Excel & draaitabellen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Excel & draaitabellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 18:04

In het kader van Bokt weet alles:

Mijn excelskills zijn aardig hoog, maar ik loop nu tegen iets aan waar ik niet uitkom en ook twijfel of het mogelijk is.

Ik wil een draaitabel maken, waarbij de waardes de gemiddelde waardes tonen. Echter wil ik dat de subtotalen de som van deze gemiddelde waardes laten zien in de draaitabel. Weet iemand of dit mogelijk is en zo ja hoe?

Eventueel kan ik even een voorbeeldje maken en die hier neerzetten.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 18:13

Naar mijn weten is dat niet mogelijk. Ik zou dan de waarden twee keer neerzetten, één keer als gemiddelde en één keer als som. Wat ik nog wel eens doe als ik zo’n tabel ergens moet presenteren en ik wil niet dat bepaalde getallen afleiden is de tekst van de getallen die ik niet wil laten zien wit maken. Dan maak je dus alles in de kolom met de som wit, behalve het eindtotaal.

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Re: Excel & draaitabellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 18:39

Dit kan naar mijn weten inderdaad niet met pivots, maar wel met power query. Dat is nog wel een stuk complexer, zeker om zo even uit te leggen. Maar als je tijd hebt zou ik YouTube eens vragen naar uitleg over power query. Daar kan wat jij wil, wel mee en als je power query eenmaal kent, gaat dat wel heel gemakkelijk

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Excel & draaitabellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 21:03

Ik heb nu inderdaad handmatig de som in kolommen ernaast berekend, was al bang dag dit niet mogelijk was.

Thanks voor je tip vor power query! Ik ga daar eens naar kijken en mee spelen als ik meer tijd heb inderdaad. Deze week lekker deadlines op werk :S

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Excel & draaitabellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:24

En anders Power BI. Dat lijkt heel erg op draaitabellen in Excel.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Excel & draaitabellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 21:28

Power BI zie ik inderdaad bij klanten veel en dat ziet er prachtig uit altijd! Voor hetgeen wat ik wilde controleren misschien iets teveel van het goede

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:02

Plukje schreef:
En anders Power BI. Dat lijkt heel erg op draaitabellen in Excel.

Deze zin doet pijn aan mijn BI hart ;( :')

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:18

Ghostattack schreef:
Plukje schreef:
En anders Power BI. Dat lijkt heel erg op draaitabellen in Excel.

Deze zin doet pijn aan mijn BI hart ;( :')

Hahaha, sorry! Ik bedoelde meer dat als je draaitabellen in Excel kunt maken, je ook een basis-tabelletje in Power BI in elkaar kunt knutselen. Ik zal nooit een ervaren BI-er voor lief nemen Y;(

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:22

Plukje schreef:
Ghostattack schreef:
Deze zin doet pijn aan mijn BI hart ;( :')

Hahaha, sorry! Ik bedoelde meer dat als je draaitabellen in Excel kunt maken, je ook een basis-tabelletje in Power BI in elkaar kunt knutselen. Ik zal nooit een ervaren BI-er voor lief nemen Y;(

Haha ik snapte m! :D In essentie heb je ook gewoon gelijk hoor :))

Karlijnxxx
Berichten: 1421
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:33

Heb je de info om de gemiddelden via een formule te berekenen?

Dan is het mogelijk. Klik op je pivot (draaitabel), Dan rechtsboven op pivot analyze, klik dan onder calculation op fields, items &sets, calculative field. Input daar de (unieke) naam van je metric, eronder de formule (eventueel met een ‘iferror’ functie) en op toevoegen. Nu krijg je de gewogen waarden.

Stuur maar pb als je vragen hebt.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 00:19

Karlijnxxx schreef:
Heb je de info om de gemiddelden via een formule te berekenen?

Dan is het mogelijk. Klik op je pivot (draaitabel), Dan rechtsboven op pivot analyze, klik dan onder calculation op fields, items &sets, calculative field. Input daar de (unieke) naam van je metric, eronder de formule (eventueel met een ‘iferror’ functie) en op toevoegen. Nu krijg je de gewogen waarden.

Stuur maar pb als je vragen hebt.



Ja, ik denk dat het wel moet lukken! Het is een hele grote dataset waaruit we voor verschillende klanten verschillende soorten informatie willen halen. Ik ga donderdag verder puzzelen hiermee en neem dan alles mee.