Ideeën gezocht voor groepsonderwijs

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Ideeën gezocht voor groepsonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 15:34

Ik ben al een paar dagen aan het nadenken over hoe ik het onderwijs op kan gaan zetten en ineens bedacht ik me dat bokt misschien wel raad weet. Het gaat om onderwijs aan een groep coassistenten van +/- 20-30 personen en het duurt 3 uur (excl pauze).
Doel van het onderwijs is om de coassistenten voor te bereiden op de landelijke farmacotherapie eindtoets.

Ideeën die ik zelf al heb zijn:
-Stukje plenaire introductie/theorie aan de hand van de leerdoelen
-Voor en na de pauze in kleine groepjes aan de slag met het uitwerken van een casus (geschreven aan de hand van de leerdoelen) en die plenair bespreken
-Mentimeter quiz aan het eind met leuke attentie voor de winnaar

Ik wil de studenten liever niet 3 of 4x een casus laten uitwerken die middag dus wie heeft er nog andere originele ideeën om de groep actief met de stof aan de slag te laten gaan?
Ik kan een aantal studenten (van zowel geneeskunde als farmacie) betrekken bij de voorbereiding en begeleiding op de middag zelf dus ik hoef niet alles alleen te doen. En we gaan het onderwijs minimaal 5x/jaar herhalen zodat de hele groep aan de beurt komt dus geen probleem om er nu wat extra voorbereidingstijd in te steken om het goed op te zetten.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Ideeën gezocht voor groepsonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:39

Die eindtoets, is dat een kennistoets of mag er iets van een eigen inbreng zijn? Want anders mogen ze misschien brainstormen over het thema. Dat doe je al met een aantal casussen, maar je kunt natuurlijk ook andere werkvormen toepassen.

Suzann3
Berichten: 962
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:40

Via LessonUp kun je leuke, interactieve activiteiten toevoegen. Deelnemers hebben geen account nodig maar kunnen met hun telefoon meedoen met de vragen. Er zijn een hoop verschillende soorten vragen en activiteiten in te maken. Het was mijn go-to tijdens de corona tijd en het afstandsonderwijs. Ik uploaden mijn PowerPoint er in en voegde dan vragen en activiteiten toe.

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:43

Je kunt ze zelf een toets over (een deel van) de stof in elkaar laten zetten voor een ander. Deze uitwisselen, laten maken en teruggeven/doorgeven om na te kijken.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 17:47

Earth schreef:
Die eindtoets, is dat een kennistoets of mag er iets van een eigen inbreng zijn? Want anders mogen ze misschien brainstormen over het thema. Dat doe je al met een aantal casussen, maar je kunt natuurlijk ook andere werkvormen toepassen.


De eindtoets is inderdaad een kennistoets, die maken ze een jaar later, maar in dit onderwijs wil ik ze dus een basis meegeven om beter beslagen ten ijs te komen.
Ik weet niet of dit onderwerp zich nou zo leent voor een brainstorm, maar daar is misschien nog wel een creatieve wending aan te geven. Die andere werkvormen ben ik dus juist naar op zoek. Geneeskunde is nogal traditioneel ingericht dus heb hier zelf nooit mee in aanraking gekomen, tips zijn dus welkom!

LessonUp ken ik niet, maar daar ga ik me even in verdiepen. Dat klinkt wel als een leuk idee om het wat interactiever en levendiger te maken!

Om ze zelf een toets in elkaar te laten zetten ligt het basisniveau wat te laag en huiswerk vooraf is niet gebruikelijk voor dit onderwijs. Dat vind ik wel een leuk idee voor het onderwijs aan onze arts-assistenten dus die ga ik wel onthouden!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ideeën gezocht voor groepsonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:02

Lessonup inderdaad, of een kahoot. Wat ik zelf altijd fijn vind is een handout met alle kennis samengevat.
Deze neem ik ook door, al dan niet klassikaal.
Je kunt gebruikmaken van elkaars kennis dus als je een casus doet, laat ze elkaar dingen uitleggen en uitvragen.
Duidelijk weten welke dingen echt geleerd moeten worden geeft mensen ook houvast.
Een memory is leuk, termen die bij elkaar horen. Je kunt flitskaarten gebruiken, dus bv in subgroepjes, vijf minuten memory, vijf minuten flitskaarten, vijf minuten een casus en dat rouleren.
Iets met bewegen is ook wel erg prettig gedurende een dag. Dus bv een vraag stellen met meerdere mogelijke antwoorden, wie a denkt staat bij het raam, b bij de deur en c bij het bord. Zoiets. Is ook leuk om te zien hoe ze dan naar elkaar kijken enzo.
Kahoot als einde om te zien wie het meeste weet is leuk, en heel duidelijk.
Lessonup heeft bv zo’n draairad wat je kan gebruiken.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:18

