Afgekeurd en uitkering hoe zit dat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Afgekeurd en uitkering hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 08:31

Degene die ik kende werkte daar gewoon tegen een normaal loon.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Afgekeurd en uitkering hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 08:57

TS, met jouw summiere informatie (wat ik snap hoor) is hier niet direct een passend antwoord op te geven.

Wat is 'uit geleerd' op een leer-werkplaats? Wat mankeerd ze lichamelijk? Hoe zwaar is haar autisme? Allemaal vragen die beantwoord moeten worden om te kijken of ze in staat is om te werken en welk welk passend zou zijn.

Die keuring is prima, vanuit daar kan er met de juiste mensen gekeken worden naar mogelijkheden. Zijn die er niet, ja dan is de bijstand voor haar helaas de plek om te zijn qua inkomen.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Afgekeurd en uitkering hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 09:26

Ik kan geen antwoord geven op je vragen, maar denk dat een maatschappelijk werker dat wel kan.
Het lijkt mij dat wij niet kunnen oordelen over wat de dochter van TS wel of niet (aan)kan. De ene persoon met autisme is de andere niet, de ene persoon met een slecht gehoor is de andere niet,... en dan heb je bij de dochter van TS ook nog het feit dat het om een combinatie van problematieken gaat die mogelijk ook invloed op elkaar hebben.
Ik ken mensen met een visueel-auditieve beperking die in staat zijn voltijds te werken in het "normale" arbeidscircuit. Dat wil niet zeggen dat iedereen met een visueel-auditieve beperking dat kan. Theoretisch gezien is het misschien wel mogelijk voor iedereen met zo'n beperking (want ja er zijn hulpmiddelen enz), maar het gaat niet enkel om kunnen; het gaat ook om aankunnen. En dat wordt vaak vergeten.
Wat ook vaak vergeten wordt, is dat werken met een (meervoudige) beperking misschien wel kan, maar dat het ontzettend veel inspanningen vraagt van en echt bijzonder vermoeiend is voor de meeste mensen.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-23 11:17

Klopt ze is altijd erg moe maar zit niet bij de pakken neer zeg maar.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 11:36

marleen_usar schreef:
Klopt ze is altijd erg moe maar zit niet bij de pakken neer zeg maar.


https://www.uwv.nl/particulieren/arbeidsbeperkt/beoordeling-arbeidsvermogen-wajong-aanvragen/ondersteuning-aanvragen-participatiewet/index.aspx#Een-beoordeling-arbeidsvermogen-aanvragen?friendlyurl=/arbeidsvermogen&wt_ga1=9287577422_537615953402&wt_kw1=e_9287577422_wajong%20uitkering%20aanvragen&gclid=EAIaIQobChMI-7HTicT2_AIVRuh3Ch2ajwVdEAAYASAAEgI8ivD_BwE

Hier op de site van het UWV een link naar de aanvraag. Wellicht een idee om dit in werking te gaan zetten?

IHN
Berichten: 2332
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 11:43

en als Wajong wordt afgewezen helpt het een advocaat in te schakelen als ze echt niet kan werken. Ik ken iemand met hoogfunctionerend autisme...afgewezen. Advocaat ingeschakeld, toegekend.

En heb zo meerdere verhalen gehoord.

Mama3
Berichten: 1805
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 11:46

wouterpaard schreef:
Off-toppic: Ik werk met meerdere jongeren die werken vanuit beschut werk maar geen 1 hiervan heeft een bijstandsuitkering. Allemaal gewoon loon. (Geen idee onder welk cao ze vallen dus kan daar niks over zeggen)



Zij vallen onder de cao aan de slag en het salaris is ingedeeld in 3 en meerdere tredes. De basisschaal is minimumloon.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 12:02

Wajong gaat t m zo te lezen niet worden. Je moet voor je 18e al helemaal niet hebben kunnen werken.
Afgelopen zaterdag 28 januari 2023 was er een item in Kassa |( over de Participatie Wet.
Daarin het relaas van een jonge vrouw die uitzichtsloos in de Bijstand zit maar eigenlijk in de Wajong thuishoort.

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 13:02

Morganlefay schreef:
Wajong gaat t m zo te lezen niet worden. Je moet voor je 18e al helemaal niet hebben kunnen werken.
Afgelopen zaterdag 28 januari 2023 was er een item in Kassa |( over de Participatie Wet.
Daarin het relaas van een jonge vrouw die uitzichtsloos in de Bijstand zit maar eigenlijk in de Wajong thuishoort.

