Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 22:22

Speciaal voor alle tips en tricks;

We doen weer belastingaangifte!

En zitten uiteraard allemaal in spanning want... Wanneer komt de definitieve aanslag..?! :))

Welkom!
Laatst bijgewerkt door ynskek op 20-01-23 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: I.o.m. TS titel aangepast.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:26

Aaah daar is ie weer.
Ik heb de eerste aangifte al klaarstaan om te verzenden.

Dit jaar ook al heel veel telefoontjes gehad over 2023. Door de uitspraak van de hoge raad is de heffing in box 3 sterk veranderd voor mensen met beleggingen, onroerend goed en vorderingen. En daar komen nu veel vragen over. Leuker kan de belastingdienst het idd niet maken, maar makkelijk maken ze het ook niet }:0

Anoniem

Re: [Centraal] Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:35

Yes, eerste aangifte als volledig zzp-er, dus moet dik betalen :+ maak hem op 1 maart klaar en stuur hem zo laat mogelijk in, geld staat wel ongeveer gereserveerd :')

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:36

assie schreef:
Aaah daar is ie weer.
Ik heb de eerste aangifte al klaarstaan om te verzenden.

Dit jaar ook al heel veel telefoontjes gehad over 2023. Door de uitspraak van de hoge raad is de heffing in box 3 sterk veranderd voor mensen met beleggingen, onroerend goed en vorderingen. En daar komen nu veel vragen over. Leuker kan de belastingdienst het idd niet maken, maar makkelijk maken ze het ook niet }:0


Gewoon niet aan teveel box-3 vermogen doen :+

Ik moet denk ik terug betalen, Woz-waarde is omhoog gegaan en heb dat niet meer aangepast.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [Centraal] Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:46

Ik ben alvast weer bezig met laatste beetje uitzoeken en de rest nog eens nakijken. Hoop weer wat terug te krijgen door medische kosten.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 23:01

Tiggs schreef:
Gewoon niet aan teveel box-3 vermogen doen :+

Haha. Dat gaat mij echt prima af :') .

Het zijn ook altijd de klanten met het allermeeste box 3 vermogen die het hardste piepen over een paar extra euro rente of belasting.
Maarja... ze zijn natuurlijk zo rijk geworden met een reden :P

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 00:22

assie schreef:
Aaah daar is ie weer.
Ik heb de eerste aangifte al klaarstaan om te verzenden.

Dit jaar ook al heel veel telefoontjes gehad over 2023. Door de uitspraak van de hoge raad is de heffing in box 3 sterk veranderd voor mensen met beleggingen, onroerend goed en vorderingen. En daar komen nu veel vragen over. Leuker kan de belastingdienst het idd niet maken, maar makkelijk maken ze het ook niet }:0

:') ik ben nog met 2020 aangiften bezig, 2022 is hier nog lang niet aan de beurt. Box 3 is wel een mooi zooitje momenteel ja.

Charlottemv
Berichten: 905
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 00:40

Relaxed schreef:
Yes, eerste aangifte als volledig zzp-er, dus moet dik betalen :+ maak hem op 1 maart klaar en stuur hem zo laat mogelijk in, geld staat wel ongeveer gereserveerd :')

Als je toch zo lang mogelijk wil wachten met betalen waarom vraag je dan niet gewoon uitstel aan? Mijn vorige boekhouder deed dat standaard en dat hield in dat ik echt pas een jaar later ofzo moest gaan betalen.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: [Centraal] Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 08:31

Dan moet je rente betalen.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 08:52

veerledec schreef:
:') ik ben nog met 2020 aangiften bezig, 2022 is hier nog lang niet aan de beurt. Box 3 is wel een mooi zooitje momenteel ja.

Oei 2020 nog? Sterkte.

