is dit normaal bij stage?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:27

Omdat je, als het goed is, ook iets oplevert voor het bedrijf. Mijn stages waren in ieder geval wel voor het bedrijf ook heel erg nuttig. Ik zeg niet dat ze een volledig salaris zouden moeten krijgen, maar bruto 300 euro of zelfs helemaal niets? Belachelijk!

Mjelleke
Berichten: 691
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:39

Captain schreef:
Omdat je, als het goed is, ook iets oplevert voor het bedrijf. Mijn stages waren in ieder geval wel voor het bedrijf ook heel erg nuttig. Ik zeg niet dat ze een volledig salaris zouden moeten krijgen, maar bruto 300 euro of zelfs helemaal niets? Belachelijk!


Vaak leveren stagiairs netto echt niks op. Begeleiding kost ook geld en de kwaliteit van het werk is ook niet altijd zo goed als de stagiair denkt dat het is (logisch ook, want die is het nog aan het leren).

Er zijn uitzonderingen waar het bedrijf er wel echt wat aan heeft, maar dat is zeker niet altijd zo.

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Re: is dit normaal bij stage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:52

Met zo een opleiding zou ik het echt niet pikken om alleen een beetje bedden te verschonen. Kijk af en toe een minder leuke klus hoort erbij maar uiteindelijk ben je daar om te leren. Als ik haar was zou ik dat wel duidelijk maken en desnoods een andere plek zoeken, krijg er het idee van dat ze niet serieus genomen wordt.

Qua vergoeding.. tja verschillend. In mijn MBO periode liep ik stage op de manege waar ik altijd kwam en een paard had staan. Ik kwam er niet om te leren maar om de stage periode vol te krijgen. Ik deed een dier opleiding en gezien je daar toch al amper wat leerde ging ik op een plek stage lopen waar ik me fijn voelde. Ik wist qua school helemaal niet wat ik moest gaan doen en daarom koos ik dier omdat mij dat leuk leek. Achteraf gezien helemaal niet omdat je dus niks bleek te gaan leren en de school super beroerd was, maar dat terzijde. Ik kreeg als stagiair hetzelfde betaald als de werknemers en daar ben ik nog steeds heel dankbaar voor. Van dat geld heb ik namelijk mijn rijbewijs kunnen behalen en een auto kunnen kopen. Ik kreeg wel alleen betaald voor het ochtend werk wat uitmesten betrof want smiddags was er vaak genoeg leuks te doen.
Maar nogmaals zij kenden mij en het is natuurlijk geen vergelijken met de stage en opleiding van jouw dochter.

Olympia

Berichten: 55601
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:58

Een stage is een investering voor je toekomst. Het is een manier om te kijken of je het werkveld leuk vind en bij je past of niet. Veel.opleidingen zijn erg breed en kun je alle kanten mee op.

Voor een bedrijf is het ook een investering die 2 kanten op werkt. Je geeft iemand een plek om te leren en om het werkveld te leren kennen en hopelijk iemand die je toekomstige collega kan worden. Zelf heb ik ook stagiaires op de groep. We hebben nu iemand die eerste jaars is en dus blanco is wat dit werk inhoud. Hoe leuk is het dat wij daar een eerste basis in kunnen en mogen leggen. Ik vind het belangrijk dat stagiaires net zo goed onderdeel van het team zijn en zich ook zo voelen. Je helpt elkaar. Wel vind ik dat het een leerproces is van de stagiaire en wij kunnen handreikingen doen op allerlei manieren, maar het is wat je er zelf mee doet.

En zo ook als je iets niet leuk vind of iets moeilijk vind. Als je dat niet aangeeft, dan kunnen wij er niks mee en ook niet over in gesprek gaan.

Dat je soms dingen in je stage doet die je niet helemaal leuk vind, dat is denk ik iets wat er ook bij hoort. In mijn huidige baan vind ik ook niet altijd alles even leuk ( 99% van mijn werk vind ik fantastisch) en moet ik ook wel eens iets doen wat ik lastig vind of tegenop zie.

Karlijnxxx
Berichten: 1421
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:15

Vanuit een stage sollicitatie gesprek weet je maar minimaal over een stagiair. Je kan dat als manager lastig inschatten.
Ook zit je vast aan andere rechten/plichten als bij een werknemer. Als een werknemer echt onvoldoende functioneert kan je kiezen: of aangepast ermee doorgaan of stoppen. Met een stagiair is dit moeilijker omdat je tekent om ze een baan te leren en ervaring op te doen. Als daar ook nog een -werknemers- vergoeding tegenover staat krijg je een scheve verhouding in mijn ogen.