Er vanuit gaande dat de studenten al over enige basiskennis beschikken, zou je ook wat spelvormen kunnen bedenken met begrippen die centraal staan in de leerstof. Je zou bijvoorbeeld enkele begrippen op een kaartje kunnen schrijven en de studenten (in kleine groepjes) de opdracht kunnen geven om de beurt een kaartje te pakken en het begrip op het kaartje te omschrijven zonder het begrip te noemen. De overige studenten moeten dan raden om welk begrip het gaat.

Verder is iets actiefs zoals Pauline benoemt vaak ook wel fijn. Je zou ook eens kunnen Google-en op werkvormen voor activerende didactiek, deze kan je dan ook zo aanpassen dat ze passend zijn voor de leerstof en doelgroep.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Ideeën gezocht voor groepsonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:27

Zou je een soort 'cluedo' in elkaar kunnen zetten of een soort Dr House spel ipv sec een casus laten doen? Juist door het iets interactiever en ludieker te maken worden dingen makkelijker onthouden.
Of wellicht een triviant?

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ideeën gezocht voor groepsonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:37

Ik zou misschien denken aan een kleine literatuurstudie en dan een poster maken over medicatiefouten. Dat is nog altijd 1 van de grootste „overlijdensrisoco‘s“ en ondanks nieuwere software gaat het nog veel mis.
Misschien geeft dat gelijk een stukje gewaarwording hoe gevaarlijk werkdruk is bij het verstrekken van medicijnen.

Wat me iedere keer weer negatief opvalt met een groot deel van de huidige studenten is dat ze eigenlijk helemaal niet echt interesse hebben in de „echte wereld“. Er komen letterlijk commentaren terug als: „teveel gericht op de praktijk, moet specifieker bij te text uit het boek blijven. „
Het is zo ontzettend cijfer gericht op het moment. Jammer. Ik geef echter nog niet op.

gerlindie

Berichten: 4639
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:44

Sizzle schreef:
Ik zou misschien denken aan een kleine literatuurstudie en dan een poster maken over medicatiefouten. Dat is nog altijd 1 van de grootste „overlijdensrisoco‘s“ en ondanks nieuwere software gaat het nog veel mis.
Misschien geeft dat gelijk een stukje gewaarwording hoe gevaarlijk werkdruk is bij het verstrekken van medicijnen.

Wat me iedere keer weer negatief opvalt met een groot deel van de huidige studenten is dat ze eigenlijk helemaal niet echt interesse hebben in de „echte wereld“. Er komen letterlijk commentaren terug als: „teveel gericht op de praktijk, moet specifieker bij te text uit het boek blijven. „
Het is zo ontzettend cijfer gericht op het moment. Jammer. Ik geef echter nog niet op.


Student diergeneeskunde hier, bij ons speelt dat laatste echter helemaal niet :)
Ik weet wel dat ik farmacie onderwijs vaak gewoon heel taai vind.
Het is niet mijn interessegebied, en juist vaak te theoretisch.
Casussen zijn leuk, ikzelf vind het in klassikale setting haast beter dan in kleine groepjes, maar dat is wel afhankelijk van of het een gemotiveerde groep is of niet.

Ik zit nu in mijn vijfde jaar studie, en eerlijk, ik heb al zoveel mentimeters en kahoot gedaan dat ik daar ook niet meer blij van wordt :o
Wat is de leukste en leerzaamste lessen vind, is uiteindelijk toch gewoon relevante vragen klassikaal bespreken. Dat werkt wel vooral goed in groepen die elkaar goed kennen (wij zitten vaak met 15 mensen die al een jaar intensief samenwerken) en die gemotiveerd zijn om mee te praten en denken. Wel groot risico of afdwalen, maar wel heel leerzaam en interactief.

Als je echt veel informatie moet verstrekken, zou ik eerst een gedeelte 'hoorcollege' doen, en daarna vragen/casussen bespreken.

De leukste casussen vind ik altijd de hele extreme gevallen, waar bijvoorbeeld duidelijk iets verkeerd gaat. Die blijven goed hangen.
En aan de hand van extreme voorbeelden, kan je daarna vaak gaan praten over hoe het wel moet, en wat er gebeurt als het niet goed gaat (en dan de meer alledaagse gevallen bespreken).

