Spelling brief

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Spelling brief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 18:00

Hallo.

Ik heb net een sollicitatie brief geschreven, maar met dyslexie is mijn spelling altijd een min puntje.

Is er hier iemand een spelling wonder die even naar mijn brief wil kijken?

Bij voorbaat dank,

Groetjes Danielle

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Spelling brief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 18:14

Wat goed om te vragen.

Zijn vast Bokkers die je goed kunnen en willen helpen.
Ik wil je wel helpen, maardenk dat anderen dat beter kunnen.

Succes met je sollicitatie.

Selina

Berichten: 14271
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Spelling brief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 18:22

Hoi,
Ik laat geen kansen om mensen te verbeteren lopen :') Dus als je nog iemand zoekt.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 18:22

Dank je.

Het gaat niet zozeer om mijn brief herschrijven ofzo. Mijn brief moet wel mijn brief blijven.
maar ik vind spelfouten z'n verkeerde start.

Ik hoop dat er iemand is die er even overheen wil scannen :)

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 18:22

Selina schreef:
Hoi,
Ik laat geen kansen om mensen te verbeteren lopen :') Dus als je nog iemand zoekt.

Aaaaah super.

Dank je.

Ik stuur een PB.

:)

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Spelling brief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 18:30

Inmiddels via dit topic en PB hebben genoeg mensen zich gemeld om even te kijken.

Iedereen bedankt!

Ik ben erg blij met die hulp.

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: Spelling brief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 19:52

Is het misschien een idee dit topic te behouden of als dat niet kan een andere te maken voor dit soort dingen? Denk dat meer mensen hier weleens hulp voor kunnen gebruiken :D
Dat dan iemand hier dat kan vragen en iemand zich hier of via pb meld zodat diegene spelling kan controleren?

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 19:57

Dandelion07 schreef:
Is het misschien een idee dit topic te behouden of als dat niet kan een andere te maken voor dit soort dingen? Denk dat meer mensen hier weleens hulp voor kunnen gebruiken :D
Dat dan iemand hier dat kan vragen en iemand zich hier of via pb meld zodat diegene spelling kan controleren?

Ik heb geen idee hoe groot die vraag is.
Maar mocht dat wel zo zijn dan ben ik voor.

Ik ben erg mee geholpen. Het heeft mij voor een hele grote fout behoed waar ik anders echt een flater mee zou slaan.

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: Spelling brief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:08

Ik ook niet. Maar bij mij zou het niet als eerste in me op komen het hier te vragen. Misschien dat mensen het hier door eerder doen ipv denken ach laat maar.

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Spelling brief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:44

Ik ben leerkracht en gek op dit soort dingen. Hele afstudeerproject van mijn nicht nagekeken op zinsbouw en spelling voordat zij het inleverde en afgelopen weekend alle teksten van een website van een vriendin.
Brieven die naar ouders gaan kijk ik ook regelmatig door voor collega's. Als check.

Dus als iemand iets heeft, ik kijk er graag naar.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Spelling brief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:55

Hier hetzelfde. Teksten schrijven en redigeren is een groot deel van mijn werk. Mag gestuurd worden dus, geen probleem.

Palmboom95

Berichten: 426
Geregistreerd: 02-07-11

Re: Spelling brief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:03

Ik werk in HR dus mocht iemand me iets willen sturen via PB; be my guest!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Spelling brief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 10:44

Ik kan ook wel fouten ergens uit halen.

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 11:13

germie schreef:
Ik kan ook wel fouten ergens uit halen.

Uithalen?? :D

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 11:20

thequeensmum schreef:
germie schreef:
Ik kan ook wel fouten ergens uit halen.

Uithalen?? :D

Ja, haha. Dat is Grunnigs. LOL. Corrigeren. Als je wilt zeuren, dan kan dat altijd. Maar gemiddeld genomen ben ik aardig goed in spelling. En doe ook aan corrigeren en schrijven voor een paar magazines. Zo ook al voor websites de fouten er uit gehaald. ;)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 11:24

germie schreef:
thequeensmum schreef:
Uithalen?? :D

Ja, haha. Dat is Grunnigs. LOL. Corrigeren. Als je wilt zeuren, dan kan dat altijd. Maar gemiddeld genomen ben ik aardig goed in spelling. En doe ook aan corrigeren en schrijven voor een paar magazines. Zo ook al voor websites de fouten er uit gehaald. ;)

*eruit

Spatieziekte heerst hard hier.