Daarentegen mag je als stagiair wel eea verwachten in mijn ogen. Adequate begeleiding, opbouwende uitdagingen en ruimte voor wat vrije inbreng.

Ik heb stagiairs gehad die nog geen e-mail konden opstellen, slecht in telefoneren waren of amper excel hebben aangeraakt terwijl anderen vanaf dag 1 konden gaan meedraaien.

In beide gevallen is dat ik, zolang er maar motivatie was.

TS: misschien zie jij je dochter als gemotiveerd maar durft ze niet om duidelijk meer uitdaging te vragen? Heeft ze deze stap al ondernomen? Dat lijkt mij een goede eerste stap en dan aan de hand daarvan een plan opstellen. Wat wilt ze erbij leren in de komende weken, het op papier zetten, eventueel ondertekenen. Dan heeft ze meer houvast van beide kanten. Succes!

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Re: is dit normaal bij stage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 12:47

Kennen jullie dan opleidingen waar je daadwerkelijk fulltime in de schoolbanken zit?
Investeren in je toekomst prima, maar naast deze 40 uur per week stage wordt ook nog verwacht waarschijnlijk dat er dingen op papier komen. Ik mag hopen dat je dit dan onder stagetijd mag doen..

_Mar3
Berichten: 470
Geregistreerd: 29-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:39

Ik heb het topic doorgelezen en ik ben echt verbaasd dat mensen verwachten dat studenten nog even een bijbaan hebben naast 40 uur stage lopen en/of naar school gaan. Ik ken maar weinig mensen die 40+ uur werken en daar wel bij varen, zelfs al krijgen ze er fatsoenlijk voor betaald.

Qua vergoeding denk ik dat elke situatie verschillend is. Ik las iets over co schappen waarbij al veel verantwoordelijkheid komt kijken. Dan lijkt me een vergoeding niet misplaatst. Gaat het om een stageperiode waarbij het bedrijf vooral moet investeren zonder dat de stagair iets 'oplevert'? Dan is een stagevergoeding minder nodig. Lastig is dat dit natuurlijk moeilijk meetbaar is en ook per stagiair verschillend kan zijn wat hij/zij al aankan qua verantwoordelijkheid.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:22

Hutcherson schreef:
Dit wordt vaak onderschat in onze job. Ook door nieuwe collega's net van school of met klein beetje ervaring. Is echt schakelen en dat geeft een hoge werkdruk.


Ik denk dan dat jullie echt onrealistische verwachtingen hebben van stagiaires, en je beter zouden kunnen richten op een post-HBO-traject voor mensen die al ervaring hebben. Dat kan. Het is helemaal prima om te constateren dat alleen 3 jaar opleiding te weinig is om mee te draaien.

Wel denk ik dat het ook nuttige dingen zijn om over na te denken: waarom is het zoveel schakelen en wat kan de organisatie doen om de intensiteit iets te verminderen? Soms kan dat namelijk wel degelijk. En het andere is: waarom lijk je het studenten kwalijk te nemen dat ze dat nog niet kunnen? Dat viel mij wel op in je reactie, dat er best veel oordeel sprak in je bericht. Terwijl het ook een oordeelloze constatering kan zijn dat stagiaires nog niet genoeg ervaring hebben.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:33

Er zijn overal te korten aan personeel.
Als ik dit zo lees, lijkt het dat ze haar gebruiken voor vervanging van te kort aan personeel.
Want wat heeft bedden verschonen te maken met horeca?
Bij horeca denk ik aan, restaurant gebeuren, tafels dekken, afruimen, serveren, servetten vouwen, buffetten klaar zetten, ondersteuning werkzaam in de keuken en spoelkeuken.
Maar bedden verschonen? Dat hoort bij een hotel opleiding of zorg en dienstverlening of iets dergelijks, maar niet bij horeca.
Of er is een misverstand welke opleiding ze volgt of ze maken misbruik van haar als goedkope arbeidskracht.

pinto_1

Berichten: 2554
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:40

Als bedrijven verplicht zouden worden om een stagevergoeding te betalen, zouden ze heel simpel alleen voor de beste stagiaires kiezen. Een groot deel van de MBO studenten zou overblijven, omdat ze niet zouden voldoen aan de maatstaf van het bedrijf. Als gevolg hiervan zou een groot aantal opleidingen een instroombeperking aanvragen, omdat ze niet in staat zijn om voldoende stageplaatsen aan te bieden.
En wat hier ook al gezegd is; sommige studenten kunnen goed zelfstandig werken, een ander heeft veel meer begeleiding nodig. Hier moet een stagebedrijf ook de tijd voor nemen. Het is dus niet zwart/wit te zeggen dat iedereen recht heeft op een stagevergoeding.