En eh.... eigenlijk was 22 nog niet aan de beurt, maar ik had even zin in een lekkere simpele :+ .
Wat er nog ligt van 2021 zijn allemaal van die draken met stakingen, overnames en half missende boekhouding := . Soms wil je even een no-brainer tussendoor :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:13

Charlottemv schreef:
Relaxed schreef:
Yes, eerste aangifte als volledig zzp-er, dus moet dik betalen :+ maak hem op 1 maart klaar en stuur hem zo laat mogelijk in, geld staat wel ongeveer gereserveerd :')

Als je toch zo lang mogelijk wil wachten met betalen waarom vraag je dan niet gewoon uitstel aan? Mijn vorige boekhouder deed dat standaard en dat hield in dat ik echt pas een jaar later ofzo moest gaan betalen.


Dat is nergens voor nodig, heb het geld staan en moet toch betalen. Maar die 2 maanden scheelt toch weer beetje rente :+
Boekhouders doen het ook vooral om zichzelf de tijd te geven.

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: [Centraal] Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:32

Hier voor het eerst in 24 jaar zelf geen aangifte doen over het afgelopen jaar. Niet dat ik het niet zelf kan doen, maar sinds alle veranderingen van vorig jaar, heb ik er ineens een boekhouder bij cadeau gekregen. Kan ik die leuk gaan controleren :D Heb samen met mijn vriend een huis gekocht en hij is zelfstandige. Dus ik mag nu ook mee in de uitstelregeling. Bereid de aangifte wel voor, zit ook een verkoop van mijn woning in en nog wat ziektekosten. Alhoewel ik vermoed dat die geen zoden aan de dijk meer gaan zetten nu we fiscaal partner zijn.

En net als voorgaande jaren ben ik bereid om via pb vragen te beantwoorden over de aangifte en hoe in te vullen. Heb veel ervaring door mijn vorige baan op het accountantskantoor. Het kan wel zijn dat antwoord wat langer kan duren ivm verhuizing en verbouwing.

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:36

Relaxed schreef:
Dat is nergens voor nodig, heb het geld staan en moet toch betalen. Maar die 2 maanden scheelt toch weer beetje rente :+
Boekhouders doen het ook vooral om zichzelf de tijd te geven.


En die tijd is ook hard nodig als je ongeveer 1000 aangiften en bijbehorende jaarrekeningen moet maken. Tel daar de klanten bij op die laat, later, laatst aanleveren en je slaapt nooit weer :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 09:40

Moska schreef:
Relaxed schreef:
Dat is nergens voor nodig, heb het geld staan en moet toch betalen. Maar die 2 maanden scheelt toch weer beetje rente :+
Boekhouders doen het ook vooral om zichzelf de tijd te geven.


En die tijd is ook hard nodig als je ongeveer 1000 aangiften en bijbehorende jaarrekeningen moet maken. Tel daar de klanten bij op die laat, later, laatst aanleveren en je slaapt nooit weer :+


Precies :j

Moska

Berichten: 3393
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:06

assie schreef:
Tiggs schreef:
Gewoon niet aan teveel box-3 vermogen doen :+

Haha. Dat gaat mij echt prima af :') .

Het zijn ook altijd de klanten met het allermeeste box 3 vermogen die het hardste piepen over een paar extra euro rente of belasting.
Maarja... ze zijn natuurlijk zo rijk geworden met een reden :P


Ik kan zulke mensen heel slecht hebben. En ook altijd het hardste schreeuwen (want ik heb geld, dus ik ben belangrijker dan de rest), langs het randje willen lopen of er overheen gaan (lees: frauderen en als ik er wat van vond, dan kon ik op het matje komen). Een van de vele redenen waarom ik niet meer in de accountancy wilde werken. Nog afgezien van het feit dat de werkstress en mijn privesituatie een uitstekende voedingsbodem bleek voor een mega burn-out. Inhoudelijk fantastisch werk, in de uitvoering niet geschikt voor mij.

