Gewaarmerkt kopie buitenlands diploma, waar laten maken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joy_Mennings

Berichten: 2284
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Gewaarmerkt kopie buitenlands diploma, waar laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 18:26

Hoi allemaal,

Ik moet om te kunnen starten aan mijn masteropleiding een gewaarmerkt kopie van mijn bachelordiploma én cijferlijst aanleveren. Nu heb ik mijn diploma in het buitenland gehaald, dus een gewaarmerkt kopie daar halen betekent minstens twee keer daarheen reizen.

Zijn er ook makkelijkere opties om dit in Nederland zelf te laten doen? Via DUO gaat helaas niet, omdat het om een buitenlands diploma gaat.

Alvast bedankt!

Oshaa
Berichten: 1045
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Re: Gewaarmerkt kopie buitenlands diploma, waar laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 18:41

Hier ondertussen 3 opleidingen in 3 verschillende landen, dus bekent met het probleem. Mijn Britse universiteit had de mogelijkheid het beveiligd digitaal te verzenden - dit werd door mijn Nederlandse opleiding goedgekeurd. Wat ik ook al heb gedaan is dat de kopie wordt opgestuurd door het buitenlandse instituut - is vooral in het buitenland een gewoonte. Mijn NL uni wilde dat dan weer niet doen (en mijn huidige buitenlandse universiteit accepteerde eigenlijk geen gewaarmerkte kopieen door de student zelf opgestuurd - dat was een gedoe ;) ).
Geen idee of dat een optie is?

LaDonna75

Berichten: 2140
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Gewaarmerkt kopie buitenlands diploma, waar laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 19:13

Een notaris kan dit sowieso doen. En ik meen me te herinneren dat het op het gemeentehuis ook kan, of was dat alleen met paspoort?

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Gewaarmerkt kopie buitenlands diploma, waar laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 19:26

Wat wil je precies? Een bevestiging dat het een kopie van het origineel is of een verklaring dat het een authentiek diploma is? Voor het eerste kun je naar een notaris, voor het tweede naar DUO.

Joy_Mennings

Berichten: 2284
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 19:48

Bedankt voor alle reacties, ik ga eens contact opnemen met een notaris.

Tiggs schreef:
Wat wil je precies? Een bevestiging dat het een kopie van het origineel is of een verklaring dat het een authentiek diploma is? Voor het eerste kun je naar een notaris, voor het tweede naar DUO.

Ik moet echt een kopie laten maken, aangezien ik de kopie niet meer terugkrijg. Er zitten ook wat eisen aan vanuit de universiteit waar ik naartoe ga. Bij DUO kan het sowieso niet, aangezien buitenlandse diploma's daar niet in komen te staan.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Gewaarmerkt kopie buitenlands diploma, waar laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 21:15

Ah zo. Een notaris kan een gewaarmerkte kopie maken. Er komt dan een verklaring op dat hij het origineel heeft gezien + stempel en handtekening. Het is voor een Nederlandse master? Want als de kopie voor het buitenland is, dan moet er mogelijk nog een apostille van de rechtbank op. Dat is een verklaring van de rechtbank dat de handtekening echt van de notaris is (en dat hij ook daadwerkelijk notaris is).

Joy_Mennings

Berichten: 2284
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 22:11

Tiggs schreef:
Ah zo. Een notaris kan een gewaarmerkte kopie maken. Er komt dan een verklaring op dat hij het origineel heeft gezien + stempel en handtekening. Het is voor een Nederlandse master? Want als de kopie voor het buitenland is, dan moet er mogelijk nog een apostille van de rechtbank op. Dat is een verklaring van de rechtbank dat de handtekening echt van de notaris is (en dat hij ook daadwerkelijk notaris is).


Bedankt! Het is inderdaad voor een Nederlandse master :)