Hoeft niet altijd:

U komt in aanmerking voor een Wajong-uitkering als u door een ziekte of handicap nooit meer kunt werken. En als 1 van deze situaties voor u geldt:

u heeft op de dag dat u 18 jaar wordt een ziekte of handicap;
u kreeg na uw 18e en voor de dag dat u 30 jaar werd een ziekte of handicap. In het jaar voordat u uw ziekte of handicap kreeg, volgde u minimaal 6 maanden een opleiding.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wajong/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-wajong#:~:text=U%20komt%20in%20aanmerking%20voor,werd%20een%20ziekte%20of%20handicap.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Afgekeurd en uitkering hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 13:28

Allemaal leuk en aardig maar tis een kromme bedoeling daar bij het uwv... de verzekeringsarts was de bepalende factor in mijn geval. Die vond mijn klachten niet erg genoeg. En ja omdat ik in mijn jeugd zo psychische beschadigd ben kan ik de dag van vandaag geen baan volhouden. Maar ja daar had t uwv geen boodschap aan. Ik moest maar een uitkering aan vragen, heb ik geen recht op want mijn partner werkt en dus vind de staat dat hij maar voor mij moet zorgen. Ik heb dus letterlijk nergens recht op.

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Afgekeurd en uitkering hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 13:46

Indien jouw dochter nog geen arbeidsverleden heeft en een Wajong geen mogelijkheden biedt is enkel een uitkering via de gemeente mogelijk.

Voor een arbeidsongeschikten uitkering wegens ziekte moet men een arbeidsverleden hebben.
Deze bestaat uit een WGA of een IVA.
Bij de eerste wordt iemand niet volledig EN duurzaam arbeidsongeschikt geacht.
Bij de tweede wel.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 13:54

Balou_k schreef:
Indien jouw dochter nog geen arbeidsverleden heeft en een Wajong geen mogelijkheden biedt is enkel een uitkering via de gemeente mogelijk.

Voor een arbeidsongeschikten uitkering wegens ziekte moet men een arbeidsverleden hebben.
Deze bestaat uit een WGA of een IVA.
Bij de eerste wordt iemand niet volledig EN duurzaam arbeidsongeschikt geacht.
Bij de tweede wel.

Helemaal waar. Behalve als:


Boompje1985 schreef:
Allemaal leuk en aardig maar tis een kromme bedoeling daar bij het uwv... de verzekeringsarts was de bepalende factor in mijn geval. Die vond mijn klachten niet erg genoeg. En ja omdat ik in mijn jeugd zo psychische beschadigd ben kan ik de dag van vandaag geen baan volhouden. Maar ja daar had t uwv geen boodschap aan. Ik moest maar een uitkering aan vragen, heb ik geen recht op want mijn partner werkt en dus vind de staat dat hij maar voor mij moet zorgen. Ik heb dus letterlijk nergens recht op.

en deze helaas ook. Dan val je gewoon overal buiten. En moet je ineens maar op 1 loon verder kunnen.

UWV blijft een verzekering en zoals bij alle verzekeringen, ze proberen waar het kan er onderuit te komen.
Maar het is te gek voor woorden dat het UWV zoveel te zeggen heeft en gewoon tegen verslagen van artsen in mag gaan.
Daarnaast is het te idioot voor woorden dat er naar je inkomen word gekeken en niet alleen naar je ziekte.

Heeft de directeur van een bedrijf een kwaal kan het best zijn dat hij een uitkering krijgt.
Zijn werknemer met dezelfde ziekte maar met minimumloon niet.
Dat zou niet moeten kunnen.
Mama3 schreef:
wouterpaard schreef:
Off-toppic: Ik werk met meerdere jongeren die werken vanuit beschut werk maar geen 1 hiervan heeft een bijstandsuitkering. Allemaal gewoon loon. (Geen idee onder welk cao ze vallen dus kan daar niks over zeggen)



Zij vallen onder de cao aan de slag en het salaris is ingedeeld in 3 en meerdere tredes. De basisschaal is minimumloon.

Ook hier kom je niet snel voor in aanmerking.
Ik heb ook gevraagd of ik daar niet in aanmerking voor kwam, want geen enkele gewone werkgever wil mij. Maar helaas.
Dus of dochter va ts daar wel onder kan vallen?

Gelukkig door een hele goede advocaat nu na jaren getouwtrek heeft UWV mij in het gelijk gesteld.
Maar de stress die dat gegeven heeft.... daar word je echt niet blij van.

Balou_k

Berichten: 14053
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Afgekeurd en uitkering hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-23 14:00

Ik weet uit ervaring wat voor gevecht(en) heb kunnen zijn met het UWV.
Mijn man heeft sinds dit jaar, met terugwerkende kracht naar 2020 een IVA uitkering.

Een goede jurist in arm, onafhankelijke gezondheidsdeskundige en een goed overzicht van bijv. je dagstructuur kunnen zeker helpen bij het duidelijk maken van jouw klachten.

Vergeet daarbij niet dat je banketstaaf gezegd redelijk wat moet hebben verdiend voor je ziekte. Het UWV kijkt namelijk niet naar 'hoe ziek' jij bent, maar wat jouw verdiencapaciteit is ten opzichte van voor je ziekte.