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Re: [Centraal] Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 11:11

Ik heb nog niet heel goed gekeken dus kan zijn dat ik het gewoon gemist heb, maar ik heb financieringskosten voor de aankoop van een huis dat pas op 3 januari 2023 overgedragen werd. In 2022 had ik geen huis. Maar als ik dat invul, krijg ik vervolgens ook niet de mogelijkheid die financieringskosten in 2022 op te geven, terwijl ik ze dus in 2022 betaald heb :+ Iemand daar ervaring mee? De rest van de kosten zijn in 2023 betaald dus die neem ik wel mee in m'n voorlopige aangifte voor 2023.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: [Centraal] Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 12:41

Geef het huis wel op, maar dan als 'Leegstand bij aankoop of aanbouw'. Ik denk zelfs dat je het eigendomspercentage op 0% zou moeten kunnen zetten. Er wordt dan geen eigenwoningforfait berekend, maar wel je aftrekposten.

blubblabhoi

Berichten: 521
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 13:41

Moska schreef:
Ik kan zulke mensen heel slecht hebben. En ook altijd het hardste schreeuwen (want ik heb geld, dus ik ben belangrijker dan de rest), langs het randje willen lopen of er overheen gaan (lees: frauderen en als ik er wat van vond, dan kon ik op het matje komen). Een van de vele redenen waarom ik niet meer in de accountancy wilde werken. Nog afgezien van het feit dat de werkstress en mijn privesituatie een uitstekende voedingsbodem bleek voor een mega burn-out. Inhoudelijk fantastisch werk, in de uitvoering niet geschikt voor mij.


Beide heel herkenbaar. Ik ben vanaf oktober 2021 aan de slag gegaan als zelfstandig boekhouder na 8 jaar in de accountancy. Bevalt me prima!

Wel in december iets te veel klanten aangenomen en ik heb een wachtlijst voor mensen die klanten willen worden, dus ik hou m'n hart vast voor de periode maart-april. :+

Bienotje

Berichten: 10866
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 21:37

Ik lees ook mee, ik doe hem dit jaar voor het eerst zelf. Nog nooit gedaan O:)

Ex man deed het altijd, afgelopen jaar nog externe laten doen ivm huis, deels nog fiscaalpartner, scheiding etc.

Maar nu ga ik er zelf aan geloven _O-

Westerntrail

Berichten: 1742
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 21:49

Hier ook maar weer eens kijken of we iemand kunnen vinden voor belastingaangifte vorig jaar zelf gedaan, maar is toch niet zo goed bevallen.

Dochter is vorig jaar gaan werken weet iemand welk aangifte ik dan moet doen? dochter is 17

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 23:54

In de meeste gevallen hoeft dochter waarschijnlijk geen aangifte te doen omdat ze per saldo op 0 uitkomt, maar dat is even afhankelijk van haar baan. (Ik ga even uit van een studenten-bijbaantje). [Edit]tenzij ze een uitnodiging tot het doen van aangifte heeft gekregen, dan is ze verplicht om aangifte te doen [/edit]
Ze mag echter wel aangifte doen, dat is een gewoon standaard p-biljet (via de app van de belastingdienst bijvoorbeeld).

Als zij geen aangifte doet hoef jij alleen haar box 3 op te geven bij jouw box 3. Doet zij wel zelf aangifte dan hoef je haar box 3 vermogen niet bij jou op te geven omdat zij dat dan al doet.
Laatst bijgewerkt door assie op 22-01-23 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 00:01

Ik ga hem ook weer braaf doen ook al kom ik ieder jaar op 0 uit

_Anne_V
Berichten: 125
Geregistreerd: 05-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 00:37

assie schreef:
Als zij geen aangifte doet hoef jij alleen haar box 3 op te geven bij jouw box 3. Doet zij wel zelf aangifte dan hoef je haar box 3 vermogen niet bij jou op te geven omdat zij dat dan al doet.


Is het niet afhankelijk van de leeftijd wie wat moet opgeven en niet wie ervoor kiest om aangifte te doen?

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:18

Niet mijn expertise, maar het T biljet bestaat niet meer?

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: Algemeen topic Belastingaangifte 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 10:25

Kan dit dat nu al? Ik heb nog eens geen jaaroverzicht gehad van mijn werkgever.