Mij mag je ook altijd vragen. Ik studeer Nederlandse Taal en Cultuur dus ben opgeleid als grammar nazi.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 11:31

Nou, die spaties zijn inderdaad wel lastig, zeker bij telefoons en soms ook bij laptops. Je ziet bij mij op forums en social media echt wel of ik een telefoon gebruikt heb of een gewoon toetsenbord. Die telefoon is een ramp, geeft soms ook ineens letters weer die je niet hebt aangeraakt. Doe mij maar gewoon een los toetsenbord zeg maar. Dat pas je natuurlijk wel aan bij een sollicitatiebrief, maar het is soms wel irritant. Ook zijn er woorden die je vaak standaard 'fout' typt en die moet je dan corrigeren. Zo heb ik dus altijd een 'mederwerker' als het om een 'medewerker' gaat. En ook 'natuurljik' wordt het vaak terwijl je 'natuurlijk' bedoelt. Maar gelukkig gaat corrigeren tegenwoordig snel en hoef je niet meer met blaadjes te werken op een typemachine, want zo heb ik nog leren typen.
Wel grappig dat mijn werkpc aangeeft dat ik met 350-500 aanslagen per minuut kan typen. Dat haalde je echt niet op die rammachines van vroeger, op een elektrische typemachine ging het al makkelijker.
Maar goed, dit is allemaal lekker offtopic.

Want het gaat niet alleen om typefouten, maar ook spelfouten en soms de zgn. 'kromme zinnen'.
Ik ben ook zo'n spellingszeur. En als ik op websites kom van bedrijven die echt vol spel-, en typefouten staan, dan neem ik ze ook al snel niet meer serieus. 1 foutje mag nog wel, maar het moet niet de overhand krijgen zeg maar. Gelukkig vinden de meeste mensen het wel fijn als je het corrigeert.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Spelling brief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 11:33

Het is gewoon krom om aan te bieden om iemand zijn werk te corrigeren als je eigen berichten fouten bevatten.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Spelling brief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 11:38

Dan negeer je het maar, ik weet gelukkig dat ik echt wel goed ben in spelling. Maar soms ben je net te laat om een typefoutje nog te corrigeren. En een typo kan gemaakt worden als je op een telefoon werkt. Als ik iets serieus maak, dan lees ik het ook nog een keer over. En dan zit er vaak ook wat tijd tussen. Ach ja, ik bied het aan, vraag er geen geld voor en weet gelukkig dat anderen het wel kunnen waarderen.
Tiepvautjes in forums zie je heel veel. Moet ik over alle fouten van een ander gaan zeuren? Prima, dan weet ik dat, maar dat zal de sfeer op bokt niet ten goede komen. Vind het een beetje gezeur om iemand zwart te maken. Maar ik weet nu dat ik dus ook anderen direct mag corrigeren. En ik hoef me niet te verdedigen, want ik weet wat ik kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 11:47

Ook hier mag je altijd een PB sturen als je iets wilt laten nakijken, zowel in het Nederlands als in het Engels. :) (En Latijn, als je iets van een tattoo of naam wilt laten nakijken. Ik heb o.a. Grieks en Latijn gestudeerd.)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-11-22 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Spelling brief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 11:50

Hier mag Duits ook wel, dat spreek ik ook vloeiend.

Spaans, Frans en Swahili zou ik maar niet doen ;). Bij Frans kan ik wel de essentie uit een tekst halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:03

Voor Chinees, Lingala of Tamil mij ook niet bellen, nee. Weet ook niet zo goed waarom dat relevant zou zijn. :')

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Spelling brief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:22

Nou, als hier een native speaker Engels rondloopt die ik een enkel keertje zou mogen vragen, dan graag! Ik ben opgeleid tot vertaler maar in mijn huidige baan vooral revisor Nederlands en af en toe een beetje Engels en heb een enkel keertje een proeflezer nodig.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:23

mysa schreef:
Nou, als hier een native speaker Engels rondloopt die ik een enkel keertje zou mogen vragen, dan graag! Ik ben opgeleid tot vertaler maar in mijn huidige baan vooral revisor Nederlands en af en toe een beetje Engels en heb een enkel keertje een proeflezer nodig.


Volgens mij is Lielle daar heel goed in, dacht ik me te herinneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 12:28

mysa schreef:
Nou, als hier een native speaker Engels rondloopt die ik een enkel keertje zou mogen vragen, dan graag! Ik ben opgeleid tot vertaler maar in mijn huidige baan vooral revisor Nederlands en af en toe een beetje Engels en heb een enkel keertje een proeflezer nodig.
Brits of Amerikaans Engels? Ik ben moedertaalspreker BrE. :)