Probeer vooral iedereen betrokken te houden, en als het een gemotiveerde groep is, komt de rest vanzelf :j

Sannens
Berichten: 1402
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Ideeën gezocht voor groepsonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:57

Oud coassistent hier! Wij hebben in het laatste jaar ook zo’n soort onderwijs gehad, alleen was het minder lang dan bij jullie.

Ik vond het tof dat we begonnen met een oefentoets. Deze oefentoets maakte je in totaal drie keer.
1. Alleen
2. In groepjes van 3-4
3. Klassikaal waarbij de antwoorden werden besproken

Je gaf hierbij geen goed of fout antwoord, maar je had per 4 keuzevraag 4 punten te verdelen. Wist je iets zeker, dan zette je 4 punten op dar antwoord. Had je het fout dan raakte je de punten kwijt, had je het goed dan behield je die punten. Als je het verdeelde raakte je dus altijd wat kwijt maar had je wel grotere kans dat je iets over hield.
Hierdoor was het echt een soort tactisch spel, wat je dus individueel en in groepen speelt. Voor de winnaar was er natuurlijk een prijsje (voor het individu en voor de groep).
Mensen werden er enorm fanatiek van en bij de klassikale nabespreking leert iedereen er ook echt enorm van.

Je kan daarna nog een casus doen en dan zit je qua tijd een heel eind goed denk ik.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:25

Ik ben zeer benieuwd naar meer over het doel en wat je wilt bereiken. Een eindtoets een jaar later is vrij ver weg, en ik neem ook niet aan dat je alle leerdoelen van die eindtoets in 1 (?) bijeenkomst kunt bespreken, dus je moet het nog wat verder focussen. Welke leerdoelen specifiek spreken je aan? Zijn er leerdoelen die meer de basis leggen of leerdoelen die juist een bepaalde basis vragen? Zijn er leerdoelen waarvan je in de praktijk zou wensen dat men er meer aandacht aan had besteed? Zijn er speciale onderdelen die vaak voor verwarring zorgen? Zijn er zaken die moeilijker dan andere door te werken zijn in zelfstudie en waar een groep echt meerwaarde heeft? Dat lijken me goede startpunten.

Daarna is het belangrijk om te kijken wat er aan voorkennis nodig is voor het onderwerp wat je zou willen behandelen, en wat je kunt doen gebruikmakend van de voorkennis die er op dat moment is.
(Dus als je wilt dat studenten zelf relevante dingen over de casus kunnen zeggen, moet je casus gaan over dingen die ze als theorie al redelijk kennen. En als je een casus wilt bespreken waarbij je de studenten een blik werpt op wat nog kan komen, moet je in elk geval wel voldoende koppeling houden met wat men wel weet om het een soort kapstokfunctie te geven: je geeft de studenten dan eerst een samenhangend verhaal waarin ze nog niet alles weten maar al wel een beetje de lijn, maar de details worden gaandeweg met meer kennis ingevuld. Als je echter alleen maar onbekende termen en begrippen gebruikt gaat het van uitnodigend en uitdagend naar gewoon niet te volgen en dan verliest het z'n functie.)

Wat betreft 'leuke' methodes, ik vond het als student echt niet meer nodig, leuke inhoud is zoveel waardevoller. Maar ik zou ook niet te gauw overgaan naar beloningen, want het is vaak niet nodig en het kan net een wat andere houding ten aanzien van leren geven. (Alleen al, heel subtiel, dat het belangrijker is om de 'goede antwoorden' te kennen in plaats van de goede vragen. Dat dragen de meeste toetsen al genoeg uit, dus waar mogelijk zou ik ervoor kiezen om dat niet te doen in zo'n bijeenkomst.)

Zelf vond ik werkcolleges waarin je inderdaad echt de inhoud bespreekt het leukst, maar de ideale groep daarvan is ongeveer 12, 20 tot 30 is vrij groot (maar kan wel.) Het werken in kleine groepjes onderling vond ik weinig opleveren, omdat het waardevolle aan werkcolleges ook is dat er iemand bij zit die veel meer kennis over het onderwerp heeft en dus vragen kan beantwoorden, begrippen kan verduidelijken, een veelgemaakte denkfout kan benoemen (of juist niet maar bijvoorbeeld door vragen te stellen aan het licht kan brengen.) In onderlinge groepjes gebeurde dat meestal niet.

meintje

Berichten: 1834
Geregistreerd: 07-02-07
Woonplaats: Waterlandkerkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:38

gomir schreef:
Om ze zelf een toets in elkaar te laten zetten ligt het basisniveau wat te laag en huiswerk vooraf is niet gebruikelijk voor dit onderwijs. Dat vind ik wel een leuk idee voor het onderwijs aan onze arts-assistenten dus die ga ik wel onthouden!