Daarnaast is stage een onderdeel van een BOL opleiding, dus de stagiair ontvangt studiefinanciering en heeft recht op een OV kaart. Iets wat met een BBL niet het geval is.

On topic: TS, als de werkzaamheden niet gevarieerd zijn kan je dochter dit bespreekbaar maken bij haar praktijkopleider of haar stagedocent. Daar zijn ze voor. ;)

Marije112

Berichten: 3393
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:42

bridgetF schreef:
Er zijn overal te korten aan personeel.
Als ik dit zo lees, lijkt het dat ze haar gebruiken voor vervanging van te kort aan personeel.
Want wat heeft bedden verschonen te maken met horeca?
Bij horeca denk ik aan, restaurant gebeuren, tafels dekken, afruimen, serveren, servetten vouwen, buffetten klaar zetten, ondersteuning werkzaam in de keuken en spoelkeuken.
Maar bedden verschonen? Dat hoort bij een hotel opleiding of zorg en dienstverlening of iets dergelijks, maar niet bij horeca.
Of er is een misverstand welke opleiding ze volgt of ze maken misbruik van haar als goedkope arbeidskracht.


Ho(tel)Re(staurant)Ca(fe).

Dus ja, een hotel is gewoon onderdeel van een horeca opleiding.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:44

bridgetF schreef:
Er zijn overal te korten aan personeel.
Als ik dit zo lees, lijkt het dat ze haar gebruiken voor vervanging van te kort aan personeel.
Want wat heeft bedden verschonen te maken met horeca?
Bij horeca denk ik aan, restaurant gebeuren, tafels dekken, afruimen, serveren, servetten vouwen, buffetten klaar zetten, ondersteuning werkzaam in de keuken en spoelkeuken.
Maar bedden verschonen? Dat hoort bij een hotel opleiding of zorg en dienstverlening of iets dergelijks, maar niet bij horeca.
Of er is een misverstand welke opleiding ze volgt of ze maken misbruik van haar als goedkope arbeidskracht.

Ho Re Ca
Hotel Restaurant Cafe

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: is dit normaal bij stage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-23 16:10

het is een verplichte stage in een hotel waar ze voornamelijk frontoffice (in- en uitchecken) balie zou moeten doen. Housekeeping is erbij gekomen.
Ze heeft inmiddels met haar stagebegeleider afgesproken dat ze op alle afdelingen een dag mag meelopen, dus dat is alvast een vooruitgang :)
Ze gaat ook naar HRM over die evt heffingskorting.

Dus ik denk dat het wel goed gaat komen. Ze komt wel voor zichzelf op en is absoluut niet verlegen aangelegd verder ;)

In ieder geval bedankt voor alle reacties hier. Heeft mij een stuk wijzer gemaakt iig.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 16:28

pinto_1 schreef:
Een groot deel van de MBO studenten zou overblijven, omdat ze niet zouden voldoen aan de maatstaf van het bedrijf. Als gevolg hiervan zou een groot aantal opleidingen een instroombeperking aanvragen, omdat ze niet in staat zijn om voldoende stageplaatsen aan te bieden.


En dan gaan de bedrijven en werkgevers daarna oprecht verbaasd zijn dat er zo weinig opgeleid personeel te vinden is. Soms is logisch denken niet hun sterkste kant.

Citaat:
Daarnaast is stage een onderdeel van een BOL opleiding, dus de stagiair ontvangt studiefinanciering en heeft recht op een OV kaart.


De stufi is 90 euro aan basisbeurs (thuiswonend.) 90 euro. Dat is echt heel erg weinig.
Uiteindelijk vergeten we dat onderwijs ook een investering is door ons als maatschappij, in ons als maatschappij. Stagiaires die het eenvoudige werk doen lijkt een makkelijke oplossing - maar vervolgens heb je dus een enorm tekort aan fatsoenlijk geschoold personeel, en niet alleen met toevallig een papiertje maar ook de kennis en kunde om het werk goed aan te kunnen. Dat zien we al: vacatures zijn moeilijk in te vullen, maar bovendien heerst er op veel plekken een flinke chaos en valt veel personeel ook uit onder de werkdruk - en toch heb ik het idee dat het kwartje op veel plekken nog niet gevallen is hoe die dingen met elkaar te maken hebben.