Hoe groot is jouw boterham?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fierefluiter
Berichten: 199
Geregistreerd: 03-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 21:58

Ik heb de opdracht om een flauw weetje in een wetenschappelijk onderbouwd artikel samen te vatten. Nu vraag ik mij dus af waarom boterhammen nou nooit fatsoenlijk in een gemiddelde broodrooster passen (ze steken altijd een paar centimeter uit). Dit is nou net flauw genoeg om er over te schrijven.

Nu wil ik eerst constateren dat boterhammen inderdaad te groot zijn voor een rooster voordat ik ga onderzoeken waarom dit is. (zijn de roosters niet voor Nederlands brood bedoeld, zijn boterhammen groter geworden etc) Daarom wil ik dus de gemiddelde hoogte van een boterham weten.

Ik snap dat mensen nieuwschierig zijn naar mijn artikel. Het gaat ook precies nergens over :')

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 22:01

Voor broodroosters verkopen ze toast-brood.
Gewoon gerezen brood is immers nooit perfect 4-kant.
Wel is het brood in NL in het algemeen wel fascinerend eigenlijk, een heel typisch product dat je verder eigenlijk nergens zo vind. Ik ben er ook mee opgegroeid maar eenmaal weg uit nederland wil ik niet perse meer typisch Nederlands brood :')

Geef mij maar brood dat ik zelf moet snijden met een knapperig korstje dat niet op magische wijze een week houdbaar is in een plastic zak.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe groot is jouw boterham?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 22:20

Ik bak mijn eigen brood, dus die maat heb je niks aan,
Maar als het niet past is het dus het verkeerde brood, er is kennelijk speciaal brood voor.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 23:14

Sizzle schreef:
Voor broodroosters verkopen ze toast-brood.
Gewoon gerezen brood is immers nooit perfect 4-kant.
Wel is het brood in NL in het algemeen wel fascinerend eigenlijk, een heel typisch product dat je verder eigenlijk nergens zo vind. Ik ben er ook mee opgegroeid maar eenmaal weg uit nederland wil ik niet perse meer typisch Nederlands brood :')

Geef mij maar brood dat ik zelf moet snijden met een knapperig korstje dat niet op magische wijze een week houdbaar is in een plastic zak.


Moet je niet in een land als australie of de USA wonen want dan heb je alleenaar zoet slap brood met heel veel toevoegingen :=

Grappig onderzoek :D

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 23:23

Nou dat toastbrood vind ik nou precies niet te vreten.
Ik prop het liefst m'n extra volkoren of meergranen brood in de broodrooster.
Die moet ik dan minstens 6x omdraaien om hem aan beide zijdes bruin te krijgen en dan is het midden altijd net iets te zwart :')
Dus wmbt mogen ze een broodrooster maken waar deze fatsoenlijk in passen.

Ik ben het dus eens met je onderzoek ts _O-

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Hoe groot is jouw boterham?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 23:51

Haha, mooi onderwerp voor een nutteloos onderzoek!

Hebben jullie dan ook, dat je boterham in de hoogte wel past, maar in de breedte niet. En dat hij dan net klemt, waardoor je bij het starten de boterham ook naar onderen moet duwen én dat hij niet lekker omhoog springt als hij klaar is...

Nu heb ik al zeker 10 jaar geen boterhammen geroosterd, maar deze frustratie komt zo weer vers uit mijn geheugen naar boven wanneer het over niet-passende boterhammen gaat.

herr_balou
Berichten: 1452
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 03:04

Jullie hebben gewoon niet het juiste broodrooster. Ik rooster 2 sneetjes tegelijk op hun zij naast elkaar. Soms heb ik brood waarvan ik 3 sneetjes rechtop naast elkaar kwijt kan en de bovenkant toch volledig het broodrooster in verdwijnt. Van vloerbrood past maar een sneetje per keer.


Sizzle schreef:
Voor broodroosters verkopen ze toast-brood.
Gewoon gerezen brood is immers nooit perfect 4-kant.
Wel is het brood in NL in het algemeen wel fascinerend eigenlijk, een heel typisch product dat je verder eigenlijk nergens zo vind. Ik ben er ook mee opgegroeid maar eenmaal weg uit nederland wil ik niet perse meer typisch Nederlands brood :')

Geef mij maar brood dat ik zelf moet snijden met een knapperig korstje dat niet op magische wijze een week houdbaar is in een plastic zak.

Het typische Nederlandse brood vind ik helemaal niets, nooit gevonden ook. Te veel gist, te veel gluten (ja, die worden extra toegevoegd) en vaak ook te veel toevoegingen van zaken die niet in brood horen.
Gelukkig bestaan er al heel lang natuurvoedingswinkels die prima brood verkopen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 07:44

Azmay schreef:
Moet je niet in een land als australie of de USA wonen want dan heb je alleenaar zoet slap brood met heel veel toevoegingen :=

Grappig onderzoek :D


In Amerika wil ik niet wonen dus dat scheelt.
In Australie kreeg je in de tijd dat ik er was wel lekker brood bij de bakker en op de markt. Mijn lievelingsbrood daar had haast meer zaden dan brood.
Geen idee hoe het tegenwoordig is.

Voor Duitsers die van hun zure brood houden is het broodleven buiten DE een ramp, die vinden nergens een goed alternatief.