D

Oh nee?

2975 op basis van 40 u is 2380 op basis van 32 uur.
4045 - 2380 = 1665 euro.

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-23 23:07

ikke schreef:
Babsiej schreef:
Haha t scheelt niet zoveel, 1050 per maand.

Maar idd dure bankzit uurtjes :D

Oh nee?

2975 op basis van 40 u is 2380 op basis van 32 uur.
4045 - 2380 = 1665 euro.


Jawel, maar dan werk ik dus idd minder uren, op fulltime scheelt het die 1050 euro.

Oh ja kleine kanttekening bedacht ik net, in juni gaat er 1 bij bedrijf A met zwangerschapsverlof en dan het verzoek om ook iig tot collega terug is 40 uur te werken.