Het idee is dat je ze een stuk informatie geeft en ze die terplekke omvormen in toetsvragen. Bijvoorbeeld een tekst waar ze 5 vragen over moeten bedenken.
Er is geen voorkennis of huiswerk voor nodig op die manier.

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:50

In kleine groepjes die wilkekeurig gemaakt zijn heb je inderdaad te vaak 1 iemand die alles doet, 1 iemand die er voor de sier bij zit, 1 die gewoon niet komt opdagen en 1 die in opdracht van de eerste werkt.
Als ze zelf groepjes kunt maken dan heb je vaak welliswaar een groter niveau verschil tussen groepjes, maar dan blijven gemotiveerden tenminste gemotiveerd.

Ik ben het met Shadow eens dat het doel wel zichtbaar moet blijven ik heb geen flauw idee hoe dat examen er concreet uitziet maar stel dat er den vraag is over chemotherapie dan zou je misschien een opdracht kunnen geven hoe je 3 verschillende patienten types met een zelfde aandoening zou behandelen (leeftijd, geslacht, comorbiditeiten, minderjarig, zwanger, whatever). Het liefst op basis van geanonimiseerde bestaande niet zwaar verjaarde gevallen.

Uiteraard helpt het als iets toevallig recent nog nieuws was.
Een relatief loze term als „reasonably forseeable misuse“ was vorig jaar ineens heel simpel te visualiseren door mondmasker gebruik. Dat onthou je makkelijker dan een verouderde case uit 1983.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Ideeën gezocht voor groepsonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 23:34

Bedankt voor alle uitgebreide reacties, ik ga er even rustig op broeden, maar er zitten zeker hele goede ideeën bij om het interactiever en uitdagender te krijgen.

@Sizzle: medicatieveiligheid valt dan weer net buiten de scope, daar is een aparte verplichte opdracht voor. Dat onderwijs geef ik ook, maar daarin moet ik de verplichte opdracht bespreken (i.v.m. beoordeling). Aan de hand daarvan lukt het overigens ook wel om het gesprek op gang te krijgen over het onderwerp, maar ruimte voor creativiteit is er niet echt.

@Shadow: ik ga uiteraard op een aantal onderdelen focussen, bijv een aantal concrete leerdoelen die ik kan clusteren aan de hand van een casus. Het document met eindtermen + te kennen medicatie is maar liefst 26 pagina's lang dus wat dat betreft kan ik alle kanten nog op. Heb dat nu nog niet in detail doorgenomen, maar voor deze vraag maakt het ook niet zoveel uit of ik het over bijv. diabetesmedicatie, antidepressiva of allergieën ga hebben. Weet inmiddels dat we de 4 jaarlijks hoorcolleges naast dit nieuwe onderwijs ook mogen houden dus moet ook even met de organisator daarvan afstemmen op inhoudsniveau. Verder gaan we de groep verdeeld over het jaar zien, er zijn dus mensen die nog helemaal aan het begin van hun 5de jaar zitten en mensen die al bijna klaar zijn (en dus ook snel de toets gaan maken). Het lukt echter altijd wel om aansluiting te vinden bij de basiskennis en de casuïstiek hierop aan te passen, dat doe ik voor vrijwel al het onderwijs. We hebben overigens in principe voldoende mankracht aanwezig om de groepjes bij het uitwerken van de casuïstiek te begeleiden/op weg te helpen. Het krijgt dan dus wel de voordelen van een werkcollege, maar niet in een te grote groep.
Fijn om te horen dat studenten ook de inhoud nog belangrijk vinden trouwens (ik uiteraard ook, dat moet sowieso op orde zijn los van de vorm!). Tijdens onderwijs-symposia en congressen ligt er soms wel heel veel nadruk op de vorm.

Leuk concept Sannens! Aan het Radboud gestudeerd?

Sannens
Berichten: 1402
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 10:40

Nee in Maastricht! :D

Arnyek
Berichten: 638
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Ideeën gezocht voor groepsonderwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 02:05

Aangezien het gaat om een casus (patiënt) waarom niet iemand van de patiëntenraad de rol van patiënt laten vertolken?

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 02:48

Arnyek schreef:
Aangezien het gaat om een casus (patiënt) waarom niet iemand van de patiëntenraad de rol van patiënt laten vertolken?

Dit inderdaad. Studenten kunnen ook een interview voorbereiden.